Vilken bil AVRÅDER detta forums skribenter från att införskaffa?

Startat av Bengt Jönsson, 23 september 2009, 19:41:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

latmasken

Köp en volvo 960/S90 3.0 aut. 96-98 om du hittar en fin. Ångrar mig bittert att jag sålde min. Nu har jag en ny plastskrammelbil.

Simon Bertilsson

Citat från: latmasken skrivet 24 september 2009, 22:54:03 PM
Köp en volvo 960/S90 3.0 aut. 96-98 om du hittar en fin. Ångrar mig bittert att jag sålde min. Nu har jag en ny plastskrammelbil.

Man lär ju glida fram som en kung, men de sörplar ju i sig bensin som en val.

latmasken

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 24 september 2009, 22:59:33 PM
Man lär ju glida fram som en kung, men de sörplar ju i sig bensin som en val.
Tja, runt en liter. Men det är det värt!

Nupski

Någon nämde Dacia Sandero  ;D.... har varit mycket nyfiken på den ett tag... hade en sådan en nätt sväng till Ullared för ett tag sen och ja den går på vägen som en Renault, gungit med svampiga stolar men den vart ganska bullrig ifarter över 100 och kom du över 110 så släppte torkarna från vindrutan sen så orkade inte defrosterna ta bort imma på rutorna mitt i sommaren, ja det är 120 på vissa sträckor genom Halland...

Så vill du ha en billig bil köp något annat...

groenis

Hej Bengt
Om du är en modig man så varför inte prova att hämta en bil i Tyskland
alla märken som inte är sammansatta i landet är mycket billiga men även inhemska märken är billiga
tittade själv på en MB 280 CDI ganska välutrustad för 15000 Euro samma bil här lite över
280000:- vilket innebär att den affären skulle löna sig för mig trots alla skatter och moms

Min favorit site är Mobile.de
mycket godis många drömbilar lycka till

/Lennart

Ersa

Citat från: Nico skrivet 24 september 2009, 13:35:17 PM
Allt är ju relativt... har en Mondeo från 00 som jag övertog från brorsan och som han köpte beggad 2005. Den har gått drygt 185.000 km utan anmärkning annat än att den fått lite ytrost på bakdörrarnas nedsida. Förutom grundläggande service så har den endast krävt en H7-lampa till dags dato så...  :P
Har inte heller märkt att ljuset skulle vara så dåligt och då kör jag ändå en hel del i områden utan gatubelysning.

Då får man gratulera till fyndet! :) Men jag tror ändå att ditt fina exemplar tillhör en minoritet av helheten. ;)

Nico


Nja, jag har hört ganska bra saker om Ford överlag. Bl.a. av en tidigare kurskamrat som jobbade inom begagnathandeln åt ett företag som pysslade med att exempelvis bidra med info till produktionen av Bilprovningens Beg.bilguide men även annat liknande.

Som jag skrev tidigare så tror jag som sagt annars att mycket är avhängigt hur ägarna tagit hand om sina bilar snarare än att bilarna i sig skulle vara så dåliga. Har en annan bekant som tidigare jobbade som mekaniker åt Saab i Akalla och som numera kör en del jobb på sin fritid. Hjälpte honom för ett par år sedan att hämta in en ganska ny vit 9.5. Ytan på lacken påminde om äggskal då ägaren bara kört borsttvätt i ett par år, motorn hade havererat för att han påstått sig inte fatta att man var tvungen att serva kammen emellanåt och insidan på bilen var det jävligaste jag sett... tror det var mera hår i bilen än på kattkräket som släppt till materialet. Baksätet var fullt med glasspapper och varenda golvmatta full med grus.

Det tråkiga är att detta med att bilarna ser ut, både under huven och i kupén, som sopstationer är ganska vanligt. När jag körde taxi så roade jag mig ibland med (medan jag väntade på att min egen careta skulle bi klar)att gå runt lite och kika på de andra bilarna som det jobbades med och ganska så ofta vart man både förvånad och även nästan äcklad över hur det såg ut. Att många inte tar hand om sina bilar är alltså nog som sagt en orsak till att de går som sk-t oxå för tar man inte ens och skakar hur mattorna så kan man nog även undra hur många som ids öppna huven och kolla oljan etc.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mölle-Mats

Mina "päron" har en Mondeo Ghia automatic -00 som de köpte ny nere i Spanien (f ö den tredje Forden i rad som de köpte där nere) där de var bosatta då. De första fem åren av dess liv så tillbringade den vinterhalvåret på den spanska ostkusten och somrarna i Sverige. Det blev förstås en del mil på mätaren fr a under den årliga resan mellan Sverige och Spanien.

Sedan den kom till Sverige så har den bara rullat något tusental mil ytterligare och däremellan stått i ett varmgarage. Min pappa är dessutom väldigt noga med att sköta servicear (något man generellt inte gör i Spanien, där kör man tills bilarna lägger av ...) och tvättar och håller efter innerutrymmena väl, så hans exemplar är väl kanske inte representativt för genomsnittsbilen. Dock har jag aldrig hört honom klaga på att det skulle vara något fel på bilen, så att det skulle vara så dålig kvalitet på Ford Mondeo har jag svårt att tro.

En liten "rolig" anekdot har jag dock kring den bilen, då jag och min bror i samband med att min åldriga mammas hälsa drastiskt försämrades våren 2005 och nödgades flytta hem till Sverige igen, körde hem "Ford-loppan" fullastad med föräldrarnas personliga tillhörigheter. Att bilen var fullt och tungt lastad är väl denna bild ett bra bevis på:



Nå, bror och jag hade 285 mil att tillryggalägga och ville hem fort - och så blev det. Om vi räknar bort ett elvatimmars sovstopp i Lyon så genomfördes resan på 27 timmar inklusive tank- och matstopp samt färjeöverfarten Puttgarden-Rödby - en snitthastighet på över 100 km/h således! Det var inte många gånger som gaspedalen inte var begravd i mattludden, och vi körde bl a om en ambulans på utryckning någonstans i Frankrike!  8)

Bilen har ju som jag nämnde en automatlåda, en fyrstegad sådan där fyran är rena överväxeln. I börjag av resan så låg den i mest hela tiden men ju närmare vi kom hemåt desto mer växlade bilen ned vid minsta motlut etc trots att farten oftast låg runt 185 km/h.  Vi döpte raskt den till "EU-bilen" eftersom den hela tiden lät "eeeeeeeeeeeeeeeeee" när den gick på trean och "uuuuuuuuuuuuu" när fyran gick i, och i norra Frankrike och vidare hemåt så växlade den i princip oavbrutet!  >:(

Nå vi nådde lyckligen föräldrarnas boning i Ängelholm och överlämnade bilen till vår far. Några dagar senare ringde han och berättade förtvivlat att han hade kört sönder bilen!  ::)

Shit, tänkte jag - nu har bror min och jag jagat livet ur automatlådan så den har rasat ...  ???

Men så illa var det inte! Det som hänt var att pappa hade skrapat i sidan i en trång portgång. Pust!  :-X

Antagligen är väl automatlådan adaptiv och anpassar sig efter körsättet - och tyckte väl efter 100 mil med undertecknad och bror min på gaspedalen att "nu ska vi köra sportigt" d v s på låg växel med många varv i maskin! Och nu, efter några år i lungt pensionsärslunk igen, så smyger den i fyran så fort man fått upp styrfart ...


Men för mig personligen så hjälper det inte med pappas stora förtroende för Ford - hos mig gäller devisen "Ingen Ford på våran gård"!  8)