Tillverkas det några traditionella "amerikanare" idag?

Startat av Bengt Jönsson, 28 maj 2009, 19:32:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Tänk dig följande:

Du bor i USA/Kanada och är spekulant på en ny större konventionell familjebil, gärna kombi.  DU vill INTE ha en SUV el. stadsjeep, absolut INTE någon japansk / koeransk "risbrännare" eller annan "sardinburk" utan en riktig gammal hederlig amerikanare med allt klassiskt "lul-lull".  Gärna V8, automat och bakhjulsdrift så att du kan köra upp till Drive-Through på närmaste "donk" och beställa in några rejäla burgare, extrastora pommes-frites och rejäla baljor av Cola o kaffe..
;D  8)
Vilket fordon skall jag välja om jag vill köpa nytt ?

/Bengt

fontheking5

Det skulle väl vara Chrysler 300 C I så fall , fast den är ju baserad på Mercedes E klass . Lincoln Town Car är också ett alternativ . Det är lite synd att just denna biltypen inte är så väl representerad längre för visst är det något speciellt med en Full Size Amerikanare med bakhjulsdrift och V8 och Automat ?



Ersa


fontheking5

Citat från: Verspieder skrivet 28 maj 2009, 20:13:51 PM
Du kanske tänkte på konkurrenten som lades ner redan 1996:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Caprice
Nej det gjorde jag inte . Jag hade bara det för mig men jag hade fel. Du har rätt Verspieder .

Ersa

I artikeln om ovan Chevrolet Caprice kan man läsa:
"With the exit of the Caprice, the Ford Crown Victoria along with its corporate siblings (Mercury Grand Marquis and the Lincoln Town Car), continued as the sole traditional rear-drive body-on-frame V8-powered American (Canadian built) sedans until the Dodge Charger arrived in 2006. It would soon dominate fleet sales to police departments and taxi fleets. The Chevrolet Impala has since moved upmarket to the position as Chevrolet's large family sedan. In its latest revision, it also offers a powerful V8, though in a front wheel drive configuration."

Så där fick vi fler tips till Bengt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercury_Grand_Marquis
http://en.wikipedia.org/wiki/Dodge_Charger_(LX)

Ingwar Åfeldt

Traditionella amerikanare blir det allt färre av. Crown Victoria är ett minne blott. Sista årsmodellen var 2007 eller möjligen 2008. Mercury tillverkar dock fortfarande Grand Marquis. Jag har själv en sådan av 2004 års modell. 2010 års modell ser likadan ut.


Mercury Grand Marquis 2004.

Bland övriga traditionella bilar kan nämnas Chevrolet Corvette, Camaro, Chrysler 300, Ford Mustang och Lincoln Town Car. Någon klassisk stationsvagn tillverkas tyvärr inte längre. Nu gäller endast mini-van eller SUV. Jag saknar fortfarande min gamla "Big Blue", 1979 Ford LTD, se bild nedan.


En alldeles utmärkt bil.


M v h
Ingwar


Björn Forslund

Själv åker jag Dodge Durango SUV med V8 o automat. Givetvis rattspak. Mycket trevlig bil med bra drag.

Bengt Jönsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 28 maj 2009, 20:42:09 PM
Själv åker jag Dodge Durango SUV med V8 o automat. Givetvis rattspak. Mycket trevlig bil med bra drag.


Rattspaksautomat och 3-sits soffa fram..  8)
En kusin till mig har en härlig gammal Cheva Caprice och i den känns det som om man glider fram i "jelly"
STOR lågvarvig V8 med stötstänger, lågt effektuttag och maffigt muller..
8) ;D
/B

Bengt Jönsson

Det blir liksom inte samma "känsla" att köra fram till donkens Drive-Through i en basutrustad 4-cylindrig VW Passat Diesel Kombi med "kyrkbänkar" till säten som att göra det i en "amerikanare"..
;D :o 8)

/B

fontheking5

Nej det håller jag med om Bengt att det är en annan känsla med en amerikanare. Har tyvärr inte ägt någon själv men hade inte sagt nej till någon .
Ford Crown Victoria och Chevrolet Caprice ( I bakgrunden ) Highway Patrol , Fotade i Eslöv på Old West

Ingwar Åfeldt

Citat från: fontheking5 skrivet 28 maj 2009, 21:08:28 PM
Nej det håller jag med om Bengt att det är en annan känsla med en amerikanare. Har tyvärr inte ägt någon själv men hade inte sagt nej till någon .
Ford Crown Victoria och Chevrolet Caprice ( I bakgrunden ) Highway Patrol , Fotade i Eslöv på Old West


I dag finns det knappt kvar någon Caprice som polisbil. De har ju inte tillverkats på många år. Forden på bilden är inte riktigt i äkta polisutförande. Fel sorts fälgar. Jag har aldrig sett någon med annat än svarta standardfälgar och utan navkapslar, som på Chevan.


M v h
Ingwar

fontheking5

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 28 maj 2009, 21:34:13 PM
I dag finns det knappt kvar någon Caprice som polisbil. De har ju inte tillverkats på många år. Forden på bilden är inte riktigt i äkta polisutförande. Fel sorts fälgar. Jag har aldrig sett någon med annat än svarta standardfälgar och utan navkapslar, som på Chevan.
M v h
Ingwar
Nej denna kan ju vara uppmålad och uppbyggd som polis , jag vet inte om dom är äkta men  dom ser ju ut som Highway patrol bilar i alla fall .

Möllers

Detta var första gången jag ser en Ford Crown Victoria polis bil i sverige är den äkta  ???
Sen fanns det en till Chevrolet Caprice polis bil av NYPD den fanns hos kanal 5 innan och tror det var samma bil som bliv stoppat av polisen med ???