Lite nya tankar om systemkameria.

Startat av Möllers, 02 oktober 2009, 23:13:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

Citat från: En buss brummar skrivet 03 oktober 2009, 20:18:11 PM
Haha jag skrattar så jag nästan gråter när jag läser trådar som denna... eller näe, jag skrattar fan inte, jag gråter nog mer.

Med tanke på din fotografiska nivå så är kameran det minsta problemet, alla kameror presterar långt över din kapacitet, att byta märke betonar bara din oförmåga till självinsikt/självkritik. Att byta kamerasystem, eller fabrikat är inget fel, men att byta pgr av att kameran är för dålig då kommer du nog få byta märke många gånger....
Jag ser aldrig ner på dåliga fotografer eftersom jag är helt medveten om att alla är nybörjare, alla har inte talang, alla har inte samma ambitioner osv. Men det viktiga är att man själv inser var man befinner sig i sin utveckling. Dina bilder (ialla fall dom du visat här) är ungefär lika bra som din stavning.

Lär dig kameran istället, läs hur man fotograferar, öva, öva öva öva, det tar många många år med daglig fotografering för att bli duktig och behärska fotografering. Att knäppa på en knapp kan alla göra, att skapa en bild som berör är däremot få kapabla till. Du får mer än gärna byta system, men du skall aldrig tro att bilderna blir bättre pgr av bytet. Det är du själv som påverkar resultatet. Att du sedan ökat skärpan i kameran vittnar även det om hur lite du använder resurserna i din kamera du har idag.

För att förstå vad en telezoom är så läs på om brännvidder.
Att kunna filma med sin kamera är ju snart standard i alla systemare.
Höga ISO/ASA funktioner är väl bra, men det har ju alla kameror idag... Själv har jag aldrig passerat ISO 400...

Näe ta o lär dig kamerans funktioner och allt kring fotografering, fråga andra som kan så kanske du inser vilka resurser din befintliga kamera har...
har du någon direkt fråga så kan jag hjälpa dig, betydligt billgare än att byta system

Och jag bara suckar när jag läser ett inlägg som ditt. 

Möllers

vad mennar du med är ungefär lika bra som din stavning  ???


New_options

Jag brukar ogärna lägga mig i sånt här, men jag kan inte låta bli.

För det första... Bussen som brummar - det går att vara lite finkänslig. Det går att tycka utan att håna. Gör gärna det nästa gång.

För det andra har den brummande bussen visserligen en poäng i att man visst bör lära sig kameran grundligt för att dra nytta av den. Det tar tid, det kan kännas jobbigt - men det finns inga genvägar. Öva, öva, öva och öva. Ha inte kameran på automatik utan lek med bländare, slutartid och ISo. tids nog lär du dig sambandet mellan de tre sakerna och vips har du lärt alla systemkameror på en gång. för grunden är just balansen mellan hålet mot sensorn (dvs bländaren - ju lägre tal desto större hål och ju mer ljus in i kameran), tiden (hur länge hålet mot sensorn är öppet när du trycker på knappen) och ISO.

Utöver det behöver man för att ta en bra bild ha känsla för bildvinklar och komposition, men det kommer oftast med övning.

Lycka till!

Bussmicke

Citat från: Mattias Möller. skrivet 03 oktober 2009, 18:50:25 PM
Sen finns det mer objektiv till min canon bättre köpa en ny objektiv istelet än köpa en ny kameria för det finns Canon EF-S 18-135/3.5-5.6 IS superzoom kommer jag köpa då.
jo är bara zoomen 55-250 mm dom blir lite sämre bara ner man fota i stan men den andra zommen 18-55mm är helt okey fota med man får bättre bilder med det  :)

Varför köper du då inte Canon EF-S 18-200 ? Både jag och Marc äger det objektivet, han till 30D, jag till 40D.
Vi båda  är nöjda med objektivet.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Möllers

Klart den kan jag köpa istället tack för infon bussmicke lite dyrare bara.

Leif D

Mattias Möller !
Jag skrev det ovan och jag skriver det igen.....  nu kanske lite tydligare.

Du behöver inte tävla med Bussmicke om att ta de bästa bilderna, ska du klara det behöver du först och främst fotografera i 10 år för att få samma erfarenhet. Att köpa svindyra grejer gör dej inte till en bättre fotograf, bara en fattigare.
Behåll du den kamera du har, den fyller dina behov mer än väl. Använd den väl och ta mycke bilder, så kan du köpa dej en ny och bättre då denna är utsliten.

Istället tycker jag du ska satsa dina pengar på ett körkort, som även om du inte är så intresserad, ger dej en massa nya möjligheter i livet, bl.a. i arbetslivet.
För du ska veta att ytterst många arbeten är lättare att få, om du har ett körkort, även om bilkörning inte är den huvudsakliga sysslan.

Mvh Leif D
;-)

Möllers

Jag tävlar inte mot dom alls vad har du hört det ifrån Leif D som sakt säjer igen kommer inte ta körkort alls.
Sen det andra har jag inte råd ha körkort sen bil nop så rik är jag inte :P
Sen kommer jag inte ny köpa heller nu kommer bli en ny zoom istället till min kameria.
Sen tänker jag köpa bildprogram som photoshop har alla andra här där kan man fixa till bilderna så dom blir bättre det har jag hört  :)

jonas a

Jag har en kamera som är värd typ 500 spänn, men jag kan hantera den och jag är mer än nöjd med mina bilder.

Jag behöver inte 10 000kr kamera för att bli nöjd.

jonas a

Citat från: Mattias Möller. skrivet 03 oktober 2009, 22:43:21 PM
Jag tävlar inte mot dom alls vad har du hört det ifrån Leif D som sakt säjer igen kommer inte ta körkort alls.
Sen det andra har jag inte råd ha körkort sen bil nop så rik är jag inte :P
Sen kommer jag inte ny köpa heller nu kommer bli en ny zoom istället till min kameria.
Sen tänker jag köpa bildprogram som photoshop har alla andra här där kan man fixa till bilderna så dom blir bättre det har jag hört  :)


Hmm VA?

Du har Inte råd med körkort, Men du har råd med en Nikon D90?

Möllers

Kör kort kostar mellan 20 tusen tror jag.

jonas a

Citat från: Mattias Möller. skrivet 03 oktober 2009, 22:45:40 PM
Kör kort kostar mellan 20 tusen tror jag.


2 veckors intensiv kurs ca 7-8000kr i Hbg plus en skrutig bil för 4000kr så kan du köra runt Sverige och fota bussar när du vill.

Möllers

mmm sen får man betala skatt o lämna in den på sörvis kostar det ochså nää åker hellre tåget till Helsingborg ner jag ska fota eller till Malmö går mycket snabbare ochså.

pierrew

Citat från: Mattias Möller. skrivet 03 oktober 2009, 22:54:59 PM
mmm sen får man betala skatt o lämna in den på sörvis kostar det ochså nää åker hellre tåget till Helsingborg ner jag ska fota eller till Malmö går mycket snabbare ochså.

Kan inte låta bli att bli lite berörd av denna tråd, vill inte klanka ner på dig eller liknande, ta detta på rätt sätt. Livet går ut på så mycket mer än att fota fordon Mattias, ingenting här i livet är gratis och man måste satsa pengar för att få pengar (körkort). Visst ska du hålla på med det du tycker är roligt men inte på heltid, gör man det roliga hela tiden så blir det snart oxå tråkigt.
Folk försöker hjälpa dig att komma igång med livet, det är därför dom skriver som dom gör. ;)

Möllers

Jo vet det ni hjälper mig komma igång med livet  ::) man behöver inte ha körkort komma igång med livet jag är mest intresserad att fota bussar lastbil lite natur bilder lite annat.
Men bussmicke har väl inget kör kort han har fotat sen 90 talet ju rätt samma typ tycker jag reser ner har jag pengar och träffa nytt folk som sist träffade jag jonas i helsingborg vi fotade på den kvällen lastbilar lite bussar det var rätt skoj den dagen,som sakt jag behöver inget kör kort komma igång med mitt liv  ;D