Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...

Startat av Ulf Berlin, 12 augusti 2009, 14:09:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 augusti 2009, 08:46:28 AM
Skillnaden, och en stor sådan var/är att Fridströms hade kanske 3-4 olika förare som körde 646, 438:an kanske det rör sig om 35-40 olika förare på en vecka (om det inte finns en riktad "grupp" ditåt) och 15-20 olika bussar.

Det är mkt lättare med få förare som oftast kör samma buss att lära sig en liknande vändningsprocedur, problemet i fallet Kalvsvik är att man vid oförsiktig vändning skadar bussarna väldigt lätt + fasta installationer, Kalvsvik är sedan inte alls ett unikum utan det finns bra många andra ändhpl som säkert kommer att bli fråga för liknande åtgärder när kravet på fordonsstorlek ökar p,ga lågentréfilosofin, nu finns det ju dem som vänt med ledbuss vid Kalvsvik också men det är absolut inget man skulle rekommendera för var o en att testa :-)

Precis! Då man nu började med att kräva vändplan i Abrahamsby faller det ju helt naturligt att det måste inrättas seriösa vändplaner även vid Kalvsvik och på andra ställen, som ju behöver dem bättre! :)

Karsten

Citat från: Omnilasse skrivet 13 augusti 2009, 01:31:54 AM
Jodå, är medveten om det, fast det borde väl bli billigare att skapa några bra omlopp med en eller ett par normalvagnar, än att behöva ha vagnreserver för alla boggivagnar som får stå på verkstad när de försökt att vända vid Kalsvik! :) Egentligen tycker jag det är bra att Swebus driver det här och det bästa även för passagerarna är förstås om man kan köra med ledbussar, vilket ju är en fördel om det är en tur som kräver en del stående. Däremot är det lite väl drastiskt att ställa in trafiken helt! 

Det finns ju två sätt att komma runt problemet. Antingen väljer man, som du förespråkar, att försöka bygga ihop ett par normalvagnsomlopp till och därmed utöka antalet bussar i snurr i trafikområdet i stort. Eller så väljer man att fortsätta med dagens upplägg som är billigare ur trafikplanerarens perspektiv, men kostsammare ur skadereglerarens synvinkel.

Omnilasse

Citat från: Karsten skrivet 13 augusti 2009, 10:42:36 AM
Det finns ju två sätt att komma runt problemet. Antingen väljer man, som du förespråkar, att försöka bygga ihop ett par normalvagnsomlopp till och därmed utöka antalet bussar i snurr i trafikområdet i stort. Eller så väljer man att fortsätta med dagens upplägg som är billigare ur trafikplanerarens perspektiv, men kostsammare ur skadereglerarens synvinkel.
Jo, nu såg jag det väl snarast som en tillfällig lösning eftersom SL och Swebus inte riktigt verkade vara överens (om man skall tro den lokala skvallerblaskan), för jag tycker väl att det är SL som har det huvudsakliga ansvaret för att detta åtgärdas och  det är väl bättre om länstrafikbolaget och trafikutövaren är överens när man skall gå till skarpt läge. Iof brukar det ju gå att bygga bra omlopp med lite planering - så kostnaden behöver ju inte nödvändigtvis bli så mkt högre (om bussbyte accepteras - vilket ju ändå är en bättre lösning än inställd trafik). Men i sak finns det ju flera andra trånga vändplaner och annat som naturligtvis inte är så lämpliga med den täta trafik som det börjar bli på Värmdö och längs Hemmesta, såsom Vreta Gård på 439 där man ju får backvända i en vägkorsning. Här handlar det väl inte bara om att föraren kan köra sönder bussen, utan att den här typen av backvändningar på små vägar också naturligtvis innebär en olycksrisk. Även om det var lite skämtsamt så kan man ju spinna vidare på hur försäkringsvillkoren ser ut. Plåtskador tar ju ofta tid att reparera, vilket gör att man antagligen måste ha lånebuss under tiden och om inte försäkringen täcker detta, blir det ju förstås en kostnad för Swebus. Sedan brukar ju självrisk och försäkringsvillkor tendera att öka i pris om man har mycket skador - så helt gratis är väl inte den delen heller antar jag.  Swebus agerande här är väl ändå också en följd av att man ändå tycker att det är ett problem!

Fredde

Citat från: Omnilasse skrivet 13 augusti 2009, 01:31:54 AM
Egentligen tycker jag det är bra att Swebus driver det här och det bästa även för passagerarna är förstås om man kan köra med ledbussar, vilket ju är en fördel om det är en tur som kräver en del stående. Däremot är det lite väl drastiskt att ställa in trafiken helt! 

Trafiken blir inte indragen helt, tror det är 3e gången jag skriver det.

/Fredde


Omnilasse

Citat från: Fredde_J skrivet 13 augusti 2009, 13:33:13 PM
Trafiken blir inte indragen helt, tror det är 3e gången jag skriver det.
/Fredde
Nja, du har antytt att lösningar är på gång etcetera, men vad bra att det har ordnat upp sig nu!

Fredde

Citat från: Omnilasse skrivet 13 augusti 2009, 14:27:01 PM
Nja, du har antytt att lösningar är på gång etcetera, men vad bra att det har ordnat upp sig nu!

Ja det finns alltid en möjlighet till en medelväg som man kan praktisera tillfälligt.

/Fredde


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 13 augusti 2009, 13:33:13 PM
Trafiken blir inte indragen helt, tror det är 3e gången jag skriver det.

/Fredde



Nja, men så länge lösningen inte presenterats för de som skriver i den här tråden så lär diskussionen fortsätta. ;)

Camilla


Fredde

Citat från: Camilla skrivet 18 augusti 2009, 20:36:10 PM
Nu har man kommit fram till en lösning.
Läs mer på bifogad länk.
http://www.webbkampanj.com/nvp/?p=undefined

Ja visst är det så. 9069 är det som syns på bilden på sid. 14. /Fredde


Bussmicke

Citat från: Camilla skrivet 18 augusti 2009, 20:36:10 PM
Nu har man kommit fram till en lösning.
Läs mer på bifogad länk.
http://www.webbkampanj.com/nvp/?p=undefined

Personbil, så tråkigt, bättre än inget..
Kunde man inte fixat en minibuss åtminstone ?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Från och med 4/9 trafikeras åter Kalvsvik med buss. Förarna uppmanas backa försiktigt och följa markeringarna. Vad har man gjort för åtgärder på vändplanen under den tid det varit avstängt?

Camilla

Citat från: Karsten skrivet 03 september 2009, 12:21:10 PM
Från och med 4/9 trafikeras åter Kalvsvik med buss. Förarna uppmanas backa försiktigt och följa markeringarna. Vad har man gjort för åtgärder på vändplanen under den tid det varit avstängt?
Jag läste i nån tidning att man skulle ta bort räcket och erstätta det med kantstenar.

RoTe

Citat från: Camilla skrivet 03 september 2009, 12:31:42 PM
Jag läste i nån tidning att man skulle ta bort räcket och erstätta det med kantstenar.

Det vore ju i så fall sjukt mycket bättre då man kan låta bussens överhäng gå utanför vändplanen. Då blir bussen helt plötsligt mycket kort!

Fredde

Citat från: Camilla skrivet 03 september 2009, 12:31:42 PM
Jag läste i nån tidning att man skulle ta bort räcket och erstätta det med kantstenar.

Det stämmer bra. Man har kortat av räcket en bit och monterat kantstenar istället, som man kan backa mot med bussens bakhjul. På så vis kan man låta överhänget gå utanför vändplanen. För att ytterligare göra vändningen enklare kommer man måla upp lite linjer på vändplanen/bryggan.

/Fredde


homer

Citat från: Fredde_J skrivet 03 september 2009, 14:05:37 PM
Det stämmer bra. Man har kortat av räcket en bit och monterat kantstenar istället, som man kan backa mot med bussens bakhjul. På så vis kan man låta överhänget gå utanför vändplanen. För att ytterligare göra vändningen enklare kommer man måla upp lite linjer på vändplanen/bryggan.

/Fredde



något som enkelt borde kunna ha fixats för 20-15 år sen när boggievagnarna började komma