Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...

Startat av Ulf Berlin, 12 augusti 2009, 14:09:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...och hållplatserna KalvsviksGård+Hummelmora ställs in från och med måndag 17/8
p g av svårigheter med vändningarna där.
Här kommer några bilder hur situationen såg ut 10/8 i år:


Lugnt och fridfullt.På andra sidan sundet"Vindö strömmar"ligger Vindö med Överby.



Undras när Kalvsviksborna kommer att upptäcka detta...



SWE 5165 visar hur proceduren genomförs






Avklarat!


En timma senare klarade föraren med SWE 1817 samma sak med glans.


Svårt att föreställa sig att härifrån utgick de flesta turerna till Stavsudda-Möja till 1964.


Denna skylt borde hamna på museum!

En märklighet är att i höstens ficktidtabell för 438 finns fortfarande KalvsviksBrygga med,
och SL-s info hade ingen aning om att trafiken skulle ställas in vid samtal med dom idag 12/8!
Ett ändringsblad lär vara på väg efter detta samtal.../Ulf

RoTe

Undrar om chaufförerna som vänder vet vad boggieknappen är till för... Släpper man ur luften ur sista axeln spar man in en hel del på vändradien.

Som när jag åkte linjekännedom... En förare vände på ett ställe och det var precis att hon inte kom runt så hon fick backa lite. Frågade henne varför hon inte släppte ur luften ur sista axeln, fick till svar: "Kör jag boggie??"  ::)

Omnilasse

Trevliga bilder,
Fast man kan ju undra varför man inte kör med normalbuss istället - ifall nu problemet är att förarna kör sönder bussarna när man skall vända. Jag förstår ju att en konflikt med vägverket ligger bakom - känns ju bara lite tråkigt att passagerare alltid skall komma ikläm för att något skall hända. Det är ju inte så tydligt när alla ger olika bud och ingen riktigt tycks veta om det blir någon trafik nästa vecka eller ej...

HB

Citat från: Omnilasse skrivet 12 augusti 2009, 15:11:57 PM
Trevliga bilder,
Fast man kan ju undra varför man inte kör med normalbuss istället - ifall nu problemet är att förarna kör sönder bussarna när man skall vända. Jag förstår ju att en konflikt med vägverket ligger bakom - känns ju bara lite tråkigt att passagerare alltid skall komma ikläm för att något skall hända. Det är ju inte så tydligt när alla ger olika bud och ingen riktigt tycks veta om det blir någon trafik nästa vecka eller ej...

Av kapacitetsskäl så fungerar det inte med normalbuss utan boggi (eller helst ledbuss) är önskvärt. Ledbuss är dock en omöjlighet idag på linje 438 om turen trafikerar Kalvsviks brygga. /Henrik/

Fredde

Citat från: Ulf Berlin skrivet 12 augusti 2009, 14:09:29 PM
...och hållplatserna KalvsviksGård+Hummelmora ställs in från och med måndag 17/8
p g av svårigheter med vändningarna där.
Här kommer några bilder hur situationen såg ut 10/8 i år:

En märklighet är att i höstens ficktidtabell för 438 finns fortfarande KalvsviksBrygga med,
och SL-s info hade ingen aning om att trafiken skulle ställas in vid samtal med dom idag 12/8!
Ett ändringsblad lär vara på väg efter detta samtal.../Ulf

En trolig lösning finns inom synhåll för att slippa ställa in trafiken på denna sträcka from. hösttidtabellens start om knappt en vecka.

Återstår bara att se när den lokala skvallerblaskan ska skriva om det på sin nätsida...

/Fredde


Cero

Nu kanske det står parkerade bilar på den aktuella platsen ibland vilket ju skulle kunna försvåra backmanövern, men om det ser ut som på bilden blir jag orolig om inte en förhoppningsvis utbildad och normalduktig bussförare ska klara av den manövern utan att förstöra buss och omgivning. I värsta fall får man väl ta till lite extra tid i tidtabellen för vändningen. Jag tycker det förefaller vara lite bekvämlighetsflagg över beslutet (och antagligen gnället någonstans ifrån) att inte köra dit. Har sett betydligt värre platser trafikeras av bussar i andra fullt civiliserade länder. Funkar det bara med normalbuss men behövs mer får man väl utöka turtätheten. Ibland känns det som att vi svenskar är väl bekväma och dåliga på att tänka kreativt. Och det är alltid någon annan (denna fantastiska svensk ;)) som ska lösa problemet, i detta fall antagligen Vägverket.

Karsten

Citat från: Cero skrivet 12 augusti 2009, 17:24:50 PM
Nu kanske det står parkerade bilar på den aktuella platsen ibland vilket ju skulle kunna försvåra backmanövern, men om det ser ut som på bilden blir jag orolig om inte en förhoppningsvis utbildad och normalduktig bussförare ska klara av den manövern utan att förstöra buss och omgivning. I värsta fall får man väl ta till lite extra tid i tidtabellen för vändningen. Jag tycker det förefaller vara lite bekvämlighetsflagg över beslutet (och antagligen gnället någonstans ifrån) att inte köra dit. Har sett betydligt värre platser trafikeras av bussar i andra fullt civiliserade länder. Funkar det bara med normalbuss men behövs mer får man väl utöka turtätheten. Ibland känns det som att vi svenskar är väl bekväma och dåliga på att tänka kreativt. Och det är alltid någon annan (denna fantastiska svensk ;)) som ska lösa problemet, i detta fall antagligen Vägverket.

Jag har som bussförare aldrig råkat ut för vare sig parkerade bilar eller problem att vända vid Kalvsviks brygga. Med de flesta boggivagnar räcker det att backa en gång, om man vet var man ska lägga om. Om det är svårt att se får man sticka ut huvudet och kolla, eller kliva ut och gå bak och titta. Jag är av den uppfattningen att en bussförare ska klara av att backvända en boggibuss.

Marc

Så är det Karsten!
Man skall kunna framföra sitt fordon i alla situationer...
Att dra in Kalvsvik är förutom ett sätt att minska skadorna (på vägräcket ;) ) ett fint påtryckningsmedel till att få till stånd en ny vändplan! Maktkamp på hög nivå!

yngrot

Ja visst ska man kunna vända med sin buss i värsta fall får man väl lov att trycka in backen en gång extra om det skulle behövas..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

homer

Citat från: RoTe skrivet 12 augusti 2009, 14:17:57 PM
Undrar om chaufförerna som vänder vet vad boggieknappen är till för... Släpper man ur luften ur sista axeln spar man in en hel del på vändradien.
och de ser du att föraren inte gör eller?

Citat från: HB skrivet 12 augusti 2009, 16:05:08 PM
Av kapacitetsskäl så fungerar det inte med normalbuss utan boggi (eller helst ledbuss) är önskvärt. Ledbuss är dock en omöjlighet idag på linje 438 om turen trafikerar Kalvsviks brygga. /Henrik/

Och här har vi då själva anledningen till beslutet om indragning, nämligen att Swebus vill köra Ledbuss på linjen eftersom de är enklare med vagnplanering och tjänster om man slipper fundera på om den och den bussen kan gå på den och den linjen...

de har alltså ingenting med om förarna nu för tiden inte klarar av att vända.

RoTe

Citat från: homer skrivet 12 augusti 2009, 20:37:14 PM
och de ser du att föraren inte gör eller?


Nej för det krävs film eller att vara på plats.

Omnilasse

Citat från: HB skrivet 12 augusti 2009, 16:05:08 PM
Av kapacitetsskäl så fungerar det inte med normalbuss utan boggi (eller helst ledbuss) är önskvärt. Ledbuss är dock en omöjlighet idag på linje 438 om turen trafikerar Kalvsviks brygga. /Henrik/
Jo, jag är väl medveten om det. Men min tanke var att man får sätta in en förstärkningsvagn istället längs vägen (eller hela vägen när det behövs). Sedan är det ju förstås en annan fråga om vem som skall stå för kostnaden, men det är väl snarast en fråga mellan SL och Swebus, om det är vägen som är för dålig, eller enstaka förare som slarvar när de skall vända...Och för de turer som det är bussbyte på borde det ju räcka med en enkel normalbuss.

Karsten

Citat från: Omnilasse skrivet 12 augusti 2009, 21:39:56 PM
Jo, jag är väl medveten om det. Men min tanke var att man får sätta in en förstärkningsvagn istället längs vägen (eller hela vägen när det behövs). Sedan är det ju förstås en annan fråga om vem som skall stå för kostnaden, men det är väl snarast en fråga mellan SL och Swebus, om det är vägen som är för dålig, eller enstaka förare som slarvar när de skall vända...Och för de turer som det är bussbyte på borde det ju räcka med en enkel normalbuss.

Anledningen till att det går mycket "stora" bussar även på turer med bussbyte på 436-440 är att det krävs boggi/led eller regionalvagn på i stort sett alla avgångar i rusningarna. Man kan nog bara sysselsätta en kortvagn effektivt i Hemmestatrakten i rusningarna, och kanske en eller två i trakten runt Gustavsberg. I övrigt måste kortvagnarna rulla på linjerna 71,408 och 469 och kan merutnyttjas på bl.a 417 och 418. Därför blir det automatiskt så att det som stationeras ute på öarna är i stort sett bara led och boggi och utsättningen på lågintensiva anslutningslinjer i lågtrafik blir då de större (och finare) bussarna.

I övrigt håller jag med om att det borde vara SLs sak att betala för förstärkningar om det blir överfullt på linjer där större buss inte kan lösa trängseln. Jag har nämligen mycket svårt att tänka mig att 438orna överfylls på sträckan Ängsvik-Boda/Kalvsvik (där man inte kan köra ledvagn). För större båtanslutningar beställer ju Waxholmsbolaget båtbussar som, eftersom de inte trafikerar Kalvsvik, kan köras med ledvagn.

Fredde

Kan lägga in en länk till en förslagsskiss på en vändplan vid Kalvsviks gård (hållplatsen innan bryggan)

http://www.kalvsviksamfallighet.se/busskarta.pdf


Omnilasse

Citat från: Karsten skrivet 12 augusti 2009, 21:58:59 PM
Anledningen till att det går mycket "stora" bussar även på turer med bussbyte på 436-440 är att det krävs boggi/led eller regionalvagn på i stort sett alla avgångar i rusningarna. Man kan nog bara sysselsätta en kortvagn effektivt i Hemmestatrakten i rusningarna, och kanske en eller två i trakten runt Gustavsberg. I övrigt måste kortvagnarna rulla på linjerna 71,408 och 469 och kan merutnyttjas på bl.a 417 och 418. Därför blir det automatiskt så att det som stationeras ute på öarna är i stort sett bara led och boggi och utsättningen på lågintensiva anslutningslinjer i lågtrafik blir då de större (och finare) bussarna.
Jodå, är medveten om det, fast det borde väl bli billigare att skapa några bra omlopp med en eller ett par normalvagnar, än att behöva ha vagnreserver för alla boggivagnar som får stå på verkstad när de försökt att vända vid Kalsvik! :) Egentligen tycker jag det är bra att Swebus driver det här och det bästa även för passagerarna är förstås om man kan köra med ledbussar, vilket ju är en fördel om det är en tur som kräver en del stående. Däremot är det lite väl drastiskt att ställa in trafiken helt!