Blandat i Frihamnen

Startat av Ekloev, 05 januari 2009, 16:21:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ekloev


Bilden finns på www.wasatrafik.se Fotograf:Okänd

Vilket år kan denna bild vara tagen?

Och vilka individer står till höger om MOAB bussen? Hägglundare som rullat för SJ kanske?


Niklas Bygdestam

Citat från: Ekloev skrivet 05 januari 2009, 16:21:50 PM

Bilden finns på www.wasatrafik.se Fotograf:Okänd

Vilket år kan denna bild vara tagen?

Och vilka individer står till höger om MOAB bussen? Hägglundare som rullat för SJ kanske?



Vad jag kan se så verkar det bara vara vänstertrafiksbussar på bilden. Skulle bilden då kunna vara tagen 1967? Eller möjligen första månaderna 1968? Kan detta vara utfasade vänstertrafiksbussar som väntar på att skickas till andra länder? Jag vet att det skickades en del vänstertrafiksbussar till länder med vänstertrafik under den tiden
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas Sandqvist

Kan det vara runt 1970 o i samband med utskeppningen till Pakistan?

Hälsar Jonas  :)

Björn Forslund

Bilden är scannad från ett gammalt SvOf julkort.
De två till höger är Volvo B655 med SKV alu - kaross, en slags motsvarighet till Capitol. Dessa fanns bara vid SJ och gick norr om stan. Wilsonlåda o dörrar 2-2-0
Bussarna väntar på utskeppning till Pakistan.

Mr G

Jorå, där smög man sig in och hämtade pappskyltar, tidtabeller och annat skräp. Och lekte förstås, roligt var det att skylta om bussarna bl a. Frihamnen var inhägnat och hade en arg vakt som höll koll, minns inte hur man bar sig åt för att ta sig in. Undrar om det inte fanns ett hål i staketet nånstans.
吉先生

Björn Forslund

)Minsann, Mr G smög omkring bland bussarna (med skruvmejsel)?
Medfördes det möjligen någon kamera, om än bara en Instamatic, så vore det kul att se lite bilder.

Själv smög jag tyvärr aldrig omkring där, men imponerades storligen av utsikten från Finlandsbåten som passerade tätt intill den utfyllda pir där bussarna stod. Bussar i alla tänkbara färger från hela landet!

bilomnibussen

MOAB-vagnen är väl en sen ASJ.
Mvh Jan G

Peter Öden

Hej !

Vilken chassietyp har den blåa MOAB-bussen ?

Mvh Peter Ö

Björn Forslund

Den blå MOAB:en är en BF73 från -57 om jag minns rätt. På gränsen att byggas om till högertrafik.

Niklas Bygdestam

Här får man en hel del intressant information relaterat till busshistoria och högertrafiksomläggningen märker jag :D

Hur länge stod dessa bussar uppställda i Frihamnen? När ställdes de upp? Och när tömdes Frihamnen och bussarna kom iväg till Pakistan? Vet någon hur många bussar det var som stod uppställda i Frihamnen? Skulle alla till just Pakistan eller fanns det även andra länder med vänstertrafik som också skulle ta emot bättre begagnade svenska bussar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Rost

Den blå MOAB:en bör vara inv-nr-53.

/Peter

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 januari 2009, 18:50:59 PM
Här får man en hel del intressant information relaterat till busshistoria och högertrafiksomläggningen märker jag :D

Hur länge stod dessa bussar uppställda i Frihamnen? När ställdes de upp? Och när tömdes Frihamnen och bussarna kom iväg till Pakistan? Vet någon hur många bussar det var som stod uppställda i Frihamnen? Skulle alla till just Pakistan eller fanns det även andra länder med vänstertrafik som också skulle ta emot bättre begagnade svenska bussar?


De stod uppställda rätt länge, nästan två år kanske, innan de togs ombord på ett norskt tankfartyg som däckslast i ett par omgångar.
Vad jag vet gick det stora flertalet till Pakistan. Ett antal bussar fick skrotas här hemma för att bli reservdelar åt de övriga. Pakistanierna ville nämligen inte ta emot den fina gåvan om de inte fick reservdelar och en verkstad på köpet....fiasko kan man kalla slutet på denna ståtliga biståndsaffär. bussarna kunde likaväl ha skrotats här hemma.

F ö stod de på samma plats där årets Hjulmarknad hölls, om jag inte minns helt fel.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 januari 2009, 18:58:45 PM

De stod uppställda rätt länge, nästan två år kanske, innan de togs ombord på ett norskt tankfartyg som däckslast i ett par omgångar.
Vad jag vet gick det stora flertalet till Pakistan. Ett antal bussar fick skrotas här hemma för att bli reservdelar åt de övriga. Pakistanierna ville nämligen inte ta emot den fina gåvan om de inte fick reservdelar och en verkstad på köpet....fiasko kan man kalla slutet på denna ståtliga biståndsaffär. bussarna kunde likaväl ha skrotats här hemma.

F ö stod de på samma plats där årets Hjulmarknad hölls, om jag inte minns helt fel.

Var det alltså svenska staten som hade tagit över bussarna och sedan skänkte dessa till Pakistan?

Har föresten hört rykten att de inte blev så långlivade i sitt nya hemland
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 januari 2009, 19:14:40 PM
Var det alltså svenska staten som hade tagit över bussarna och sedan skänkte dessa till Pakistan?

Har föresten hört rykten att de inte blev så långlivade i sitt nya hemland

Om jag inte minns alldeles fel inlöstes av den statliga högertrafikkomissionen.
Bussarna fick det tufft i Pakistan. Underhållet var minimalt och förarna misshandlade dem till det yttersta. Mot sådant håller inte ens svensk kvalitet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Ja det var staten som löste in alla gamla vänsterbussar. Bussbolagen fick statliga bidrag av Högertrafikkommissionen som i sin tur tog de gamla bussarna. Dessa överfördes till biståndsorganet SIDA om jag minns rätt. Sedan kollade man efter lämplig mottagare, ett vänstertrafikland. Pakistan.
Det blev en katastrof. de pakistanska försäljarna och tillverkarna av busskarosser blev ju helt förfärade. Hela deras affärsverksamhet skulle ju dö ut när marknaden översvämmades av gratisbussar. Genom fiffel, korruption och inkompetens förstördes de tekniskt relativt avancerade svenska bussarna snabbt. Många kom aldrig i trafik ens. SIDA:s agerande får stå som ett monument över inkompetens och naivitet.
Det hade varit bättre att bjuda ut bussarna till försäljning på den internationella marknaden. Hade köparna fått betala en slant, om än liten, och bussarna spritts ut över flera länder hade det säkert gått bättre.