Veolia vann trafiken i Göteborg

Startat av BussMats, 27 augusti 2009, 09:46:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: M skrivet 30 augusti 2009, 05:18:30 AMÄr väl viss skillnad att skicka skattepengarna till Frankrike eller om dom är kvar i landet.
Sedan läste du nog inte allt jag skrev. Jag tror att GS la ett bud som dom viste att dom skulle förlora för dom vill bli av med busstrafiken.

Hur ska vi göra med svenska bolag som är verksamma utomlands då? Ska vi hoppas att t.ex. brasilianska skattebetalare ser till att deras egna bolag premieras eller att svenskar inte ska nyttja tyska bilar medan tyskarna gärna får köpa och köra produkter från (det lilla som finns kvar) svensk fordonsindustri?! Det där med att pengarna skulle rinna ut ur landet är ett begrepp (eller snarare bara floskler) som är både ganska missuppfattat såväl som missbrukat, i synnerhet om man ser till hur den globala ekonomin fungerar. Det finns en väldigt intressant och samtidigt lättläst bok i ämnet som beskriver den globala ekonomins framväxt från 1400-talet och fram till modern tid. Det är alltså inget nytt fenomen.

När man föreslår svenska alternativ primärt för att de råkar vara svenska så är man inne i tassemarkerna till protektionism. Det är då sedan något som i olika sammanhang sedan brukar både läggas fram och även prövas av och till, men har väl hitintills aldrig fungerat bra. Att företag måste gå med vinst är normalt ett grundläggande incitament för att det överhuvudtaget ska vara värt att driva något. I det här fallet så handlar det inte heller primärt om att skattepengar går utomlands (mycket omsätts nationellt genom återinvesteringar etc.) utan om att tillse att skattepengar används på ett för skattebetalarna så effektivt och bra sätt som möjligt. Fråga dig hellre därför vad som är bäst för skattebetalarna...

Är det att se till det mest lämpliga förslaget (även om den aktören som lagt det råkar vara – hemska tanke – helt eller delvis utlandsägd) ur kostnads- och effektivitetshänseende väljs eller ska man välja att betala en massa miljoner för ett sämre alternativ bara för att det råkar vara svenskt och/eller kommunalt? Att de kommunala bussbolagen mer eller mindre försvunnit liksom att GS lägger ett bud som de kanske vet med sig att de kommer att förlora på är symptomatiskt för det hela. Personligen ser jag dock agerandet som positivt då man erkänner att man inte har möjligheterna och inte vill belasta skattebetalarna i onödan... vilket även bör vara ett intresse för en kommun överlag.


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Calle

Citat från: BussMats skrivet 27 augusti 2009, 09:46:24 AM
Då var det klart Veolia tog hela väster i Göteborg
Linjer som ingår är
16,80,158,58,50,92,94,99,150,199
20,64,83,84,86,88,89,90,91,93,95,96,97,98
182,184,185,186,189,190,191,194,197

Det tackar vi för! Nu ska det korkas upp champange, när Majornas gamla Oudsten går i kraven, och kanske hela garaget också.  ;D

Ersa

Citat från: Optimal skrivet 30 augusti 2009, 01:39:36 AM
Dom flesta förarna stänger av ACn på blåvagnarna Scania Omnicity Led. Dels för att få behålla dom få HK som den tar samt att folk öppnar ju endå alla takluckor och fönster så det är bara dumt att slå på den då, för då går den ju bara sönder. Men dom förarna som kör med AC är duktiga på att följa "Kl 11" som vredet ska vara vridet på ( som det står på alla lappari bussarna) . Det ger 21 grader. Men vissa känner ett antal vrider vredet precis över "klicket" vilket är 16 grader. Det klarar inte ACn utan den går sönder efter ett tag. Det var skönt den gången jag åkte tomkörning med en ACn på 16 grader. Enligt innetermometern var det 16,5 grad i passagerar utrymmet, en dag det var 26 grader ute.  Dock var det många år sen nu.

Just därför ska AC-reglaget för passagerarutrymmet vara inlåst. Finns det takluckor och öppningsbara fönster ska dessa enbart kunna öppnas ned fyrkantsnyckeln för att förhindra att passagerarna sabbar AC:n.

kimpan

Utan att ha läst hela tråden.... men säger avtalet något om hur personalen ska behandlas. Kommer Veolia att ta över all befintlig personal på ett bräde eller måste alla söka ny anställning på Veolia?! Jag har för mig (dock ej helt säker) att SL har en klausul i sina anbud att det vinnande bolaget också måste ta över den befintliga personalen....

M

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 augusti 2009, 10:37:02 AM
Jag tror nu knappast att man lägger ner ett par 100 tusen och upp till en halv mille för att jobba fram ett anbud om man inte är intresserade, det om något är att kasta pengarna i sjön, vi ska nog se det hela som så att GS lagt ett pris på vad man behöver ha betalt för att kunna köra avtalet utan att hamna i ekonomiska trångåmål igen, det var precis likadant i Ale mfl förra gången.

Var man inte intresserade hade man gjort som många andra, och inte brytt sig om att lägga en offert och därmed sparat många sköna slantar.
Nej men det tror jag. Och jag tänker inte skriva mer i den här tråden för då får jag bara fan.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 augusti 2009, 13:53:13 PM
Men jag har alltså uppfattat dig rätt att du på fullaste allvar tror att Göteborgs kommun nu kastat bort låt oss säga runt 1 mille på två anbudsarbeten bara för att man absolut inte vill köra trafiken?

Det var en intressant vinkling av det hela :-)

Konspirationsteorier finns det tydligen alltid gott om. Visst kan det se lite skumt ut i efterhand när ett kommunalt bolag lagt ett mycket högre anbud än 3-4 st privata, och dessutom på en summa som ofta är avrundad till en massa nollor på slutet.
Polarbuss senaste bud på Holmsundstrafiken i Umeå (som Vilhelmina Taxi vann) såg väl ut som nåt liknande, men inte heller här tror jag att det kommunala företaget lade ner en massa tid och energi på att lägga ett jättehögt bud för skojs skull för att inte vinna trafiken. Speciellt med tanke på att man aldrig någonsin haft trafik där.

Doomsday

Stackars Göteborg. Ur askan i elden.

Veolia blev av med alla sina busskontrakt i SL-land (Stockholms län). Där har Veolia bara en mindre busspool för att köra ersättningstrafik.

Även i Kalmar län åkte Veolia ut barbenta efter den senaste gången av upphandlingar.

Sen gav visst Veolia upp sin verksamhet i Danmark för ett tag sen.

Nej, detta är inget aggande mot företaget Veolia, utan det är lite besk sanning om en aktör som har varit minst sagt svajig. Jag anser att det bara är en tidsfråga innan Veolia också ger upp i Sverige på samma sätt som i Danmark.

Veolias starkaste kort är inom spårtrafiken, men i Stockholm så bommade de på tunnelbanan i den senaste upphandlingen. Deras rykte i Stockholms län verkar inte vara det bästa.

Har jag trots allt fel, så är det ok att komma med rättelser, eftersom det mesta är hörsägen och vad som har lästs om i olika medier.

Nico


Överlag så kan man nog undra hur mycket sanning det ligger i en del av ryktena?! Liksom i många andra fall så har vi en viss övertro på rykten vilket kan ställa till det rejält för den utpekade parten. Allt från en enskild stackars individ som helt plötsligt tillskrivs något som inte alls stämmer vilket kan ställa till det i det dagliga livet vidare till organisationer mm. som ibland får klä skott för ett allmänt missnöje och sålunda tillskrivs massvis med göranden som de kanske aldrig har varit inblandade i, men som innebär att de får vänja sig vid att alltid framstå som Stora stygga vargen

I fallet med Veolia så visst har de i vissa fall säkert varit buffliga, tänjt på gränserna osv. men troligen på ungefär samma vis som alla andra företag i olika branscher har sina för- och nackdelar så har då även Veolia sina. När det har förekommit negativa skriverier så har de säkert haft en viss substans, men ibland har man onekligen broderat ut det hela mer än en aning. Ganska ofta har i princip rent fikarumssnack kommit ut till media som i sin tur sugit på det hela som en gottegris på en karamell. I synnerhet Veolia eller rättare sagt Connex är/var mumma för slaskpressen. Det brukar ibland talas om att det finns sådant som man älskar att hata.

Spekulerar man på ett litet bredare plan så kan man nog i vissa fall anta att Veolia och även Swebus delvis utvecklats till något i stil med detta, mycket troligen för att dessa företag var bland de första som i många fall tog över från de gamla skyddade verkstäderna, f'låt menade de kommunala bolagen. Istället för att folk var ilskna på de ekonomiska förutsättningar som gav upphov till upphandlingar mm. och ställde sina politiker till svars så fick (får) troligen istället ofta företagen klä skott för den frustration man kände. Även kommunerna och trafikhuvudmännen var nog bara glada att fokus vändes åt annat håll än att projiceras på dem.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jo

Citat från: Verspieder skrivet 01 september 2009, 00:28:48 AM
Visst kan det se lite skumt ut i efterhand när ett kommunalt bolag lagt ett mycket högre anbud än 3-4 st privata, och dessutom på en summa som ofta är avrundad till en massa nollor på slutet.

Det skulle ju i så fall kunna innebära att det bolaget som ligger skyhögt över de 3-4 andra inte har räknat utan bara "dragit till" med något högt som om det går igen ändå skulle innebära vinst eftersom man tagit i så mycket i överkant och sen hoppas att man i princip är ensam om att lägga anbud på området med tankesättet går det så går det.

Hur som helst skulle det ju inte funka i en stor upphandling där upphandlaren begär att man ska visa att man faktiskt också kan köra trafiken på ett någorlunda rimligt vis vilket i sig borde innebära avsevärda kostnader.   

virtual1

Citat från: Doomsday skrivet 01 september 2009, 05:11:57 AM
Stackars Göteborg. Ur askan i elden.

Veolia blev av med alla sina busskontrakt i SL-land (Stockholms län). Där har Veolia bara en mindre busspool för att köra ersättningstrafik.

Även i Kalmar län åkte Veolia ut barbenta efter den senaste gången av upphandlingar.

Sen gav visst Veolia upp sin verksamhet i Danmark för ett tag sen.

Nej, detta är inget aggande mot företaget Veolia, utan det är lite besk sanning om en aktör som har varit minst sagt svajig. Jag anser att det bara är en tidsfråga innan Veolia också ger upp i Sverige på samma sätt som i Danmark.

Veolias starkaste kort är inom spårtrafiken, men i Stockholm så bommade de på tunnelbanan i den senaste upphandlingen. Deras rykte i Stockholms län verkar inte vara det bästa.

Har jag trots allt fel, så är det ok att komma med rättelser, eftersom det mesta är hörsägen och vad som har lästs om i olika medier.

Nja du, Veolia har kommit tillbaka starkt efter dessa missöden!

* Nu i Göteborg där man får en betydligt större del av kakan än tidigare, en dubbling av tidigare antal bussar skulle jag gissa!
* Man kör numer persontrafik på järnvägarna, Lapplandståget samt Sthlm-Malmö, samt att man fått ta över på Mittnabotåget!
* Man vann landsbygden i Borås
* Man har vunnit Lommapaketet i Skåne

Så räkna inte ut Veolia ännu =)

Mattias Andersson


Kort och gott. Jag har 5 års erfarenhet av Linjebuss/Connex,numer Veolia,och
kan lugnt säg att dem inte är ett dugg sämre än andra bolag.

Bara rent skitsnack att dem skulle ha sämre bussar eller personalpolitik.

Alla bussföretag får mer eller mindre liknande problem med bussarna både vid avtalsstart,och
likaså efter antal år i hård stadstrafikkörning.

Att dem sen förlorat uppdrag är inte konstigare att man räknar olika på uppdragen..

Så även om jag är spårvägare så får man väl önska lycka till ändå :)

Ersa

Att Veolia sålde sin verksamhet i Danmark är en sak, men att tro att detta automatiskt betyder att man kommer att göra samma sak i Sverige är lite väl förhastat. Det gick ju rykten om att Veolia skulle överge Sverige om man tappade tunnelbanan, men nu ser vi ju (föga förvånande) att detta inte heller var sant.

"Alla" Veolias busskontrakt i SL-land var bara två garage, dvs två upphandlingar, även om Råstagaraget är ett stort trafikområde. I SL-trafiken finns inga säkra kort, och även Swebus tappade ju en hel del SL-trafik till Arriva i nästan samma veva.

Veolia/Connex/Linjebuss starkaste kort är deras förmåga att de kunna dra sig från att "röra om i grytan" så fort de tar över en verksamhet, och detta även historiskt tillbaka till Linjebusstiden. Till skillnad från sina två största konkurrenter äger de gärna ett gäng fristående dotterbolag och låter övertagna trafikområden rulla på i huvudsak som de gjort innan övertagandet. Visst genomför man förändringar med tiden, men inte allt på en gång (över en natt) som vissa av deras konkurrenter, utan alla får tid på sig att vänja sig vid förändringarna. Å andra sidan kan det ju ske en viss ineffektivitet om man inte toppstyr alla trafikområden med samma rutiner på exakt samma sätt.

Nu har jag ingen insikt eller kunskap om ämnet, men jag skulle bli mäkta förvånad om Veolia inte ger sig in i de kommande upphandlingarna över Gävle stad, all gul UL-trafik samt en eventuell framtida upphandling av Uppsala stad. Dessutom lär man kämpa hårt för att få behålla Norrlandskusten och dessutom vilja ha annan trafik längs alla sina Norrlandskustgarage.