Huvudmeny

Min nya leksak...

Startat av Yujin Zhang, 01 oktober 2008, 21:20:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang


Sist man tjänstgjorde på Djurgårdslinje i Stockholm blev jag tvungen att ta med en sån här plastleksak som ska tydligen läsa av SL Access kort. Ja...det blev visst tre personer som kom på spårvagnen med nya kortet, INNAN jag fick reda på att man skulle ta med en sådan från TL-rum varje gång man tjänstgör, så något nöje att läsa av kortet fick jag inte.

Kortläsaren känns som en plastig fjärrkontroll (eller urgammal mobil) som man håller i handen. Man ska koppla på sladden till laddaren efter tjänstens slut, däremot fanns det ingen skruvar (tror jag, kollade inte så noga) att öppna leksaken ifall något skulle gå paj. Man hittade också intressanta zoner där, förutom UL och LT även en som heter FL (kanske för "flera"?).

Idag såg jag även trafikvärd vid Hornstull med samma läsare. Då är frågan, har kondisar på bl.a. Roslagsbanan också fått sådana här eller har ni fått mer anvancerade leksaker? 8)

Karsten

Nej, det är dessa som används i alla fall på Roslagsbanan.

Leif D

Den där ser väl helt okej, tycker ja, lagom stor o lätthanterad.
Ser inga skruvar skriver du....
Vad skulle de vara bra för ?  för du menar väl inte på allvar att du tror du skulle få ge dej in i den om den inte fungerade ??
;-)

Yujin Zhang

Citat från: Leif D skrivet 01 oktober 2008, 22:43:53 PM
Den där ser väl helt okej, tycker ja, lagom stor o lätthanterad.
Ser inga skruvar skriver du....
Vad skulle de vara bra för ?  för du menar väl inte på allvar att du tror du skulle få ge dej in i den om den inte fungerade ??

Jag skrev aldrig att JAG skulle öppna den. Läser du mellan raderna ser du att jag menar de som är ansvariga för det lär ha det svårt att öppna den och hitta felet, men men, de har säkert tänkt i förväg om det här (och det är ingenting jag ska lägga mig i då mitt jobb är bara använda läsaren och läsa av SL Accesskort). Skulle det vara så att man bara kastar bort den så fort något är paj, då kan vi snacka miljöskada (om inte lagningen kostar miljön mer än bara skaffa ny).

(Huruvida det finns skruvar eller inte, det måste jag återkomma med om inte någon annan hinner före mig)

Björn Forslund

Ja inte sitter det mekaniska grejer modell en gammal Almex inuti. Snarare ytmonterade integrerade kretsar som bara proffs ska ge sig på. Troligen skickas manicken till tillverkaren/ eller av tillverkaren utsedd verkstad vid behov av ingrepp. De lär också veta hur man öppnar den. Att det inte syns hur man gör beror på att man inte vill att någon klåpare ska ge sig på den och förstöra den ännu mera,

Magnus_J

det finns nog inga andra bärbara läsare än dessa.
finns hos trafikvärdarna, lokalbanorna och biljettkontrollen.


Yujin Zhang

Kommer man kunna "köpa" (eller debitera värde/pengar blir det egentligen) biljett från värdekortet (dagens rabattkupong) när SL väl lanserar det?

Tänkte på att själva läsaren kräver ingen inloggning som biljettmaskinen gör och då är det väl lite svårt att skilja vem som "sålde" biljetten till kunden?

Magnus_J

Det vet jag tyvärr inte än.

Jo

Inga batterier som behöver bytas heller då?

Yujin Zhang

Citat från: Jo skrivet 05 oktober 2008, 11:38:32 AM
Inga batterier som behöver bytas heller då?

Laddningsbart batteri.

Jo

Citat från: Yujin Zhang skrivet 05 oktober 2008, 11:42:56 AM
Laddningsbart batteri.

Men det är väl ändock den del som kommer att behövas bytas oftast och som inte borde kräva en serivcetekniker.

Simon Bertilsson

Citat från: Jo skrivet 05 oktober 2008, 12:29:45 PM
Men det är väl ändock den del som kommer att behövas bytas oftast och som inte borde kräva en serivcetekniker.

Det blir allt vanligare att man inte själv kan byta batterierna i sina elektronikprylar. Ta min iPod till exempel.

Patrik

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 05 oktober 2008, 12:44:29 PM
Det blir allt vanligare att man inte själv kan byta batterierna i sina elektronikprylar. Ta min iPod till exempel.

Det är bra för Apple, antingen får dom in några hundralappar för byte av ett batteri när det är slut och kunden får vänta ex antal veckor på det eller så går otåliga kunder och köper en ny iPod istället och Apple får in mer pengar.

Simon Bertilsson

Citat från: Patrik skrivet 05 oktober 2008, 19:05:16 PM
Det är bra för Apple, antingen får dom in några hundralappar för byte av ett batteri när det är slut och kunden får vänta ex antal veckor på det eller så går otåliga kunder och köper en ny iPod istället och Apple får in mer pengar.

Precis. Ta mig till exempel.  ::)
Nåja.. Min förra iPod strulade på flera vis än att batteriet började ta slut. Dessutom lockade den nya med video och större lagringsutrymme. ;)

Ersa

Citat från: Yujin Zhang skrivet 01 oktober 2008, 21:20:50 PM
Kortläsaren känns som en plastig fjärrkontroll (eller urgammal mobil) som man håller i handen.

Klart att den ska vara stor, klumpig och omodern. Annars matchar den ju inte den gigantiska biljettmaskinen i bussarna! :P

Citat från: Yujin Zhang skrivet 01 oktober 2008, 21:20:50 PM
Man hittade också intressanta zoner där, förutom UL och LT även en som heter FL (kanske för "flera"?).

LT = Länstrafiken (i Södermanland?) För det finns ju enligt vissa bara ett enda "Länstrafiken" i hela Sverige....  ::)