Umeåhistoria: Renmarksplan - Vasaplan

Startat av Stefan Lindström, 11 oktober 2008, 18:34:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Lindström

Har fortsatt mina utgävningar i Umeås busshistoria. Den här gången blir det några bilder från Umeå kommuns bildarkiv. Uppgifter om fotograf och datum är tyvärr inte bevarade.

Vasaplans föregångare hette Renmarksplan och var placerad på det som idag kallas Renmarkstorget. I början av 70-talet beslutades att området skulle göras bilfritt och göras om till torg. Det var i samband med detta som busstrafiken fick flytta till dagens Vasaplan.


Vroooom, och så rökmolnet från "skorstenen" bak. Ett ljud man aldrig glömmer.


Scanior (CR-76:or?) på linje 1 och 3. Vet inte vad det är för modell på frontmotorbussen på linje 5. Men jag kommer ihåg att de var i trafik långt in på 80-talet.


Domus-huset, som skymtar till höger, är det enda på bilden som finns kvar idag.


I bakgrunden till vänster ser man det dåvarande polishuset som idag är en galleria. Trähusen är rivna.


Bara två bussar står inne. En oidentifierbar Scania samt dåvarande vagn 27 (CHA 431) som var en Volvo B58 med Vestfold-kaross från 1968. Det var den enda i sitt slag i Umeå. Den har visats tidigare här på forumet. I början av 80-talet var den inblandad i en rätt otäck olycka. Föraren blev medvetslös och bussen rullade okontrollerat i full fart nedför backen längs Älgvägen på Marieberg (dokumenterad i en av Verspeiders hundpromenader) för att slutligen hamna i diket. Lyckligtvis blev ingen skadad, men gropen finns kvar än idag om man tittar noga. Trots omfattande skador så reparerades vagnen och den gick i trafik ända fram till början av 90-talet.

Väntsalen, den låga bygnaden uppe till vänster ovanför de två bussarna, var precis som dagens väntkurer i huvudsak befolkad av stadens fyllerister. Där fanns också den sk Ultra-kiosken som lyckligtvis också hade en lucka ut mot Vasaplan så att man slapp gå in i själva väntsalen. Där kunde man köpa biljetter och godis. På den här tiden fanns enbart enkelbiljetter att köpa på bussarna.

Det stora trähuset till vänster om väntsalen är Moritska gården. Jag antar att Ultra hade en del lokaler i huset eftersom avlösta förare ofta försvann in i byggnaden. I samband med att biblioteket skulle byggas så bestämdes det att man skulle flytta huset till en ny plats vid Döbelns park nära kyrkan. Huset delades upp i tre delar och pallades upp på stålbalkar med hjul, träden längs flyttvägen sågades ner och transporten av den första delen av huset gick bra. Rätt spännande att följa arbetet från första parkett när man väntade på bussen. Men en morgon möttes förvånade bussresenärer av en rykande brädhög. Under natten hade någon tänt eld på återstoden av bygganden. Eftersom man redan hade flyttat en del av huset så rekonstruerades resten på byggnadens nya plats.

Vasaplan fick sin nuvarande utforming först i mitten av 80-talet när Stadsbiblioteket, Folkets Hus och Nannahuset kom till. Nästan alla gamla trähus på bilden är borta idag. Men en del av husen (tex det Blå huset med sitt karaktäristiska torn och Musikskolan som ofta figurerar som bakgrund till bilder på Holmsundsbussarna) kan ni säkert känna igen på mer nytagna bilder från Vasaplan.

Peter Öden

Hej !

Trevliga sv/v bilder från Umeå, härligt med CR 76:orna !
Säfflebussen i bakgrunden är väl en ScV BF 76.59, någon av vagnarna
3, 8, 9, 10 eller 11 ???

Mvh Peter Ö

bussgrabben

Fantastiskt! Nej, det är knappt så att man känner igen sig. Väldigt trevliga berättelser till varje bild.

Mer mer mer!

Stefan Lindström

Kompletterar bildsvepet med linjekartor från samma tid som bilderna (hösten 1970). Kartorna är hämtade ur en skrift med titeln: "Umeå busstrafikutredning" som producerades av VVB - Vattenbygnadsbyrån i Malmö, på uppdrag av Umeå stads byggnadskontor. Endast endast en mindre del av de föreslagna förändringarna kom att genomföras, inte minst på grund av att staden utvecklades på ett annat sätt än man kunder förutse vid den här tiden, så därför utelämnar jag den delen. Men kartorna med den dåvarande nulägesbeskrivning är ju intressanta som historisk dokumentation.

Översiktskarta. Beklagar skadan på mitten. Kartan har vid något tillfälle rivits söder och därefter tejpats ihop lite snett.


Karta över stadens centrala delar. Tanken på ett bilfritt centrum var uppenbarligen inte aktuell vid den här tiden.

Jona

Tack för trevligt och riktigt intressant läsning. Säger som Bussgrabben, MER MER MER....

/Jona
MVH Filosofen Jona

Greger Larsson

Ja, det var intressanta bilder. Fram till 1/7 1970 var det f ö två aktörer i Ultra-trafiken då Gabrielssons fortfarande trafikerade linje 1 mellan Umedalen och Lasarettet. Hur det fungerade rent praktiskt med biljettsamarbete m m har jag ingen aning om, och vilken var egentligen anledningen till att 1:an behölls medan övriga linjer överläts till kommunen 1965?

/GL

Stefan Lindström

Citat från: Greger Larsson skrivet 13 oktober 2008, 22:50:25 PM
Ja, det var intressanta bilder. Fram till 1/7 1970 var det f ö två aktörer i Ultra-trafiken då Gabrielssons fortfarande trafikerade linje 1 mellan Umedalen och Lasarettet. Hur det fungerade rent praktiskt med biljettsamarbete m m har jag ingen aning om, och vilken var egentligen anledningen till att 1:an behölls medan övriga linjer överläts till kommunen 1965?

/GL

Har ingen aning om detaljerna i det hela, eftersom det var före min tid. Men jag skall rota vidare och se om jag kan hitta något. Det finns ju en del berättelser om konkurrensen mellan Gabrielssons och Umeå kommuns bussar, om tävlingar om vem som körde sträckan på linje 1 snabbast (ibland i vådligt hög fart enligt skrönorna) osv. Återstår att se om något finns dokumenterat. Det är ju tyvärr ofta närhistorien som är sämst dokumenterad. Muntliga berättelser och minnen skrivs alltför sällan ner och dokument kastas "för det är ju skräp som ingen vill ha". Det är först senare man inser att inget finns kvar.

Stefan Lindström

Hittade ytterligare en 70-talsbild på Vasaplan. Hämtad ur en informationsbroschyr om Umeå kommun avsedd för skolelever. Tre olika B58:or. En lite äldre, två lite nyare, men alla i samma typiska utformning med dörrar 2+1+1 (dubbla framdörrar för snabb påstigning - vänster dörr för klippkort, höger för manuell betjäning) och bakplattform utan stolar. Jag antar att det var därför som bakrutorna var gallerförsedda.

bussgrabben


Stefan P

Hej

Vad är det för sorts buss bakom de två Scaniorna på den första bilden?

mvh Stefan P

Stefan Lindström

Citat från: Stefan P skrivet 15 oktober 2008, 18:11:07 PM
Hej

Vad är det för sorts buss bakom de två Scaniorna på den första bilden?

mvh Stefan P

Det måste vara det som kom att bli Ultra, vagn 27 (CHA 431) Volvo B58 med Vestfold-kaross från 1968 (som jag berättade lite om i anslutning till flygbilden över Vasaplan) - innan den kom i Ultras ägo! Riktigt när ägarbytet skedde vet jag inte. Den tillhörde ursprungligen Gabrielssons Linjetrafik. Näst intill omöjligt att ta fel då den inte liknade någon annan vagn. Kommer ihåg de röda sammetsstolarna och den mintgröna målningen inuti. Och linjenummerskylten var också olik alla andra.

Ersa

Citat från: Stefan Lindström skrivet 13 oktober 2008, 23:31:50 PM
Återstår att se om något finns dokumenterat. Det är ju tyvärr ofta närhistorien som är sämst dokumenterad. Muntliga berättelser och minnen skrivs alltför sällan ner och dokument kastas "för det är ju skräp som ingen vill ha". Det är först senare man inser att inget finns kvar.

Det får nog bli att yngre krafter tar tag i saken och försöker sammanställa äldre bilder och fakta. Kollektivtrafikhistoria hör ju samman med stadens övriga historia, och måste ju bevaras till framtiden. Tyvärr är det mest bara i "södra Sverige" som det skrivs historiska böcker om kollektivtrafiken i hembygden, men än så länge finns många äldre herrar och damer kvar i livet att intervjua... så vem vet vad engagerade yngre personer kan hitta på för kul i framtiden?

Tack för dina få men innehållsrika inlägg, Stefan! :)