Går det att överklaga en påskriven trafikbot?

Startat av Simon Bertilsson, 10 december 2008, 22:31:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skalman

> Enkelt uttryckt: Hur bevisar man det du nyss påstod?

Precis. Det kräver sin insats. Plötsligt handlar det mer om att göra en bedömning än av
att läsa av ett instrument, och då blir det jobbigt. Det förekommer visserligen, t ex
i form av videoupptagningar, men ofta är det inte. Då är det lättare att dra ner på
den typen av kontroller och rikta fokus mot något som är direkt mätbart istället,
t ex hastighet eller färdskrivarblad.

Enligt min åsikt skulle man överlag kunna släppa upp hastigheterna en bit utan att
olyckorna ökade, om man bara kunde jobba lite på trafikbeteendet.

Simon Bertilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 januari 2009, 17:49:28 PM
Ett sådant här ärende bör ju gå till rättslig prövning, om inte annat för att visa rättsväsendet hur tokigt det kan vara, var det första gången "du registrerade fel" eller var alla blad likadana?

Det var mitt kort de anmärkte på. Hade väl använt det max åtta gånger utspritt på ca tio månader, men de tittade även på bladet från dagen innan utan att klaga. De var alltså benhårda. Det jag straffades för var "brottet" jag begått samma dag. Det tidigare hade de inget att anmärka på.
Det bisarra var just det att de förstod mig, och nästan verkade känna någon slags medlidande. Iaf hon som skrev boten och som tog emot mig vid kontrollen.