Behörigheter på "lilla rosa lappen"

Startat av Bengt Jönsson, 22 september 2009, 20:20:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

Citat från: Verspieder skrivet 23 september 2009, 01:33:42 AM
*BECEDE, men vill även ta A framöver.
Fram till 2006 var det *B***D* som gällde, och då var avsaknaden av E-behörigheterna något som störde mig mycket. Ledbuss gick bra att köra, men inte en lastad biltrailer bakom min bil.

Undrar om man någonsin får nytta av just DE? ;D

Nej DE är det nog inte många som har haft nytta av i det här landet!  :P
Farsan fick det och C "på köpet" när han tog D för sisådär 25 år sen.


Martin Maltkvist

Tillägsvis skuille jag även vilja ta E så körkortet blir BECEDE men dit är det en bra bit kvar, likaså A.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ove Bojarp

Mitt KK tog jag 1967 och det har också ingående AB och vi fick dessutom en
gratis lektion i och med att högertrafiken var i annalkande, så den lektionen fick
vi välja själva när övergången var klar. Jag hade även tur att få köra upp i
Stockholms området så jag hann med en del innan spårvagnstrafiken upphörde.

Christer K

Jag tog AB 1973 och resten 1975. så det är komplett A BE CE DE samt fick trafikkort också, har även tagit Taxibehörighet brevid som gäller till 2014.


/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Autotransit

Såå...vi är några knuttar här ändå 8) ;)
När tog de bort bonusen med att man fick mc-behörighet när man tog bilkortet, det var väl i mitten av -70?

/Stellan

bjalle

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 september 2009, 18:12:19 PM
Är det bara jag som har behörighet att framföra motorcykel? Inte för att jag har varit medlem i Hells Angels utan för att man fick det automatiskt med bilkörkortet  när jag tog lappen 1964. När systemet ändrades fick vi automatiskt AB i körkortet.
Måtte jag dock aldrig bli så gaggig att jag sätter mig på en Harley Davidson i tron att jag kan köra den på ett säkert sätt.

Jag har A också men det har jag tagit själv eftersom jag tog mitt första körkort 2006 så fick man inget på köpet

Autotransit

Alltså var det bättre förr. Vsb  ;D

/Stellan

Ingwar Åfeldt

Citat från: Autotransit skrivet 23 september 2009, 20:42:49 PM
Alltså var det bättre förr. Vsb  ;D

/Stellan

Då såg "lappen" ut så här.




Trafikkort:




När jag fick det nya körkortet 1974 fick jag hela alfabetet, ABECEDE plus att jag hade en lapp för Taxi.

M v h
Ingwar


Autotransit

Det är lite skillnad på Överståthållarämbetet och Trafiksäkerhetsverket...det första klingar lite bättre ;)
Mitt första körkort makulerade de när jag hämtade det nya, men trafikkortet lyckades jag spara undan i alla fall. Vad hade du för bil när du körde upp för trafikkortet Ingwar, gick det fortfarande att köra upp med personbil 1964?

/Stellan

RoTe

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 september 2009, 18:12:19 PM
Är det bara jag som har behörighet att framföra motorcykel? Inte för att jag har varit medlem i Hells Angels utan för att man fick det automatiskt med bilkörkortet  när jag tog lappen 1964. När systemet ändrades fick vi automatiskt AB i körkortet.
Måtte jag dock aldrig bli så gaggig att jag sätter mig på en Harley Davidson i tron att jag kan köra den på ett säkert sätt.

Anledningen är väl att MC är ett rent nöjesfordon som kostar svinaktigt med pengar, i alla fall för oss yngre. Min sambos far har rätt nyligen tagit MC kort och så även många av hans vänner. Dom har ju kommit upp över 40 år och först då börjar man ha råd med försäkringspremien.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Autotransit skrivet 23 september 2009, 22:49:30 PM
Det är lite skillnad på Överståthållarämbetet och Trafiksäkerhetsverket...det första klingar lite bättre ;)
Mitt första körkort makulerade de när jag hämtade det nya, men trafikkortet lyckades jag spara undan i alla fall. Vad hade du för bil när du körde upp för trafikkortet Ingwar, gick det fortfarande att köra upp med personbil 1964?

/Stellan

Jag körde upp för trafikkortet på SJs buss 3444 (CF). Jag tror inte att man kunde köra upp på personbil. Mitt gamla körkort makulerades på posten när jag hämtade ut det nya kortet. Du kan se poststämpeln på bilden.

M v h
Ingwar

groenis


Taxi på körkortet togs bort 1990 1/10 då räckte det med B behörighet innan så var lägsta kravet C+Taxi vilket dessvärre märks i trafiken då Taxi också upphörde att vara yrkestrafik

Ber om ursäkt men man ska nog titta med bägge ögonen en 8 blev en 0
Rätt ska vara 1998 1/10
Dessvärre så kan jag i dag inte kalla Taxi för yrkestrafik
före avregleringen så skulle du kunna rabbla alla tvärgator till de flesta större huvudgator
man skulle kunna de flesta restaurangerna dessutom skulle man veta åt vilket håll samt
vilka tvärleder som var snabbast ut i från stan till förorterna

Idag räcker det att göra ett prov på cirka 40 frågor samt markera på en blindkarta
att som taxiförare först knappa in adressen sen ut och fråga kollegor hur den stavas
innan GPS:en kommer igång då har nog kunden ledsnat och gått till adressen


Som ni förstår så kan jag dessvärre inte kalla taxi yrkestrafik


/Lennart
Som blir en gladare människa efter 1/10 då upphör mitt taxiåkeri efter 14 år

Taunusch

Som taxichaufför sedan sju år tillbaka kan jag konstatera att jag hela tiden har klarat mig alldeles utmärkt utan att kunna kommunens alla 1 700 gator och vägar i huvudet. Jag har inte heller någon ambition att göra det. Naturligtvis är de geografiska kunskaperna av stor vikt, helt utan tvekan, men det finns andra delar i yrket som är minst lika viktiga!

Sen är det så att en arbetsgivare får den personal man förtjänar, så väl i taxibranschen som i andra branscher. De arbetsgivare som erbjuder schyssta villkor, betalar en vettig lön och tar hand om personalen får en personalstab därefter och har kö på folk som vill börja jobba.

groenis

Hej Stefan
Mina sista förare som körde åt mig hade över 30 års erfarenhet men pensionen
kallade och de nybörjare som jag fick var det dessvärre mycket problem med
en gnällde över  att det inte fanns GPS i bilen jag vet inte hur han klarade kursen
för han visste inte hur man läste en kartbok.

En annan drog på sig en hel del klagomål
jag försökte hjälpa honom så mycket det gick även mina "veteraner" försökte

Den utveckling som det blev inom Taxi efter avregleringen gjorde att de som
kämpade för sina behörigheter blev också duktiga förare samt serviceminded
de som blev tvingade av AF har inte samma känsla dessvärre
och det gäller inom alla grenar av yrkestrafiken.
Brinner du inte för det du gör byt yrkesbana


/Lennart