En lyckad eftermiddag

Startat av Yujin Zhang, 30 april 2009, 15:56:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

...för Swebus. :)

Ja igår hade jag lust att prova något lust, nämligen att stå vid utfarten i Slussenterminalen och "pricka av" bussar som avgår därifrån. Under lunchrasten i skolan hann jag pyssla ihop en lista över samtliga avgående bussar mellan 15:30 och 18:00 och så fort skolan var slut åkte jag till Slussen.

Samtliga tider togs när bussen passerade ungefär övergångstället vid terminalens utfart, därför la jag till +-1min marginal på samtliga avgångar. Det betyder att alla bussar som passerade övergångstället 1min senare (eller tidigare, ja, det fanns faktiskt några stycken) än avgtid räknas även som "rätt"-tid. Utav ungefär 250 avgångar var det bara två avgångar som inte dök upp och det tyckte jag var otroligt bra resultat.

Dåså, här kommer listan:








Optimal

Swebus e ju det företaget som gillar att köra med parkeringsljus. Många förare har problem med att veta hur ljusvredet ska stå ( Vilket är väldigt lätt)

Karsten

Citat från: Optimal skrivet 30 april 2009, 16:47:21 PM
Swebus e ju det företaget som gillar att köra med parkeringsljus. Många förare har problem med att veta hur ljusvredet ska stå ( Vilket är väldigt lätt)

Det är snarare så att Swebus har fler vagnar där startvredet är separerat från strålkastarvredet, till skillnad från jämnåriga Busslinkvagnar. Därför är det lättare att glömma att slå på halvljuset när man startar bussen än om man har har en, i detta avseende, mer enhetlig vagnpark.

Intressant att 4442:s ena halvljus tycks vara trasigt när den går på linje 443, men fungerar på linje 442. :P

Fredde

För det första tror jag knappast att 4559 går på linje 434. Sen kan den ju omöjligen hinna till Sollenkroka kl. 17:37 och tillbaka för att ta en 402a kl 17:45? :o ::)


Yujin Zhang

Citat från: Fredde_J skrivet 30 april 2009, 18:43:11 PM
För det första tror jag knappast att 4559 går på linje 434. Sen kan den ju omöjligen hinna till Sollenkroka kl. 17:37 och tillbaka för att ta en 402a kl 17:45? :o ::)

Ja där var det tabbe. Ser nu på mina originalanteckningar att jag skrev 4559 på både 434 och 402an så det är inte så mycket annat att säga än att det gick någon annan vagn på 434 (alt 402 men du som kör i TO vet säkert vad du pratar om, så det är nog 434 som gick med annan vagn).

CitatIntressant att 4442:s ena halvljus tycks vara trasigt när den går på linje 443, men fungerar på linje 442.
Haha...jadu  ::) :P

Optimal

Citat från: Karsten skrivet 30 april 2009, 18:34:50 PM
Det är snarare så att Swebus har fler vagnar där startvredet är separerat från strålkastarvredet, till skillnad från jämnåriga Busslinkvagnar. Därför är det lättare att glömma att slå på halvljuset när man startar bussen än om man har har en, i detta avseende, mer enhetlig vagnpark.

Intressant att 4442:s ena halvljus tycks vara trasigt när den går på linje 443, men fungerar på linje 442. :P

Men varför ska man änns slå av halvljuset på vagnarna som har nyckelstart, Halvljuset släcks ju automatiskt när man stänger av motorn. Bara vrida vredet så långt åt höger det går, att ha den i mitten är bara dumt ;)
Kan ju vara så föraren kanske hade en glödlampa i fickan, eller så var det bara nått glapp  ;D

RoTe

Varför inte köpa in bussar med automatiskt halvljus? Något som vi har haft på svenska personbilar sedan 80 talet...
De flesta säffle har iaf automatik. På dessa kör jag alltid med vredet på läge noll under dagstid.

Karsten

Citat från: Optimal skrivet 30 april 2009, 23:35:03 PM
Men varför ska man änns slå av halvljuset på vagnarna som har nyckelstart, Halvljuset släcks ju automatiskt när man stänger av motorn. Bara vrida vredet så långt åt höger det går, att ha den i mitten är bara dumt ;)
Kan ju vara så föraren kanske hade en glödlampa i fickan, eller så var det bara nått glapp  ;D

Visst kan man köra med vredet på 0, då blir det automatiskt halvljus. Men tyvärr fungerar inte expeditionsbelysning eller förarplatsbelysning (läge "dörr") på 0-läget, och i Slussenterminalen är det så skumt ljus även dagtid så det behövs nästan alltid.

Yujin Zhang

CitatLite för mycket fritid??

Ja det kan man säga  :-X

Fredde

Citat från: Yujin Zhang skrivet 30 april 2009, 23:13:14 PM
Ja där var det tabbe. Ser nu på mina originalanteckningar att jag skrev 4559 på både 434 och 402an så det är inte så mycket annat att säga än att det gick någon annan vagn på 434 (alt 402 men du som kör i TO vet säkert vad du pratar om, så det är nog 434 som gick med annan vagn).

Nja, speciellt mycket köra blir det inte för min del numera, pysslar med annat (med några få undantag). Vill dock få det till att det var 4659 som rullade på 434an.

När det gäller halvljusen, flera som står och lastar slår över till p-ljus och glömmer sedan slå tillbaka till halvljus när de rullar iväg. Det tror jag är orsaken till att flera vagnar anges att inte ha haft ljuset tänt.


Optimal

Citat från: Fredde_J skrivet 01 maj 2009, 12:17:02 PM
Nja, speciellt mycket köra blir det inte för min del numera, pysslar med annat (med några få undantag). Vill dock få det till att det var 4659 som rullade på 434an.

När det gäller halvljusen, flera som står och lastar slår över till p-ljus och glömmer sedan slå tillbaka till halvljus när de rullar iväg. Det tror jag är orsaken till att flera vagnar anges att inte ha haft ljuset tänt.



Men varför änns slå av det. Bara dumt. Är det ett Björknäs påhitt  ;D.

Fredde

Citat från: Optimal skrivet 01 maj 2009, 22:58:26 PM
Men varför änns slå av det. Bara dumt. Är det ett Björknäs påhitt  ;D.

Fråga mig inte, alla jobbar inte på samma sätt... :-X


Simon Bertilsson

Citat från: RoTe skrivet 01 maj 2009, 01:29:01 AM
Varför inte köpa in bussar med automatiskt halvljus? Något som vi har haft på svenska personbilar sedan 80 talet...
De flesta säffle har iaf automatik. På dessa kör jag alltid med vredet på läge noll under dagstid.

Ofta, i alla fall på lastbilar så finns det en säkring man kan rycka för att ta bort halvljusautomatiken (användbart vid utlandsresa). Har denna gått, så händer givetvis samma sak.

Simon Bertilsson

Citat från: Optimal skrivet 01 maj 2009, 22:58:26 PM
Men varför änns slå av det. Bara dumt. Är det ett Björknäs påhitt  ;D.

Tja.. När tändningen är från, så vill man kanske p-ljus. Lätt att glömma!

Optimal

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 03 maj 2009, 17:04:02 PM
Tja.. När tändningen är från, så vill man kanske p-ljus. Lätt att glömma!

Jo. men har man vredet på halvljus å slår av tändningen så lyser parkeringsljusen iallfall. Så är det iallfall på Scania och vissa volvo vad jag vet.