Lite nya tankar om systemkameria.

Startat av Möllers, 02 oktober 2009, 23:13:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

Citat från: virtual1 skrivet 20 oktober 2009, 20:11:05 PM
Vad folk håller på o klagar hela tiden! Har en 40-tums Samsung Full-HD utan 100hz (LE40A556), har haft polare här som är grymt imponerade av bildkvalitén, inklusive mig själv! - ALDRIG tänkt på eftersläpning *suck*

Kanske är lite som megapixelracet... Har du inte 15 mpix i din familjekamera så är du stekt både socialt, privat och på nätet!

virtual1

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 20 oktober 2009, 20:49:30 PM
Kanske är lite som megapixelracet... Har du inte 15 mpix i din familjekamera så är du stekt både socialt, privat och på nätet!

Skulle tro det, o det roliga är att det är alltid amatörer som tror att de är proffs o vet bäst!

Möllers

Fast jag är ingen profs på TV saker alls men denna Tven jag köpte har en härligt klar bild fast den är på 60HZ.
Nu har min pappa köpte en Philips 32 ochså med 60HZ han är mycket nöjd över den jag har inte sätt den än.

jocke

Citat från: virtual1 skrivet 20 oktober 2009, 21:09:29 PM
Skulle tro det, o det roliga är att det är alltid amatörer som tror att de är proffs o vet bäst!

inte alls. Gå gärna till affären och kolla tex på en ishockeymatch på en tv med 100hz och sedan på en utan.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

virtual1

Citat från: jocke skrivet 21 oktober 2009, 00:37:48 AM
inte alls. Gå gärna till affären och kolla tex på en ishockeymatch på en tv med 100hz och sedan på en utan.
visst är det säkert skillnad, men behovet för 100hz är inte skapat av konsumenten utan av branschen, hade inte 100hz funnits hade nog ingen brytt sig, kollade på uefa-matchen igår kväll, hur jag än försökte kunde jag inte se någon eftersläpning på bollen!

Simon Bertilsson

Citat från: virtual1 skrivet 21 oktober 2009, 05:26:41 AM
visst är det säkert skillnad, men behovet för 100hz är inte skapat av konsumenten utan av branschen, hade inte 100hz funnits hade nog ingen brytt sig, kollade på uefa-matchen igår kväll, hur jag än försökte kunde jag inte se någon eftersläpning på bollen!

Å andra sidan är behovet för HD-tv skapat av branschen, men likväl är det en underbar inovation om du frågar mig. :)

virtual1

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 21 oktober 2009, 12:57:33 PM
Å andra sidan är behovet för HD-tv skapat av branschen, men likväl är det en underbar inovation om du frågar mig. :)

Jo, men du kan ju inte jmfra Äpplen och Päron, i dag kan du inte köpa nåt annat än en HD-ready eller Full HD-TV,
dvs det är en branschstandard (med klar visuell tydlighet), 100hz är ingen branschstandard - och om folk som jag som ändå jobbar i branschen
knappt kan se skillnad mellan en med 60 eller 100hz och inte "Svensson" bryr sig heller så är väl inte jämförelsen
särskilt relevant?

fontheking5

Har tyvärr fått fatta ett tråkigt beslut idag och det är jag troligen kommer sluta fota eftersom kvaliten aldrig blir bra och att jag precis slängde ut över 3000 kr på en kamera som tar sämre bilder än min gamla . Detta är ett tråkigt beslut men så ligger det till . Om jag inte hittar någon kurs för Sony Kameror så blir det inga nya bilder tyvärr på ett bra tag tyvärr .  :'(

Möllers

du får öva öva tills du en bra instälning på din kameria.

fontheking5

Citat från: Mattias Möller. skrivet 28 oktober 2009, 18:27:05 PM
du får öva öva tills du en bra instälning på din kameria.
Ja jag får väl det , jag tappade tålamodet och flippade ur men nu har jag frågat på fotosidan så vi får hoppas att de löser sig . Blir väl till att prova sig fram . :)

M224

Citat från: fontheking5 skrivet 28 oktober 2009, 16:46:31 PM
Har tyvärr fått fatta ett tråkigt beslut idag och det är jag troligen kommer sluta fota eftersom kvaliten aldrig blir bra och att jag precis slängde ut över 3000 kr på en kamera som tar sämre bilder än min gamla . Detta är ett tråkigt beslut men så ligger det till . Om jag inte hittar någon kurs för Sony Kameror så blir det inga nya bilder tyvärr på ett bra tag tyvärr .  :'(

Det är väl inget unikt med Sony-kameror? Kan man grunden så spelar det ingen roll vilket märke det är på kameran. Varför inte köpa några bra fotoböcker. Här är en för 129 kr som jag rekommenderar.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9171660860

En buss brummar

Sony kameror skiljer sig inte på något sätt mot Canon, Nikon eller andra märken... lika lite som med bilar. Kan man köra en Volvo så kan man köra en Saab, thats it. samma saker, samma funktioner, samma teknik, samma principer. Möjligtvis att reglagen sitter på lite olika platser på kameran, men tom symbolerna är standard...

kameran tar inte dåliga bilder såvida inte kameran är trasig. Det är du som fotograf som är dålig. Kör en bil i diket är det inte bilens fel, det är ditt såvida inte bilen har ett fel som gör den omöjlig att kontrollera.

Mitt tips är att slå bort alla tankar om genvägar. Tro inte att du skall kunna ta bilder som är världsklass. Titta inte på duktiga fotografer och tro att du kan skapa samma bilder, titta på bilderna för att bli inspirerad och för att analysera så att du lär dig.

Ställ massor av frågor till dig själv och var kritisk. Analysera dina bilder och fråga dig vad du vill få fram och hur. Tänk logiskt.

Du måste lära dig grunderna.

Du tar en bild som är för ljus och matt i färgerna och tråkig att titta på, fråga dig då: Varför blev det så?

Fråga: Om en bild är för ljus, varför blir den det?
Svar: Jo det kommer in för mycket ljus på sensorn.

Fråga: Hur får jag mindre ljus på sensorn?
Svar: Jag skall använda kortare slutartid eller minska ISO/ASA känsligheten eller använda mindre slutare eller vänta tills det blir mörkare

Dela upp problemen och lös varje del för sig, ställ följdfrågor och lös problemen. Gå sedan ut och öva själv.

Jag har plåtat i över 20 år och fortfarande övar jag på nya tekniker, och exprimenterar, analyserar och löser problem. tänker du bara logiskt och kan grunderna kan du nog skapa precis vad du vill. Allt handlar om ljus! Mer eller mindre ljus

Lycka till