Max 70 med stående

Startat av Evert, 06 oktober 2009, 15:56:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Evert

Vägverket diskuterar att bussar (klass 1&2) med stående passagerare ska få köera max 70km/h. Är det nån som vet hur detta går? Hur rimmar det med EU-lagar?

Jonas1968

Citat från: Evert skrivet 06 oktober 2009, 15:56:32 PM
Vägverket diskuterar att bussar (klass 1&2) med stående passagerare ska få köera max 70km/h. Är det nån som vet hur detta går? Hur rimmar det med EU-lagar?
Bestämms hastigheten på våra vägar på EU nivå?

JDS

Citat från: Jonas1968 skrivet 06 oktober 2009, 16:30:12 PM
Bestämms hastigheten på våra vägar på EU nivå?

Både ja och nej. Det är de svenska myndigheterna som bestämmer reglerna i slutänden, men principerna för regelbildningen är föremål för harmonisering på europeisk nivå så man kan inte besluta vad som helst. Jag är säker på att man skulle få problem om man exempelvis försökte införa en hastighetsbegränsning till 40 km/h för utländska lastbilar. Däremot tror jag knappast att en nedsättning till 70 för bussar med stående skulle vara särskilt kontroversiell. Möjligen kan man fråga sig huruvida den skulle göra någon nytta, men det vet jag för lite om för att uttala mig.

IngemarJ

Det var för något år sedan snack på annat håll än här om att utrusta bussar med hastighetsspärrar så att om belagda säten inte hade bältena spända skulle hastigheten begränsas till 70 knyck.

Hälsar

Ingemar

Stefan K

Förstår syftet med en eventuell regel om 70 km/tim med stående, men ser också några problem som skall redas ut.

Ansvaret för att detta fungerar ligger ju mycket på länstrafikens avtal med entreprenör. Ansvaret att få fram fler bussar när första bussen är full kan rimligtvis inte ligga på bussföraren utan på trafikledningen. Detta funkar ibland dåligt. TL räknar ibland kallt med att inte sätte in fler bussar. Det kan dock bero på hur avtalet ser ut antar jag.

Annars får ju tidtabellen sättas med lite mer generösa mått!

Wetjo

Citat från: Stefan K skrivet 06 oktober 2009, 19:30:25 PM
Förstår syftet med en eventuell regel om 70 km/tim med stående, men ser också några problem som skall redas ut.
Ansvaret för att detta fungerar ligger ju mycket på länstrafikens avtal med entreprenör. Ansvaret att få fram fler bussar när första bussen är full kan rimligtvis inte ligga på bussföraren utan på trafikledningen. Detta funkar ibland dåligt. TL räknar ibland kallt med att inte sätte in fler bussar. Det kan dock bero på hur avtalet ser ut antar jag.
Annars får ju tidtabellen sättas med lite mer generösa mått!

Nja... Det är inte TL/DL som kallt räknar... Det hänger ju samman med beställningen från Länstrafikbolaget.
Vi får betalt för ett visst antal busar med en viss reserv. Bussar därutöver är övertaliga...
Får vi inte betalt för bussen, är det ingen affär att ha den.
Från 0630 - 0830 är det tomt i vårt garage.
Har vi tur är alla bussar friska o då är kanske en buss över, tills dess verkstaden fått grepp om den  ;)
Däremot kan jag hålla med om att en genrösare tidtabell behövs om det blir 70-gräns för bussar med stående.
Då krävs också fler bussar och Länstrafikbolaget för öka sin beställning...

JDS

Citat från: Wetjo skrivet 07 oktober 2009, 08:38:27 AM
Nja... Det är inte TL/DL som kallt räknar... Det hänger ju samman med beställningen från Länstrafikbolaget.
Vi får betalt för ett visst antal busar med en viss reserv. Bussar därutöver är övertaliga...
Får vi inte betalt för bussen, är det ingen affär att ha den.

Kan nån avtalskunnig bekräfta detta? Det verkar ju helsnurrigt. Det rimliga är väl att man får betalt för utförd trafik, inte för antalet bussar man har i garaget.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 oktober 2009, 09:33:33 AM
Givetvis har du betalt för utförd trafik men även ersättning för varje fordon, i avtalet framgår då hur många fordon av varje kategori + teknisk reserv som beställaren ersätter operatören för, alla överskjutande fordon har man ingen som helst ersättning för.

Varför är det så? Det rimligaste vore väl att beställaren betalade för själva trafiken, kostnaderna för fordonen finge entreprenören då ta ut på totalpriset.

Karsten

Citat från: JDS skrivet 07 oktober 2009, 20:03:23 PM
Varför är det så? Det rimligaste vore väl att beställaren betalade för själva trafiken, kostnaderna för fordonen finge entreprenören då ta ut på totalpriset.

Det tycker jag verkar rimligt också, i alla fall i ett upphandlingsskede. Däremot borde det i tilläggsbeställningar kanske tas hänsyn till om det krävs utökningar av befintlig vagnpark eller inte.

Wetjo

Citat från: JDS skrivet 07 oktober 2009, 20:03:23 PM
Varför är det så? Det rimligaste vore väl att beställaren betalade för själva trafiken, kostnaderna för fordonen finge entreprenören då ta ut på totalpriset.

Tänk efter! Du har ett garage som har avtal på en viss trafik som kräver tio bussar.
I avtalet står det att du ska en teknisk reserv på 10% (=en buss). Då har du elva bussar som du få betalt av länshuvudmannen.
Ska du då köpa en buss till på "spekulation"? Det kanske kommer fler passagerare...
Även om du får extra betalt för akut extra trafik, så arbetar bolagen inte så.
Den extra bussen kostar 1,2 - 2 miljoner beroende på kvalisort. Du skriver av den på 10 - 14 år.
Då måste din spekulation dra in minst 90000 kronor per år. Driftkostnader på bussen tillkommer.
Får du ingen körning på den bussen blir det en vansinnigt dyr/dålig affär.

JDS

Citat från: Wetjo skrivet 07 oktober 2009, 21:29:19 PM
Tänk efter! Du har ett garage som har avtal på en viss trafik som kräver tio bussar.
I avtalet står det att du ska en teknisk reserv på 10% (=en buss). Då har du elva bussar som du få betalt av länshuvudmannen.

Min fråga gällde varför avtalen nödvändigtvis måste vara skrivna på det sättet. Det borde gå precis lika bra att skriva att den här trafiken ska ni köra, med minst den och den servicenivån (antal platser, färg på bussen mm), och sen får operatören lösa det praktiska på valfritt sätt. Det finns ingen anledning att länshuvudmannen ska lägga sig i hur många vagnar operatören har i sitt garage, som jag ser det. Klarar han att köra turerna på noll vagnar (exempelvis genom att merutnyttja andra omlopp och anlita underentreprenörer) så är det bara att gratulera. Har jag missat något?

JDS

Det där verkar mest som en onödig centralisering. Det jag menar är att det verkar meningslöst ur beställarens synpunkt att ställa obegripliga detaljkrav på fordonsparkens omfång.

Wetjo

Citat från: JDS skrivet 08 oktober 2009, 02:25:10 AM
Det där verkar mest som en onödig centralisering. Det jag menar är att det verkar meningslöst ur beställarens synpunkt att ställa obegripliga detaljkrav på fordonsparkens omfång.

För länshuvudmannen får jag ha hundra bussar i mitt garage om jag vill, men jag får bara betalt för elva.
Sund företagsekonomi säger då att jag har elva bussar i mitt garage, som jag har ersättning för.
Bussar måste rulla och tjäna pengar. Annars kommer mitt bussföretag att gå i putten.

I avtalet finns också detaljreglerat vilken färg på sätena som ska finnas. Om det ska vara lågentré eller ej. Vilken ärg på lackering och vilken logga som ska finnas och med vilket typsnitt och färg. Det finns också reglerat om förarna ska ha unigorm och vilken storlek på viten mm. I Dalarna var upphandlingsunderlaget fem stora pärmar. Hur mycket papper som åt till anbuden, kan man ju bara gissa...

Karsten

Citat från: Wetjo skrivet 08 oktober 2009, 03:31:24 AM
För länshuvudmannen får jag ha hundra bussar i mitt garage om jag vill, men jag får bara betalt för elva.
Sund företagsekonomi säger då att jag har elva bussar i mitt garage, som jag har ersättning för.
Bussar måste rulla och tjäna pengar. Annars kommer mitt bussföretag att gå i putten.


Jo, men varför betalar beställaren överhuvudtaget för antalet bussar? Beställaren borde vara intresserad av att betala för varje utförd vagnkm/personkm/avgång. Hur många fordon som trafikutövaren sedan behöver för att utföra detta borde inte ligga i beställarens intresse.

1896

Det är därför reservbussar är gammla häckar....    det blir billigare.

Om beställaren är med och bestämmer antal fordon, har vederbörande rimligtvis större inblick i vad trafiken kostar.