Volvo 240 "Torslanda" och andra "mulor"

Startat av Bengt Jönsson, 22 september 2008, 22:03:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Enligt uppgift lär det det sista tillverkningsåret 1993 av Volvos 240-modell ha producerats ett antal bilar med beteckningen "Torslanda".  Denna "specialmodell" skall ha strippats på allt elektriskt lull-lull och annat som skulle kunna krångla och rosta i ett kallt klimat.
Stämmer detta eller är det en myt på samma sätt som att det på 70-talet funnits prototyper som Volvo 263 - en combi-coupe variant och att det funnits minst en Volvo 165, dvs en 145:a med 6-cylindrig B30-motor.

Sanning som dokumenterats är dock att ett antal "mulor" (udda specialfordon med ovanliga detaljer) av Volvo körde över kanten när Tjörnbron rasade 18:e Januari 1980

/Bengt

K R

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 22 september 2008, 22:03:16 PM
Stämmer detta eller är det en myt på samma sätt som att det på 70-talet funnits prototyper som Volvo 263 - en combi-coupe variant och att det funnits minst en Volvo 165, dvs en 145:a med 6-cylindrig B30-motor.
/Bengt

Hej!
Länk till bild på prototypen Volvo 263GL.
Står på Volvos museum i Göteborg.

http://www.sebastian-kroeckel.de/Automobile/Originale/Museen/VMG-Volvo%20263%20GL-1975.html

Jag har även sett ett foto på en 145 med 164-front, vet ej om det låg en B30 under huven.
Den såg dock ut att kunna vara konverterad utan inblandning av Volvo själva.

Sen gjorde ju f ö SAAB ett försök till combi-coupé kaross med SAAB 95 som grund (SAAB 98).
Länk till bild:

http://home.swipnet.se/danny/history10.htm

mvh K R

Stefan Lindberg

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 22 september 2008, 22:03:16 PM
Sanning som dokumenterats är dock att ett antal "mulor" (udda specialfordon med ovanliga detaljer) av Volvo körde över kanten när Tjörnbron rasade 18:e Januari 1980

/Bengt

Jag blir lite nyfiken på dessa "Mulor" som ska ha ramlat av bron.
Varför åkte just dessa bilar här och varför flera på samma gång ?
Och vad för specialbilar var det ?

M

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 22 september 2008, 22:59:13 PM
Jag blir lite nyfiken på dessa "Mulor" som ska ha ramlat av bron.
Varför åkte just dessa bilar här och varför flera på samma gång ?
Och vad för specialbilar var det ?

Maskad prototyp till 740. 760 menar jag.

/M

Nor1

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 22 september 2008, 22:03:16 PM
Enligt uppgift lär det det sista tillverkningsåret 1993 av Volvos 240-modell ha producerats ett antal bilar med beteckningen "Torslanda".  Denna "specialmodell" skall ha strippats på allt elektriskt lull-lull och annat som skulle kunna krångla och rosta i ett kallt klimat.
Stämmer detta eller är det en myt på samma sätt som att det på 70-talet funnits prototyper som Volvo 263 - en combi-coupe variant och att det funnits minst en Volvo 165, dvs en 145:a med 6-cylindrig B30-motor.

Sanning som dokumenterats är dock att ett antal "mulor" (udda specialfordon med ovanliga detaljer) av Volvo körde över kanten när Tjörnbron rasade 18:e Januari 1980

/Bengt
http://www.164club.org/models.html
http://www.240sidan.com/240.html

Lite info om bilarna, dock dålig info om "torslanda-edition" på 240

Ersa

Citat från: K R skrivet 22 september 2008, 22:34:43 PM
Jag har även sett ett foto på en 145 med 164-front, vet ej om det låg en B30 under huven.
Den såg dock ut att kunna vara konverterad utan inblandning av Volvo själva.

Jag har sett två sådana "165:or" i verkligheten, men dessa båda kan ju ha varit egna "hem-ombyggen".

Dock hittade jag detta på Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_165
Kolla in den extra långa kombin på bilden. ;D

Bengt Jönsson

Men de 264:or som blev ombyggda till landauletter för DDR:s högsta ledning måste ha varit de ultimata Volvobilarna..
Achtung, achtung - Hier kommt der ministerpräsident der DDR - liebe Genosse Erich Honecker !
;D ;D ;D :o 8) 8) 8)



S Svensson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 22 september 2008, 22:03:16 PM
Enligt uppgift lär det det sista tillverkningsåret 1993 av Volvos 240-modell ha producerats ett antal bilar med beteckningen "Torslanda".  Denna "specialmodell" skall ha strippats på allt elektriskt lull-lull och annat som skulle kunna krångla och rosta i ett kallt klimat.
Stämmer detta eller är det en myt på samma sätt som att det på 70-talet funnits prototyper som Volvo 263 - en combi-coupe variant och att det funnits minst en Volvo 165, dvs en 145:a med 6-cylindrig B30-motor.



/Bengt
Det har producerats ett antal 240 bilar avsedda att förlängas. Dessa hade troligen 6 cyl motor för att bli ambulans.
Det finns några "165" byggda på det som var dåv Volvo Tekn iska Center. Jag har även sett någon 145 utrustad med 165 front.
När det gjordes prototypbygge våren 1974 så byggdes även 262. Dessa var 2 dörrars fordon. Sedan finns det enstaka 263 men även "pick-up".
En av de sista byggda 240 var en avkortad sådan.
1978 hölls en kollektivtrafikmässa. Då ställdes 245T ut,som var en förlängd kombi med "normala"dörrar. Avsedd för taxiändamål i motsats till sedanbilar som var 264förlända där dörrarna också var av specialutförande.
De mulor som körde av Tjörnbron vill jag minnas var utrustade med avvikande bakaxlar. Dvs de som 760 fick senare. Ibland kör provfordon uppgjorda rutter för att prova. Om jag inte minns fel så var förarna på någon slags konferens eller utflykt. Förarna tror jag inte heller var provförare utan chefer. Sista byggda 164 byggdes fö i Kalmar och hade årsmodell 1975. Dessa hade handbroms i kardanhuset,alltså i mitten där växelspaken finns. Tidigare var handbromsen placerad med handtaget emellan vänsterdörren och vänster förarstol.
Udda  Volvo är ombyggda 850 dels lastbilar med "boggie" och har en form av kapell¨. Inuti finns plats för en bil. Användes för att transportera bilar emellan Hällered och Sörred. Av den modell som kallas 8096,alltså V70 urspungliga, finns det någon som var pick-upp (STH 160?).
Udda är även den 765 som finns hos Lundby bil och som enl uppgift i detta forum kan ha varit ambulans i Borås. Denna har ambulanskaross från Olofström och har använts i interntransporter.
Observera att det någon gång kan vara svårt att skilja emellan 240 och 260. Om vi tar fordon med 6 cyl motor har det funnits sådana 244GLT-silver-märke som var en speciell variant för att passa en speciell förmånsgrupp i skatt. Ambulanser har 240 front pga huv är i aluminium men motor 6 cyl. (enstaka undantag). Sedan så finns 260 kaross och 240 motor och denna modell kallas ofta 240GL senareGLT på marknader som inte köper 260.Vad gäller 744/944 finns det sådana,bla till Italien, som fått samma bakaxel 6 cyl har.
på 70 talets slut fick vissa 240 motorer som kallas B17. Men B19 ,21 och 23 var vanligare.Dieselvarianten hade ursp motorer från VW.Innan Skövde började bygga PV diesel.
Till sist berättade Bengt Nordin om för mig attdet fanns en 144/142 som sparats. Denna hade olika dörrarrangemang på Vänster och högersidan. Bengt arbetade som elbesiktigare under tidigt 70 tal.Bengt var ibland med på jv utfärder med SJK.  

S Svensson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 25 september 2008, 22:54:06 PM
Men de 264:or som blev ombyggda till landauletter för DDR:s högsta ledning måste ha varit de ultimata Volvobilarna..
Achtung, achtung - Hier kommt der ministerpräsident der DDR - liebe Genosse Erich Honecker !
;D ;D ;D :o 8) 8) 8)




Utfördes av Nilssons i Laholm. Finns beskriven i en av Laholms hembygdsföreningens årsbok.

stefanruf

Den sista 240 byggdes 93-05-05 och var en herrgårdsvagn med tilläggsnamnet polar och var avsedd för den italienska marknaden.Bilen är mörkblå och finns uppställd på volvos bilmuseum i arendal/göteborg.
Här är en bild på den.
[/img]
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 22 september 2008, 22:03:16 PM
Enligt uppgift lär det det sista tillverkningsåret 1993 av Volvos 240-modell ha producerats ett antal bilar med beteckningen "Torslanda".  Denna "specialmodell" skall ha strippats på allt elektriskt lull-lull och annat som skulle kunna krångla och rosta i ett kallt klimat.
Stämmer detta eller är det en myt på samma sätt som att det på 70-talet funnits prototyper som Volvo 263 - en combi-coupe variant och att det funnits minst en Volvo 165, dvs en 145:a med 6-cylindrig B30-motor.

Sanning som dokumenterats är dock att ett antal "mulor" (udda specialfordon med ovanliga detaljer) av Volvo körde över kanten när Tjörnbron rasade 18:e Januari 1980

/Bengt

stefanruf

Här kommer lite fler experimentvagnar från volvos museum,bilderna tog jag i sommras.
Helgonet bilen

PGs tjänstebil en 240 turbo av 80 års modell(volvos turbomodell kom 1981 med den nya faceliften)

262c bertone på facelift modellen

"Philip"med v8 byggdes bara i ett ex

"Raketen"en förstudie till p1800 ES

263 GL combi coupe modell av 260 modellen som aldrig blev av

Volvo VCC från 1980, en förstudie till volvo 760 som lanserades 1982

Bakifrån

Volvo 480 cab

Taximodell ala london

Volvo VESC en säkerhetsstudie som byggdes innan 240 kom 1975

Volvo LCP 4

HA HA HA

Volvo ECT TRUCK miljöstudie

Miljöbuss studie

Volvo ECC teknikstudie som kom 1993. Notera likheten med s80 som kom 1999

Och så en massa konceptbilar









Bengt Jönsson

Synnerligen "dräggabla" bilder..  8)
I somras blev jag på Storåsvägen strax innan korsningen med LV 190 omkörd av en "XC90" som jag tyckte hade krympt i  tvätten.  En SMS slagning på registreringsnumret mot vägverket bilsvar 714 56 gav att det var en Volvo (och inget mer) och att fordonet var reggat på bara just Volvo PV i Göteborg.  Hängde på/efter och såg att det stod "test veichle" på bilen som jag nu såg inte var en "vanlig" XC90 utan en mindre modell.  Upp med mobilkameran och tog några bilder men då såg testförarna mig och trampade gasen i botten på 70-vägen bort mot Gråbo.

Japp, det var nya XC60 men utan beteckningar.
;D ;D

/B

Simon Bertilsson

Tack för det! :)
Jag var på museet våren 07, och var nära att komma dit för två veckor sen. Tyvärr hanns det inte med sist. Grymt intressant att gå där och kolla bland gamla uddamodeller iaf!  :D