Håll i er alla ni som är födda 1992 - kanske ni får köra buss nästa år!!

Startat av Racelimpan, 22 januari 2009, 19:13:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoTe skrivet 23 januari 2009, 18:50:53 PM
Tillåt mig att skratta!!!

Varför är det förarbrist? Jo pga lönerna.
Vad gör man då? Jo, man försöker lura in småbarn så man slipper höja lönerna.
Det är ju så vidrigt genomskinligt att till och med vanliga människor utan koppling till bussbranchen förstår vad som händer.

Som jag tidigare skrivit:
Tror ni ungarna är så korkade att dom väljer bussförarutbildning när dom istället kan välja lastbil? De flesta som vill köra lastbil får göra det efter studenten med körkort i handen. Det är ljusår bättre arbetsvillkor och löner om man kör C/CE än D och det vet ungarna, tro mig!

Det finns flera saker att göra för att råda bot på bussförarbristen. Ett är att höja lönerna. Ett annat är att höja tryggheten för bussförare. Ett tredje skulle vara att slippa allt detta kineseri som nu finns och som gör att bussförare riskerar böter för att de råkar fylla i en siffra fel. Ett fjärde är att försöka få bort så många delade tjänster som möjligt. Och ett femte är att sänka körkortsåldern för dem som väljer att utbilda sig på gymnasienivå för att bli bussförare. Alla dessa åtgärder behöver genomföras och jag kan inte se någon motsättning i dem. 
Sedan betraktar jag inte 18-åringar som småbarn precis. Inte minst på detta forum finns många bussintresserade som jag lärt känna när de varit 17-18 år. Och som skulle varit mycket lämpliga som bussförare redan vid 18 års ålder - i synnerhet om de fått rätt utbildning. Några av dem har hunnit bli 21 och har då också visat sig bli utmärkta bussförare.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HB

Citat från: RoTe skrivet 23 januari 2009, 18:50:53 PM
Det är ljusår bättre arbetsvillkor och löner om man kör C/CE än D och det vet ungarna, tro mig!

Jag håller inte med om att arbetsvillkoren är bättre i och med att köra lastbil. Mycket sällan man ser en yrkesförare som kör distrubution som uppnår pensionsålder. Dom är tyvärr förtidspensionerade eller har bytt yrke långt innan dess. Rulla rullburar eller dra pall med pallyft på gatorna från en dubbelparkerad lastbil kan knappast kallas bra arbetsvillkor.

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 januari 2009, 22:01:33 PM
knappast någon fackligt aktiv bussförare skulle acceptera de villkor som råder inom många lastbilsåkerier, inga raster, dem får man ta under lastning o lossning annars håller inte arbetstiden, 12 timmar utan rast, äta får man göra under körning.

Bara ett exempel.

Är inte slaveriet avskaffat?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

RoTe

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 januari 2009, 21:57:10 PM
Lönen är ju inte åldersberoende, en nyanställd har samma lön om han/hon är 18 eller 60 år, det är bara att kika i avtalet

Hur intelligent är det då? Det gör ju att man bara får färskingar och idioter eller färska idioter...

Jag kliver ur lönetrappan när jag är 32 år gammal. Vid 32 års ålder har jag lite högre planer än att sitta i en skräpig hyresrätt helt ensam. För det är just det som min busslön räcker till och jag vet ju att den inte kommer förändras med mer än 2-3000kr på denna tiden. Det betyder att jag inte kommer kunna jobba som busschaufför speciellt länge. Är detta bra för branchen?

Vad tror ni det kostar att hela tiden ta in unga förare, utbilda dem, låta dom köra sönder ett gäng bussar för att sedan sticka efter något år? Så funkar det ju nu. Konstant nytt folk att lära upp, låta dom göra alla nybörjarmisstag och precis när dom är varma i kläderna drar dom vidare till bättre betalda jobb.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 januari 2009, 22:01:33 PM
På vilket sätt skulle arbetsvillkoren vara bättre och lönerna högre för en C eller CE förare?

Visst kan de som ligger ute hela veckorna med traktamenten etc ha bättre betalt men det skulle en bussförare med samma tjänst ha också.
Att arbetsvillkoren alltid är bättre får mig bara att småle, knappast någon fackligt aktiv bussförare skulle acceptera de villkor som råder inom många lastbilsåkerier, inga raster, dem får man ta under lastning o lossning annars håller inte arbetstiden, 12 timmar utan rast, äta får man göra under körning.

Bara ett exempel.

Jag tar hellre rast vid lastning och lossning än att ha 2-3 timmar obetald rast och över 13 timmars ramtid!
Jag har en del erfarenhet i hur det är att köra timmer och de som är anställda kör bara fyra dagar per vecka, ca 12 timmar per dag och får runt 32 000kr i lön.

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoTe skrivet 23 januari 2009, 22:58:11 PM
Hur intelligent är det då? Det gör ju att man bara får färskingar och idioter eller färska idioter...


Nu får du ursäkta men det är svårt att hänga med i din logik. Först trodde du att 18-åringarna skulle få svältlön. När det sedan visat sig att det knappast blir så så tycker du det är fel. Nu är det ju du som tycker att ingångslönen skall variera med åldern.
Att anställa gymnasieutbildade bussförare kan ju vara ett sätt att råda bot på den nuvarande omsättningen i branschen. Det är inte säkert att det blir så, men det går heller inte att redan nu slå fast att det blir det.
Dessutom har du verkligen en konstig attityd till ditt eget yrke när du kallar dina kollegor för "färskingar och idioter eller färska idioter".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoTe

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 januari 2009, 23:05:08 PM
Nu får du ursäkta men det är svårt att hänga med i din logik. Först trodde du att 18-åringarna skulle få svältlön. När det sedan visat sig att det knappast blir så så tycker du det är fel. Nu är det ju du som tycker att ingångslönen skall variera med åldern.
Att anställa gymnasieutbildade bussförare kan ju vara ett sätt att råda bot på den nuvarande omsättningen i branschen. Det är inte säkert att det blir så, men det går heller inte att redan nu slå fast att det blir det.
Dessutom har du verkligen en konstig attityd till ditt eget yrke när du kallar dina kollegor för "färskingar och idioter eller färska idioter".


För det första är 18920kr svältlön och ingenting annat. Men det är OK om man är purfärsk förare. Det är absolut EJ ok efter 3-8 år och absolut EJ ok för en erfaren yrkeschaufför som byter från C till D! Vem har fått igenom en åttaårig lönetrappa egentligen, det är det mest korkade jag varit med om!

Du dillar hela tiden om gymnasiet. Du har ännu inte svarat på frågan, tror du några ungar kommer vilja bli bussförare med rådande lön och arbetsvillkor plus bussbranchens rykte? Snälla svara på frågan!

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoTe skrivet 23 januari 2009, 23:20:56 PM
Du dillar hela tiden om gymnasiet. Du har ännu inte svarat på frågan, tror du några ungar kommer vilja bli bussförare med rådande lön och arbetsvillkor plus bussbranchens rykte? Snälla svara på frågan!

Lite tidigare förtecknade jag fem åtgärder, där jag bland annat nämnde bättre lön och gymnasieutbildnng som två av fem åtgärder att klara branschens rekryteringsbehov. Det är bara att scrolla lite så hittar du det.
Dessutom vill jag inte ha värdeladdade ord om "dilla" angående det jag skriver. Du må tycka att hag har fel, men du behöver inte vara oförskämd.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Citat från: RoTe skrivet 23 januari 2009, 23:20:56 PM
För det första är 18920kr svältlön och ingenting annat. Men det är OK om man är purfärsk förare. Det är absolut EJ ok efter 3-8 år och absolut EJ ok för en erfaren yrkeschaufför som byter från C till D! Vem har fått igenom en åttaårig lönetrappa egentligen, det är det mest korkade jag varit med om!

Du dillar hela tiden om gymnasiet. Du har ännu inte svarat på frågan, tror du några ungar kommer vilja bli bussförare med rådande lön och arbetsvillkor plus bussbranchens rykte? Snälla svara på frågan!

Varför utbildade du dig till bussförare då? Kom det som en överraskning att du inte fick mellan 30 och 35 tusen i lön och att det förekom delade pass?

Jag tror nog visst det finns ungdomar som vill utbilda sig till bussförare även att de bara får "svältlön". Saken är ju den att det finns till och med ungdomar(eller unga vuxna kanske vi ska kall dem för) som efter gymnasiet utbildar sig ytterliggare 3-4,5 år för att bli lärare eller sjuksköterskor och få samma svältlön.

Om jag har förstått rätt av dina inlägg har du ju även C-behörigheten. Varför kör du då buss om både lönen och arbetsvillkoren är så mycket bättre när du kör lastbil?

Busstobbe

Citat från: RoTe skrivet 23 januari 2009, 22:58:11 PMJag tar hellre rast vid lastning och lossning än att ha 2-3 timmar obetald rast och över 13 timmars ramtid!
Jag har en del erfarenhet i hur det är att köra timmer och de som är anställda kör bara fyra dagar per vecka, ca 12 timmar per dag och får runt 32 000kr i lön.
Jag tror nog mer Lars syftar på att du har färdskrivaren stående på rast medans du utför lastning och lossning vilket innebär att du inte får någon rast alls, vilket jag vet är förekommande. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att jobba så.

För övrigt hade jag nog själv valt att bli busschaufför om det hade funnits som gymnasielinje, istället får det bli lastbil.

JDS

Citat från: RoTe skrivet 23 januari 2009, 22:58:11 PM
Jag kliver ur lönetrappan när jag är 32 år gammal. Vid 32 års ålder har jag lite högre planer än att sitta i en skräpig hyresrätt helt ensam. För det är just det som min busslön räcker till och jag vet ju att den inte kommer förändras med mer än 2-3000kr på denna tiden. Det betyder att jag inte kommer kunna jobba som busschaufför speciellt länge. Är detta bra för branchen?

Det är många som säger så där, men hur många är det som gör allvar av sina högtflygande planer?

Martin Maltkvist

Citat från: Jo skrivet 24 januari 2009, 11:24:59 AM
Jag tror nog visst det finns ungdomar som vill utbilda sig till bussförare även att de bara får "svältlön". Saken är ju den att det finns till och med ungdomar(eller unga vuxna kanske vi ska kall dem för) som efter gymnasiet utbildar sig ytterliggare 3-4,5 år för att bli lärare eller sjuksköterskor och få samma svältlön.
Visst förekommer det, jag är en av dem. Emellanåt berättar förare om något sig över något men jag räds inte de orden, lönen ska gå alldeles perfekt att försörja sig på och udda arbetstider ser jag nästan som en fördel i yrket. Tänk att få gå till jobbet när alla andra ligger och sover för fullt och så småning om se samhället vakna upp till en ny dag, mycket folk ser man ju också om dagarna om man slipper både ett inrutat 9 till 5-jobb och att gå och drälla inom 4 väggar.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

RoTe

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 januari 2009, 23:23:31 PM
Vem tjänar 18920 efter 3-8 år??

Lönespridningen är 20007-21967 + ev Stockholms o Gbg tillägg

Som du sa tidigare så får ju vissa stackare leva enligt det gamla avtalet tills att trafiken upphandlas. Kan ju knappast bara vara ett bolag som har kvar det gamla avtalet. Visst är det kanske inte gamla avtalet i hela åtta år men ändå i flertalet år.

Citat från: Jo skrivet 24 januari 2009, 11:24:59 AM
Varför utbildade du dig till bussförare då? Kom det som en överraskning att du inte fick mellan 30 och 35 tusen i lön och att det förekom delade pass?

Jag tror nog visst det finns ungdomar som vill utbilda sig till bussförare även att de bara får "svältlön". Saken är ju den att det finns till och med ungdomar(eller unga vuxna kanske vi ska kall dem för) som efter gymnasiet utbildar sig ytterliggare 3-4,5 år för att bli lärare eller sjuksköterskor och få samma svältlön.

Om jag har förstått rätt av dina inlägg har du ju även C-behörigheten. Varför kör du då buss om både lönen och arbetsvillkoren är så mycket bättre när du kör lastbil?

Jag utbildade mig till lastbilschaufför. Jag har BE CE DE. Men alla åkare jag pratat med vägrar ta in en "färsking" i dessa tider. Man gick ju och sade upp sig precis innan lågkonjunkturen slog till på allvar så för att slippa gå på a-kassa kör jag buss i väntan på bättre arbete. Jag trivs jättebra med att köra buss, men tyvärr måste jag nu sälja bilen och planerna på att köpa villa har ju grusats helt...

Sjuksyrrorna jag känner tjänar då jäkligt bra. En jag känner som är lika gammal som mig har bra mycket mer i lön än mig. Dessutom har dom en helt ok lönetrappa. Tyvärr har jag inte exakta siffrorna nu.

Citat från: Busstobbe skrivet 24 januari 2009, 11:39:58 AM
Jag tror nog mer Lars syftar på att du har färdskrivaren stående på rast medans du utför lastning och lossning vilket innebär att du inte får någon rast alls, vilket jag vet är förekommande. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att jobba så.

För övrigt hade jag nog själv valt att bli busschaufför om det hade funnits som gymnasielinje, istället får det bli lastbil.

Man får alltid väntetid på något ställe. Även fast man kör distribution! Grejjen är ju att har man skälig lön för arbetet klagar man inte på pissiga villkor. Jag jobbar gärna som en tok om jag får betalt för det. Det är ungefär som förra jobbet där det myglades med heltidsstopp. Man fick jobba som mest 95% bara för att företaget skulle slippa betala ut övertid, istället blev det mertid vilket är samma timpenning som normalt trots att man kunde jobba 125%. Då var man ju inte speciellt sugen på att arbeta mer än nödvändigt...

Citat från: JDS skrivet 24 januari 2009, 11:47:20 AM
Det är många som säger så där, men hur många är det som gör allvar av sina högtflygande planer?

Det finns de som vet att dom är så pass värdelösa att dom aldrig får ett annat jobb. Dom stannar självklart kvar så länge som möjligt. Sedan finns det dom som inte tar skit av chefen eller företaget. Jag anser mig höra till den senare kategorin eftersom jag gick upp till min förra chef och sade att det fick vara nog med detta myglande med deltid, jag krävde heltid! Fick jag inte heltid skulle jag säga upp mig vilket jag också gjorde.

robbes

Rote INgågnslönen för lastbilschaufförer är: Obs siffrorna gäller from 1 mars 2009

21 096 kr    i stlm och göteborg är den 21 206

efter två år är den

21 206                               21 314

efter 4 år

21 314                                21 423



Efter 4 år finns INGEN mera stegring

RoTe

Citat från: robbes skrivet 24 januari 2009, 21:18:22 PM
Rote INgågnslönen för lastbilschaufförer är: Obs siffrorna gäller from 1 mars 2009

21 096 kr    i stlm och göteborg är den 21 206

efter två år är den

21 206                               21 314

efter 4 år

21 314                                21 423



Efter 4 år finns INGEN mera stegring


Efter fyra år förhandlar man fritt om lönen vilket är att föredra.
Sedan är det minimilönen du skriver ovan. Många förhandlar till sig en högre lön än den. Vill en åkare ha bra folk får han betala därefter.

robbes

Citat från: RoTe skrivet 24 januari 2009, 21:20:47 PM
Efter fyra år förhandlar man fritt om lönen vilket är att föredra.
Sedan är det minimilönen du skriver ovan. Många förhandlar till sig en högre lön än den. Vill en åkare ha bra folk får han betala därefter.

I dag med konjukturen som är kan du ej förhandla då många åkare blivit av med körningar då efterfrågan på transporter minskat.

JAg vet det går att förhandla bättre inom bussbranchen, och det du skriver med är ingångslöner med väl eller?