GDG V8

Startat av j-a, 05 september 2009, 23:15:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rattvrickaren

En fundering....Satt och tänkte...Var det inte så att dessa bussar bara hade framdörr? En del av det som gjorde att olyckan blev så tragisk. Menar brandolyckan alltså. Folk kom inte ut. Var mer än en av dessa bussar som brann vill jag bestämt minnas.
/Magnus

rattvrickaren

Ok, kollat runt lite och funnit en del av dessa bussar med endast framdörr.
Men litar självfallet på din info om den berörda bussen.
/Magnus

rattvrickaren

Ok, vill minnas att även Van Hool Jumbo hade en sådan lösning av bakdörren. Och var inte p-bromsen ilagd så var dörren låst. Vi hade så på vår gamla BET 850 i alla fall.
Även en hel del Setra 216 HDS hade sådana vikstolar vid framdörren vilket var rent vansinne.
Folk i panik fixar inte sådana lösningar.
Prata sen ite om alla 228-328 DT med en trappa. Vi hade 2 sådana bussar i trafik ett tag. Tack gode gud att inget hände. 55 pers på ovanvåningen med en trappa. Tog 15 minuter att tömma bussen i normala fall med yngre människor.
/Magnus

Staffan Sävenfjord

Citat från: rattvrickaren skrivet 21 september 2009, 00:00:01 AM
Ok, vill minnas att även Van Hool Jumbo hade en sådan lösning av bakdörren. Och var inte p-bromsen ilagd så var dörren låst. Vi hade så på vår gamla BET 850 i alla fall.
/Magnus


Som jag skrev förut så var manuellt öppnad sedan-dörr bak vanlig på turistbussar på 1970-talet. Men van Hool Jumbo hade den allra längst bak och i de flesta jag sett var det inga stolar som blockerade framför och som alltså måste fällas undan.
På Scania CR145 var dörren placerad vid näst bakersta stolsraden. För att öppna den inifrån måste man alltså först få bort dem som satt på stolarna framför, sedan fälla fram dessa vilket inte var det enklaste för en ovan. Sedan skulle man öppna dörren genom att hålla en knapp på dörren intryckt samtidigt som drog ned handtaget. Dörren kunde förstås också öppnas utifrån om nu föraren kommit ihåg att låsa upp den eller hade nyckeln med sig.
Bussen som brann i Jönköping hade sådan dörr. Men den hade ändå varit oanvändbar eftersom det var utanför den det brann som allra värst. Annars är det riktigt att det fanns många CR85 och CR145 med bara framdörr.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 september 2009, 21:27:08 PM
De sista CR145 såldes först när BR116 börjat saluföras, ett tag fanns många på lager.

Efterföljaren BR116 med DS11 motor var både starkare och snålare, dock saknade den mullret, problemet med växellänkaget fanns dock kvar :-)

Det var härliga tider när man fick köra BR145 och BR116. Skillnaden mellan dessa var motormässigt inte så stor. BR116 hade 290 hk ISO Brutto vid 2200 rpm, vilket motsvarade ca 280 hk DIN. BR145 hade 260 hk SMMT vid 2300 rpm, vilket motsvarade 275 hk DIN. Mätt i DIN var alltså skillnaden i effekt ganska liten. Skillnaden var kanske lite större när det gällde max vridmoment, men eftersom BR145 hade en bredare kurva och BR116 en toppigare, så var körbarheten ungefär densamma.

Brorsan och jag var ut på långtur en gång (1979). Han hade en BR145/Delta 400 och jag en BR116/Delta 300. Båda var specade likadant. Vi hade 54 ungdomar och fullstuvat bagage i båda bussarna och hängde på varandra hela resan. Då passade vi på att jämföra bränsleförbrukningen. Resultatet blev att BR145 drog 2.9 liter/mil och BR116 2.6 liter/mil. BR116 drog alltså 10% mindre bränsle tack vare 6-cylindrig turbomotor på 11 liter i stället för 8-cylindrig sugmotor på 14 liter.

Mats Karlsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 september 2009, 08:15:39 AM
Som jag minns så var BR 145:an lättare att starta snyggt med eftersom det fanns rejält med vridmoment redan från låga varvtal medans BR 116 krävde mer varv för att lämna vrid (genom mindre volym o turbo), det var lättare för en ovan förare att få "Kärringstopp" med den senare.

Stämmer bra! Jag vill också minnas att växellådan i BR116 hade lite andra utväxlingar än dito i BR145, vilket gjorde att 2:an var lite för hög att starta på hos BR116, jämfört med BR145. Trots detta smög man oftast igång på 2:an. Det gick fint om man höll lågt varvtal och släppte kopplingen försiktigt. De förare som inte kunde hantera kopplingen på rätt sätt fick givetvis kärringstopp, speciellt som kopplingens slaglängd var mycket kort på BR116. Om de sedan kompenserade med högre varvtal för att slippa kärringstopp så brände de ofelbart lamellerna. Så det var lite knep och knåp att köra busstypen på ett bra sätt.

Peter Öden

Hej !

Sign. "rattvrickaren" skrev i ett inlägg om ML Malmö.
De hade ingen CR 145, utan det var en CR 85S långa modellen, CR 85S LT.65, 1972
FKJ 857 (MB 16497) nr. 197 (fd. 497).

Mvh Peter Ö