Går det att överklaga en påskriven trafikbot?

Startat av Simon Bertilsson, 10 december 2008, 22:31:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

Jag blev plockad av farbror blå idag, och fick en bot på 3000 för ett futtigt brott mot vilotidslagen (det var dessutom ett misstag som jag inte ens tänkt på). När jag kom hem och läste på i min körkortsbok "Tung trafik", så läste jag mig till att poliserna hade fel.
Det jobbiga är att jag skrev på boten på plats (dumma mig!  :-X). Finns det någon chans att överklaga?

Ersa

#1
Kan denna sida vara till hjälp?
http://www.polisen.se/inter/nodeid=33753&pageversion=1.jsp

Det verkar vara frågan om en ordningsbot som du skrivit på, och då ska du kontakta din tingsrätt för mer information.

Johan Hansson

Jag har för mig att man måste skriva under boten för att man skall kunna riva upp boten i tingsrätten om den anses felaktig.
Var åkte du på i Vilotidslagen?
Beskriv gärna om du har lust.

Var blev du stoppad?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Simon Bertilsson

Citat från: Johan Hansson skrivet 10 december 2008, 22:39:44 PM
Jag har för mig att man måste skriva under boten för att man skall kunna riva upp boten i tingsrätten om den anses felaktig.
Var åkte du på i Vilotidslagen?
Beskriv gärna om du har lust.

Var blev du stoppad?


Tack!

Jag blev stoppad på 24'an mellan Våxtorp och Örkelljunga. Jag hade (som jag fått lära mig i skolan och "tung trafik") registrerat mina 45-minutersraster med fyrkanten, men polisen menade på att enbart sängen kan räknas som rast.
En skitförseelse om du frågar mig, speciellt eftersom det var ett rent misstag och inte ett medvetet syndande. Det värsta är att de 3000 kronorna är exakt samma belopp som du hade fått om du exempelvis totalstruntat i vilotiderna och kört 10 timmar med stopp enbart för pisspauser...

Johan Hansson

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 10 december 2008, 22:45:40 PM
Tack!

Jag blev stoppad på 24'an mellan Våxtorp och Örkelljunga. Jag hade (som jag fått lära mig i skolan och "tung trafik") registrerat mina 45-minutersraster med fyrkanten, men polisen menade på att enbart sängen kan räknas som rast.
En skitförseelse om du frågar mig, speciellt eftersom det var ett rent misstag och inte ett medvetet syndande. Det värsta är att de 3000 kronorna är exakt samma belopp som du hade fått om du exempelvis totalstruntat i vilotiderna och kört 10 timmar med stopp enbart för pisspauser...

Vilken sida om länsgränsen?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Henrik Palmqvist

Polisen har fel i detta fallet.  Registrering på fyrkant, får räknas som rast,  men det bästa är så klart att ha vredet på sängen.   Man blir förbannad. Speciellt i detta fallet när grisarna dessutom har fel. 

/ Henrik

Simon Bertilsson

#6
Citat från: Johan Hansson skrivet 10 december 2008, 22:47:38 PM
Vilken sida om länsgränsen?


Halland, men av dialekten att döma verkade poliserna skånska.

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 10 december 2008, 22:53:58 PM
Polisen har fel i detta fallet.  Registrering på fyrkant, får räknas som rast,  men det bästa är så klart att ha vredet på sängen.   Man blir förbannad. Speciellt i detta fallet när grisarna dessutom har fel. 

/ Henrik

Det värsta var att under de 28 minutrarna de höll mig, hann de inte bara stå och dividera fram och tillbaks med varandra (jag hörde inte vad de sa). De kom dessutom med en massa moralkakor, men på ett väldigt vänligt sätt. Det verkade nästan som att de tyckte synd om mig och kände medlidande.
...men lik förbaskat skrev de ut den där sörens boten (eller "minnespengen" som hon som skrev, kallade den för). Otroligt falska metoder om du frågar mig.
Fjäsk och artigt uppförande från min sida, dög inte heller. Inte ens det att jag inte var van vid bilen, och att jag normalt sett bara kör med analog skrivare (körde digitalt idag) bet på dem.

Lita på att tingsrätten snarast kommer att kontaktas!

RoTe

Varför erkände du? Du vet väl att det bara finns nackdelar med att erkänna? Hoppas ni andra tar lärdom av det här nu. Neka _alltid_ alla ordningsbotar!  :)

JDS

Citat från: Johan Hansson skrivet 10 december 2008, 22:39:44 PM
Jag har för mig att man måste skriva under boten för att man skall kunna riva upp boten i tingsrätten om den anses felaktig.

Nej för tusan, underskriften innebär att man godkänner föreläggandet = erkänner brottet! Om man inte erkänner brottet så ska man inte skriva under någonting alls, då får polisen i stället ta den långa vägen. Det är inte felparkeringsavgifter vi snackar om nu...

Det finns en teoretisk möjlighet att undanröja ett godkänt föreläggande av ordningsbot, om man upptäcker att det har begåtts något fel. Klagan skall göras skriftligen till tingsrätten. Om jag vore du så skulle jag dessutom ta kontakt med polisen, eftersom det verkar som att något är oklart. Polisen skall i så fall meddela det vidare till åklagaren. Såvitt jag kan tänka ut bör man i dessa fall inte betala böterna, men det är nog säkrast att fråga om det också... (Rätta mig om jag har fel)

Länktips: http://riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3910  Sök på "ordningsbot"

Nupski

Böter skall väl betalas, om inte hamnar de hos fogden och det blir dyrt. Efter överklagan hos tinget och allt pekar på att ett fel från ordningsmakten har skett betalas pengarna åter.

Blev stoppad för någon vecka sedan av en ungtupp inom polisen som ville se mitt diagramblad när jag körde linjetrafik med buss under 5mil, förklarade läget för honom men han gav sig inte förrän han hade pratat med en överordnad. Så polisen har inte koll alltid själva vad som gäller.

robbes

http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1831/88126_kor_och_vilotider_utg_15.pdf


Sidan 12 där står det om fyrkanten att den kvalificerar till rast i de FLESTA eu länderna inte att den automatiskt gör det.

Detta gäller vid multibemanning annars så är du ju tillgänglig och inte har rast ju

Ulf Rådeström

Citat från: robbes skrivet 11 december 2008, 00:19:09 AM
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1831/88126_kor_och_vilotider_utg_15.pdf


Sidan 12 där står det om fyrkanten att den kvalificerar till rast i de FLESTA eu länderna inte att den automatiskt gör det.

Detta gäller vid multibemanning annars så är du ju tillgänglig och inte har rast ju

Sverige är alla gånger med i dom "allra flesta" EU-länderna.
Jag tror att det kanske inte gäller samma regler för nya EU-länder som i dom "vanliga" väst-länderna - utan att dom troligen ligger efter i anpassningen av reglerna.

Nico

#12

Citat från: Tomas skrivet 11 december 2008, 00:16:55 AM
Böter skall väl betalas, om inte hamnar de hos fogden och det blir dyrt. Efter överklagan hos tinget och allt pekar på att ett fel från ordningsmakten har skett betalas pengarna åter.

Om man redan har erkänt och skrivit på så är det nog oftast bättre att i ett sådant här fall betala böterna, men skulle man inte göra det och det sedan går till KFM så räcker det normalt med att man bestrider fordran. Förfarandet är summarisk, dvs. det är bara fråga om skriftväxling och KFM meddelar då den som ansökt om betalningsföreläggandet om att detta har bestridits. Vill ansökaren sedan driva det hela vidare till domstol så är det en annan sak som inte KFM har med att göra förrän en eventuell dom har vunnit laga kraft och ansökaren ånyo kan vända sig till KFM.

I övrigt är jag inte helt säkert på hur det fungerar, men i ett sådant här fall brukar det väl även komma papper från länsstyrelsen och normalt brukar man då få med instruktioner om hur man går tillväga för att överklaga. Att man bör har rätt att överklaga framgår av förvaltningslagen (1986:223) som bl.a. reglerar hur en förvaltningsmyndighet som t.ex. polisen ska agera (domstolar i sig är dock inga förvaltningsmyndigheter). Detta då även en ordningsbot torde handla om myndighetsutövande. Citerar nedan 1 § samt 22-26 §§. Speciellt 26 § kan ju även kanske vara intressant här då det hela verkar handla om ett förbiseende från polisens sida.


"Lagens tillämpningsområde

1 § Denna lag gäller förvaltningsmyndigheternas handläggning av ärenden och domstolarnas handläggning av förvaltningsärenden. Bestämmelserna i 4-6 §§ gäller också annan förvaltningsverksamhet hos dessa myndigheter. I 22 a § finns bestämmelser om överklagande och om krav på prövningstillstånd i kammarrätt. Lag (1998:386).


Överklagande

22 § Ett beslut får överklagas av den som beslutet angår, om det har gått honom emot och beslutet kan överklagas.

22 a § Beslut överklagas hos allmän förvaltningsdomstol. Detta gäller dock inte beslut i anställningsärenden och beslut i ärenden som avses i 20 § första stycket 5.
   Om överklagande har skett med stöd av första stycket krävs prövningstillstånd vid överklagande till kammarrätten. Lag (2006:306).


Hur beslut överklagas
   
23 § Ett beslut överklagas skriftligt. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslutet som han begär.
   Skrivelsen ges in till den myndighet som har meddelat beslutet. Den skall ha kommit in dit inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om klaganden är en part som företräder det allmänna och beslutet överklagas till en länsrätt eller kammarrätt, skall överklagandet dock ha kommit in inom tre veckor från den dag då beslutet meddelades.
   Tiden för överklagande av sådana beslut som gäller föreskrifter som avses i 8 kap. regeringsformen och som inte delges räknas från den dag då beslutet gavs till känna. Har beslutet getts till känna vid mer än ett tillfälle, räknas tiden från dagen för det sista föreskrivna tillkännagivandet. Lag (1998:386).

24 § Den myndighet som har meddelat det överklagade beslutet prövar om skrivelsen med överklagandet har kommit in i rätt tid. Har skrivelsen kommit in för sent, skall myndigheten avvisa den, om inte annat följer av andra eller tredje stycket.
   Skrivelsen skall inte avvisas, om förseningen beror på att myndigheten har lämnat klaganden en felaktig underrättelse om hur man överklagar.
   Skrivelsen skall inte heller avvisas, om den inom överklagandetiden har kommit in till den myndighet som skall pröva överklagandet. I ett sådant fall skall denna myndighet vidarebefordra skrivelsen till den myndighet som har meddelat beslutet och samtidigt lämna uppgift om vilken dag skrivelsen kom in till den högre instansen.
   
25 § Om skrivelsen inte avvisas enligt 24 §, skall den myndighet som har meddelat beslutet överlämna skrivelsen och övriga handlingar i ärendet till den myndighet som skall pröva överklagandet.


Rättelse av skrivfel och liknande

26 § Ett beslut som innehåller en uppenbar oriktighet till följd av myndighetens eller någon annans skrivfel, räknefel eller liknande förbiseende, får rättas av den myndighet som har meddelat beslutet. Innan rättelse sker skall myndigheten ge den som är part tillfälle att yttra sig, om ärendet avser myndighetsutövning mot någon enskild och åtgärden inte är obehövlig. Lag (1990:456)."
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 10 december 2008, 22:31:26 PM
Jag blev plockad av farbror blå idag, och fick en bot på 3000 för ett futtigt brott mot vilotidslagen (det var dessutom ett misstag som jag inte ens tänkt på). När jag kom hem och läste på i min körkortsbok "Tung trafik", så läste jag mig till att poliserna hade fel.
Det jobbiga är att jag skrev på boten på plats (dumma mig!  :-X). Finns det någon chans att överklaga?




Usch ja det var dyrt men ibland undrar man vad blå sysslar med.... detta för en bagatell   tycker det vore bättre de tog hand om alla dårar som ska köra om när det är dålig sikt ...de som ska om en buss eller lastbil till varje pris... >:(
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

peterbuilt

#14
Pojkar, pojkar, ni ska aldrig erkänna ett skit invid vägkanten. Och ni har lagen på er sida genom att åberopa "rådrum". Nu är det inget som polisen behöver ge er, men alternativen som finns, utöver erkännande och rådrum, är jobbigare för sheriffen. Och i det läget har ni varken erkänt eller nekat utan nu har förhandlat er till tid. Tid att kolla om det ni anklagas för är korrekt och om polisen vet vad dom gör. Och vill dom inte höra på det örat är det bara säga att man vill att tinget avgör, och då blir det jobbigt för lille blå. Och det är inte sällan att farbror blå är ute och seglar. Tunga gruppen brukar dock veta någorlunda vad dom gör med resten, ja jisses.