Veolia vann trafiken i Göteborg

Startat av BussMats, 27 augusti 2009, 09:46:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

måste väl vara de första på mycket länge som Veolia vinner, dem har väl förlorat de mesta på senare tid

Mattias Andersson


Kort och gott så har Veolia samlat nya friska krafter och kommit tillbaka.
Precis som Swebus gjort.

Dem förlorade med en hel del för ett par år sen i hela landet,men tog ny sats
och kom igen med besked.

M

Citat från: Fredde_J skrivet 27 augusti 2009, 10:14:15 AM
Ska bli intressant att se om dubbellederna tas över eller vad som kommer rulla på L16 efter detta övertagandet... Nyinköp av liknande bussar?


Ingår i uppgörelsen att dom skall ta över dom.

/M

M

Ja dethär var väl kul. 18 milj mellan GS och Veolia, alldeles säkert men vad säger detta ? Jo GS vill bli av med bussverksamheten och la ett bud som dom vista att dom skulle förlora. Nu är det väl bara en tidsfråga innan resten av GS busstrafik försvinner.
Nej dom kan ta allt vad "upphandlingar" och köra upp dem där det är mörkt.
Jag anser att staden skall ha hand om kollektivtrafiken och att man inte skall skicka skattepengarna till utlänska firmor.
Vi har under hela mitt liv haft en fungerande trafik som har totalpajjats sedans man började med den här för-bnade upphandlingshysterin.
Tack GS Buss för bra utfört arbete genom åren . Jag kommer att sakna er. Västtrafik! Det största skämtet sedans Kalle Anka.

/M

Magnus

Är det någon som vet ungefär hur många bussar den här trafiken sysselsätter?

M

Citat från: Magnus skrivet 27 augusti 2009, 20:16:30 PM
Är det någon som vet ungefär hur många bussar den här trafiken sysselsätter?
Ungefär hälften av GS verksamhet

Mattias Andersson

Citat från: Magnus skrivet 27 augusti 2009, 20:16:30 PM
Är det någon som vet ungefär hur många bussar den här trafiken sysselsätter?

Ca 100 bussar

kurre

Ja dethär var väl kul. 18 milj mellan GS och Veolia, alldeles säkert men vad säger detta ? Jo GS vill bli av med bussverksamheten och la ett bud som dom vista att dom skulle förlora. Nu är det väl bara en tidsfråga innan resten av GS busstrafik försvinner.
Nej dom kan ta allt vad "upphandlingar" och köra upp dem där det är mörkt.
Jag anser att staden skall ha hand om kollektivtrafiken och att man inte skall skicka skattepengarna till utlänska firmor.
Vi har under hela mitt liv haft en fungerande trafik som har totalpajjats sedans man började med den här för-bnade upphandlingshysterin.
Tack GS Buss för bra utfört arbete genom åren . Jag kommer att sakna er. Västtrafik! Det största skämtet sedans Kalle Anka.



Du måste skoja, tycker du då att det är bättre för kommun innevånarna att betala 18 miljoner mer i skattepengar bara för att det skall vara kommunalt? Jag har inget emot kommunala bolag bara det går rätt till i upphandlingarna och inte som i Borås där kommunen får skjuta till pengar till BL

S Svensson

AC har funnits tidigare på bussar i Göteborgs närhet. Swebus,Mölndalsbussarna hade redan AC omkring 1990.Sedan har GS på en del ledbussar från Säffle.
Det jag är lite tveksam till AC på tätortsbussar. Genom att dörrarna öppnas väldigt ofta så kan kylaggregatet arbeta alltför fort och haverera.
När jag började åka Lahti 1995 så hade de AC till namnet men de fungerade dåligt. 1997 (ev 98) byttes deras aggregat ut mot annat(Sytrak). Finns det några uppgifter om AC och hur väl de fungerar på andra platser.
På personbilar användes i huvudsak två olika typer. Man använder kylmedium med liten behållare och ställer in AC själv. Vanigt på bilar  i USA. Sedan på bilar till Sverige där man ställer in önskad temperatur. (Kallas ofta ACC eller CCC)
På bussar kan det vara svårt att ställa in önskad temperatur. Så ett bolag sade till sina förare att inte röra knapparna. Det finns några förare som dock rört knapparna och då fått fram ytterligheterna. Antingen helt kallt eller också väldigt varmt. AC anser jag dock vara en hälsofråga.

Johan B

GL och Västtrafik har ju haft krav på AC både på expressbussar och regionlinjer som passerar Göteborg men aldrig på linjer som räknas till Göteborgs stadstrafik vilket det är frågan om här. Att det sedan förekommer beror ju på att det är busar från andra avtal som flyttats över. GS Säfflebussar med AC är ju expressbussar (eller fd sådanna) med tre undantag och det är inköp från Veolia i Skåne, med andra ord byggda efter Skånetrafikens regionbusskrav. Att kalla alla kylanläggningar i bussarna för AC är ju lite förenklat egentligen, precis som att man kallar alla högbyggda fyrhjulsdrivna bilar för jeep. AC, alltså air condition är ju normalt bara en betäckning som antyder att ventilationsanläggningen kan kyla luften. Sedan finns ju tillägget ACC (automatic climate controll) eller som det också kan kallas, ECC (electronic climate controll) där man som sagt kan ställa in en särskilld temperatur som ventilationsanläggningen sedan håller. Styrkontrollen på bussar med ACC varierar ju mellan väldigt enkel till väldigt avancerad. Volvos och Scanias egna senaste med överskådliga temperaturvred eller Thermokings och Sütraks egna paneler (vanliga på lite äldre bussar innan alla funktioner blev inbyggda i datasystem) hör ju till de mer lättskötta medan Viper 2000 (tror jag den heter) som satt i bl a Volvo och Irizar i början på 2000-talet var lite mer svåranvänd där man ibland kunde få till härliga inställningar som resulterade i temperaturchocker. För att återgå till ämnet tror jag att det kommer bli bra med kyla på stadsbussarna. Folk vill inte lämna hemmet nyduschade och fräscha men vara genomsvettiga då de kommer till jobbet, då åker man hellre bil. Det fungerar ju i övriga Europa så varför inte här. Moderna AC-anläggningar ska klara många dörröppningar. Som vanligt är det ju en fråga om underhåll, även kylanläggningen behöver servas och rengöras. Hur Veolia klarar den biten återstår ju att se men förhoppningsvis är man lite sugna på att höja sitt anseende nu efter en del trafikförluster.

Ersa

Citat från: M skrivet 27 augusti 2009, 20:13:12 PM
Ja dethär var väl kul. 18 milj mellan GS och Veolia, alldeles säkert men vad säger detta ? Jo GS vill bli av med bussverksamheten och la ett bud som dom vista att dom skulle förlora. Nu är det väl bara en tidsfråga innan resten av GS busstrafik försvinner.
Nej dom kan ta allt vad "upphandlingar" och köra upp dem där det är mörkt.

Om man absolut inte vill ha trafiken låter man väl bli helt från att lägga anbud?

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 27 augusti 2009, 13:37:58 PM
då kommer väl de vanliga ledbussarna i 38xx-serien att komma till nytta ändå?

Perfekt! Det hade varit trist om så fina nya vagnar skulle bli sysslolösa.

Ersa

Citat från: S Svensson skrivet 29 augusti 2009, 13:46:42 PM
På bussar kan det vara svårt att ställa in önskad temperatur. Så ett bolag sade till sina förare att inte röra knapparna. Det finns några förare som dock rört knapparna och då fått fram ytterligheterna. Antingen helt kallt eller också väldigt varmt. AC anser jag dock vara en hälsofråga.

Ställ in passagerartemperaturen på autoläge samt +22 grader och lås sedan in själva kontrolldosan bakom en lucka. Varenda förare behöver verkligen inte ställa om alla reglage jämt. Detta förfarande fungerar alldeles utmärkt på Umeås nu 6 år gamla OmniCitys med AC.

Optimal

Citat från: Verspieder skrivet 30 augusti 2009, 01:07:40 AM
Ställ in passagerartemperaturen på autoläge samt +22 grader och lås sedan in själva kontrolldosan bakom en lucka. Varenda förare behöver verkligen inte ställa om alla reglage jämt. Detta förfarande fungerar alldeles utmärkt på Umeås nu 6 år gamla OmniCitys med AC.

Dom flesta förarna stänger av ACn på blåvagnarna Scania Omnicity Led. Dels för att få behålla dom få HK som den tar samt att folk öppnar ju endå alla takluckor och fönster så det är bara dumt att slå på den då, för då går den ju bara sönder. Men dom förarna som kör med AC är duktiga på att följa "Kl 11" som vredet ska vara vridet på ( som det står på alla lappari bussarna) . Det ger 21 grader. Men vissa känner ett antal vrider vredet precis över "klicket" vilket är 16 grader. Det klarar inte ACn utan den går sönder efter ett tag. Det var skönt den gången jag åkte tomkörning med en ACn på 16 grader. Enligt innetermometern var det 16,5 grad i passagerar utrymmet, en dag det var 26 grader ute.  Dock var det många år sen nu.

M


Du måste skoja, tycker du då att det är bättre för kommun innevånarna att betala 18 miljoner mer i skattepengar bara för att det skall vara kommunalt? Jag har inget emot kommunala bolag bara det går rätt till i upphandlingarna och inte som i Borås där kommunen får skjuta till pengar till BL
[/quote]
Är väl viss skillnad att skicka skattepengarna till Frankrike eller om dom är kvar i landet.
Sedan läste du nog inte allt jag skrev. Jag tror att GS la ett bud som dom viste att dom skulle förlora för dom vill bli av med busstrafiken.
/M