Metropolbussarna efter högertrafiksomläggningen

Startat av Niklas Bygdestam, 11 oktober 2009, 20:56:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag förstår att Metropolbussarna präglade stadsbilden i Stockholm under 1950-talet. Som jag förstått gick väl alla fram till själva högertrafiksomläggningen 1967. Eller gjorde de det? Började man fasa ut busstypen redan innan eller körde man alla bussarna till man gjorde själva omläggningen?

Enstaka Metropolbussar finns bevarade idag och det är jag glad över för jag tycker de är fina :D

Men om man bortser från de bussar som idag är bevarade så undrar jag vart bussarna tog vägen. Skrotades samtliga övriga? I ett annat inlägg sägs det att någon gick till samlare i England. Kan den finnas i livet idag? Är samtliga övriga då skrotade? Skrotades de mer eller mindre omedelbart efter högertrafiksomläggningen? Eller stod de några år och väntade på sitt öde och skrotades allteftersom?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 oktober 2009, 20:56:26 PM
Jag förstår att Metropolbussarna präglade stadsbilden i Stockholm under 1950-talet. Som jag förstått gick väl alla fram till själva högertrafiksomläggningen 1967. Eller gjorde de det? Började man fasa ut busstypen redan innan eller körde man alla bussarna till man gjorde själva omläggningen?

I princip gick alla Metropoler kvar till dagen H. Det är klart att om en buss kort innan drabbades av allvarliga skador som plåtskador eller motorras reparerades den inte, men vad jag förstår kan det inte ha rört sig om många om ens någon.
Metropolerna fick under sin sista aktiva tid extra jobb i innerstaden eftersom de ersatte spårvagnar på någon eller några linje där spårvagnarna slutade rulla redan våren 1967.
Det hade också varit svårt att klara sig utan Metropolerna fram till september 1967, eftersom SL inte satsade på några omställningsbussar utan man behövde så många vänstertrafikbussar som möjligt in i det sista. Det var bara någon enstaka linje som kunde köras med högertrafikbussar före dagen H.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr H



En f.d stockholmsmetropol bidar sin tid omlackad för vidare tjänstgöring i Lagos Nigeria. Bilden är tagen hos Silverdalens mekaniska verkstad i juli 1970.

Alla SS/SL Metropoler gick kvar till högertrafikomläggningen och utökades dessutom med en vagn sista tiden (!) då den 200:e Metropolen även anslöt till stockholmsområdet då den förflyttades från Jönköping till Södertälje. Metropolerna ersatte spårvagnarna på linje 10 fr.o.m maj 1967 MEN det gick faktiskt en Metropol i trafik på linje 61 den sista vänstertrafikdagen och då kom den alltså även att ersätta spårvagn på linje 1! SL hade bara en ren högertrafiklinje i västertrafik, linje 137, där man bl.a provade prototyperna till de nya högertrafikbussarna, men standarduppsättningen var annars ombyggda H30.

Mr H

Peter Rost

Det blev visst ett j-drans rabalder när det stod klart att ungefär 100 av dessa endast blev "penselrenoverade", och såldes till Lagos, Nigeria. Nigerianerna ansåg sig lurade både vad gällde pris och skick.

/Peter

Peter Rost

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 oktober 2009, 20:56:26 PM
Jag förstår att Metropolbussarna präglade stadsbilden i Stockholm under 1950-talet. Som jag förstått gick väl alla fram till själva högertrafiksomläggningen 1967. Eller gjorde de det? Började man fasa ut busstypen redan innan eller körde man alla bussarna till man gjorde själva omläggningen?

Enstaka Metropolbussar finns bevarade idag och det är jag glad över för jag tycker de är fina :D

Men om man bortser från de bussar som idag är bevarade så undrar jag vart bussarna tog vägen. Skrotades samtliga övriga? I ett annat inlägg sägs det att någon gick till samlare i England. Kan den finnas i livet idag? Är samtliga övriga då skrotade? Skrotades de mer eller mindre omedelbart efter högertrafiksomläggningen? Eller stod de några år och väntade på sitt öde och skrotades allteftersom?

Ett flertal Metropoler ställdes av på den plats där tunnelbanedepån i Rissne numera är belägen. Är det någon som vet hur länge dessa Metropoler blev stående där?

/Peter

Mr H



Framförallt blev de sura på att de trodde att bussarna var byggda på 60-talet.
Förmodligen lurade de sig på bussarnas revisionsdatum. Därför ansåg de sig ha
betalat ett överpris för bussarna också!

Bilden ovan är lite speciell (förutom att den togs genom att sträcka kameran över stängslet!)
Den föreställer de två Metropoler som stog uppställda på Bromma flygplats för att bl.a nigerianerna skulle kunna provköra dem inför ett eventuellt köp. Och så blev det ju också som bekant.

Metropolerna i Rissne drogs en och en av bärgare den långa vägen till Silverdalen där köparen fanns.

Mr H

Niklas Bygdestam

Nigeria var intressant! Var det SIDA som låg bakom affären med Metropoler till Nigeria? Skickades verkligen Metropolerna till Nigeria eller ändrade sig nigerianerna när de fick veta bussarnas verkliga ålder?

Om bussarna nu gick till Nigeria, hur många gick dit då? Och vad hände med de resterande som inte gick dit?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Svempa

En metropol högermobyggdes och gick som skolbuss. Var ? hur länge?
MVH Svempa

HJP

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 oktober 2009, 20:56:26 PM
Jag förstår att Metropolbussarna präglade stadsbilden i Stockholm under 1950-talet. Som jag förstått gick väl alla fram till själva högertrafiksomläggningen 1967.

Men om man bortser från de bussar som idag är bevarade så undrar jag vart bussarna tog vägen.
****
De präglade också större delen av 1960-talet. Jag åkte själv H19 Metropol, i tre års tid, till yrkesskolan, 1960-1963.

Som andra nämnt, gick många bussar till Nigeria, men gick inte några till Pakistan också?
Ett problem med bussarna, var väl att de stod uppställda så länge, och drog på sig rost och elfel?

HJP

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 oktober 2009, 01:01:11 AM
Nigeria var intressant! Var det SIDA som låg bakom affären med Metropoler till Nigeria? Skickades verkligen Metropolerna till Nigeria eller ändrade sig nigerianerna när de fick veta bussarnas verkliga ålder?

Om bussarna nu gick till Nigeria, hur många gick dit då? Och vad hände med de resterande som inte gick dit?

Det var inte SIDA som skickade Metropoler, utan en privat firma som köpt dem som skrot, och sedan sålde dem med bra avans! Ingen biståndsaffär således.
100 bussar gick till Nigeria. Resten skrotades, utom några som sålts för andra ändamål eller tagits undan för bevarande.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 oktober 2009, 08:55:53 AM
Det var inte SIDA som skickade Metropoler, utan en privat firma som köpt dem som skrot, och sedan sålde dem med bra avans! Ingen biståndsaffär således.
100 bussar gick till Nigeria. Resten skrotades, utom några som sålts för andra ändamål eller tagits undan för bevarande.

Nigeria har högertrafik, åtminstone idag. Hur var det 1967 och åren precis strax efter? Har de också haft en högertrafiksomläggning fast ett antal år senare än Sverige? Eller varför skulle de annars haft intresse att köpa begagnade vänstertrafiksbussar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Vet ej, kanske var de inte så noga med vilken sida dörrarna satt på, eller så är det engelsmännen som styrt där en gång i tiden, och det därmed varit vänstertrafik?
Har inte sett någon trafikbild med Metropol i Nigeria.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 oktober 2009, 13:31:11 PM
Vet ej, kanske var de inte så noga med vilken sida dörrarna satt på, eller så är det engelsmännen som styrt där en gång i tiden, och det därmed varit vänstertrafik?
Har inte sett någon trafikbild med Metropol i Nigeria.

Jag hittar faktiskt ingen uppgift om att Nigeria skulle haft vänstertrafik i det förflutna heller. Så det verkar som om bussarna faktiskt såldes till ett högertrafiksland. Men de kanske löste det enkelt? De kanske nöjde sig med att sätta ut en extra dörr någonstans och sedan körde bussarna i det skick de var i? Att de var högerstyrda var kanske inte så viktigt? Bussarna var kanske helt enkelt funktionella och billiga i inköp?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 oktober 2009, 13:31:11 PM
Vet ej, kanske var de inte så noga med vilken sida dörrarna satt på, eller så är det engelsmännen som styrt där en gång i tiden, och det därmed varit vänstertrafik?
Har inte sett någon trafikbild med Metropol i Nigeria.

Nigeria var brittisk koloni till 1960 och bör således ha haft vänstertrafik en gång i tiden.
Men affären med Metropol-bussarna lär ha varit helt skrupelfri och dessutom dåligt kontrollerad av köparna så det är möjligt att man lyckades lura på dem väsntertrafikbussar trots högertrafik. Nigeria var ett mycket fattigt land 1970 svårt plågat av inbördeskrig.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr H

Nigeria hade vänstertrafik när Metropolerna såldes dit och gick senare över till högertrafik.

Mr H