Fråga om bussar till Pakistan 1967

Startat av Niklas Bygdestam, 11 oktober 2009, 13:49:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Några här i Buss Snack har berättat att det skickades stora mängder begagnade vänstertrafiksbussar från Sverige till vänstertrafikslandet Pakistan efter att man hade högertrafiksomläggningen 1967 i Sverige

Finns det uppgift om vilka bussar det var? Vilka busstyper var det? Hur gammal var den äldsta bussen och hur gammal var den nyaste? Om jag förstått saken rätt lär det ha skickats bussar som var knappt 10 år dit. Kan detta stämma? Metropolbussar vet jag skickades dit, men hur var det med Capitoler? Hur var det med Büssing? Skickades det iväg CF dit?

Fanns det fler länder än Pakistan som tog emot vänstertrafiksbussar från Sverige i samband med högertrafiksomläggningen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

#1
Det var främst Scania Capitoler, BF:ar samt Volvo mittmotorbussar B655:or vad jag vet. Bussar från 50-talets tidigare år till slutet av 50-talet. I stort sett alla SS C70/1 och många SJ-Capitoler gick iväg.Några Metropol gick inte utomlands, utom en som såldes till en engelsk samlare.
Någon CF lär väl knappast ha exporterats, de var ju som äldst från -59, och därmed så pass nya att de byggdes om till högertrafik.
FFV försökte först sälja bussar till vänstertrafikländer, men dessa hade inga pengar att betala de relativt höga priserna som begärdes. Egypten hade väl pengar, ville köpa, men kriget med Israel kom emellan.
Så till sist fick SIDA ta över bussarna, och skänka dem som bistånd.

EDIT: Givetvis gick ju sedan Metropol på "export" till Nigeria, men det var inget bistånd utan ren skär business med  tveksamma inslag.

Niklas, detta har man kunnat läsa om i Färdskrivaren..är du inte med i SvOf????

Mr H

#2


Kan i alla fall bidra med en dålig Instamaticbild från Frihamnen 1968 som visar några av exportbussarna.
Två SL H20 (den högra 5227) ramar in en Lidingövagn och en "Volvocapitol" från SJ. Dessa "Volvocapitoler" var väl bland de yngsta att skickas till Pakistan tillsammans med SJ C75:or modell "Järnspett"?

Sedan vilka som var de äldsta, tja svårt att säga, men HSS gamla Volvo/ASJ-vagnar kunde man beskåda i Frihamnen (till min förvåning) och de var väl av årsmodell 1951? Urvalet var dock lite underligt speciellt om man betänker att ex.vis alla gamla SS-Metropoler fick en särbehandling, och de tillverkades ju 1953-55.

Mr H

Björn Forslund

Ack, om man varit där med en digitalkamera ...
Jag tror man satsade på att sända bussar av standardtyper till Pakistan, därför föll ju Metropol bort. Fanns ju bara i 200 ex och Scania ville helst skippa allt vad reservdelshållning hette till denna uddatyp i sammanhanget.
Pakistanierna krävde dessutom medföljande reservdelar till bussarna, det löstes genom att man skrotade ett stort antal här hemma.

Mr H



Jo du Björn det hade varit grejor det!
Men jag drar mig inte för att visa ännu en taskig Instamaticdia, ety jag hoppas och tror att hur vacker ett elegant foto än må vara, så är det bussar som är vårt huvudintresse i detta forum, och inte avancerad fotokonst typ streck i rymden etc. (Om ni nu kommer att tänka på ett annat forum på räls som av en händelse så var denna händelse regisserad! Detta har jag väntat på att få säga länge länge). Jag tycker INTE att man ska dra sig för att visa en dålig bild om motivet i sig är vårt huvudintresse och fotot i sig kan ses som hysat unikt!

Här står i alla fall tvenne Hälsingborgsbussar i Frihamnen i väntan på transport till sydligare breddgrader. Bussen till vänster är vagn 32 och bussen till höger, vagn 22, var den modell som jag tänkte på som en av de äldsta vagntyperna till Pakistan.

Mr H

Mr H



Nåja vissa Instamaticbilder är inte så usla som andra!
De tidigare var Agfa och här är Kodak. Ett "Järnspett" från SJ i
SOAB:s färgsättning, en SJ-buss samt några SS-Capitoler väntar i
Frihamen i Stockholm på "de sju haven". "Järnspett" i SOAB:s färgsättning?
Ja tiden inför dagen H var den placerad i Södertälje. Märkligt ändå
hur minituöst allting sköttes då, man lackade om bussen i Södertälje
trots den korta period den skulle rulla där.

Mr H

Björn Forslund

Härliga bilder!
SJ-vagnen som visar baken är en ASJ-karosserad BF från sent 50-tal.
Jag minns när jag som ung gosse från Finlandsbåtens däck såg den enorma ansamlingen bussar från hela landet som fyllde piren vid Frihamnen, ungefär där Hobbymässan och Hjulmarknaden håller till nu.

Ulf Rådeström

Jag håller fullständigt med er!
Absolut bättre att spara en dålig bild och visa än att inte ha någon sparad bild alls!

Ola Almquist

Citat från: Mr H skrivet 11 oktober 2009, 19:48:52 PM


Nåja vissa Instamaticbilder är inte så usla som andra!
De tidigare var Agfa och här är Kodak. Ett "Järnspett" från SJ i
SOAB:s färgsättning, en SJ-buss samt några SS-Capitoler väntar i
Frihamen i Stockholm på "de sju haven". "Järnspett" i SOAB:s färgsättning?
Ja tiden inför dagen H var den placerad i Södertälje. Märkligt ändå
hur minituöst allting sköttes då, man lackade om bussen i Södertälje
trots den korta period den skulle rulla där.

Mr H

Jag är inte riktigt med här. Hur kommer det sig att SJ-bussen fick SOAB:s färgsättning? Var det något provisorium innan SL tog över och var det fler SJ-bussar som hade "fel" färg?

M.v.h.
Ola

Björn Forslund

Det var en del bussar som bytte ägare inför Dagen H. SJ hade ett överskott av bussar och sålde en del till andra bolag som hade behov av fler bussar medans deras egna byggdes om.
Gamla SLO-bussar rullade t ex hos BSS, Capitoler från SJ kunde ses på BSBV och SOAB.
Tydligen ville Wallenbergs bussbolag "hålla flaggan i topp" och de flesta målades om i resp bolagsfärg, tyvärr inte Capitolerna på BSBV. Det var lite synd, för en Capitol i BSBV:s gul-svarta livre hade varit en syn att minnas....

Mr H

Håller med Björn om vad kul det hade varit med en gulsvart Capitol på BSBV!!!
Ingen som är Photoshopduktig eller kunnig på motsvarande program som har lust att göra en sådan? Gul med svart bårdrand och givetvis svart snibb borde den väl ha då? Skylta den linje 1 och passa på att lägga ut den gul-svarta som hyllning till super-AIK:aren Mr G så har vi gjort många flugor på smällen!

Om någon känner sig sugen så har jag en (dålig) Instamaticbild på ett f.d "SJ-Järnspett" på Borgmästargatan faktiskt skyltad linje 1 som kanske i alla fall skulle kunna tjäna som förlaga!

Mr H

Ola Almquist

Tack! Nu har jag grävt långt ner i högen av tidningar och hittat Bussnytt 4/1991. Där finns en bild på I134/GBU183, ägare Emil Carlsson, Stenkyrka. F.d. SOAB och SJ 2890. SOAB-lack och märkning. Vänsterdörrarna i behåll.

Enligt Färdskrivaren 4/2008 hamnade även "den 200:e Metropolen", F542, hos SOAB efter en sejour hos Eskilstuna Omnibustrafik.

M.v.h.
Ola

Peter Rost

Under vilken period på 70-talet förekom Capitol hos BSBV? Var dessa permanent placerade där, eller bara under kortare period?

/Peter

Björn Forslund

Citat från: Peter Rost skrivet 05 november 2009, 07:30:40 AM
Under vilken period på 70-talet förekom Capitol hos BSBV? Var dessa permanent placerade där, eller bara under kortare period?

/Peter


Det vi diskuterade var alltså de "järnspett" manuellr växlade Capitoler från SJ som gick på BSBV innan Dagen H. Det rörde sig alltså om en kortare period inför högeromläggningen.
Efter SL:s övertagande 1969 uppgick BSBV i Trafik AB Saltsjöfart, för att sedan helt inlemmas i SL. Det rullade alltså sedan SL-Capitoler på Björknäs, men det var alltså efter BSBV-tiden.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Ola Almquist skrivet 05 november 2009, 02:34:07 AM
Tack! Nu har jag grävt långt ner i högen av tidningar och hittat Bussnytt 4/1991. Där finns en bild på I134/GBU183, ägare Emil Carlsson, Stenkyrka. F.d. SOAB och SJ 2890. SOAB-lack och märkning. Vänsterdörrarna i behåll.

Enligt Färdskrivaren 4/2008 hamnade även "den 200:e Metropolen", F542, hos SOAB efter en sejour hos Eskilstuna Omnibustrafik.

M.v.h.
Ola

Tack för informationen! Kul att se att 2890 fanns/finns kvar så länge! 2890 var min "personliga" vagn i mitten på 60-talet då den var inlånad till Huddinge ett antal månader. Körde den bl a på linje 743 och som skolbuss från Handen ner via Tungelsta - Sorunda till Stora Vika. Samma rutt som dåvarande linje 737.

M v h
Ingwar