14-åring avslängd från tåget - kvittot gällde inte som biljett

Startat av Hagri, 24 januari 2009, 10:53:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 24 januari 2009, 16:18:54 PM
...låtit honom åka till Trollhättan där han kunnat köpa biljett eller varför inte hämta ut ett nytt kort på tidpunkten vilket han med största sannolikhet gjort efter den upplevelsen.


Biljett hade han ju kunnat köpa på tåget. Vet inte om han vägrade eller han inte blev erbjuden. Och någon Tidpunkten finns ju inte i Trollhättan vad jag vet. Möjligen hade han kunnat få hjälp vid Drottningtorget, men det hade ju då inte funnits någon möjlighet för tågpersonalen att kontrollera att han verkligen gjorde det. Sedan står det ju klart i såväl Västtrafiks som SJ:s regler att man skall ha biljett när man stiger ombord eller om man inte har det köpa en ombord. Betalning eller verifiering i efterhand står det inget om.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredde

CitatAtt "dra in" ett utgånget kort kan jag iofs förstå att man vill göra men även ett sådant kan faktiskt ha ett redovisningsmässigt värde.

Då ska man förvara det så man vet vart man har det och inte springa runt och fuskåka.


Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 januari 2009, 16:28:56 PM
Biljett hade han ju kunnat köpa på tåget. Vet inte om han vägrade eller han inte blev erbjuden. Och någon Tidpunkten finns ju inte i Trollhättan vad jag vet. Möjligen hade han kunnat få hjälp vid Drottningtorget, men det hade ju då inte funnits någon möjlighet för tågpersonalen att kontrollera att han verkligen gjorde det. Sedan står det ju klart i såväl Västtrafiks som SJ:s regler att man skall ha biljett när man stiger ombord eller om man inte har det köpa en ombord. Betalning eller verifiering i efterhand står det inget om.


Stämmer att de inte har Tidpunkten i Thn (miss av mig), däremot som sagt kundservice på Drottningtorget där han bör ha kunnat hämta ut ett nytt kort. Eftersom han skulle till Vänersborg kunde nog konduktören kännt sig ganska säker på att han inte nöjt sig med att "tjuvåka" till Trollhättan (de flesta konduktörer jag har stött på har frågat vart man ska redan innan de kikat på biljetten). Sen är det ju som så att i en perfekt värld så läser alla resevillkoren och lär sig dem utantill. Eftersom det är en bit kvar till den perfekta världen så får man försöka ha överseende med att det då och då uppstår missar. Visst hade det smidigaste varit att köpa biljett ombord och det får man väl verkligen hoppas att han blev erbjuden annars bör konduktören nog fundera på ett jobb med mindre krav på servicekänsla. Att bara skicka av någon pga en småmiss är förkastligt. Om han sedan vägrade att lösa biljett så visst då var det väl rätt att sätta av. Var det så att han inte hade pengar på sig och inte kunde betala? Omständigheterna kan vi spekulera om tills domedagen. Jag står dock fast vid att bästa och mest serviceinriktade sättet att lösa sådana situationer på är att tänja lite på reglerna så länge det rör sig om engångsföreteelser och ingen återkommande kund som vägrar lära sig. Lita på att det personen säger är sant (man måste ju må ganska dåligt om man inte kan lita på folk), tala om att kvittot inte räcker och att han måste hämta ut ett nytt kort eller åtminstone låta vederbörande få åka med till nästa försäljningsställe och där fixa sitt kort och sedan fortsätta med nästa tåg/buss. Sätta av någon på en plats man inte kan ta sig ifrån nej det är inte att måna om återkommande kunder.

Fredde

CitatSätta av någon på en plats man inte kan ta sig ifrån nej det är inte att måna om återkommande kunder.

Kanske inte, men man bör väl ta reda på innan man påbörjar sin resa om man kan åka på ett kvitto eller ej.

Visst kan man spekulera i evigheter, men om inte 14-åringen kunde göra detta så verkar han ju ha minst en förälder så kunde ha tagit reda på fakta, för att slippa problem.


ch

Citat från: Fredde_J skrivet 24 januari 2009, 18:29:56 PM
Kanske inte, men man bör väl ta reda på innan man påbörjar sin resa om man kan åka på ett kvitto eller ej.

Visst kan man spekulera i evigheter, men om inte 14-åringen kunde göra detta så verkar han ju ha minst en förälder så kunde ha tagit reda på fakta, för att slippa problem.



Om nu killen fick besked av nån på Västtrafik att han kunde åka med kvittot och förlustanmälan då? Jag är faktiskt för metoden "hellre fria än fälla", men tyvärr andas detta forum av en massa negativa personer som helst ser att man förnedrar resenärerna i största möjligaste mån?

Staffan Sävenfjord

Citat från: ch skrivet 24 januari 2009, 20:51:55 PM
Om nu killen fick besked av nån på Västtrafik att han kunde åka med kvittot och förlustanmälan då? Jag är faktiskt för metoden "hellre fria än fälla", men tyvärr andas detta forum av en massa negativa personer som helst ser att man förnedrar resenärerna i största möjligaste mån?


Det är väl ändå att spekulera i vildaste laget att någon på Västtrafik skulle ha gett en helt felaktig upplysning. Dessutom hade han inte förlustanmälan med sig heller - i varje fall inte enligt tidningsartikeln.
Om man skulle tillämpa "hellre fria än fälla" alltför frikostigt skulle hälften av resenärerna åka gratis.
Tyvärr andas detta forum av en massa negativa personer som helst ser att man anklagar personalen i största möjligaste mån?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 januari 2009, 21:17:42 PM

Tyvärr andas detta forum av en massa negativa personer som helst ser att man anklagar personalen i största möjligaste mån?


Inte alls. Däremot är i alla fall jag motståndare till det paragrafrytteri och den oflexibilitet som vissa verkar förespråka/praktisera. Sådannt hjälper inte till att höja statusen vare sig det handlar om tågvärdar/konduktörer eller bussförare, bara till att sprida uppfattningen om att det jobbar taskiga surkäftar hos "Västtrafik" (citattecken därför att allmänheten sällan skiljer på huvudman och operatör) utan snarare den raka motsatsen. Med risk för att göra mig osams med några nu men det är smällar man får ta.
Trevlig kväll tillönskas er alla.

yngrot

Varför gnälla på nån som försöker sköta sitt jobb??  Hur gör du på ICA  eller Konsum???  bara går ut utan att betala??  Det är tyvärr lite för vanbligt att man säger "nån som lovat" att det är ok att åka bara för de vet att det går inte att kolla. Faktist är det ju upp till varje resenär att ta reda på vad som gäller...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JDS

Citat från: yngrot skrivet 25 januari 2009, 12:28:31 PM
Varför gnälla på nån som försöker sköta sitt jobb??  Hur gör du på ICA  eller Konsum???  bara går ut utan att betala??  Det är tyvärr lite för vanbligt att man säger "nån som lovat" att det är ok att åka bara för de vet att det går inte att kolla. Faktist är det ju upp till varje resenär att ta reda på vad som gäller...

Jovisst. Men även om personalen har uppträtt korrekt, så KAN det ju finnas bättre sätt att uppträda mot kundkretsen på. Jag medger omedelbart att jag som biljettförsäljare några gånger har satt mig på tvären så mycket det går, med regelverket på min sida. Men det innebär ju inte att jag nödvändigtvis skulle ha brutit mot regelverket om jag hade gjort på något annat sätt, för så små är inte valmöjligheterna.

Ett busenkelt exempel är när någon kommer med en femhundring och biljetten kostar 14 kr. Jag är inte skyldig att växla mer än 100 kr, men om jag KAN växla så får jag det. Om jag inte kan växla så är jag i min fulla rätt att avvisa trafikanten, men jag KAN också i enstaka fall välja att låta vederbörande åka med ändå. Vilket alternativ jag än väljer så har jag reglerna på min sida, det är i slutänden jag som avgör och ingen annan.

Låt oss leka att jag avvisar den här trafikanten, trots att jag faktiskt kan växla, under hänvisning till att jag inte är skyldig att göra det. Då kommer några här på forumet, med viss rätt, att säga att "han gjorde bara sitt jobb". Och det är ju alldeles riktigt: jag gjorde BARA mitt jobb, och absolut ingenting därutöver. Och det är visserligen formellt korrekt, men inte riktigt socialt accepterat. Vi vill gärna att en konduktör/bussförare/tågvärd ska tänka LITE själv, och inte bara välja vilken lösning som helst som är tillåten.

Nu ska det sägas att många såna där tidningsnotiser sannolikt döljer en riktigt dålig attityd hos "offret", men det gäller nog inte den här. Det är en saklig och bra artikel som verkar citera de inblandade på ett ärligt sätt, och som liksom verkar ha hittat konflikten. Jag tycker nästan lite synd om killen, men det innebär förstås inte att jag anser att konduktörspersonen har begått något formellt fel.

ch

Citat från: yngrot skrivet 25 januari 2009, 12:28:31 PM
Varför gnälla på nån som försöker sköta sitt jobb??  Hur gör du på ICA  eller Konsum???  bara går ut utan att betala??  Det är tyvärr lite för vanbligt att man säger "nån som lovat" att det är ok att åka bara för de vet att det går inte att kolla. Faktist är det ju upp till varje resenär att ta reda på vad som gäller...

Om du som kund hos ICA har sett en annons där det står att varan kostar 12.90 för tvåpack och när du kommer till kassan så säger expediten 15 kr så säger man givetvis till att priset är fel och förklarar, expediten kan då antingen sätta sig på tvären eller uppträda proffsigt och ge kundvård. Man säger till kunden "Oj, det var inte bra. Jag ändrar priset till 12.90 så ska jag påtala det till cheferna". När kunden har gått därifrån så påtalar man det till cheferna som kollar upp det, och vips så ser man att antingen ljög kunden eller så hade kunden rätt.

robbes

oftast vid ica exemplet så ringer de till avdelningen så kollar de upp det hela direkt.

men nu är vi långt i från ämmnet men helt klart anser jag att de gjorde rätt osm vägrade personen att åka med endast kvittot kan ju tom vara så han hittat kvittot och det ej var hans, men hade han haft förlust anmälan med sig så hade det varit okej om han fått åka.

Likadant om du tappat körkortet skall du vid färd med bil ha förlustanmälan och annan legitimation med dig

jocke

Citat från: ch skrivet 25 januari 2009, 14:19:36 PM
Om du som kund hos ICA har sett en annons där det står att varan kostar 12.90 för tvåpack och när du kommer till kassan så säger expediten 15 kr så säger man givetvis till att priset är fel och förklarar, expediten kan då antingen sätta sig på tvären eller uppträda proffsigt och ge kundvård. Man säger till kunden "Oj, det var inte bra. Jag ändrar priset till 12.90 så ska jag påtala det till cheferna". När kunden har gått därifrån så påtalar man det till cheferna som kollar upp det, och vips så ser man att antingen ljög kunden eller så hade kunden rätt.

Lite offtopic nu, men.
Haha tror du de funkar så?

Jag jobbar på en av de största matvarukedjorna i sverige.
Regel 1. Kunden har ALDRIG rätt i prisfrågor.
Ring ALLTID o kolla med avdelningen / jouransvarige. Lita aldrig på kundens pris om varan går in i kassan för en annan summa.

Jag håller helt med västtrafik, ingen biljett, av vårt tåg. Inte mycket svårare än så.

Det går inte att lita på folk i dagsläget tyvärr, därför är de hårda tag.
Vad säger du om "Oj jag glömde en påse, kan jag få en?"
Precis som "Oj jag glömde en mjölk, kan ja få en?"
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Zella

Håller med... folk mygla och försöker få så mycket gratis som möjligt... kolla bara på gbg hur många som fuskåker på bussarna... iof så är det ingen som påtalar det för dom heller... inte undra på att ekonomin är som den är för VT eller GS  ::)

Björn Ax

ch och ni andra. Har inte detta diskuterats tillräckligt i dom andra trådarna?

Allt vi kom fram till var att vi förare har våra regler att hålla oss efter som alla andra i detta samhälle.

Ni säger att vi ska vara mer flexibla och vi säger att visst kan vi vara det till en punkt. allt beror på dagsformen också. Har man en dålig dag pga vissa resenärer försöker fuska så har man inte så stor lust att vara flexibel.

JDS

Citat från: Björn Ax skrivet 27 januari 2009, 16:27:37 PM
Ni säger att vi ska vara mer flexibla och vi säger att visst kan vi vara det till en punkt. allt beror på dagsformen också. Har man en dålig dag pga vissa resenärer försöker fuska så har man inte så stor lust att vara flexibel.

Nej, men så är det ju också i grund och botten detta som alla kurser i "kundbemötande" m m går ut på. Man vill att bemötandet skall hålla en viss kvalitet, och helst en ganska jämn sådan. Precis på samma sätt som man vill att förseningarna skall hålla sig inom vissa marginaler, så vill man att bemötandet skall göra det. Förare och andra får naturligtvis uppträda mänskligt i en viss utsträckning, men helst inte i för stor utsträckning. Då är man utanför kvalitetsmallen.

En tanke som är god, men kanske lite svår att uppfylla helt och hållet, är att en anställd i ett serviceyrke ska vara medveten om att det är lätt hänt att man tar ut sin ilska över kundernas felbeteenden på oskyldiga kunder, och därför anstränga sig lite extra för att undvika detta. Jag förväntas alltså uppträda ungefär likadant mot trafikant nr 101 oavsett hur trafikanterna 1-100 har uppträtt mot mig.

I praktiken håller förstås inte det här, men det är ändå bra att veta att det är ungefär det folk förväntar sig: Lika lite som förarna kommer att ändra sig för att trafikanterna vill det, kommer trafikanterna att ändra sig för att förarna vill det. Men om man ändå måste försöka, så är det faktiskt lite lättare att ändra på förarna. Det går dock inte att kräva flexibilitet av sina anställda, utan det är något man måste uppmuntra till. Och det vågar jag påstå att trafikbolag rent generellt är superdåliga på, även om det säkert finns undantag.