"Körspec" annu dazumal

Startat av Greger Larsson, 24 mars 2008, 21:30:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson


Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 mars 2008, 21:36:47 PM
48 timmarsvecka ja.

Specen från Revsund jag visade igår innebar arbete 6 dagar v 1 och 5 dagar v 2 för att nå upp till 40 timmar.

Det där med en timme för kundbeställningar och en halvtimme för att hämta spritpaket gillade jag. Den första timmen torde föraren fått det ganska stressigt med att springa runt till systemet, apoteket, skräddaren och sjukvårdsaffären för att hinna med alla beställningar. Hur var det nu: gick han till frisören och klippte sig åt Johansson i Småtjärn också?  :D
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Jo, antagligen.. Jag tycker också att det var rätt häftigt med en timme arbetstid avsatt för kundbeställningar så (relativt) sent som 1970. Undras hur bussbolaget fick betalt?

/GL

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 24 mars 2008, 22:40:50 PM
Jo, antagligen.. Jag tycker också att det var rätt häftigt med en timme arbetstid avsatt för kundbeställningar så (relativt) sent som 1970. Undras hur bussbolaget fick betalt?

/GL

Sannolikt bjöd bussbolaget på den servicen. I och för sig fanns väl en möjlighet att ta extra betalt för varje ärende, men det fanns säkert många som försökte komma undan ("Jo du, Viklund, du kan väl köpa mig en liter och ett 30-pack så hjälper jag dig att mura på lördag"). 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Det känns ju ändå som det var bättre arbetstid 1970 passet ser ju hyfsat ut inget delat.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Clabbe

Mjölkintransportbilarna hade 'inköp i stan' som ett bidrag till försörjningen. Inte bara bolagstjänster, min farfar berättade om att på 30 talet fick mjölkköraren prova hatt åt en tant som skulle på begravning. Min morfar sände med boken för inhandling på bolaget i Säffle, sedan bjöds chauffören in på en 'halv' på¨återresan.