Fuskare i busstrafiken!

Startat av Björn Ax, 31 juli 2009, 22:22:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

Är lite nyfiken på vad ni busschaufförer runt om i landet har för rättigheter när ni upptäcker nån som fuskar?

Har ni rätt att beslagta kortet/biljetten från resenären??

Här i Uppsala får vi inte beslagta biljetten/kortet från resenären. Enligt min högst personliga åsikt tycker jag det är helt fel.
Har man fuskat så ska det kännas om man blir upptäckt. Det enda vi kan göra är att ta ut en ny biljett så fuskaren får betala eller gå av bussen.
Dom som har satt det i system att fuska blir inte ett dugg rädda för det. Oj jag fick betala denna gång. Va jobbigt.

Men finns det risk att man kan bli av med sitt köpta kort/biljett så tror jag det kan få bort många fuskare.

Finns många föräldrar här i uppsala som åker på sina barns skolkort tyvärr. Skulle jag som chaufför ha rätt att beslagta kortet från dom så skulle dom nog inte göra detta så länge till.

Hade tex en kille idag som hade ett sommarlovskort. Skäggig kille också läser man på kortet "Felicia". Såg inte ens ut som han brydde sig när man påtalade detta för honom utan han betalade och tog Felicia's kort och använder det säkert på nästa buss igen för att se om det lyckas då.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 31 juli 2009, 22:22:16 PM
Finns många föräldrar här i uppsala som åker på sina barns skolkort tyvärr. Skulle jag som chaufför ha rätt att beslagta kortet från dom så skulle dom nog inte göra detta så länge till.

Hade tex en kille idag som hade ett sommarlovskort. Skäggig kille också läser man på kortet "Felicia". Såg inte ens ut som han brydde sig när man påtalade detta för honom utan han betalade och tog Felicia's kort och använder det säkert på nästa buss igen för att se om det lyckas då.

Bör man ens dra paralleller till att det kan vara föräldrarna som åker med barnens kort? I detta läge skulle jag misstänka att kortet är stulet från eleven, punkt slut. Skolkorten lär se helt olika ut gentemot vanliga busskort, så att skylla på ett misstag lär inte gå. Ett ogiltigt färdbevis är ett ogiltigt färdbevis helt enkelt, och skulle det finnas resurser vore det inte fel att tillkalla väktare från ett vaktföretag (dvs ej anställda av UL eller GUB) som kan reda ut situationen. Men samtidigt blir det ju förseningar och sura resenärer som tycker att förseningen inte beror på fuskåkaren, utan enbart på onödigt överreagerande av föraren och vakterna.

Jonas

Citat från: Verspieder skrivet 31 juli 2009, 22:38:27 PM
Skolkorten lär se helt olika ut gentemot vanliga busskort, så att skylla på ett misstag lär inte gå.

Nja, det ända som skiljer ett skolkort från ett "vanligt" kort är att det är en annan ruta ikryssad på framsidan, så det GÅR ju att ta fel om man förvarar korten på samma ställe...

Björn Ax

Citat från: Z skrivet 01 augusti 2009, 00:46:00 AM
Nja, det ända som skiljer ett skolkort från ett "vanligt" kort är att det är en annan ruta ikryssad på framsidan, så det GÅR ju att ta fel om man förvarar korten på samma ställe...

Självklart kan man ta fel och den ikryssningen brukar försvinna efter ett tag.
Men när man ser samma personer använda skolkort varje gång man kör den personen så börjar man ju undra.
Varje gång säger man till och får nåt svar på ett annat språk.

Jaja. Min åsikt är iaf att vi är alldeles för snälla mot fuskare.

Jonas

Citat från: Björn Ax skrivet 01 augusti 2009, 01:45:28 AM
Min åsikt är iaf att vi är alldeles för snälla mot fuskare.

Det håller jag med om till 100%!!

MartinMartin

Körde åt SL (Busslink) förrut och där hade vi en blankett att lämna till resenären som jag har för mig att man stämplade med SL stämpeln på så att dom såg vem som fyllt i den när man beslagtog ett kort, så där hade man absolut rätt att göra det men när jag läste nu så började jag fundera vad som gäller i UL trafiken där jag kör nu (KR) så jag tog fram handboken och där står i klartext:

CitatVid missbruk, t. ex då resenär använder förfalskat färdbevis, ungdomskort används av resenär som fyllt 20 år eller använder personligt färdbevis som tillhör annnan person, omhändertas färdbeviset av förare/tågvärd eller kontrollör för vidarebefodran till UL för utredning. Resenären måste då lösa giltigt färdbevis för den sträcka resenären färdats/skall färdas.

.... så svaret på din fråga blir att både i UL & SL trafiken har föraren rätt att beslagta kort.


Björn Ax

Citat från: MartinMartin skrivet 01 augusti 2009, 02:09:40 AM
Körde åt SL (Busslink) förrut och där hade vi en blankett att lämna till resenären som jag har för mig att man stämplade med SL stämpeln på så att dom såg vem som fyllt i den när man beslagtog ett kort, så där hade man absolut rätt att göra det men när jag läste nu så började jag fundera vad som gäller i UL trafiken där jag kör nu (KR) så jag tog fram handboken och där står i klartext:

.... så svaret på din fråga blir att både i UL & SL trafiken har föraren rätt att beslagta kort.

Jo jag hade för mig att i UL-trafiken fick man omhänderta färdbevis vid missbruk. Förstår absolut inte varför man inte får det i stadstrafiken.

Jo

#7
Citat från: Verspieder skrivet 31 juli 2009, 22:38:27 PM
Bör man ens dra paralleller till att det kan vara föräldrarna som åker med barnens kort? I detta läge skulle jag misstänka att kortet är stulet från eleven, punkt slut. Skolkorten lär se helt olika ut gentemot vanliga busskort, så att skylla på ett misstag lär inte gå. Ett ogiltigt färdbevis är ett ogiltigt färdbevis helt enkelt, och skulle det finnas resurser vore det inte fel att tillkalla väktare från ett vaktföretag (dvs ej anställda av UL eller GUB) som kan reda ut situationen. Men samtidigt blir det ju förseningar och sura resenärer som tycker att förseningen inte beror på fuskåkaren, utan enbart på onödigt överreagerande av föraren och vakterna.

Hur vet ni att det är föräldrar som åker på barnens kort? Står personnummer med på korten eller hur avgör ni det? Tror det var SFI-elever (vuxna) plus några andra utbildningskategorier som också får resor som vuxna och då delas vanliga skolkort också ut till dessa och det har sedan hänt att förare beslagtagit deras kort eftersom föraren på eget bevåg ansett att vuxna personer inte haft rätt att åka på dessa.

Hur gör ni förresten med förare/tågvärdar som använder obeskattat tjänstekort för privatresor? Beslagtar ni dessa också eftersom det är skattebrott att använda dessa privat eller är det skillnad på folk och folk?


Tillägg/ändring
Om det rör sig om en ren förfalskning tycker jag givetvis också att denna ska denna beslagtas.

Fredde

Citat från: Jo skrivet 01 augusti 2009, 03:11:51 AM
Hur gör ni förresten med förare/tågvärdar som använder obeskattat tjänstekort för privatresor? Beslagtar ni dessa också eftersom det är skattebrott att använda dessa privat eller är det skillnad på folk och folk?

Det går inte att avgöra när någon utför en tjänssteresa eller ej, alla kategorier i företagen har icke uniform.

Däremot går det att klart se när någon som är 45 åker på halv biljett som inte har intyg (från försäkringskassan?) att få göra detta.


Jo

Citat från: Fredde_J skrivet 01 augusti 2009, 03:17:57 AM
Det går inte att avgöra när någon utför en tjänssteresa eller ej, alla kategorier i företagen har icke uniform.

Däremot går det att klart se när någon som är 45 åker på halv biljett som inte har intyg (från försäkringskassan?) att få göra detta.




Ja i det fallet är det väl bara att neka resa. Vad jag reagerade på var bland annat :
Citat
"Självklart kan man ta fel och den ikryssningen brukar försvinna efter ett tag.
Men när man ser samma personer använda skolkort varje gång man kör den personen så börjar man ju undra.
Varje gång säger man till och får nåt svar på ett annat språk"

Nu vet jag inte hur det är i det aktuella länet och skolkort bara gäller upp till en viss ålder men i vissa fall delas ju liknande kort ut till invandrare som går vissa introduktionskurser och om man som förare beslagtar deras kort gör man ju bort sig.



jocke

Det finns inget stöd i lagen vad jag vet, som gör att någon får beslagta någonting från dig. Bussföraren kan på sin HÖJD kasta av dig från bussen alternativ ringa polisen.

Beslagta saker får enbart polisen göra.


Med detta menar jag inte att det är okej o fuskåka, utan mer i juridisk synvinkel.


Tillägg:

Denna lagen vet jag de använder som stöd i tunnelbanan ibland, så ryktas de om iaf, då att fuskåka räknas som bedrägligt beteende, dock får du fortfarande inte beslagta något, utan då är de ett envarsgripande som gäller och sedan kalla på polis.

9 kap. Om bedrägeri och annan oredlighet
1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Wetjo

Gratisåkning är berdägligt beteende. Om man hårddrar det.
Förfalskad biljett är urkundsförfalskning. Då kan du hålla kvar kunden enligt nödvärnsrätten och ringa polisen. Det blir ett envarsgripande.
Sen kan man alltid neka folka att åka med. Om man högt och tydligt, så att alla hör, talar om för kunden varför, kanske han betalar ändå...

Richard

#12
Citat från: Jo skrivet 01 augusti 2009, 03:11:51 AM
Hur gör ni förresten med förare/tågvärdar som använder obeskattat tjänstekort för privatresor? Beslagtar ni dessa också eftersom det är skattebrott att använda dessa privat eller är det skillnad på folk och folk?

Om man som förare ska ha rätten att beslagta ett kort vid misstanke om fusk eftersom vissa här tycker att dom ska ha den rätten, då är min fråga till alla er.

Här i Halmstad använder vi även mobiltelefoner när vi köper biljett sk. sms biljetter.
Har hört att det går att fuska med dom också, ska föraren ha rätt att beslagta telefonen då ? Vad är skillnaden då på färdbevis och färdbevis?

Sedan till citatet ovan.
Det finns ingen förare som skulle kräva en kollega på avgift om dom åker på sitt tjänstekort privat, det är en sak som bara inte förekommer.
Det enklaste är ju att bara låta dom åka om det är rätt eller fel Tja snarare godtyckligt.

Björn Ax

Citat från: Jo skrivet 01 augusti 2009, 03:11:51 AM
Hur vet ni att det är föräldrar som åker på barnens kort? Står personnummer med på korten eller hur avgör ni det? Tror det var SFI-elever (vuxna) plus några andra utbildningskategorier som också får resor som vuxna och då delas vanliga skolkort också ut till dessa och det har sedan hänt att förare beslagtagit deras kort eftersom föraren på eget bevåg ansett att vuxna personer inte haft rätt att åka på dessa.

Hur gör ni förresten med förare/tågvärdar som använder obeskattat tjänstekort för privatresor? Beslagtar ni dessa också eftersom det är skattebrott att använda dessa privat eller är det skillnad på folk och folk?


Tillägg/ändring
Om det rör sig om en ren förfalskning tycker jag givetvis också att denna ska denna beslagtas.

Skattefusk har inte vi chaufförer nånting att göra med. Det sköter skattemyndigheten.
Tjänstekortet är ett GILTIGT färdbevis i tjänsteresor och vi som chaufförer har ingen rätt att bestämma när någon chaufför inte är i tjänsten. Det är som sagt skattemyndigheten som sköter det.

SMS-biljetterna är lite annorlunda. Där är det tyvärr så att man blir tvungen att skriva ut en vanlig biljett eller låta resenären gå av. Dock en SMS-biljett och vanlig biljett gäller ju endast i 1½ timme så då får ju fuskandet en begränsad tid och nästa chaufför kanske inte går på det heller. Korten har ju oftast en längre giltighetstid och blir mera kännbart om dessa skulle omhändertas.

Våra skolkort delas endast ut till elever i grundskolan.

Wetjo

Citat från: Richard skrivet 01 augusti 2009, 09:45:43 AM
Om man som förare ska ha rätten att beslagta ett kort vid misstanke om fusk eftersom vissa här tycker att dom ska ha den rätten, då är min fråga till alla er.

Här i Halmstad använder vi även mobiltelefoner när vi köper biljett sk. sms biljetter.
Har hört att det går att fuska med dom också, ska föraren ha rätt att beslagta telefonen då ? Vad är skillnaden då på färdbevis och färdbevis?

Har man ett felaktigt färdbevis, kan man alltid neka någon att åka. Du får inte beslagta telefonen för då begår du ett brott.
Även om du enligt nödvärnsrätten får begå brott för att förhindra ett grövre brott, faller inte beslaget under den paragrafen.
Brottet som du i så fall begår är egenmäktigt förfarande alternativt stöld...