Fuskare i busstrafiken!

Startat av Björn Ax, 31 juli 2009, 22:22:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Ringmarck

Citat från: Wetjo skrivet 01 augusti 2009, 04:48:42 AM
Gratisåkning är berdägligt beteende. Om man hårddrar det.
Förfalskad biljett är urkundsförfalskning. Då kan du hålla kvar kunden enligt nödvärnsrätten och ringa polisen. Det blir ett envarsgripande.
Sen kan man alltid neka folka att åka med. Om man högt och tydligt, så att alla hör, talar om för kunden varför, kanske han betalar ändå...

Enligt nedanstående lagtext så är det ju faktiskt tillåtet att göra ett envarsgripande på någon som vägrar kliva av bussen och inte har erlagt avgift för sin resa....det var lite intressant. Om folk visste att de riskerar upp till 6 mån fängelse kanske de inte skulle ta så lätt på fuskåkning...

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende.


jocke

Ja men de rättfärdigar inte och ta ett ogilltigt busskort från en passagerare.

Och att tro att någon får något annat än böter/samhällstjänst för bedrägligt beteende är att anses som dumt.

Sedan lär du även vakta personen du griper tills polisen kommer o släpper den, det kan ta lång tid ibland om de är upptagna
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

Citat från: Z skrivet 01 augusti 2009, 00:46:00 AM
Nja, det ända som skiljer ett skolkort från ett "vanligt" kort är att det är en annan ruta ikryssad på framsidan, så det GÅR ju att ta fel om man förvarar korten på samma ställe...

Men va smidigt! Då har man här skapat en situation där folk lär sig att man kan skylla på ett misstag. Skolkort ska se helt annorlunda ut så det inte går att skylla ifrån sig. Dessutom behöver de inte fungera på helger samt vardagar efter c:a 19:00 då man då bör ha hunnit hem från skolan.

Jonas

Citat från: Verspieder skrivet 01 augusti 2009, 22:21:04 PM
Men va smidigt! Då har man här skapat en situation där folk lär sig att man kan skylla på ett misstag. Skolkort ska se helt annorlunda ut så det inte går att skylla ifrån sig. Dessutom behöver de inte fungera på helger samt vardagar efter c:a 19:00 då man då bör ha hunnit hem från skolan.

"Peoblemet" är att alla Buscom-kort ser lika ut från början(ett vitt platskort i kontokortsstorlek).
Sedan klistras det på ett klistermärke med några kryssrutor, info om kundtjänst och texten "Uppsala kortet".
Det ända som skiljer korten åt är sedan vilken kryssruta om är ikryssad, period, värde eller skol.

När kunderna sedan använder sina kort ser föraren vilken korttyp det är i displayen till biljettmastinen(själva kortet kan tom. ligga kvar i plånboken etc. och således inte vara synbart för föraren).

Det finns dock en spärr på skolkorten så att de inte fungerar på helgerna.

Wetjo

Citat från: jocke skrivet 01 augusti 2009, 22:14:32 PM
Ja men de rättfärdigar inte och ta ett ogilltigt busskort från en passagerare.
Och att tro att någon får något annat än böter/samhällstjänst för bedrägligt beteende är att anses som dumt.
Sedan lär du även vakta personen du griper tills polisen kommer o släpper den, det kan ta lång tid ibland om de är upptagna

Det hänger lite vad som står i den lokala ordningsstadgan.
Står det där att du får omhänderta ett ogiltigt färdbevis är det bara att rycka. Du måste dock ge motparten någon form av kvitto på beslaget.
ibland brukar omhändetagna kort medföra hot mot tjänsteman. Då får man nog vänta på "farbror blå"...
Vi brukar se MYCKET allvarligt på hot & våld. Det gör alla andra lokaltrafikföretagen också.
Samhällstjänst är tillräckligt för att få den lilla pricken i registret som gör det svårt att få vissa privilegier såsom lån och lägenhet.
För åtföljden är ju något som skulle gett fängelse. Böter däremot räknas som förseelse...

chbuss82

SMS biljett fungera bra för mig. Varje gång jag visa sms biljett till förare och 2 av 5 av dom kolla INTE om äkta SMS biljett eller dom kanske inte kan läsa...

En gång jag visa SMS biljett och en förare sa mig han vill köpa min mobil, jag sa nej.

Jag tycker man är bättre ha busskort.

// Christian

Björn Ax

Citat från: chbuss82 skrivet 02 augusti 2009, 13:18:19 PM
SMS biljett fungera bra för mig. Varje gång jag visa sms biljett till förare och 2 av 5 av dom kolla INTE om äkta SMS biljett eller dom kanske inte kan läsa...

// Christian


Hur vet du att dom inte kollade att den var äkta?? Det går ganska fort att kolla om en biljett är äkta eller inte.

jocke

Citat från: Björn Ax skrivet 02 augusti 2009, 15:17:56 PM
Hur vet du att dom inte kollade att den var äkta?? Det går ganska fort att kolla om en biljett är äkta eller inte.

Han kanske har en gammal telefon, så man lär bläddra ner :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

chbuss82

Citat från: Björn Ax skrivet 02 augusti 2009, 15:17:56 PM
Hur vet du att dom inte kollade att den var äkta?? Det går ganska fort att kolla om en biljett är äkta eller inte.

Bara vissa förare kolla och läsa allt stämmer tiden, datum och äkta.

Mesta förare kolla inte och titta inte allt stämmer datum, tiden....

Går inte bara skyller på fuskare även förare har ansvar..

Det är bättre ha busskort och lägg ner SMS bussbiljett eftersom förare ser inte mobiltextar..


// Christian

Björn Ax

Citat från: jocke skrivet 02 augusti 2009, 15:28:23 PM
Han kanske har en gammal telefon, så man lär bläddra ner :)

Nja kolla så att den är äkta gör man på första sidan även på en gammal telefon. :)

Citat från: chbuss82 skrivet 02 augusti 2009, 15:31:59 PM
Bara vissa förare kolla och läsa allt stämmer tiden, datum och äkta.

Mesta förare kolla inte och titta inte allt stämmer datum, tiden....

Går inte bara skyller på fuskare även förare har ansvar..

Det är bättre ha busskort och lägg ner SMS bussbiljett eftersom förare ser inte mobiltextar..


// Christian

Är du riktigt säker på det?? Sitter dom och tittar rakt fram när du visar telefonen??
Kolla att en SMS biljett är äkta tar en halv sekund.

Är telefonen inställd på att visa normal textstorlek så tar det ca 2 sekunder att kolla allt och godkänna den.
Jag håller med att busskort är mycket bättre men nu har vi SMS också så då får vi stå ut med det. :)

Kanske blir mindre SMS med nya BIMS. :)

jocke

Citat från: Björn Ax skrivet 02 augusti 2009, 18:24:11 PM
Nja kolla så att den är äkta gör man på första sidan även på en gammal telefon. :)

Är du riktigt säker på det?? Sitter dom och tittar rakt fram när du visar telefonen??
Kolla att en SMS biljett är äkta tar en halv sekund.

Är telefonen inställd på att visa normal textstorlek så tar det ca 2 sekunder att kolla allt och godkänna den.
Jag håller med att busskort är mycket bättre men nu har vi SMS också så då får vi stå ut med det. :)

Kanske blir mindre SMS med nya BIMS. :)

Ja men på den första sidan står information som är löjligt lätt att förfalska, är siffrorna längst ner som är svårare att förfalska :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Jonas

Citat från: jocke skrivet 02 augusti 2009, 20:02:40 PM
Ja men på den första sidan står information som är löjligt lätt att förfalska, är siffrorna längst ner som är svårare att förfalska :)

FÖRARNA ska INTE kolla längst ner utan enbart på de översta siffrorna.

chbuss82

Svar, inte alla förare kolla SMS bussbiljett. Del kolla och mest av dom bryr inte om när "vi" visar telefon.

Folk i Uppsala, del bryr inte om köpa ny bussbiljett via SMS eftersom förare bryr inte läsa.

Jag har sluta med SMS biljett eftersom mesta av förare bryr inte om.

Jag kör på med månadskort...

// Christian

lil-sis

Jag kollar. Noga. Och avvisar alla som inte har rätt. De flesta har då ett värdekort i fickan...

Och en "förstakoll" av SMS går fort som attan.

jocke

Citat från: Z skrivet 02 augusti 2009, 20:14:33 PM
FÖRARNA ska INTE kolla längst ner utan enbart på de översta siffrorna.

Okej, men den datan är ju den som är allra lättast att manipulera, nu har jag inte använt smsbiljett på länge, men antar de inte ändrats.
Jag förändrar era liv med detta inlägg