Norges hårda straff vid fortkörning !!

Startat av at1981, 06 juli 2008, 21:08:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!


Här kan ni läsa om Norges hårda straff för fortkörning:
http://www.regjeringen.no/en/archive/Bondeviks-2nd-Government/Samferdselsdepartementet/247485/255637/brudd_pa_vegtrafikklovgivningen-okte.html?id=256381

Sedan har jag en fundering som ni säkert kan besvara -- När skall man betala resp. belopp som anges i höger resp. vänsterspalten för samma brott?


Svenska straff för fortkörning: http://www.polisen.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.html


MVH Alexander T !!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

RoTe

Tänk vilket enkelt sätt att bli av med turister på. Jag vägrar köra i Norge.  ;D

Daniel Söderberg

Ja eller så håller man gällande fart som slipper man böter.
Ska det vara så svårt då??


Karsten

Citat från: Daniel Söderberg skrivet 06 juli 2008, 21:38:40 PM
Ja eller så håller man gällande fart som slipper man böter.
Ska det vara så svårt då??



Men det är ju bra att RoTe inser sina begränsningar och således åker tåg i stället när han ska till Norge? ;)

Daniel Söderberg


RoTe

Citat från: Daniel Söderberg skrivet 06 juli 2008, 21:38:40 PM
Ja eller så håller man gällande fart som slipper man böter.
Ska det vara så svårt då??



Alla gör vi misstag och jag känner att det inte är värt risken.

JDS

Citat från: RoTe skrivet 07 juli 2008, 13:10:16 PM
Alla gör vi misstag och jag känner att det inte är värt risken.

Fortkörning är inte ett misstag, det är ett brott och sådana gör inte vi alla! Jag vet att man kan missa en skylt, men sannolikheten att bli bötfälld för att man missat en hastighetsskylt är obetydlig. Du missar kanske en av tusen skyltar. Sannolikheten för att du kör förbi en hastighetskontroll just då skall alltså divideras med tusen så får du sannolikheten för att bli bötfälld för din ouppmärksamhet (som också är brottslig). Om du däremot brukar köra lite för fort här och var så blir sannolikheten många gånger större att du får böter, och då kan du inte kalla det för ett misstag. Det är inte ett misstag att skita i bestämmelserna!

Simon Bertilsson

Tja... Min första hastighetsböter berodde på en missad (och för övrigt välkamouflerad) 50-skylt i Staffanstorp.

Olle

Jag har för mig att fortkörningsböter åtminstone på Åland är kopplade till fortkörarens inkomst, läste för något år sen om någon svensk som fick otroliga böter, uppåt 12-15000 i svenska krononr om jag inte missminner mig för mycket

RoTe

Citat från: Olle skrivet 07 juli 2008, 16:37:52 PM
Jag har för mig att fortkörningsböter åtminstone på Åland är kopplade till fortkörarens inkomst, läste för något år sen om någon svensk som fick otroliga böter, uppåt 12-15000 i svenska krononr om jag inte missminner mig för mycket

Gäller hela finland.

Ulf Rådeström

Citat från: at1981 skrivet 06 juli 2008, 21:08:52 PM
Hejsan!


Här kan ni läsa om Norges hårda straff för fortkörning:
http://www.regjeringen.no/en/archive/Bondeviks-2nd-Government/Samferdselsdepartementet/247485/255637/brudd_pa_vegtrafikklovgivningen-okte.html?id=256381

Sedan har jag en fundering som ni säkert kan besvara -- När skall man betala resp. belopp som anges i höger resp. vänsterspalten för samma brott?


Svenska straff för fortkörning: http://www.polisen.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.html


MVH Alexander T !!

Lätt svarat:
Du skall alltid betala beloppen i den högra spalten, eftersom den vänstra innehåller vad man fick betala innan höjningen.
Lite logik bara  :)

Mikael Lövgren

ja det gäller att ta det lugnt på Norges vägar. kan kännas lite trögt att bara få köra i 80 med buss, så det är ganska lätt att trampa lite för hårt på gasen. sen har ju Norge nästan fler hastighetskameror än lyktstolpar.
den som står mellan Tusenfryd och Oslo är den kameran som tar flest förtkörare i Norge.
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...