SJ-buss fråga

Startat av 1896, 10 augusti 2009, 11:53:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Egentligen är det svårt att besvara frågan. För det beror på vad man menar med stadstrafik. Är det samma som tätortstrafik.
Fram till 60 talet var det i stort sett enbart Växjö och Skövde som hade stadstrafik. Sedan finns det några orter som kan göra anspråk på detta. Scania CF66 4073-7078 (6 st) användes liksom Volvo B655-HoS som ersattes med bussar med mindre antal sittplatser och större mängd ståplatser.Exempelvis 1139-1141 och 1406-1409 och dessa byggdes vad jag kan se om till "vanlig" inredning.
1946 tog SJ över ett företag som körde emellan Örby-Skene och Kinna med litet antal utvidginingar. Ibland talas det om tätortstrafik. SJ tog 1970 över Falkenbergs tätortstrafik och fick sedermera bussarna 1410 och 1626 som speciella bussar.Men själva tätortstrafiken var ändå sporadisk. Först 1977 anskaffades tätortsbussr till Växjö och Skövde i form av Scania CR. 1970 hade då även anskaffats en CR110 till Hudiksvall i form av 1417. 1626 omplacerades i mitten av 80 talet till Gislaved som då fick tätortstrafik. Mjölby och Finspång nämns som bekant. De hade som sagt CF66 till förfogande ett tag. Men själva trafiken kan ändå anses som ringa. I Borås genomfördes ca 1974-75 taxesamordning SJ-BL. Linje 50 som SJ körde uppfyllde då kriterierna på tätortstrafik.
Men ändå hur skall man ställa sig? Kom man till Varberg,Halmstad,Borås,Göteborg,Uddevalla m fl orter så fanns stadstrafik och speciella företag som skötte detta. I Skövde och Växjö hade SJ en speciell organiskation som skötte tätortstrfiken. Hur skall man då behandla Mjölby,Finspång,Hudiksvall,Söderhamn,Falkenberg,Kinna-Skene,Kungälv m fl där eventuell tätortstrafik var en del av den vanliga trafiken. Kanske blir svaret på frågan om stadstrafik att enbart Växjö och Skövde hade det. Även om några orter till tangerade det. Falkenberg hade stadstrafik innan SJ tog över men den var nedskuren till minimum på SJ tiden. Först 1988 utökades trafiken.

Göran B

Bollnäs har inte nämnts ovan. Där kördes 7 linjer i Stadstrafiken vinter 83/84.

Ingwar Åfeldt

#17
Citat från: S Svensson skrivet 11 augusti 2009, 18:05:39 PM
Egentligen är det svårt att besvara frågan. För det beror på vad man menar med stadstrafik. Är det samma som tätortstrafik.
Fram till 60 talet var det i stort sett enbart Växjö och Skövde som hade stadstrafik. Sedan finns det några orter som kan göra anspråk på detta. Scania CF66 4073-7078 (6 st) användes liksom Volvo B655-HoS som ersattes med bussar med mindre antal sittplatser och större mängd ståplatser.Exempelvis 1139-1141 och 1406-1409 och dessa byggdes vad jag kan se om till "vanlig" inredning.
1946 tog SJ över ett företag som körde emellan Örby-Skene och Kinna med litet antal utvidginingar. Ibland talas det om tätortstrafik. SJ tog 1970 över Falkenbergs tätortstrafik och fick sedermera bussarna 1410 och 1626 som speciella bussar.Men själva tätortstrafiken var ändå sporadisk. Först 1977 anskaffades tätortsbussr till Växjö och Skövde i form av Scania CR. 1970 hade då även anskaffats en CR110 till Hudiksvall i form av 1417. 1626 omplacerades i mitten av 80 talet till Gislaved som då fick tätortstrafik. Mjölby och Finspång nämns som bekant. De hade som sagt CF66 till förfogande ett tag. Men själva trafiken kan ändå anses som ringa. I Borås genomfördes ca 1974-75 taxesamordning SJ-BL. Linje 50 som SJ körde uppfyllde då kriterierna på tätortstrafik.
Men ändå hur skall man ställa sig? Kom man till Varberg,Halmstad,Borås,Göteborg,Uddevalla m fl orter så fanns stadstrafik och speciella företag som skötte detta. I Skövde och Växjö hade SJ en speciell organiskation som skötte tätortstrfiken. Hur skall man då behandla Mjölby,Finspång,Hudiksvall,Söderhamn,Falkenberg,Kinna-Skene,Kungälv m fl där eventuell tätortstrafik var en del av den vanliga trafiken. Kanske blir svaret på frågan om stadstrafik att enbart Växjö och Skövde hade det. Även om några orter till tangerade det. Falkenberg hade stadstrafik innan SJ tog över men den var nedskuren till minimum på SJ tiden. Först 1988 utökades trafiken.

Jag vet inte definitionen på stadstrafik respektive tätortstrafik. För mig är stadstrafik när en busslinje enbart går inom stadens hank och stör. Då kvalificerar sig t ex Nynäshamn till den kategorin där linje 739 på SJ-tiden och, numera, 853 och 854 enbart går inom stan.


Stadstrafiken i Nynäshamn 1970. Tidtabellen är märkt SL eftersom de tog över trafiken 1969.


Ringlinjen i Finspång 1971. Linjen hade nummer 100.


M v h
Ingwar




S Svensson

Det gör den säkert. Frågan är om SJ drev linjen som stadslinje själva. Jag kan väl säga att jag aldrig sett Nynäshamn nämnas när det gäller SJ.Nynäshamn kanske inte brukar betraktas som stad.
Sedan finns det andra ting som man skall beakta. Nynäshamn och Nässjö har alltså SJ drivit en gång också. Nynäshamn bör vara övertagen av SJ ca 1957. Vi vet ju att det provades småbussar hos SL i just Nynäshamn. KBZ873 kan vara en sådan buss som gått där (fråga om buss omb för djurtransport  tidigare för ca 14 dagar sedan ).

Fler orter som SJ körde med tätortstrafik (stadstrafik) kanske går att komma på. Kiruna hade ju en buss (eller kanske fler) men denna faller kanske utanför?

Ingwar Åfeldt

Citat från: S Svensson skrivet 12 augusti 2009, 11:41:08 AM
Det gör den säkert. Frågan är om SJ drev linjen som stadslinje själva. Jag kan väl säga att jag aldrig sett Nynäshamn nämnas när det gäller SJ.Nynäshamn kanske inte brukar betraktas som stad.
Sedan finns det andra ting som man skall beakta. Nynäshamn och Nässjö har alltså SJ drivit en gång också. Nynäshamn bör vara övertagen av SJ ca 1957. Vi vet ju att det provades småbussar hos SL i just Nynäshamn. KBZ873 kan vara en sådan buss som gått där (fråga om buss omb för djurtransport  tidigare för ca 14 dagar sedan ).

Fler orter som SJ körde med tätortstrafik (stadstrafik) kanske går att komma på. Kiruna hade ju en buss (eller kanske fler) men denna faller kanske utanför?

Nynäshamn blev stad 1946. När SJ körde stadstrafiken i Nynäs använde man två bussar som gick med- respektive motsols på linjen som var en ringlinje. Småbussarna du nämner var Ringbuss, folk fick ringa och beställa bussen, se bilden nedan. Men de ersatte aldrig stadstrafiken.




M v h
Ingwar

1896

Intressant, Stockholm kan vi ju utesluta eftersom SJ-buss gav bort den trafiken till SL, utveckla gärna omfattningen av trafiken i nämda städer, eller för att förenkla frågan, hur många rena stadsbussar hade SJ-buss, säg på -80 talet ?

Kristofer

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 11 augusti 2009, 23:56:47 PM



Stadstrafiken i Nynäshamn 1970. Tidtabellen är märkt SL eftersom de tog över trafiken 1969.


M v h
Ingwar





Man får inte vara så fräck och fråga om du har lust att visa andra sidan av 739:ans tabell också?
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

MissScania

Har även trollhättans busstrafik* /västtrafik varit SJ trafik innan det blav Swebus?

S Svensson

Nej blir svaret på denna fråga. Jag har själv forskat fram uppgifter på P läns busstrafik.De första personer som trafikerade Trollhättan var två poliser med ursprung i Värmländska Alster. Därefter förvärvade CB Hallberg trafiken. Detta företag torde existera förtfarande som lastbilsåkeri. Trollhätte kommun tog över och trafik överläts till Linjebuss,i huvudsak,och därefter var det upphandling som Swebus kör.
I Vänersborg körde Swebus och föregångaren SJ tätortstrafik. Frågan är om detta är stadstrafik med en linje Öxnered-Torget.

Frågan om stadsbusstrafik och SJ rymmer flera bottnar. Vad menas med att SJ körde? Alltså fanns speciella tillstånd och en särskild organisation för stadsbusstrafik? Vad innebär det att SJ kör på uppdrag av  t ex en kommun speciell tätortstrafik. Samma fråga om länshuvudman och SJ kör på LHM upphandling eller rättare sagt på uppdrag av LHM.

Växjö hela tiden fram till att LB tog över ca 1993.
Skövde
Mindre orter med tätortsvagn: Finspång,Mjölby,Hudiksvall,Falkenberg (övt 1970 från privat),Söderhamn och Bollnäs (övt från privat ca 1976),Länshuvudman har handlat upp:Gislaved,Stenungsund,Kinna/Skene,Göteborg (bla linje 521)
Förvärvad från privat och sedan överlåten till SL:Nynäshamn,ev ytterligare Uppl Väsby och Sigtuna.
Likaledes så om vi går in på Linjebuss så tog de över stadstrafik i Lund. LB startade sedan upp speciell tätortstrafik med litet antal bussar (stadstrafk) i Landskrona,Trelleborg,Eslöv,Ystad, tog över i Alingsås,(Partille räknas som förortstrafik).
Ca 1981(ev 80)överlät GS linje 69 till SJ som körde med 280,344 och 1305. Denna linje hade identisk linjesträckning med linje 520 men GS linje kallas 521 (i nya linjenr).Identiteten på sträckningen berodde på olika taxor i Göteborg och i förortstrafik. När det blev samma taxa fick SJ köra. Är detta olika trafik ??

Staffan Sävenfjord

Citat från: MissScania skrivet 14 augusti 2009, 15:12:45 PM
Har även trollhättans busstrafik* /västtrafik varit SJ trafik innan det blav Swebus?

Nej. Lokaltrafiken i Trollhättan kördes fram till 1960-talets slut av C B Hallberg. Han sålde sitt bussbolag till kommunen och bolaget bytte namn till Trollhättans Trafik AB. Som marknadsföringsnamn har även Trollhättebuss använts. 1994 köpte Linjebuss Trollhättans Trafik AB och körde fram till augusti 2002 då Swebus tog hem trafiken i en anbudsupphandling.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 14 augusti 2009, 17:58:23 PM
I Vänersborg körde Swebus och föregångaren SJ tätortstrafik. Frågan är om detta är stadstrafik med en linje Öxnered-Torget.


När körde SJ tätortstrafik i Vänersborg? Så långt tillbaka jag minns har denna körts av Vänersborgs Linjetrafik fram till det Swebus tog över. Var det 2002? I varje fall finns det ingen rak följd mellan SJ och Swebus när det gäller denna trafik.
Var det inte GDG som körde det vi i dag kallar regionaltrafik runt Vänersborg utöver en mängd små privata bussbolag? 

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

I och för sig kan man skriva att GDG körde.Men jag vill minnas att SJ hade denna linje från början och att den en gång var övertagen med UWHJ.När GDG tog över kommer jag inte ihåg just nu. 
Det handlar alltså om linjen Öxnered-Vänersborg. SJ drev den efter UWHJ och
GDG drev denna linje sedan,och den kan sägas vara en tätortslinje.Trafikerades av en BF76-Arvika som brukar vara tätortsklassad. I samarbete GDG,VL- förening upa och Vänersborgs kommun tillkom på 70 talet  tätortstrafik där både GDG och VL körde. Då körde GDG med 1282 på sista tiden,tidigare med den BF76-Arvika jag nämnde tidigare. Till sist så övertog VL även GDG:s körning. Men SJ körde från början. Swebus kör nu.

Var linjen Öxnered-Vänersborg-torget en tätortslinje.Ja uppenbarligen var den detta men Godlunds definition. Hållplatserna ligger på vissa avstånd och det finns en viss bebyggelse.
Men var det på 50 talet att anses som stadsbusslinje. Var Kjell Carlssons linjer detta på 50 talet ?(Dåv ägaren till VL och dess föregångare).

Små städer eller tätorter hade de överhuvudtag stadstrafik? Innebär 1-2 tätortsbussr-stadsbussar- i trafik automatisk att de kan kallas stadsbussar.
GDG hade tätortstrafik i ovan Vänersborg -övertag från SJ; Alingsås-övertag från LB;Kungälv? Göteborg?-ev övertag från SJ (men med annan definition förortstrafik.Beror på om trafik på Hisingen är att anse som stadstrafik.)
Arvika övertog Swebus(SJ/GDG beroende på vissa uppgifter) 1990 tätortstrafik; Sedan fanns det av hävd nästan enbart stadstrafik(tätortstrafk) i Dalarna. Falun/Borlänge är att jämföra med SJ i Växjö storleksmässigt, men GDG hade även trafik i Ludvika,Avesta och Sandviken med stadsbussar.

När vi nämner GDG i Vänersborg skall jag nämna en annan sak. Stationsmästaren vid Salstad jvstn (UWHJ) klagade 1937 på att GDG(dvs BJ Omnibustrafik AB) tog trafik från UWHJ. BJO hade börjat köra till Vänersnäs. Då 1937 i R län. Vad som sedan hände var att BJO inte fick trafiktillstånd att köra Vänersborg till Vänersnäs. Gustaf Aronsson (bosatt Oreberg,Vänersnäs)övertog istället. Sedan flyttades länsgränsen från R län till P-län. Senare tog VL över körningen.



Göran Westman

Räknas körningar inom kommuner som tätortstrafik fanns även Västerås - Skultuna samt Västerås - Irsta som tätortstrafik och biljetter köpta på SJ bussar gällde som övergång till Västerås stadstrafik. Utvidgar vi området till GDG så fanns även lokaltrafik i Grängesberg.

Ingwar Åfeldt

Citat från: S Svensson skrivet 14 augusti 2009, 22:15:09 PM
I och för sig kan man skriva att GDG körde.Men jag vill minnas att SJ hade denna linje från början och att den en gång var övertagen med UWHJ.När GDG tog över kommer jag inte ihåg just nu. 
Det handlar alltså om linjen Öxnered-Vänersborg. SJ drev den efter UWHJ och
GDG drev denna linje sedan,och den kan sägas vara en tätortslinje.Trafikerades av en BF76-Arvika som brukar vara tätortsklassad. I samarbete GDG,VL- förening upa och Vänersborgs kommun tillkom på 70 talet  tätortstrafik där både GDG och VL körde. Då körde GDG med 1282 på sista tiden,tidigare med den BF76-Arvika jag nämnde tidigare. Till sist så övertog VL även GDG:s körning. Men SJ körde från början. Swebus kör nu.

Var linjen Öxnered-Vänersborg-torget en tätortslinje.Ja uppenbarligen var den detta men Godlunds definition. Hållplatserna ligger på vissa avstånd och det finns en viss bebyggelse.
Men var det på 50 talet att anses som stadsbusslinje. Var Kjell Carlssons linjer detta på 50 talet ?(Dåv ägaren till VL och dess föregångare).

Små städer eller tätorter hade de överhuvudtag stadstrafik? Innebär 1-2 tätortsbussr-stadsbussar- i trafik automatisk att de kan kallas stadsbussar.
GDG hade tätortstrafik i ovan Vänersborg -övertag från SJ; Alingsås-övertag från LB;Kungälv? Göteborg?-ev övertag från SJ (men med annan definition förortstrafik.Beror på om trafik på Hisingen är att anse som stadstrafik.)
Arvika övertog Swebus(SJ/GDG beroende på vissa uppgifter) 1990 tätortstrafik; Sedan fanns det av hävd nästan enbart stadstrafik(tätortstrafk) i Dalarna. Falun/Borlänge är att jämföra med SJ i Växjö storleksmässigt, men GDG hade även trafik i Ludvika,Avesta och Sandviken med stadsbussar.

När vi nämner GDG i Vänersborg skall jag nämna en annan sak. Stationsmästaren vid Salstad jvstn (UWHJ) klagade 1937 på att GDG(dvs BJ Omnibustrafik AB) tog trafik från UWHJ. BJO hade börjat köra till Vänersnäs. Då 1937 i R län. Vad som sedan hände var att BJO inte fick trafiktillstånd att köra Vänersborg till Vänersnäs. Gustaf Aronsson (bosatt Oreberg,Vänersnäs)övertog istället. Sedan flyttades länsgränsen från R län till P-län. Senare tog VL över körningen.


Det verkar vara avancerad vetenskap att fastställa om en stad har stadstrafik eller inte. Jag anser nog att det inte behöver vara så avancerat. Kör man en linje som helt går inom en stads gränser och använder sig av minst en buss så är det stadstrafik. Jag kan inte förstå vad busstypen har för betydelse annat än att en stadsbuss sannolikt lämpar sig bättre för stadstrafik än en landsortsbuss. Men att busstypen skulle ha en avgörande betydelse om det är stadstrafik eller ej protesterar jag mot.

M v h
Ingwar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Kristofer skrivet 14 augusti 2009, 12:46:02 PM
Man får inte vara så fräck och fråga om du har lust att visa andra sidan av 739:ans tabell också?

Här är framsidan av tidtabellen. Baksidan är blank så den har jag inte scannat.




M v h
Ingwar