Den svenska infrastrukturens förfall

Startat av Bengt Jönsson, 28 oktober 2008, 14:01:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Så var det dags igen!  Ett signalfel i Karlberg får återverkningar på tågtrafiken i nästan hela Sverige söder om Slussen.
För någon vecka sedan fick en urspårning på "Sammanbindningsbanan" liknande konsekvenser.

Tänk!  Är det inte dags att sätta spaden i marken och direkt börja bygga "Förbifarten" väster om Stockholm?
Först som en dubbelspårig järnväg för att gardera sig mot brott på den ytterst känsliga förbindelsen från sent 1870-tal genom huvudstaden och dels som en förstärkning för den nord - sydgående trafiken som inte har Stockholm som mål.  Man får även ytterligare en nord-sydgående transversal förutom de få som redan finns och som passerar Mälaren - Örebro - Värmland

Motorvägen behövs den också!  Dagens Essingeled är från tidigt 60-tal och idag helt överspelad, både kapacitetsmässigt och miljömässigt.  Stillastående trafik gör inget trafikarbete utan genererar bara avgaser.

Hur kan dessutom Sverige som land, som stått utanför krig och förödelse sedan 1809, ha en sådan förfallen infrastruktur?  Vad har gått snett när man gång på gång ser och blir påverkad av att infrastrukturen har förfallit?

/Bengt

JDS

Vad är det du inte förstår? Om man bygger en vägförbindelse i Stockholmstrakten så tar det två veckor och sen är den också full med bilar, och så kommer det ytterligare några såna som du och säger att det behövs mer vägar osv. Motsvarande resonemang gäller i princip även för tågspår (eller för den delen bostäder).

Infrastrukturen är inte förfallen, den är överbelastad och det beror på att befolkningen strävar efter att överbelasta den. Det blir inte bättre av att man bygger mera, det blir bara mer av samma sak!

Bengt Jönsson

Antalet fordon på svenska spår och vägar beror på den ekonomiska aktiviteten i landet.  Hur mycket pengar medborgarna har och tycker det är värt för att transportera sig.
Att en väg i sig genererar mer trafik(kilometer) alla andra variabler konstanta tror jag inte för fem öre på!

I den kommunistiska diktaturen och familjedynastin Nord-Korea har man av prestigeskäl (?) byggt en 6-filig motorväg mellan huvudstaden och landets största hamn.  Hur många bilar eller andra fordon rullar på den?
8)  ;D  ::)

/B

JDS

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 28 oktober 2008, 16:14:22 PM
Antalet fordon på svenska spår och vägar beror på den ekonomiska aktiviteten i landet.  Hur mycket pengar medborgarna har och tycker det är värt för att transportera sig.

Inte i Stockholm! Här är efterfrågan på vägutrymme alltid större än det tillgängliga utrymmet hur stort det än görs.

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 28 oktober 2008, 16:14:22 PM
I den kommunistiska diktaturen och familjedynastin Nord-Korea har man av prestigeskäl (?) byggt en 6-filig motorväg mellan huvudstaden och landets största hamn.  Hur många bilar eller andra fordon rullar på den?

Inte fler än vad som får plats!

Cero

Visst föder nya vägar och järnvägar mer trafik. Men om vi inte ska ha trafik, vad ska vi då ha vägar och järnvägar till? Vad är problemet med att folk vill flytta på sig och värderar möjligheten till förflyttning på ett sätt som gör att de väljer att ta tåget, bilen, bussen, cykeln, flyget, etc? Om vi tar bort väg- och järnvägsinfrastrukturen har vi ju löst problemet med både trängsel och utsläpp. Busenkelt. Frågan är om landets ekonomi och i förlängningen dess innevånare tycker det är lika enkelt.

Det övergripande problemet med Stockholms infrastruktur är inte att den är överbelastad (även om det förvisso blir ett samhällsproblem också). Det är inte heller att nya vägar och järnvägar snabbt skulle fyllas med mer trafik. Ur ett rent ekonomiskt och internationellt perspektiv skulle det faktiskt vara positivt för det innebär att regionen och dess ekonomi växer liksom på sikt den internationella attraktionskraften. Detta är positivt för landets ekonomi som helhet, men inte för alla innevånare i landet. Det stora problemet är kopplat till Stockholms geografi som tvingar fram broförbindelser. Oavsett om man väljer bil, tåg, cykel eller annat färdmedel behövs inte så värst mycket innan Stockholms norra och södra delar är effektivt avskurna från varandra. Hela Stockholm är en enda stor getingmidja oavsett om vi pratar väg eller järnväg.

Ett Slussen som sakta men säkert sjunker ner i leran kan plötsligt bryta såväl väg- som tunnelbaneförbindelser. Sammanfaller detta med en incident i stil med Lodbroks påkörning av Essingeleden, men med större skador, har möjligheterna att förflytta sig mellan norr och söder plötsligt skapat enorma problem för Stockholm som stad, dess innevånare och landet som helhet. Med den geografiska struktur Stockholm har och den brist på spridning av norr-sydförbindelser som finns är Stockholm en ytterst sårbar stad redan innan eventuella illvilliga element slår till.

Bengt Jönsson

Hmmm.. Vart tog mitt inlägg om "infrastrukturen" i Nord-Korea vägen och den 6-filiga motorväg som finns där men som pga landets ekonomiska inaktivitet och förbud mot andra bilar än statliga nyttobilar knappast är trafikerad alls?

Nåja, i dagens Metro kan man läsa att Trafikutskottet skall kallas in pga gårdagens kaos i tågtrafiken.  Dess ordförande, en f.d S-märkt minister och som själv blev drabbad av kaoset uttrycker sig som så att:  "Vi är less på det här - Något måste hända"

Tydligen måste någon med ansvar och "makt" drabbas för att det skall hända något men tur i oturen är väl det..  8)

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 29 oktober 2008, 07:54:48 AM
Hmmm.. Vart tog mitt inlägg om "infrastrukturen" i Nord-Korea vägen och den 6-filiga motorväg som finns där men som pga landets ekonomiska inaktivitet och förbud mot andra bilar än statliga nyttobilar knappast är trafikerad alls?

Nåja, i dagens Metro kan man läsa att Trafikutskottet skall kallas in pga gårdagens kaos i tågtrafiken.  Dess ordförande, en f.d S-märkt minister och som själv blev drabbad av kaoset uttrycker sig som så att:  "Vi är less på det här - Något måste hända"

Tydligen måste någon med ansvar och "makt" drabbas för att det skall hända något men tur i oturen är väl det..  8)

/B

Det togs bort därför att det innehöll bilder som du inte hade upphovsrätten till.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 29 oktober 2008, 07:54:48 AM
"Vi är less på det här - Något måste hända"

/B

En konstig kommentar för att komma från en person som representerar det parti som haft makten i detta land i nästan 80 år och även haft makten i Stockholm till och från under samma tidsperiod. Något hände ju igår, så han blev ju bönhörd.8) Ville han att detta något inte skulle ha hänt kunde man ju ha tänkt sig att makten använts till att lösa vissa samhällsstrukturella problem innan de exploderar i ansiktet.

Bengt Jönsson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 28 oktober 2008, 16:14:22 PM
Antalet fordon på svenska spår och vägar beror på den ekonomiska aktiviteten i landet.  Hur mycket pengar medborgarna har och tycker det är värt för att transportera sig.
Att en väg i sig genererar mer trafik(kilometer) alla andra variabler konstanta tror jag inte för fem öre på!

I den kommunistiska diktaturen och familjedynastin Nord-Korea har man av prestigeskäl (?) byggt en 6-filig motorväg mellan huvudstaden och landets största hamn.  Hur många bilar eller andra fordon rullar på den?
8)  ;D  ::)

/B

.. och som liksom av en händelse  8) kan man i dagens DN läsa om en rapport från Vägverket där man skriver om att bilåkandet minskar på svenska vägar.

"..  De bistra tiderna och höga bensinpriserna syns nu tydligt i trafiken. Sedan maj har bilåkandet i Sverige minskat varje månad jämfört med förra året.

I fjol ökade trafikmängden i landet, varje månad låg på plus jämfört med 2006. I år är bilden annorlunda. Pilarna pekar nedåt de senaste fem månaderna, enligt Vägverkets statistik, med minskningar på mellan en och cirka tre, fyra procent per månad jämfört med samma period 2007. .. "


Hela artikeln på länken:  http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=845697

Det är alltså den ekonomiska aktiviteten i ett land som avgör om fler eller färre åker / kör bil.  Dessutom torde det ju knappast förekomma några större antal som bara "nöjesåker" på en ny väg.

/Bengt

Björn Forslund

Citat från: Cero skrivet 29 oktober 2008, 17:30:49 PM
En konstig kommentar för att komma från en person som representerar det parti som haft makten i detta land i nästan 80 år och även haft makten i Stockholm till och från under samma tidsperiod. Något hände ju igår, så han blev ju bönhörd.8) Ville han att detta något inte skulle ha hänt kunde man ju ha tänkt sig att makten använts till att lösa vissa samhällsstrukturella problem innan de exploderar i ansiktet.


Det här som hände sist med det stora signalfelet beror snarare på att Banverket inte har fattat att man måste ha flera parallella system. Firman jag jobbar på levererade redan för 30 år sedan ett flygledningssystem med tre parallella datorsystem. Två gick ständigt och ett tredje stod i reserv. Kraschade ett system märktes inget, vilket är ett måste när det gäller flygtrafikledning. Hade Banverket skött Arlanda vill jag inte tänka på vad som skulle kunna hända. Två timmar....
Det spelar ingen roll om det finns 50 parallella spår till förfogande när själva hjärtat i systemet kraschar.

Leif D

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 oktober 2008, 14:43:42 PM

Det här som hände sist med det stora signalfelet beror snarare på att Banverket inte har fattat att man måste ha flera parallella system. Firman jag jobbar på levererade redan för 30 år sedan ett flygledningssystem med tre parallella datorsystem. Två gick ständigt och ett tredje stod i reserv. Kraschade ett system märktes inget, vilket är ett måste när det gäller flygtrafikledning. Hade Banverket skött Arlanda vill jag inte tänka på vad som skulle kunna hända. Två timmar....
Det spelar ingen roll om det finns 50 parallella spår till förfogande när själva hjärtat i systemet kraschar.

Nu kanske vi ska ta och utreda lite vad som gäller egentligen då....
Kalberg, som är en station i Stockholms närställverksområde, är ett ställverk av modellen Cst (en gammal beprövat reläställverkstyp som bara finns i just detta område). Snabbare och bättre ställverk, går inte att hitta, därför bygger man fortfarande med denna extremt driftsäkra teknik i signalsäkerhetsanläggningen. I vintras/våras ändrades detta ställverk, såtillvida att det förbereddes för kommande anslutning mot Citybanan och man byggde även in en lokal manöverplats, något som inte förr funnits i Stockholm närställverksområdes ställverk, men som nu tillförs vid större ändringar. Orsaken till att man bygger in lokala manöverplatser, är för driftsäkerheten, om fjärrstyrningen fallerar, så kan någon skickas ditt för att manövrera.
Vad som då hände i tisdags, var just att fjärrstyrningen av Kalbergs ställverk upphörde att fungera. Rent teknisk orsak känner jag inte till, men troligt är ju störningar i transmissionsutrustningen.
Ställverksvakt ska ja varit på plats efter ca 45 min, vilket kan tyckas lång tid, men det gäller ju att hitta någon lämplig och transportera denna dit.

Under 45 min totalstopp, orsakar man tyvärr ganska stora störningar i trafiken, men inte värre än att dessa klingar av efter någon eller ett par timmar.
Märkligt tycker ju jag att det blir ett sånt väldans liv, bara för att en stackars politiker råkat bli lite drabbad...........

Hur vet nu jag detta då ?  Jo det var lixom min proffesion under ett stort antal år, visserligen på annat håll i landet, men även från kontorsrum i Sumpan runt millennieskiftet.
;-)

Björn Forslund

Ja, det ledde till att bl a jag blev 1,5 timme sen till jobbet. Uppepå detta dessutom usel eller obefintlig info. Bara att sitta o vänta i ett stillastående tåg mellan Cst o Karlberg.
Händer det någon enstaka gång får man lov att acceptera att all teknik kan fallera. Men när det är signalfel flera gånger i veckan och förseningar nästan dagligen är det något allvarligt grundläggande systemfel.

Det måste finnas flera parallella system för signaler mm, som är helt oberoende av varandra. Ett datorhaveri får inte leda till långvariga totalstopp på Sveriges känsligaste järnvägssträcka.

Leif D

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 oktober 2008, 20:36:16 PM
Ja, det ledde till att bl a jag blev 1,5 timme sen till jobbet. Uppepå detta dessutom usel eller obefintlig info. Bara att sitta o vänta i ett stillastående tåg mellan Cst o Karlberg.
Händer det någon enstaka gång får man lov att acceptera att all teknik kan fallera. Men när det är signalfel flera gånger i veckan och förseningar nästan dagligen är det något allvarligt grundläggande systemfel.

Det måste finnas flera parallella system för signaler mm, som är helt oberoende av varandra. Ett datorhaveri får inte leda till långvariga totalstopp på Sveriges känsligaste järnvägssträcka.

Som gamla järnvägare, signalare och nu förare, så kan jag väl inte annat än hålla med.
Dock vet jag ju att den svenska försiktighetsprincipen och folks/organisationernas grundmurade okunskap om precis allt utom just deras egen lilla del av systemet, gör att allt blir så extremt tungjobbat. 
Att sedan banverket inte förmår hålla tillräckligt med personal i beredskap, det kan man ju bara beklaga. Säkert kan man förändra och förbättra en hel del, dock ska man ju veta att det görs en  hel del, främst driftsäkerhetshöjande. Men saker och ting tar tyvärr tid, speciellt när man ska bedriva full trafik samtidigt. Framför allt att utrusta de enskilda ställverken i närställverksområdet med egna manöverplatser är viktigt. Kalberg och Stockholm Södra är ju två av de senast gjorda.
;-)

Cero

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 oktober 2008, 20:36:16 PM
Ja, det ledde till att bl a jag blev 1,5 timme sen till jobbet. Uppepå detta dessutom usel eller obefintlig info. Bara att sitta o vänta i ett stillastående tåg mellan Cst o Karlberg.
Händer det någon enstaka gång får man lov att acceptera att all teknik kan fallera. Men när det är signalfel flera gånger i veckan och förseningar nästan dagligen är det något allvarligt grundläggande systemfel.

Det måste finnas flera parallella system för signaler mm, som är helt oberoende av varandra. Ett datorhaveri får inte leda till långvariga totalstopp på Sveriges känsligaste järnvägssträcka.

De flesta företag som bygger sin affär på egen infrastruktur (telekombolag, IT-driftleverantörer, webhandel, banker, etc) har som nämns ovan redundans, i vissa fall i fler instanser. Till detta kommer normalt övervakning och personal som snabbt kan lösa problem alternativt köra manuellt. Bedömer man att risken vid driftavbrott är kritisk för affärerna (dvs kundrelationen drabbas) har man folk på plats även om driftavbrott sker väldigt sällan och dessa personer därmed normalt inte gör någon aktiv insats mer än någon gång per år. Kostnaden för personalen bedöms vara lägre än den samlade kostnadsmässiga effekten på affärerna vid ett driftavbrott.

I fallet ställverket kring Stockholm har Banverket uppenbarligen ansett att kostnaden för att ha personal ständigt på plats för den händelse något inträffar är högre än den samlade kostnadmässiga påverkan ett avbrott har på sin affär. Antagligen bedöms den affärs- och samhällsmässiga kostnaden för Banverkets kunder och i förlängningen dess kunder (resenärerna) vid ett avbrott också vara mindre och antagligen har man också bedömt sannolikheten för att något ska inträffa som väldigt låg. Alltså har man inte personal på plats och inte heller redundanta system.

S Svensson

Även jag åkte tåg denna dag då Karl Berg havererade. Jag var i Skaraborg och var ute och åkte tåg och buss.
Var inte beroende av att åka i rätt tid. Jag frågade  på stationen om några saker och fick reda på att mitt tåg ännu inte gått från Arboga.
I och för sig skulle jag kunna uttrycka mig som Cero. Men mina rader i Postvagnen om haveriet på "getingmidjan" störde några.

När det gäller störningar  av olika slag och andra liknande saker så brukar man använda sig av sannolikhetskalkyler. När man skall räkna kapaciteten i kraftnät så använder man sannolikhetstabeller. Problemet man har med sannolikheter är området längst till vänster resp till höger (på en gausskurva,klockkurva). När det gäller tågtrafik så kan man använda sig av olika sannolikhetskalkyler. Vad är sannolikheten för ett haveri- och vad kostar detta haveri för ... Ja för vilka. Det är lätt att skriva för samhället.
Banverket (och andra bla trafikutövere) har inte ekonomiskt incitament för att hålla jourberedskap.

När jag passerade Uddevalla i våras var det några reparatörer där som jag pratade med. Det visade sig att de inte var därifrån utan kom från en plats på stambanan emellan Hallsberg och Herrljunga. Vi är få och åker långt sade de.
Banverket är en avknoppning från Statens Järnvägar som skedde 1988. På gamla SJ rådde en speciell syn på ekonomi. Man såg ofta på utgifter men man såg inte resten. När jag en gång kom till en stor jv station så var klockan 15.40. Den kom att passera kl 16 och det var snöigt ute. Tc var ute och plogade. Kl 16 körde man den till uppställningsplatsen. Man hade inte råd att ploga med den. Övertiden kostade för mycket (utgiften,direkt lön) men ingen tog hänsyn till vad Tc en gång kostnade. Samma gäller beviljade medel,"pengar" för att rusta upp en järnväg,dvs byta slipers mm. Av detta blev det intet.För av pengarna så konverterades dessa till inköp av Ba maskiner. Som inte gick att använda.Bemanningen blev för dyr.
Kom även att tänka på de fina vagnarna som elavdelningar och signalavdelningar fick 1968. Det finns sådana vagnar (Qld-diy)för personal som inte lämnade sitt hemmaspår på flera år. Dragkraften att flytta dem var för dyr.
Tyvärr är kulturen den fortfarande sådan att förluster på kunder och liknade inte påverkar viss personal. Vad göra ?
1985 fick jag ett band av Bilspedition få en mässa. Det skulle ge en KICK. Nog borde en del Ba anställda lyssna på detta bandet och få en KICK (Kunden i centrum,kvalite). Men det kanske inte biter.