Upphandlingen i Gästrikland

Startat av Peter Öden, 14 oktober 2008, 18:23:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ivar

Hej!

Jag hoppas på följande bussköp:
1) Volvo B12BLE 6x2 / 8500 LE
2) Volvo B12M 6x2 / 9700 HG Gods
3) Volvo B9SA / 8500 LEA (för "linje 101" Gävle-Falun)

Men, men, vi får se var det blir.....  ;)

Mvh
Niclas

Ersa

Citat från: Niclas N skrivet 16 december 2008, 23:23:23 PM
Jag hoppas på följande bussköp:
1) Volvo B12BLE 6x2 / 8500 LE
2) Volvo B12M 6x2 / 9700 HG Gods
3) Volvo B9SA / 8500 LEA (för "linje 101" Gävle-Falun)

Alternativ 1 är alltid önskvärt, men då vi lever i Sverige lär det nog tyvärr bli "lag" på B9S, vem som än kör trafiken... :(

Fredde

Citat från: Niclas N skrivet 16 december 2008, 23:23:23 PM
Hej!

Jag hoppas på följande bussköp:
1) Volvo B12BLE 6x2 / 8500 LE
2) Volvo B12M 6x2 / 9700 HG Gods
3) Volvo B9SA / 8500 LEA (för "linje 101" Gävle-Falun)

Men, men, vi får se var det blir.....  ;)

Mvh
Niclas


Ska linje 101 återuppstå igen?
I dag kör ju "linje 41" 2 turer per vardag till/från Falun bara, iövrigt går Linje 41 Gävle-Sandviken-Storvik-Hofors... 

Men helt klart B9S på alla linje 41 turer är nog bra då kan man öka resandet lite till mot idag, förutom dom som lär gå som godstur med...

AO

Jag förstår inte riktigt syftet med att skaffa B9S, den tar endast 2 fler sittande passagerare än 8700 LE. Det är betydligt sämre komfort i en B9S än en boggiebuss och är dessutom dyrare att köpa in. Fördelen med den är ju att den tar fler stående, men det är ju inte att eftersträva för landsbyggdstrafiken. Om man vill öka kapiciteten med en ledbuss tar ju Scania Omnilink något fler.

Själv hoppas jag på Volvo 8700 LE, MAN eller MB
8500 kan rulla i stadstrafiken där den hör hemma  ;)

Ersa

Citat från: AO skrivet 18 december 2008, 10:46:53 AM
Jag förstår inte riktigt syftet med att skaffa B9S, den tar endast 2 fler sittande passagerare än 8700 LE. Det är betydligt sämre komfort i en B9S än en boggiebuss och är dessutom dyrare att köpa in. Fördelen med den är ju att den tar fler stående, men det är ju inte att eftersträva för landsbyggdstrafiken. Om man vill öka kapiciteten med en ledbuss tar ju Scania Omnilink något fler.

Själv hoppas jag på Volvo 8700 LE, MAN eller MB
8500 kan rulla i stadstrafiken där den hör hemma  ;)

Det kan mycket väl vara så att vissa huvudmän kräver "ledvagn med lågentré" redan vid upphandlingen, samtidigt som man säger bestämt nej till boogievagnar typ 8700 LE. Och då verkar det som att B9S är det billigaste alternativet för trafikutövaren att köpa in, jämfört med 8700-bakmotorledvagn samt OmniLink-ledvagn. Det måste ju finnas någon sådan förklaring med tanke på hur många B9S som säljs jämfört med det fåtal lågentré-bakmotorledvagnarna från Volvo & Scania.

AO

I regionaltrafiken kring Gävle krävs det på vissa linjer under vissa tider höggolvsleder för att klara passagerartrycket. Synd att lågentré bussar kommer att göra det mer trångt på bussarna samtidigt som det är viktigt att öka tillgängligheten. Kanske gör x-trafik ett undantag för ett visst antal höggolvsleder som i Kalmar? Det skulle vara bra i så falla vara det. Man kommer ju troligtvis att göra ett undantag för godsbussarna som ju lär bli höggolvsbussar. Föhoppningsvis få vi några Volvo 9700 till länet  ;D

Finns det några fler tillverkare av höggolvsleder förutom Volvo nuförtiden?

AO

Har ingen aning om man det är något krav på ledbussar. Men det har tidigare kommit kritik om att det är för trångt på bussarna på morgonturerna genom insändare från passagerare i lokalmedia. Men en stor fördel med att även Swebus i fortsättning ska driva trafiken är ju att de har erfarenhet och kunskap om vilka fordon som behövs. I dagsläget rullar ju 2 ledbussar i landsbyggdstrafiken.