Fråga om Essingecapitoler

Startat av Niklas Bygdestam, 02 september 2009, 22:16:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 05 september 2009, 19:26:43 PM
Svar till Gunnar D.

5422 fanns i Hb, 5423 och 5436 var avreg. efter kollisioner, 5423 ev. redan slopad.

Mvh /H
Citat från: Peter Rost skrivet 05 september 2009, 19:35:35 PM
5423 skrotades 1973, efter kollision i september-72.
5436 skrotbeslut i mars 1974, pga rambrott.

/Peter

Jag tackar för de kompletterande uppgifterna!

Mvh Gunnar

Mr H




Här är två bilder på H23 5423 efter kollisionen i det ökända "Märstakrysset" i september 1972.
Bilderna är tagna i Hornsberg i oktober 1972.
Bakom 5423 skymtar en H26 (som vi ju pratade om nyligen.)

Mr H

Gunnar D

Tack för bilderna på krockade 5423. Den bör sålunda vara en av de H23 som överfördes från Nyboda till Lidingö juni -71. Jag var själv med och körde en av de som överfördes den 7 juni -71 i en kolonn (via Essingeleden såklart!).

/Gunnar

P.S. Någon som vet var 5425 var placerad aug/sep-72? D.S.

Peter Rost

5425 var placerad i Råsta maj-oktober 1972.

/Peter

Gunnar D


Mr H

Jodå, 5423 bör ju rimligtvis ha tillhört Råsta då den krockade och borde då alltså också tagit vägen dit via Lidingö. En kompis till mig som körde H23:orna då det begav sig påstår att två vagnar var utrustade med ZF-lådor på prov, samma som H30 senare fick. Kanske den ena var 5437 för den vagnen startade som en raket (dock inte som en H84!). Kanske Gunnar D eller någon annan känner till mer om det? Det nämns i alla fall inte i H23 vagnförteckningar. Har kanske 5428 försetts med sådan låda nu av tryckknapparna på instrumentbrädan att döma? Eller är det bara manöverenheten som är bytt?

Mr H

Gunnar D

Har aldrig hört att några H23:or skall ha haft ZF-lådor men så kan ju varit fallet ändå. Körde kanske hälften av H23-vagnarna år 1971-72 och i dessa var det då inga ZF. Kanske kan ZF-lådor ha provats i några H23 tillfälligtvis år 1963 inför leveransen av H30. Men bara spekulationer som sagt.
/Gunnar

Mr H



En användbar Capitoltyp måste man ändå säga! Som här när 5413:s smala bredd kommer till sin fulla nytta i Klevgränd en juldag som jag tror är 1971! ;D ;D ;D

Mr H

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

AGR

Citat från: Mr H skrivet 09 september 2009, 21:27:30 PM


En användbar Capitoltyp måste man ändå säga! Som här när 5413:s smala bredd kommer till sin fulla nytta i Klevgränd en juldag som jag tror är 1971! ;D ;D ;D

Mr H

Åh vad  diggabelt en bild på linje 45 tur 17, den linjen som gick på helger när det var 2 röda dagar i följd. Du har ingen bild när vi körde H30 5594 på samma gata. Eller på den hållplatstavlan för linje 45 som vi gjorde. Min son lyckades förskingra hårddisken där alla mina "diggar" bilder är.
Mvh AGR

Mr H

Ja visst är det läckert! Men det där är nog inte tur 17 utan tur 12! Tycker jag det ser ut att vara om du kollar närmare! Tur 17 var ytterligare fem vagnar genom Klevgränd! Visst har jag bilder på 5594 genom Klevgränd och lite till! Ska lägga ut de så fort jag hinner.

Men första "omledningen" av 45:an genom Klevgränd var väl med 5430 och då bör det ha varit juldagen 1970? 5594 var väl juldagen 1972? Det har jag ett klart minne av att jag har en bild på
vagnen med den skyltningen i nummerkrukan, "1972".

Märkligt egentligen det där med att 45:an bara omleddes genom Klevgränd på juldagarna! :D :D :D
Och tre år i rad! ;D ;D ;D

Mr H