Norrlandskusten - Kustbussarna

Startat av Jan, 13 mars 2009, 16:32:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Ute på anbud trafikstart inom 3 månader t.o.m juni 2014. Vad har hänt?
I branschen 37 år

Ante

Nuvarande kontraktet har väl helt enkelt gått ut? När är sista dag för anbud, och när är det tänkt att det ska offentliggöras?

Jan

Citat från: Ante skrivet 13 mars 2009, 16:34:21 PM
Nuvarande kontraktet har väl helt enkelt gått ut? När är sista dag för anbud, och när är det tänkt att det ska offentliggöras?

Inte har det gått ut, ingen ny operatör kan fixa bussar på 3 månader som täcker kravspecen. det rör sig om 35 vagnar och merparten är godsbussar.
I branschen 37 år

Ante

Citat från: Jan skrivet 13 mars 2009, 16:35:58 PM
Inte har det gått ut, ingen ny operatör kan fixa bussar på 3 månader som täcker kravspecen. det rör sig om 35 vagnar och merparten är godsbussar.

OK. Förstår jag det rätt om en ny operatör ska ta över om anbudstiden + 3 månader?

bjalle

Citat från: Ante skrivet 13 mars 2009, 16:40:49 PM
OK. Förstår jag det rätt om en ny operatör ska ta över om anbudstiden + 3 månader?

Trafikstarten var väl i juni i år

Jan

#5
Citat från: Ante skrivet 13 mars 2009, 16:40:49 PM
OK. Förstår jag det rätt om en ny operatör ska ta över om anbudstiden + 3 månader?

Den som vinner detta ska köra juni 2009 - juni 2014 + 1 + 1 +1. En av Sveriges trevligaste trafikuppdrag. Veolia har haft det sedan 2002 innan dess Swebus körde det sedan 1996.
I branschen 37 år

Ante


Jan

Citat från: Ante skrivet 13 mars 2009, 16:42:46 PM
Var hittar ni detta?

På TED

Det rör linjerna 10, 12, 20, 21 och 100.
I branschen 37 år

bjalle

Ganska kort upphandlings och förberedelsetid om man säger så

Ante

Citat från: Jan skrivet 13 mars 2009, 16:49:55 PM
På TED

Det rör linjerna 10, 12, 20, 21 och 100.

Dum fråga, vad är TED :D

Magnus

"Tenders Electronic Daily"
http://ted.europa.eu

Där kan man läsa om om pågående och avslutade upphandlingar m.m.

Jan

Det som är speciellt är att det rör sig om 5 paket, dvs varje linje för sig. M a o så kan vi få flera aktörer på linjerna.

Linje 100 körs med dubbeldäckare med 65 sittplatser varav några i första klass utrymme.

Linje 10, 12, 20 och 21 körs med dubbeldäckare med 55 sittplatser och godsutrymme och lyft. Några omlopp här körs med vanlig godsbuss. Troligtvis kommer dessa dubbeldäckare bli med vanliga godsbussar då de benfintliga slitit hårt och är i behov av förnyelse.
I branschen 37 år

Petteri

Trafik starten är nog först 2010 juni.

Jan

Citat från: Petteri skrivet 13 mars 2009, 18:27:52 PM
Trafik starten är nog först 2010 juni.

det som man kan läsa i TED är följande, kontraktets startdatum 090615. Dock kan man också läsa att anbudet kallas Upphandling2010.
I branschen 37 år

Ersa

I upphandlingstråden skrivs det för fullt:

Citat från: Greger Larsson skrivet 13 mars 2009, 22:13:36 PM
Trafikstart 2010-06-15. Intresseanmälan senast 2009-04-20.
5-årsavtal förutom södra delen av linje 100 där avtalstiden endast blir 14 månader. För linje 10 får anbud lämnas alternativt på 5 år eller 14 månader. Detta beror på den ändrade omfattningen på busstrafiken när Botniabanan kommer igång i augusti 2011.