"Tågtrafik i fara om stöd dras in"

Startat av Ersa, 13 mars 2009, 08:55:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Nattågen till övre Norrland försvinner och så gott som all olönsam tågtrafik som statliga Rikstrafiken stöttar läggs ned."

http://vk.se/Article.jsp?article=260578

Uffe D

Det är väl inte mer än rätt? Är inte trafiken lönsam så är det ju ingen mening med att pumpa in skattepengar för att göra den lönsam.
Förövrigt tycker jag att samma sak skulle gälla jordbruket, bönderna numera är ju att jämställa med socialbidragstagare.

Jay Carlsson

Citat från: Uffe D skrivet 13 mars 2009, 10:43:18 AM
Det är väl inte mer än rätt? Är inte trafiken lönsam så är det ju ingen mening med att pumpa in skattepengar för att göra den lönsam.

Lika bra vi lägger ned hela vårt olönsamma land då, och säljer det till norge för ett vrakpris.  ;)

Uffe D

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 mars 2009, 14:37:19 PM
Trafik som ionte är företagsekonomiskt lönsam kan ju dock vara samhällsekonomiskt lönsam, det kan ju t.ex vara den enda möjligheten att resa t/fr eller mellan vissa orter.

Däremot kan man ju ifrågasätta statsstöd på upp till 4000:- enkelresa för flygtrafik inom ett län där det finns möjlighet till resor både med buss och bil.

Går det att resa till och från orter med tåg så går det också aldeles utmärkt att åka dit med bil. Det kan aldrig vara samhällsekonomiskt lönsamt att ge bidrag till affärsdrivande företag som bedriver verksamhet som inte är lönsam. Bättre att lägga dom pengarna på skolan och våra gamla så att dom kan få vettig mat.

fontheking5

Citat från: Uffe D skrivet 13 mars 2009, 16:33:17 PM
Går det att resa till och från orter med tåg så går det också aldeles utmärkt att åka dit med bil. Det kan aldrig vara samhällsekonomiskt lönsamt att ge bidrag till affärsdrivande företag som bedriver verksamhet som inte är lönsam. Bättre att lägga dom pengarna på skolan och våra gamla så att dom kan få vettig mat.
Det går ju bra för dom som har bil men för dom inte har det så är det inte kul om tågen försvinner .

Krille

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 mars 2009, 08:59:56 AM
Ja nattrafiken lär nog upphöra i samband med att nuvarande avtal går ut, till stor del beroende på Botniabanan.

Vad jag vet går Botniabanan till Umeå. Resten av Norrland inkl. Malmfälten då?

/K

Uffe D

Citat från: fontheking5 skrivet 13 mars 2009, 16:55:07 PM
Det går ju bra för dom som har bil men för dom inte har det så är det inte kul om tågen försvinner .

Miljötomtarna som förespråkar att bensinen ska kosta 30 spänn litern menar ju att vi som bor på landet ska åka kollektivt istället. Det är ju jävligt lätt när det inte ens går en busslinje genom byn. Hur ska vi ta oss till jobbet när vi inte har råd att tanka bilen längre?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 13 mars 2009, 08:55:51 AM
"Nattågen till övre Norrland försvinner och så gott som all olönsam tågtrafik som statliga Rikstrafiken stöttar läggs ned."

http://vk.se/Article.jsp?article=260578

Det reportern inte orkat ta reda på är att Rikstrafiken redovisar tre olika nivåer utifrån hur stora anslag man får. Om man får enligt det sämsta tänkbara scenariot - men bara då - är viss del av tågtrafiken till Norrland i fara. Eftersom järnvägstrafiken år 2013, när nuvarande avtal går ut, då förväntas vara avreglerad kommer det säkert att finnas tågbolag som vill köra den lönsamma delen av denna trafik. Det vill säga den som går i samband med veckoslut, helger och turistsäsong. Det som hotas är trafiken mitt i veckorna under lågsäsong.
Så tågen blir nog kvar på Norrland framöver också.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 mars 2009, 18:00:58 PM
Det som väl är oklart är huruvida det kommer att upphandlas någon nattågstrafik från södra sverige i dagens omfattning, ideer finns ju på matartrafik från Botniabanan sannolikt lite beroende på att man vill garantera en beläggning på dagtågen där.

Den frågan är säkert inte slutdiskuterad men den nämns inte i Rikstrafikens utredning.
Det finns ju också en möjlighet att Norrtåg kommer att - med eller utan statligt stöd - kommer att upphandla den här trafiken eller delar av den.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)