SJ-buss fråga

Startat av 1896, 10 augusti 2009, 11:53:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

I vilka städer hade SJ-buss stadstrafik ? Växjö, Skövde, Hudiksvall och Söderhamn ? Fanns det fler städer ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: 1896 skrivet 10 augusti 2009, 11:53:42 AM
I vilka städer hade SJ-buss stadstrafik ? Växjö, Skövde, Hudiksvall och Söderhamn ? Fanns det fler städer ?

Falkenberg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

5 städer ? Var det inte fler ?

Ingwar Åfeldt


HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 10 augusti 2009, 20:58:46 PM
Nynäshamn.

M v h
Ingwar
****
Hur ska man räkna SJ-bussarna i Råstahallen? De gick från Norra bantorget i Stockholm, och passerade både Solna och Sundbyberg. Kanske ingen regelrätt stadstrafik i Stockholm, men hur var det med Solna och Sundbyberg?

HJP

Staffan Sävenfjord

Kom också på Nässjö, där SJ köpte Nässjö Omnibustrafik i mitten av 1980-talet. SJ körde väl stadstrafik även i Mjölby.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ingwar Åfeldt

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 augusti 2009, 08:57:22 AM
Kom också på Nässjö, där SJ köpte Nässjö Omnibustrafik i mitten av 1980-talet. SJ körde väl stadstrafik även i Mjölby.

Det är riktigt, SJ körde stadstrafiken i Mjölby. Man körde också en ringlinje i Finspång, men Finspång var ju ingen stad.




M v h
Ingwar

1896

Körde man uteslutande med Scania ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 augusti 2009, 12:08:22 PM
Ja det var väl bara i Nässjö och Mjölby som man hade Volvo som tätortsbuss

Nu vet jag inte vilken tid vi pratar om men i Skövde avnändes i alla fall fram till 1970-talet ett antal Volvo med mittmotor i tätortstrafiken. Om jag inte tar alldeles fel av samma typ som gick under namnet "Raketer" i Råsta. På 1980-talet var det dock bara Scania frånsett något enstaka inlån.
Att Volvo-bussar användas under den här tiden kan bero på att SJ:s distriktschef i området genom sin hustru var stor aktieägare i Volvo. Ibland inser man trots allt fördelar med LOU finns i dag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christian Ljunggren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 augusti 2009, 12:50:04 PM
Nu vet jag inte vilken tid vi pratar om men i Skövde avnändes i alla fall fram till 1970-talet ett antal Volvo med mittmotor i tätortstrafiken. Om jag inte tar alldeles fel av samma typ som gick under namnet "Raketer" i Råsta. På 1980-talet var det dock bara Scania frånsett något enstaka inlån.
Att Volvo-bussar användas under den här tiden kan bero på att SJ:s distriktschef i området genom sin hustru var stor aktieägare i Volvo. Ibland inser man trots allt fördelar med LOU finns i dag.



Det var helombyggda Volvo B655/H&S i 40xx-serien som användes.
Även 1139-1141 (Vo B58 60T/H&S) beställdes ju med inredn 1+2 om mittgången framför bakdörren, just för att kunna användas i Skövde.

/Christian

1896

Ja, jag tänkte väl -70 -80 tal.

Wetjo

Citat från: HJP skrivet 11 augusti 2009, 08:13:45 AM
****
Hur ska man räkna SJ-bussarna i Råstahallen? De gick från Norra bantorget i Stockholm, och passerade både Solna och Sundbyberg. Kanske ingen regelrätt stadstrafik i Stockholm, men hur var det med Solna och Sundbyberg?
HJP

Räknar du med Råstagaraget trafikerade SJ Solna/Sundbyberg samt Järfälla, Upplands-Bro (inga städer) och Sollentuna, Upplands Väsby och Märsta/Sigtuna. Sedan tror jag att Norrtälje räknades som stad. Det var väl SJ där oxå? För att inte tala om Täby, Vaxholm och Åkersberga...

Viking

Vallentuna och Huddinge skall väl med i den listan också i sådana fall
Hälsar
//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

HJP

Citat från: Wetjo skrivet 11 augusti 2009, 14:54:43 PM
Räknar du med Råstagaraget trafikerade SJ Solna/Sundbyberg samt Järfälla, Upplands-Bro (inga städer) och Sollentuna, Upplands Väsby och Märsta/Sigtuna. Sedan tror jag att Norrtälje räknades som stad. Det var väl SJ där oxå? För att inte tala om Täby, Vaxholm och Åkersberga...
****
Av de kommuner du räknar upp, är väl endast Solna, Sundbyberg, Sigtuna, Norrtälje, och Vaxholm, städer. Huruvida det räknas som stadstrafik i så små städer som t.ex. Sigtuna och Vaxholm vet jag inte. Det är emellertid ett mycket stort område du omfattar, så fler garage än Råstahallen är troligen inblandade.

HJP

Max W

Citat från: Wetjo skrivet 11 augusti 2009, 14:54:43 PM
Räknar du med Råstagaraget trafikerade SJ Solna/Sundbyberg samt Järfälla, Upplands-Bro (inga städer) och Sollentuna, Upplands Väsby och Märsta/Sigtuna. Sedan tror jag att Norrtälje räknades som stad. Det var väl SJ där oxå? För att inte tala om Täby, Vaxholm och Åkersberga...
Om Du går tillbaka till början av 1960-talet, så hade man "bara" en uppställningsplats (ej garage) i Åkersberga. Täbygaraget fanns ej utan det var Enebybergsgaraget som trafikerade Danderyd-Täby-Vallentuna-linjerna.
I Upplands Bro och även i Upplands Väsby fanns uppställningsplatser innan Kallhällsgaraget resp. Märstagaraget byggdes. Råstagaraget var "administrativt huvudgarage" för trafiken i de fyra sistnämnda uppställningasplatserna/garagen i alla fall till en början.
Råsta ersatte ju de två garagen vid Ritorp resp. Sturegatan 5 i Sundbyberg (tror det var 1962 eller 1963)
Max W