Utsikt från förarplats.

Startat av Nupski, 22 juni 2008, 00:57:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski

Citat från: Tomas Fransson skrivet 04 augusti 2008, 12:18:45 PM
Hmm... kan det vara Snipen... he he bruka inte memorera papperskorgarna  ;D

Rätt.  ;D

Jonas Strömblad


Här kommer en bild med utsikt från en förarplats...  :)
/J

Jonas Strömblad

Citat från: Mange_buss skrivet 03 augusti 2008, 16:57:36 PM
Är denn bild tagen vid Oxdjupet??

Nej, det är inte Oxdjupsleden. Lite längre norrut hittar man Ljusteröleden, och där är bilden tagen (Östanå-sidan, precis när jag kör ombord min buss).
/J

Karsten


Nupski


Skintebovägen, Billdal 2008-08-04

Idag vart man reserv i regnovädret. Fick börja med att köra iväg 214 till plåtnissen för att montera en lucka som av någon händelse ville trilla av. Väl hos smeden fick jag plocka upp 316 och sticka direkt för att göra ett vagnbyte nere i Skintebo. 556 fick elknas på ett grymt bra ställe precis efter en skymd kurva med ett fel jag aldrig stött på tidigare.



"Onboard diagnos fel" vilket gjorde att alla pipmojänger och varningslampor lyste omvartannat. Nu vet jag hur brandvarningsvisslan på en MAN låter, en ostämd tvärflöjt. En kille från MAN service kom störtandes i en pickup efter drygt en timme, ryckte ur bägge muxarna och plockade tillbaks dem. Detta räckte för att kunna frakta den till MAN. Där hade jag möjlighet att kika på buss 102, var lite tajt om utrymme så det bidde inget kort.

Efter det så hämtades 569 på MAN i Göteborg även den en A23a för att dundra iväg på nästa äventyr. En buss hade fått fel på defrostern 301 en Den Oudsten så det var bara att göra ett vagnbyte på Opaltorget. Defrostern lagades kvickt på buss 301 och den fick gå till Brunnsparken för ett vagnbyte med 306. Hämtade 306 med havererad defrosterfläkt på Brunnsparken för att köra ner den till garaget. På vägen behagade bromsarna på mittaxeln ge upp så den åkte direkt till verkstad.

Hämtade därefter 317 på verkstad för att köra den till garaget. Fick i mig en slatt kaffe innan det var dags att hämta hem 214 som hade satts i trafik. Så ner till Brunnsparken med 308 för snabb skifte med 214. 214 hade drivningsproblem men jag gav mig den på att lunka hem bussen till depå. Kom nästan runt garageplan innan den inte ville driva mer. Efter omstart så verkade felet borta. Glapp i kabeln till styrboxen?

Så höll det på hela kvällen. Fick lite rast och vila när 317 skulle iväg på hydralslangsbyte. Det fanns ingen som kunde plocka upp mig så jag fick vänta till bussen vart klar.

Reservtjänst i 8timmar kan vara en gäspning med en bok i näven eller en hektisk dag med mycket jobb. Idag vart det jobb hela tiden.

* Buss 301-321 är Den Oudsten B93 ledbuss. Buss på 500 serien är MAN A23 ledbuss. 214 är en Volvo B10-M Säffle. 102 är en inte ännu levererad MAN A78.

Zella

Man blir alltid MUXad i dessa bussar  :-\

Mange_buss

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 04 augusti 2008, 20:25:37 PM
Nej, det är inte Oxdjupsleden. Lite längre norrut hittar man Ljusteröleden, och där är bilden tagen (Östanå-sidan, precis när jag kör ombord min buss).
/J

Ok, tack   ;D

Nupski



Norra Hamngatan / Gustaf Adolfs torg, Göteborg 2008-08-06

Igår var det bilutställning på Gustaf Adolfs torg som vanligt på somrarna.

Nupski



Kungssten, Göteborg 2008

Den som körde den bilen fick väldigt bråttom att försvinna när jag plockade upp kameran. Undra varför ::), på terminalområdet gäller som vanligt amtörfordonsförbud. Bilden togs i våras har medvete gjort den lite oskarp samt suddad registreringsnummer.

Inatt var det linje 58 natt som gällde igen, man börjar 20:30 och slutar 4:36 ett riktigt skönt pass. Först några timmars småstudsande på linje 20, 64, 95, 96 samt 99 innan man kör 2½ varv med natt 58 Marklandsgatan - Skintebo.

Ordningen på smålinjerna var som följer:

20:30, 96, till Frölunda Torg från Klippan (Garaget).
21:00, 99, ett helt varv från Frölunda Torg till Hjalmar Brantingsplatsen och tillbaks.
22:00, 20, från Frölunda Torg till Eketrägatan
22:31, 64, från Eketrägatan till Marklandsgatan över Högsbohöjd.
23:14, 95, från Marklandsgatan till Frölunda Torg via Järnbrott
23:30, 99, ett helt varv från Frölunda Torg till Hjalmar Brantingsplatsen och tillbaks.
00:27, Tom till depå för rast.

Sen var det resa med spårvagn från Vagnhallen Majorna till Marklandsgatan 01:26

01:46, 58, riktning Skintebo från Marklandsgatan
02:19, 58, riktning Marklandsgatan från Skintebo
02:46, 58, riktning Skintebo från Marklandsgatan
03:19, 58, riktning Marklandsgatan från Skintebo
03:46, 58, riktning Skintebo från Marklandsgatan
04:11, tom till depå från Skintebo.


Nupski


Simon Bertilsson

Citat från: Tomas skrivet 10 augusti 2008, 23:32:17 PM
En FM7? Ser att den är utrustat med ratt modell obehaglig.

Nej, en FM9 (som 2002 avlöste FM7, som ser helt annorlunda ut interiört).
Ratten kan väl kännas lite klumpig om du frågar mig. Finns det alltså något alternativ?

Nupski

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 11 augusti 2008, 00:09:04 AM
Nej, en FM9 (som 2002 avlöste FM7, som ser helt annorlunda ut interiört).
Ratten kan väl kännas lite klumpig om du frågar mig. Finns det alltså något alternativ?

Sist jag satt i en lastbilshytt var en FL6 11  ;D. Finns den mindre ratt varianten våra Volvo B7 har den, B9S har den stora. Men man saknar den gamla Volvo ratten 86-03.

Simon Bertilsson

Citat från: Tomas skrivet 11 augusti 2008, 00:24:41 AM
Sist jag satt i en lastbilshytt var en FL6 11  ;D. Finns den mindre ratt varianten våra Volvo B7 har den, B9S har den stora. Men man saknar den gamla Volvo ratten 86-03.

Nu är jag ju inte så himla bevandrad i området, men jag tycker att FM7 har rätt schysta rattar.  ;)

Nupski

#59

Myntgatan, Göteborg 2008-08-12

Står på hållplats Madängsgatan och blickar ner mot Götaverkens gamla varvskontor. Tog en bild av Myntgatan åt andra hållet för ett tag sen. Många av husen runt omkring sägs vara delvis byggda av gamla varvsplank. Går man runt i området här och dagdrömmer bara lite så kan man fortfarande höra slamret från varven.

Sitter i GS 557, bussen som jag mosade polisbil med för en månad sen, den här gången så klarade jag mig utan olyckor.

Ikväll försökte en taxiförare göra en totalblåsning på mig men misslyckades, vad jag tycker om dessa behöver man inte ta upp här  ::), men att blåsa en kille som sitter i uniform från ett av Göteborgs största och äldsta åkerier är nog gränsen till total idioti. Visst det finns många bra förare inom kåren på taxi också men de börjar bli färre. Så det blev en gratistur när deras förmansbil dök upp, undrar om föraren blev förvånad.