SS-Busslinje 79 Fråga

Startat av Peter Rost, 25 april 2008, 18:41:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Hej !

Är  det  någon  som  vet, eller  kanske  minns  om  ovannämda  linje  var  trådbuss  före  1953, då  Metropolbussarna  H19  började  trafikeras  hos  dåvarande  SS.  Linjen  gick  mellan  Brunkebergstorg-Hammarby, och  förlängdes  senare  ut  till  Björkhagen.

/Peter

Peter Öden

Hej !

Nämnda linje har inte varit en trådbusslinje, det var väl SS litt. H 8 och H 15 som trafikerade linjen.

Mvh Peter Ö

Peter Rost

Citat från: Peter Öden skrivet 25 april 2008, 19:40:10 PM
Hej !

Nämnda linje har inte varit en trådbusslinje, det var väl SS litt. H 8 och H 15 som trafikerade linjen.

Mvh Peter Ö

Tack  för  info.

Fick  känslan  av  att  linjen  gick  på  tråd,  innan  förlängningen  till  Björkhagen.

/Peter

Kristofer

Citat från: Peter Rost skrivet 27 april 2008, 20:31:40 PM
Tack  för  info.

Fick  känslan  av  att  linjen  gick  på  tråd,  innan  förlängningen  till  Björkhagen.

/Peter

Om jag inte är felunderrättad så var det väl SS:s tätast trafikerade linje på sin tid, med varannanminutstrafik under rusningen.

Det är svårt att idag föreställa sig hur tät trafiken måste varit på Skeppsbron och Götgatan, när inte bara denna linje, innerstadslinjerna och spårvagnarna (nej, inte på Götgatan. Jag vet...) gick här, utan även 90 och 91 till Årsta med tät trafik.

( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Leffe

Hej

Min svärfar Kurre var konduktör pålinje 79 1952.
Det var en vanlig dieselbuss men han brydde sig aldrig om modell eller littera.
Bussen fastnade ofta i köer på Skeppsbron, vilket gjorde att man fickför kort matrast (ca 30-40 min i st f 1 tim). Då utgick 1 timme övertid. (bra betalt i hårda tider) Sedermera ändrades körtiden för att korrigera detta.
Frågan är väl hur man löser sådant numer. Inte alls misstänker jag. / Leffe

Cero

Citat från: Leffe skrivet 28 april 2008, 13:11:31 PM
Hej

Min svärfar Kurre var konduktör pålinje 79 1952.
Det var en vanlig dieselbuss men han brydde sig aldrig om modell eller littera.
Bussen fastnade ofta i köer på Skeppsbron, vilket gjorde att man fickför kort matrast (ca 30-40 min i st f 1 tim). Då utgick 1 timme övertid. (bra betalt i hårda tider) Sedermera ändrades körtiden för att korrigera detta.
Frågan är väl hur man löser sådant numer. Inte alls misstänker jag. / Leffe

Finns rast överhuvud taget numera är det väl på förarens bekostnad. Konduktören behöver ju inte rast nuförtiden. ;D

Leffe

He he... sant. Glömde tillägga att bussföraren också fick ÖT.

Svärfarsan har haft rast sedan 1994. Halvkrasslig men klar i skallen. Tänkte pumpa det levande museiföremålet på mer intressant om frågor dyker upp. Tyvärr har han inga bilder på bussar. Osentimental typ. ;D

Leffe

Staffan Sävenfjord

Citat från: Leffe skrivet 28 april 2008, 21:58:26 PM
He he... sant. Glömde tillägga att bussföraren också fick ÖT.

Svärfarsan har haft rast sedan 1994. Halvkrasslig men klar i skallen. Tänkte pumpa det levande museiföremålet på mer intressant om frågor dyker upp. Tyvärr har han inga bilder på bussar. Osentimental typ. ;D

Leffe

Trevligt att ta del av hans erfarenheter. Det där med avsaknade bilder får vi väl leva med.  :)
En sak dock jag undrar över: om man nu hade så lätt att få betalt i form av övertid för den förkortade rasten, hände det då inte att föraren medvetet maskade för att man skulle få lite extra övertid? Det vanliga på den tiden var väl att förare och konduktör hade matlåda eller smörgåspaket med sig, så 30-40 minuter räckte väl till för att hinna få i sig lite mat.
När jag jobbade på restaurangvagnarna och vi var si så där 20 minuter sena i Södertälje brukade vi gå fram med en kopp kaffe och en bulle till lokföraren och försynt påpeka att TR-personalen fick övertid om tåget var 31 minuter eller mer försenat till slutstation. Det gav förvånansvärt ofta resultat.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

K R

Citat från: Kristofer skrivet 28 april 2008, 09:49:27 AM
Om jag inte är felunderrättad så var det väl SS:s tätast trafikerade linje på sin tid, med varannanminutstrafik under rusningen.


Hej!

En linje som brukar nämnas när det diskuteras vilken SS-linje som hade den tätaste trafikeringen är linje 75.
Den gick från början mellan Skanstull och Tallkrogen. Förlängdes senare till Gubbängen.
Turtätheten under rusningstrafik lär ha varit 1½ min.

Länk nedan till linjehistorik av Jimmy Bergman:

http://www.fatburen.org/jimmy/w075u03.htm

mvh K R

Cero

Citat från: Leffe skrivet 28 april 2008, 21:58:26 PM
He he... sant. Glömde tillägga att bussföraren också fick ÖT.

Svärfarsan har haft rast sedan 1994. Halvkrasslig men klar i skallen. Tänkte pumpa det levande museiföremålet på mer intressant om frågor dyker upp. Tyvärr har han inga bilder på bussar. Osentimental typ. ;D

Leffe

I Gunnar Ekelunds fotobok som gavs ut av Spårvägsmuseet häromåret finns en fin vinterbild på ett höghus på linje 79 mot Kärrtorp. Enligt bildtexten befinner sig bussen på Nynäsvägen. Kul att få lite mer historia bakom linjenumret.

K R

Citat från: Cero skrivet 28 april 2008, 23:48:40 PM
I Gunnar Ekelunds fotobok som gavs ut av Spårvägsmuseet häromåret finns en fin vinterbild på ett höghus på linje 79 mot Kärrtorp. Enligt bildtexten befinner sig bussen på Nynäsvägen. Kul att få lite mer historia bakom linjenumret.

Hej!

Jag antar att du menar bilden på sidan 85 i denna bok, observera att den bussen går på linje 78 (Skanstull-Kärrtorp).
I samma bok på sidan 108 finns emellertid en bild på en H15 på linje 79, fotograferad vid Karl XII Torg.

mvh K R

Kristofer

Citat från: K R skrivet 28 april 2008, 23:14:04 PM
Hej!

En linje som brukar nämnas när det diskuteras vilken SS-linje som hade den tätaste trafikeringen är linje 75.
Den gick från början mellan Skanstull och Tallkrogen. Förlängdes senare till Gubbängen.
Turtätheten under rusningstrafik lär ha varit 1½ min.

Länk nedan till linjehistorik av Jimmy Bergman:

http://www.fatburen.org/jimmy/w075u03.htm

mvh K R

Då var det jag som mindes fel. Tack för korrigeringen.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Cero

Citat från: K R skrivet 29 april 2008, 00:41:58 AM
Hej!

Jag antar att du menar bilden på sidan 85 i denna bok, observera att den bussen går på linje 78 (Skanstull-Kärrtorp).
I samma bok på sidan 108 finns emellertid en bild på en H15 på linje 79, fotograferad vid Karl XII Torg.

mvh K R


Tack för korrigeringen. Hade tyvärr inte ork att gräva fram boken igår kväll. Dock fortfarande intressant bildmaterial från busslinjer i området utmed nuvarande t-banelinjen mot Skarpnäck.

K R

Citat från: Cero skrivet 29 april 2008, 08:44:17 AM
Tack för korrigeringen. Hade tyvärr inte ork att gräva fram boken igår kväll. Dock fortfarande intressant bildmaterial från busslinjer i området utmed nuvarande t-banelinjen mot Skarpnäck.

Hej!

Absolut en liten pärla i bokhyllan!
Jag var tvungen att bläddra igenom den efter gårdagens kollationering av bussen på linje 78.
På tal om linje 79 så visar uppslaget på sid. 6-7 i denna bok två bilder från Skeppsbron med
(förutom övriga intressanta detaljer) H15-vagnar på linje 79 resp. 79B.

mvh K R

Peter Rost

#14