70- och 80-talsbussar i Närke

Startat av Mikael T Nilsson, 25 juli 2008, 21:14:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

De bussar jag minns som fick skyltskåpet utbytt var väl ändå Volvo led- Men minnet kan ju vara förrädiskt ibland. Ikarus-ledbussen kom långt senare, under Näckrosbusstiden om jag inte är helt fel ute. Jag tror det var ungefär samtidigt som Örebro fick bussar från Sundsvall också vilka gick som skolbussar. Odensbacken fick en Volvo/Helmark med invnumret 8870.
Mvh Jan G

AL

Citat från: bilomnibussen skrivet 21 december 2008, 12:05:57 PM
De bussar jag minns som fick skyltskåpet utbytt var väl ändå Volvo led- Men minnet kan ju vara förrädiskt ibland. Ikarus-ledbussen kom långt senare, under Näckrosbusstiden om jag inte är helt fel ute. Jag tror det var ungefär samtidigt som Örebro fick bussar från Sundsvall också vilka gick som skolbussar. Odensbacken fick en Volvo/Helmark med invnumret 8870.
Mvh Jan G

Även de Scanior som jag redovisar fick skyltskåpet ombyggt i samband med en allmän uppfräschning av dessa bussar, d v s T-Buss 19-25, något som dessutom innebar att den gamla ÖTAB-målningen ersattes med T-Buss egen!

När det gäller Ikarusledvagnen från Jämtlandsbuss kom den innan Näckrosbuss bildades - om jag inte är helt ute och cyklar. Kan den möjligtvis ha fått inv.nr 211?

bilomnibussen

Jo, jag är ju också medlem i Cykelhistoriska...Ikarusen hade bestämt invnr 211. Dessutom tog det mycket lång tid innan Näckrosbuss invnummer infördes i Örebro. De stadsbussar som var levererade före sammanslagningen fick i det längsta behålla sina gamla nummer trots att det slog gnistor i det ålderdomliga huvudkontoret i Nyköping.
Mvh Jan G

AL

I vart fall i Örebro var det väl ingen som tog någon större notis om vad envåldshärskaren och hans få följeslagare tyckte och ihärdade!  Mycket riktigt dröjde det låååång tid innan de 4-siffriga numren klistrades på bussarna!  Ja med undantag för nyleveranser då förstås!

bilomnibussen

De chefer som fick sparken eller nästan sparken ofördröjligen tog hänsyn till vad han tyckte. Själv var jag förbannad varje dag i fyra år innan det äntligen blev en ny regim.
Mvh Jan G