SV: Vem minns Clock.....

Startat av virtual1, 08 april 2009, 21:39:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

76

Ja, jag minns clock.

Även jag besökte Clock i Huddinge Centrum. Och som M224 skrev så var det alltid ganska skitigt där inne. Pommes på golvet och klistrigt under fötterna.

Men det stora problemet med Clock var att ett meal kostade 49kr, dvs 10 spänn mer än Donken. Inte konstigt att man går i kk då.

Muk

Citat från: 76 skrivet 14 april 2009, 10:30:35 AM
Ja, jag minns clock.

Även jag besökte Clock i Huddinge Centrum. Och som M224 skrev så var det alltid ganska skitigt där inne. Pommes på golvet och klistrigt under fötterna.

Men det stora problemet med Clock var att ett meal kostade 49kr, dvs 10 spänn mer än Donken. Inte konstigt att man går i kk då.

Dom gick aldrig i KK. Ägarna valde bara att satsa på sina hotel och lyxrestauranger. Clock avvecklades under cirka två år och jag antar att inga satsningar gjordes av ägarna under den tiden. Jag undrar dock vad som hände med franchiserestaurangerna och deras ägare? 

Niklas Bygdestam

Citat från: Muk skrivet 14 april 2009, 10:59:02 AM
Dom gick aldrig i KK. Ägarna valde bara att satsa på sina hotel och lyxrestauranger. Clock avvecklades under cirka två år och jag antar att inga satsningar gjordes av ägarna under den tiden. Jag undrar dock vad som hände med franchiserestaurangerna och deras ägare? 

De flesta hamburgerbarerna (obs jag säger aldrig restaurang om en sådan inrättning) ändrades till annat. Flera blev Max men de kunde också bli Burger King. Tror till och med vissa blev McDonald's. I Uppsala blev det Clock som visats på bild och skapat den här tråden som jag redan påpekat helt nedlagt och inredningen revs och en del i en biograf som byggdes ut
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 april 2009, 21:56:33 PM
Ja, Clock liksom Pizza Hut ägdes av SARA Restauranger och dessa ägdes i sin tur av staten.
Att staten (vad nu det är i sammanhanget men jag antar att det skulle vara liktydigt med regeringen) skulle ha gett något direktiv till SARA att konkurrera ut McDonald's är föga troligt. Konkurrera med javisst, men inte konkurrera ut.

Ägs fortfarande Pizza Hut i Sverige av SARA Restauranger? Det var en tid som samtliga Clock även serverade Pizza Huts sortiment. Clock i centrala Uppsala hade så under en ganska kort period. Jag trodde på den tiden att hela Clock var på väg att omvandlas helt till Pizza Hut men så blev det tydligen inte. Istället återgick Clock till att bara servera Clocks vanliga menyer igen innan de till slut försvann. Det här är föresten det enda tillfälle hittills som vi haft något med Pizza Hut i Uppsala. De har aldrig haft något eget matställe här hittilss. Vi får se om det någonsin kommer hit. Man kan undra just nu för det känns just nu som om marknaden för snabbmat i centrala Uppsala är mättad
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Noren

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 april 2009, 12:34:34 PM
Ägs fortfarande Pizza Hut i Sverige av SARA Restauranger? Det var en tid som samtliga Clock även serverade Pizza Huts sortiment.

Sara försattes i konkurs 1993, så mycket har jag hittat i tidningsarkiven.

Clock ägdes av Sara men förvärvades av hotellkoncernen Provobis efter att Burger King (då Big Burger) velat köpa kedjan 1992 (men av skäl jag inte känner till inte fullföljt köpet). Provobis börsintroducerade Clock 1994 och som ett led i att höja kedjans profil så tecknade man samarbetsavtal med Pizza Hut, vars svenska rörelse redan ägdes av Provobis. 1997 försökte man strukturera om koncernen genom att sälja hotellrörelsen från moderbolaget till Clock. Clock avnoterades från börsen och tillbaka in kom Provobis. Pizza Hut såldes till norska Nordic Restaurant Group. Redan 1998 beslöt man att i stället avveckla Clock. Avvecklingen skedde under ordnade former, vilket redan tagits upp tidigare i tråden.

Hotellrörelsen såldes 2000 till Scandic. Provobis är idag ett investmentbolag.

Enligt Pizza Huts hemsida så ägs rörelsen idag av Katalysator AS och Nordic Restaurant Group. Jag vet inte om det finns några kopplingar mellan företagen, men Katalysator verkar vara ett investmentbolag i Möller-sfären med intressen i massor av branscher.

Anders, med tillgång till Presstext

virtual1

#20
Citat från: Stefan Norin skrivet 13 april 2009, 21:33:35 PM
Tror inte det fanns något Carol's i Stockholm. Däremot fanns Wendy's vid Sergels torg i lokaler där Burger King idag huserar. innan Burger King tog över lokalen tror jag att Clock fanns där. För att komma ännu mer från ämnet kan väl nämnas att Stockholm även hade ett Kentucky Fried Chicken på Sveavägen....

Carrols hette de, o visst fanns de i Sthlm innan clock, dock var jag inte gammal då :-) - http://en.wikipedia.org/wiki/Carrols_Corporation - här finns lite mer info där man också kan läsa att Sverige inte var det enda landet häröver - Carrols fanns f.ö. kvar i vårt systerland i Öst (Finland) tills bara för några år sedan... http://sv.wikipedia.org/wiki/Carrols - och på sidan http://www.shsweb.fi/forum/1/193274/ kan man också läsa att Clock fanns i Helsingfors med under något tag =)

virtual1

Citat från: Anders Noren skrivet 13 april 2009, 22:21:45 PM
Nix, men lokalen där Saffets låg huserar fortfarande en kebabrestaurang. Saffets i Gävle försvann dock för många år sedan.

Det jag minns av Clock är i stort sett bara att alla gnällde på det. Jag prövade det någon gång - visst var det Clock som låg nedanför trappan på Stockholm C där det är Burger King idag? - men hade inget att anmärka på.

Anders

Stämmer bra det =) - glömde nämna den i min lista över besökta restauranger f.ö. ;-)

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 08 april 2009, 21:39:00 PM
Men snälla =) - sämre hamburgerkedja än Clock fick man väl leta efter, varför tror du de gick i konkurs? =) -

Du behöver Inte leta länge, Sämre stavas Mc Donalds (Mc Slask).
Det är för mig en gåta att man inte gått i KK ännu...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 15 april 2009, 00:22:38 AM
Du behöver Inte leta länge, Sämre stavas Mc Donalds (Mc Slask).
Det är för mig en gåta att man inte gått i KK ännu...

Det sägs att McDonalds bara råkat ut för endast två små "konkurser". Länge var det bara på två ställen i hela världen där McDonalds fått stänga två restauranger pga bristande kundunderlag. Detta var i röda Umeå och Luleå, där man hellre handlade hamburgare av de lokala kedjorna. Men det var då. Idag finns firman i dessa städer igen, och de allt mer politiskt ointresserade invånarna ser nu (tyvärr?) till att restaurangerna går runt...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 15 april 2009, 06:40:32 AM
Det sägs att McDonalds bara råkat ut för endast två små "konkurser". Länge var det bara på två ställen i hela världen där McDonalds fått stänga två restauranger pga bristande kundunderlag. Detta var i röda Umeå och Luleå, där man hellre handlade hamburgare av de lokala kedjorna. Men det var då. Idag finns firman i dessa städer igen, och de allt mer politiskt ointresserade invånarna ser nu (tyvärr?) till att restaurangerna går runt...

McDonalds har fått slå igen många restauranger världen över på grund av bristande kundunderlag.
Men ändå är Umeå och Luleå unika eftersom det är de enda - eller i varje fall ett fåtal - platser i världen där de blivit utkonkurrerade av en lokal hamburgerkedja. I det här fallet alltså Max.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Muk

Det fanns vissa kulturella skillnader, enligt vad jag har hört. I norra sverige ville man äta hamburgare med bestick, vilket inte McDonalds hade vid tiden för sitt intåg.

Nico


Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 april 2009, 08:45:11 AM
McDonalds har fått slå igen många restauranger världen över på grund av bristande kundunderlag.

Stämmer bra det. I många fall har nedläggningarna faktiskt berott på något så simpelt som att lokalbefolkningen inte har haft råd att besöka etablissemangen ifråga medan turister och affärsfolk befunnit sig på annat håll. Kom hem i söndags efter en liten utflykt i Sydösteuropa och kan konstatera att man i vissa fall lagt ned McDonalds i städer som s.a.s. ligger en bit från de större stråken och dessa hak bär sig då tydligen inte alls då priserna i många fall ligger bra mycket högre än vad de lokala restaurangerna tar... och där man dessutom blir serverad vid bordet etc.

Sen kan man ju undra vad som är bra eller dåligt med olika kedjor? Själv uppskattar jag McDonalds såtillvida att är jag utomlands så vet jag att jag normalt har lite koll på vad jag får och att man inte behöver vara alltför orolig över innehåll mm. Att sedan maten i sig kanske inte är så upphetsande är en annan femma. Att det sedan ibland är småsvampiga burgare och allmänt smutsigt inne på hamburgerhaken tycker jag mera verkar vara ett svenskt fenomen som mest kan relateras till att det är för dyrt att anställa folk för att ha lite beredskap att steka på mer och att kontinuerligt städa och rensa upp.

Sen finns det nog även rent nationalistiska skäl till varför t.ex. MAX går bra i Sverige... för någon avgörande skillnad mellan haken är det knappast. Själv föredrar jag om något istället Burger King. Överlag verkar dock vissa kedjor ha svårt eller rentav undvika Sverige (Skandinavien?) i stort. I Stockholm hade Wimpys ett hak vid Sergels torg som Burger King sedermera tog över, Kentucky Fried Chicken hade en större restaurang på Sveavägen osv. medan t.ex. Starbucks m.fl. struntar totalt i Sverige. Misstänker att Sverige i vissa fall inte är en tillräckligt intressant marknad om man säger så.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Anders Noren

Citat från: Nico skrivet 15 april 2009, 10:39:29 AMÖverlag verkar dock vissa kedjor ha svårt eller rentav undvika Sverige (Skandinavien?) i stort. I Stockholm hade Wimpys ett hak vid Sergels torg som Burger King sedermera tog över, Kentucky Fried Chicken hade en större restaurang på Sveavägen osv. medan t.ex. Starbucks m.fl. struntar totalt i Sverige. Misstänker att Sverige i vissa fall inte är en tillräckligt intressant marknad om man säger så.

Jag kan tänka mig att vi är rätt snabba på att haka på trender och själva sätta upp snabbmatskedjor innan jänkarna kommer hit. Luleå skulle jag t.ex. betrakta som fulletablerat med McDonalds (1), Max (4), Korvgubben (3), Frasses (1), Matstället (2), Sibylla (2), Subway (1), de fristående men högprofilerade Tasty Burger (1), Dagobert (1) och Sub & Co (1), ett antal mindre profilerade ställen och säkert några jag har glömt. (Kebaben är däremot ett sorgligt kapitel här och falafeln har inte kommit hit än. I Skellefteå finns det!)

Starbucks sägs ha gjort underverk för kaffekulturen i USA, men vad skulle Starbucks ha kunnat lära oss svenskar om kaffe som vi inte redan visste och vilken marknadsnisch är inte redan exploaterad av kedjor som Waynes, George och Espresso House (och lägg därtill alla småkaféer som skaffat sig espressomaskiner)?

Anders

Nupski

Appropå Amerikanska kjedjor, Dunki'n Donuts fanns ju i Sverige en stund under -90talet. Fanns de på mer ställen än Kungsbacka och Jönköping?

virtual1

Citat från: Nico skrivet 15 april 2009, 10:39:29 AM
Stämmer bra det. I många fall har nedläggningarna faktiskt berott på något så simpelt som att lokalbefolkningen inte har haft råd att besöka etablissemangen ifråga medan turister och affärsfolk befunnit sig på annat håll. Kom hem i söndags efter en liten utflykt i Sydösteuropa och kan konstatera att man i vissa fall lagt ned McDonalds i städer som s.a.s. ligger en bit från de större stråken och dessa hak bär sig då tydligen inte alls då priserna i många fall ligger bra mycket högre än vad de lokala restaurangerna tar... och där man dessutom blir serverad vid bordet etc.

Sen kan man ju undra vad som är bra eller dåligt med olika kedjor? Själv uppskattar jag McDonalds såtillvida att är jag utomlands så vet jag att jag normalt har lite koll på vad jag får och att man inte behöver vara alltför orolig över innehåll mm. Att sedan maten i sig kanske inte är så upphetsande är en annan femma. Att det sedan ibland är småsvampiga burgare och allmänt smutsigt inne på hamburgerhaken tycker jag mera verkar vara ett svenskt fenomen som mest kan relateras till att det är för dyrt att anställa folk för att ha lite beredskap att steka på mer och att kontinuerligt städa och rensa upp.

Sen finns det nog även rent nationalistiska skäl till varför t.ex. MAX går bra i Sverige... för någon avgörande skillnad mellan haken är det knappast. Själv föredrar jag om något istället Burger King. Överlag verkar dock vissa kedjor ha svårt eller rentav undvika Sverige (Skandinavien?) i stort. I Stockholm hade Wimpys ett hak vid Sergels torg som Burger King sedermera tog över, Kentucky Fried Chicken hade en större restaurang på Sveavägen osv. medan t.ex. Starbucks m.fl. struntar totalt i Sverige. Misstänker att Sverige i vissa fall inte är en tillräckligt intressant marknad om man säger så.


Vad det gäller Wimpy så är de ju utrotade i stort sett hela världen, finns väl istort sett bara kvar i Storbritannien, o även där har de stängt igen en hel massa hak, vad det gäller Starbucks är det snarare så att Sverige är ett sånt stort kaffedrickande folk att marknaden på väldigt kort tid mättades av alla lokala kedjor (Wayne's, Coffeehouse by George, Coffee Cup [numer Espresso House], Barista etc.) så att det finns helt enkelt ingen plats på marknaden att ta! I de flesta länder där Starbucks tagit sig in har det inte funnits samma nationella spridning av kedjor sen tidigare! Så att sverige inte skulle vara en intressant marknad tror jag knappast, men man bedömer det nog som i dagens läge för olönsamt att öppnapga konkurrensen! Vad det gäller KFC så var nog marknade inte mogen på sjuttiotalet för en kycklingkedja!