Upphandlingen i Gästrikland

Startat av Peter Öden, 14 oktober 2008, 18:23:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 oktober 2008, 14:05:33 PM
Det hade varit synnerligen överraskande, dem jag saknar är Arriva om vi antar att det förutom Swebus o Veolia var KR Trafik.

Nja inte alls Lars, då Busslink har trafik norr om i Västernorrland. Men sedan kan jag ändå hålla med dig då det känns som att man bara satsar på 4 län just nu. Stockholm, Sörmland, Örebro och Västmanland som ligger emellan.
I branschen 37 år

AO

Citat från: Fredde_J skrivet 15 oktober 2008, 01:24:13 AM
Då grattar vi Swebus! Samt välkomnar hem 6463 igen, som inte har AC ;)

6463 rullar inte under det avtal som nu har upphandlats utan avtalet som rör stadsbussarna i Gävle. Så 6463 stannar nog åtminstone i Gävle till juni 2010 då det nya avtalet i Gävle börjar ;)

Marcus Li

Citat från: Jan skrivet 15 oktober 2008, 13:43:21 PM
Fast det är dåligt att bara 3 företag är med och ger bud.  Jag hade trott att Busslink skulle vara med.

Det kan ha varit flera som var med i anbudsgivningen, men X-trafik kanske valde att bara gå vidare med tre företag från "kvalomgången".

Åke

 Jag undrar var Jan har fått uppgift att det skall vara 5 st godsbussar??   Idag är det 1 godsbuss som går i Swebusomlopp.

Jan

Citat från: Åke skrivet 19 oktober 2008, 21:46:30 PM
Jag undrar var Jan har fått uppgift att det skall vara 5 st godsbussar??   Idag är det 1 godsbuss som går i Swebusomlopp.
Swebus har idag 5 godsbussar i Xlän.
I branschen 37 år

Åke

 Eftersom det stod upphandling Gästrikland så trodde jag att han visste att gävleberg består av Hälsingland och Gästrikland.
Hälsingland trafikeras efter nästa tidtabellsbyte endast av KR-Trafik och Gästrikland av Swebus. Det är för övrigt Gävle som har den enda godsbussen i Gästrikland. Den har varit borta en längre tid på renovering av bl.a. mögligt golv m.m.  Kommer troligen i trafik inom snar framtid.

Ersa

Citat från: Jan skrivet 14 oktober 2008, 19:18:33 PM
Än ska vi inte hoppa jämnfota än, det kan bli överklaganden som vanligt! ;)

Man brukar väl ha 10 dagar på sig att överklaga? Enligt X-trafiks sida fattades beslutet den 14 okt, vilket väl torde leda till att Swebus kan beställa (och offentliggöra beställningen) först den 24 okt? Om ingen överklagat villsäga.

Trafikstart 14 juni 2009. Skönt med lite tid på sig, så man kanske slipper vikariebussar helt! :)

AO

Citat från: Verspieder skrivet 20 oktober 2008, 20:09:57 PM
Trafikstart 14 juni 2009. Skönt med lite tid på sig, så man kanske slipper vikariebussar helt! :)

Swebus har ju den fördelen den här gången, till skillnad mot hur det är i Umeå, att man idag redan har trafiken. Då blir det ju inte lika stort problem med vikariebussar, utan man kan köra vidare med de bussar man kör med i dagsläget fram till att samtliga nya bussar är levererade. Själva processen när man byter ut gamla bussar mot nya måste ju gå mycket smidigare när det är samma bolag som får den nya trafiken.

Peter Andersson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 oktober 2008, 11:25:48 AM
Det är väl huvudsakligen Hudiksvallsbussar, ett kontrakt som KR tar över, i södra länsdelen stämmer nog 1 buss riktigt bra.

Swebus Hudiksvall har 4 Godsbussar. Dessa är 4581,4533,5297 och 5298. Sedan har KR-Trafik som håller till i Ljusdal och Bollnäs samt Delsbo i dagsläget 5 Godsbussar. Dessa är 101,102,103, och 104 samt reserven 16

MVH Peter
X-Län

AO

Någon som hört om det blivit någon överklagan annars borde det ju vara helt klart att Swebus nu får trafiken i Gästrikland?

Jan

Citat från: AO skrivet 28 oktober 2008, 08:53:05 AM
Någon som hört om det blivit någon överklagan annars borde det ju vara helt klart att Swebus nu får trafiken i Gästrikland?

Vad jag förstår så är ingen klagan inlämnad. Swebus får köra.
I branschen 37 år

AO

Trevligt. Ska bli intresant att se vad det beställs för bussar. Håller tummarna för att det blir vadsomhellst förutom Volvo 8500...

Bussmicke

Jag håller tummarna för med 8500, en supertrevlig busstyp.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AO

#28
Nja, 8500 hoppas jag inte på. Hellre 8700 i så fall, det är den enda lågentré bussen som kan mäta sig med de riktigt trevliga Vegorna som rullar här just nu. Men det skulle ju också vara kul med något annat än Volvo. Det är ju nästan bara Volvo som rullar i Gävleborg just nu (med undantag för Söderhamn).

Ersa

Citat från: AO skrivet 02 november 2008, 21:41:42 PM
Nja, 8500 hoppas jag inte på. Hellre 8700 i så fall, det är den enda lågentré bussen som kan mäta sig med de riktigt trevliga Vegorna som rullar här just nu. Men det skulle ju också vara kul med något annat än Volvo. Det är ju nästan bara Volvo som rullar i Gävleborg just nu (med undantag för Söderhamn).

Ja, 8700 är faktiskt snäppet bättre än Vegan. Fast så länge det är Swebus som kör vidare lär det nog bli Volvo i första hand. :)