Liten protest gentemot Administratörernas handhavande

Startat av Erol, 30 januari 2009, 13:52:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

truckdriver

Det bästa  i nulägget är faktiskt att starta ett Lastbilsforum för lastbilsfolk/diggare, v8 freaks och liknande som Björn Lövdahl nämnde.

Truckstop erbjuder inte det på sin sida, bilduppladning är stort sett obefintlig där.

Björn kontakta den personen du skrev om, se om det kan bli något. Iom att bussnack drivs av en förening och inte en privatperson så kan reglerna bli hur tokiga som helst till sist. Har varit på medlemstyrda forum för som det har spårat ur totalt på pga regler.

Titta tex på Flashback, extremt stort forum massor av medlemmar och MASSOR av regler.

Till sist, Björn kontakta den personen du skrev om, se om det kan bli något.

Hej

Björn Forslund

Ja lycka till då.

En reflexion bara....konstigt att forum som Flashback o Bussnack är så poppis trots alla "konstiga" regler, medan de privata lastbilsforum ni nämner inte verkar så kul, enligt er själva? Kan det hela bero på att det kanske måste finnas regler och styrning för att ett forum ska bli bra?

truckdriver

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 februari 2009, 12:39:35 PM
Ja lycka till då.

En reflexion bara....konstigt att forum som Flashback o Bussnack är så poppis trots alla "konstiga" regler, medan de privata lastbilsforum ni nämner inte verkar så kul, enligt er själva? Kan det hela bero på att det kanske måste finnas regler och styrning för att ett forum ska bli bra?



Var det ett förklätt hånskratt eller?

Det finns åtskiliga Privata forum med lastbils inriktning som är Extremt populära.

Ger er ett par exempel.

http://www.berglitruckstop.no/
http://www.v8power.nl/forumbeta/
http://www.truckweb.be/interactief/forum/index.php
http://www.lkwfotoforum.de/
http://www.wagaciezka.com/

Eller du vill ha fler exempel på Privata lastbilsforum?

Truckstop vänder sig i första hand Endast mot branchen, där är inget Lastbilsdiggar intresse på forumet, som det är på Bussnacks lastbilshörna.

Björn Forslund

Visst finns det många fora, men de du nämner är ju utländska.
Nej, inget förtäckt hånskratt, men utan tydliga regler brukar det snabbt urarta.

Jag kom att tänka på Svenskt Tågforum, som startades just för att man tyckte att SJK:s forum Postvagnen var för strikt...visst var det bitvis roligt att läsa i Tågforum, men total anarki, allmän pajkastning och massor med ovidkommande saker... alla forum måste ha en ansvarig utgivare, som är ansvarig för vad som skrivs, och att det städas upp om det blir något som strider mot gällande lagar, t ex ärekränkning, hotelser och liknande.

Därför är vi tvungna att ha regler, för att hålla allt under kontroll, INNAN det skenar iväg, som det tyvärr gör även här ibland, t ex när lastbils- o järnvägsbranschen kommer på kollisionskurs. Eller när man försöker ta upp rent fackliga frågor i Bussnack.

truckdriver

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 februari 2009, 13:57:23 PM
Visst finns det många fora, men de du nämner är ju utländska.
Nej, inget förtäckt hånskratt, men utan tydliga regler brukar det snabbt urarta.

Jag kom att tänka på Svenskt Tågforum, som startades just för att man tyckte att SJK:s forum Postvagnen var för strikt...visst var det bitvis roligt att läsa i Tågforum, men total anarki, allmän pajkastning och massor med ovidkommande saker... alla forum måste ha en ansvarig utgivare, som är ansvarig för vad som skrivs, och att det städas upp om det blir något som strider mot gällande lagar, t ex ärekränkning, hotelser och liknande.

Därför är vi tvungna att ha regler, för att hålla allt under kontroll, INNAN det skenar iväg, som det tyvärr gör även här ibland, t ex när lastbils- o järnvägsbranschen kommer på kollisionskurs. Eller när man försöker ta upp rent fackliga frågor i Bussnack.


Kan du nämna några Svenska privata lastbilsforum som man både kan vädra åsikter och visa bilder på?

För nu ramlade du av asfalten och ner på järnväg helt plötsligt.

Har ni satt upp en lastbilsdel på Bussnack så Skall det vara samma regler som övriga forumet, det ska inte hålla på med särbehandlingar här. I så fall är det bättre att helt enkelt slopa lasbilsforumsdelen och Enbart ägna er åt bussar Och Absolut inget annat.

Simon Bertilsson

#50
Citat från: Björn Forslund skrivet 02 februari 2009, 13:57:23 PM
Visst finns det många fora, men de du nämner är ju utländska.
Nej, inget förtäckt hånskratt, men utan tydliga regler brukar det snabbt urarta.

Jag kom att tänka på Svenskt Tågforum, som startades just för att man tyckte att SJK:s forum Postvagnen var för strikt...visst var det bitvis roligt att läsa i Tågforum, men total anarki, allmän pajkastning och massor med ovidkommande saker... alla forum måste ha en ansvarig utgivare, som är ansvarig för vad som skrivs, och att det städas upp om det blir något som strider mot gällande lagar, t ex ärekränkning, hotelser och liknande.

Därför är vi tvungna att ha regler, för att hålla allt under kontroll, INNAN det skenar iväg, som det tyvärr gör även här ibland, t ex när lastbils- o järnvägsbranschen kommer på kollisionskurs. Eller när man försöker ta upp rent fackliga frågor i Bussnack.

Vem sa något om inga regler? ST är ju ett skräckexempel av rang där...
Vi vill bara ha ett forum där vi kan göra det vi gör här + diskutera branschen, arbetsvardag osv under ordnade former utan att någon sätter sig emot. Truckstop har inte alls den "diggarkulturen" som lastbilsforum i bussnack erbjuder. Det är i princip enbart branschsnack där. Dessutom är det för rörigt med en massa underkategorier som ingen ändå skrivit i på ett halvår.

//Simon i sin lastbilshytt, och som väntar på att få backa till ett hål på mejeriet i Malmö. Mitt i verkligheten....  ::) ;)

Björn Forslund

Som tidigare sagt, Lastbilsforum blev en avknoppning enbart för att det finns många som kör både buss och lastbil, och det fanns en önskan om att kunna visa lastbilsbilder och diskutera fordon här.
Därför lät vi detta husera i ett separat forum, eftersom många tyckte det blev för grötigt med allt i ett o samma forum.
Men intentionen var aldrig att det skulle bli något forum för att vädra åsikter om branschen, lika lite som Bussnack är det. För när det ska vädras åsikter brukar det snabbt komma känslor och övertoner med i leken, mothugg från meningsmotståndare, och sedan urartar det hela. Tyvärr.
Men nu har vi tillsatt en lastbilskörande moderator som ska följa upp Lastbilsforum. Kanske kommer det att upplevas som en förbättring?

Simon Bertilsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 februari 2009, 15:30:01 PM
Som tidigare sagt, Lastbilsforum blev en avknoppning enbart för att det finns många som kör både buss och lastbil, och det fanns en önskan om att kunna visa lastbilsbilder och diskutera fordon här.
Därför lät vi detta husera i ett separat forum, eftersom många tyckte det blev för grötigt med allt i ett o samma forum.
Men intentionen var aldrig att det skulle bli något forum för att vädra åsikter om branschen, lika lite som Bussnack är det. För när det ska vädras åsikter brukar det snabbt komma känslor och övertoner med i leken, mothugg från meningsmotståndare, och sedan urartar det hela. Tyvärr.
Men nu har vi tillsatt en lastbilskörande moderator som ska följa upp Lastbilsforum. Kanske kommer det att upplevas som en förbättring?

Nu haltar ju den jämförelsen, då bussnack de facto kompletterades med busstrafik.

truckdriver

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 02 februari 2009, 15:25:17 PM
Vem sa något om inga regler? ST är ju ett skräckexempel av rang där...
Vi vill bara ha ett forum där vi kan göra det vi gör här + diskutera branschen, arbetsvardag osv under ordnade former utan att någon sätter sig emot. Truckstop har inte alls den "diggarkulturen" som lastbilsforum i bussnack erbjuder. Det är i princip enbart branschsnack där.

//Simon i sin lastbilshytt, och som väntar på att få backa till ett hål på mejeriet i Malmö. Mitt i verkligheten....  ::) ;)

Precis vad Simon säger är vad jag säger, Jag är väl inte med på alla Simons åsikter, men han har rätt att uttrycka sina åsikter. Det får vi i stort inte göra här mer.

Björn Forslund

Vi har tvungna att sätta stopp för åtskilliga trådar i Bussnack. Det har rört t ex åsikter om att bussbranschen mer eller mindre skulle förslava sina anställda och tvinga dem att arbeta inom yrket. Det har även förekommit personer som haft två olika alias och fört skendebatter med sig själva.

Av samma anledning har vi fått stoppa debatter i Lastbilsforum där det gått överstyr när lastbils- och järnvägsförespråkare rykt ihop om t ex vilket trafikslag som är inblandade i flest dödsolyckor osv, och det dessutom skenat iväg med rena osakligheter.

Så länge en diskussion håller sig på en saklig nivå och med respekt för andras åsikter är det inga problem. Att reglerna skärps är på förekommen anledning.

truckdriver

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 februari 2009, 16:04:41 PM
Det finns inget som heter åsikts o yttrandefrihet på ett privat forum, det är hela tiden den ansvarige utgivaren som avgör var gränsen går, och det är densamma som lagsöks om gränsen passeras.

Ett anonymt forum i staterna eller i sydamerika har inte dessa begränsningar.



Men det har inte varit några lagöverträdelser, eller det är olagligt att debattera Lastbil v Järnväg?

Detta börjar bli väldigt snurrigt här nu.

Bussnack styrs av en förening, Rätt?
Föreningen sätter regler, Rätt?

Varför har då föreningen bildat en lastbilshörna om man ändå inte får debattera i den?

Låt den vara som tidigare. (en tråd så spåra ur lite så blir det regeländringar) ellel slopa den hel och koncentrera er på föreningens huvudsyfte, Bussar!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 februari 2009, 12:39:35 PM
Ja lycka till då.

En reflexion bara....konstigt att forum som Flashback o Bussnack är så poppis trots alla "konstiga" regler, medan de privata lastbilsforum ni nämner inte verkar så kul, enligt er själva? Kan det hela bero på att det kanske måste finnas regler och styrning för att ett forum ska bli bra?


Dessutom har Truckstop hårdare regler för den som opponerar sig mot moderatorerna än vad vi har.
Det är ju dessutom att vad man hör från medlemmarna i mejl och privata meddelanden är begäran om hårdare tag. Men av naturliga skäl hör inte dessa av sig i forumet, för de följer ju reglerna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Muk

Hur stor är chansen att den här tråden får någon "sida" att ändra åsikt. Antagligen lika liten som i trådarna om lastbil kontra järnväg. Det börjar bli rundgång bland argumenten. Varför inte bara köra på ett tag med de nya reglerna och se hur det fungerar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Muk skrivet 02 februari 2009, 16:38:04 PM
Hur stor är chansen att den här tråden får någon "sida" att ändra åsikt. Antagligen lika liten som i trådarna om lastbil kontra järnväg. Det börjar bli rundgång bland argumenten. Varför inte bara köra på ett tag med de nya reglerna och se hur det fungerar.

Under normala omständigheter skulle den här tråden varit låst för länge sedan. Men nu lovade jag i ett svagt ögonblick att hålla den här tråden öppen för konstruktiv debatt. Jag har en känsla att gränsen trots allt är nådd nu.
Ett alternativ till att ta fram nyckeln är att tråden får självdö av brist på nya inlägg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

truckdriver

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 februari 2009, 16:43:06 PM
Under normala omständigheter skulle den här tråden varit låst för länge sedan. Men nu lovade jag i ett svagt ögonblick att hålla den här tråden öppen för konstruktiv debatt. Jag har en känsla att gränsen trots allt är nådd nu.
Ett alternativ till att ta fram nyckeln är att tråden får självdö av brist på nya inlägg.




Det låter bra så blir det inga fler avstängda eller bannlysta.
Jag känner själv att jag inte hittar rätt ord mer, så jag drar mig frivilligt tillbaka och sörplar på mitt kaffe..