Visby för 30 år sedan

Startat av Gunnar D, 07 september 2021, 14:55:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Med släp vid ringmuren sep 1991.

Mvh Gunnar

Ulf Berlin

Oj vad trevligt :)
Denna busstyp är inte ofta man har sett på bild./Ulf
(Vilka av dessa fanns på Gotland?)

zjbus

Tack Gunnar riktigt trevligt! SJ 1403 f.d. I 257 med kärra, Hägglund var vanlig hos SJ men vet inte hur många SJ hade i Visby.

NHK

Visby hade vid vissa tillfällen 1383-1384 samt 1402-1405

Ulf Berlin

Tack.
Under SWEBUS skylten ser det ut som ett bortskrapat"Ä"från Älvsborgstrafiken?
Omflyttad vid tillfället?/Ulf

zjbus

Det är nog något annat, SJ klistrade väl aldrig på några fula länstrafikdekaler på sina bussar.

zjbus

SJ 1383   I 255
SJ 1384   I 256
SJ 1402   I 258   + U,C och X registrerad
SJ 1403   I 257
SJ 1404   PA 495 Älvsborgs län      
SJ 1405   I 275

Källa: SBH

Bussmicke

Oj så trevligt. Se vad jag missade. kom till ön 1993 försr tyvärr.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Vet någon vilka släp som fanns på Gotland?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

virtual1

Så 1404 hade vart i Älvsborgs län, men inte 1403 som syns på bilden??? Verkar ju udda med tanke på att det verkligen ser ut som ett bortskrapat Ä!

S Svensson

Någonstans har jag en förteckning över bussarna i Stockholms Busslinjegrupp placering i Visby.
Jag ser att Ni missat något. Bussarna placerades inte i inv nr ordning. De levererades inte alls i sådan ordning.
Vad gäller 1404 är det en buss som huvudsakligen gick första tiden som veckoslutsbuss och sedan gick den Limmared-Göteborg. Då den blev äldre och nyare fordon kom så gick den huvudsakligen i Kinna/Skene som lokalbuss. Sista tiden överfördes den till Gunnarssons BussAB i Skene. Den hade då bytt inredning. Den fick stolarna från 1954 (1). Såldes slutligen till privatperson i Kronoberg.

Peter Rost

Om jag minns rätt var SJ 1403 Gotland "trogen" från 1971 till 1992. - Därefter skrotades 1403 i Hölö.

//Peter

Bengt H

Citat från: zjbus skrivet 07 september 2021, 22:55:49 PM
Det är nog något annat, SJ klistrade väl aldrig på några fula länstrafikdekaler på sina bussar.

Länsbolagsdekaler förekom frekvent även på SJ bussar från det att länsbolagen tog hand om trafiken fram tills att bussarna målades i respektive läns färger.

zjbus

Fel av mej, det var riktigt tråkigt när alla företag som bedrev linjetrafik förlorade sin personliga prägel samt egna design och fick den ersatt med enhetliga lackeringar.

B10M

Ja för det var ju väldigt personligt och variationsrikt med alla orangea SJ-bussar runt om i Sverige...