Delade pass artikel från HD

Startat av tosiaba, 08 augusti 2021, 13:39:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bältes-Assar

Om tjänsten påbörjades på depån tycker jag inte att det är solklart att en resa från avlösningsplatsen på stan tillbaka till depån blir en privatresa bara för att arbetstiden är slut. Skatteverket har gjort en text som visar att det finns gränsfall som uppstår när man behöver åka en omväg pga. arbetsgivarens planering.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021.13/326316.html#h-Gransdragning-mellan-tjansteresa-och-arbetsresa

Mot denna bakgrund verkar det olämpligt att vägra de anställda att resa på obeskattat tjänstekort i just den situationen. Sen hjälper ju inte det de stackars helsingborgarna som inte ens har någon buss att åka med, förstås.

Ersa

Ja, det borde ju rimligtvis inte vara en privat resa, att åka mellan en avlösningsplats och en depå där man har sin bil parkerad. Oavsett om man har lön eller inte vid tillfället.
Om man därefter skulle behöva åka buss från depån till sitt hem, är det ju en helt annan slags resa.

Vi är ju alla överens om åsikten om att returresan från ändhållplats till depå inte bör räknas som fritidsresa på fritiden, men frågan är ju vad Skatteverket, arbetsgivarna, huvudmannen och eventuellt biljettkonrollanterna anser. Det var väl nån förare i Göteborg som fick handfängsel av väktare vid en biljettkontroll, för att denne reste i uniform utan giltig betald biljett.

Ted Selander

I Jönköping, både under Keolis flagg och nu Vy Buss, ges förslag på resa hem till/från garaget i förarspecen. Nu med garaget i Ljungarum kan det stå efter avlösning Juneporten, res med linje 1 kl. XX.xx till Ljungarumsskolan, därefter promenad 8 min till garaget. Resan är betald, även om gånglänken är uppmätt med genvägar i terräng.

Knallhatt

CitatVi är ju alla överens om åsikten om att returresan från ändhållplats till depå inte bör räknas som fritidsresa på fritiden, men frågan är ju vad Skatteverket, arbetsgivarna, huvudmannen och eventuellt biljettkonrollanterna anser. Det var väl nån förare i Göteborg som fick handfängsel av väktare vid en biljettkontroll, för att denne reste i uniform utan giltig betald biljett.

Resa i början eller i slutet på tjänsten så att du kan ta dig tillbaka till den plats där tjänsten började räknas som tjänsteresa och ingår i tjänsten. I en del områden har du ett tjänstekort som biljett, i andra områden får föraren åka på sin uniform (i vissa fall krävs det att man kan visa upp sin körspec eller tjänst för dagen där resan framgår).
I några områden får föraren inte åka på uniform och det finns inte tjänstekort. Då är det svårt / omöjligt att pass.resa.

I tidningsartikeln framgår det dock att Nobina inte tillämpar detta, man kan börja sin tjänst på plats A och sluta på plats B. Hur du tar dig tillbaka till A eller om du istället åker direkt hem är upp till dig. Man bör notera att det inte står i BBA hur detta skall hanteras. Det finns inte reglerat i BBA om du skall starta och sluta på samma plats eller om du kan starta och sluta på olika platser. På Nobina kan du starta och sluta på olika platser. Som Ted S. skriver tillämpar Keolis och VY att man startar och slutar på samma plats, med en anvisad resa om det behövs. Transdev gör på samma sätt som Keolis och VY.

I Göteborg var det i grunden ett missförstånd, föraren blev tillfrågad om biljett för en pass.resa tillbaka till depån. Föraren hade ingen biljett, han åkte på uniformen som färdbevis. På fråga från kontrollanten var han skulle svarade han "hem" men han menade till depån för att sluta och sedan åka hem (med sin bil). Det ena gav det andra och situationen slutade som beskrevs. Föraren i handfängsel, stora skriverier i massmedia och kontrollanternas arbetsgivare förlorade kontraktet med Västtrafik.

Walter

Och enligt artikeln har det hittills också hos Nobina tillämpats att man startar och slutar på samma plats men inte längre pga av nya specar pga annat trafikuppdrag

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Låst artikel men tydligen ska Skånetrafiken nu granska detta. En kraftig sväng från att de tidigare endast hänvisade till Nobina och ansåg det vara en arbetsgivarfråga.

Vilka riktlinjer som det hänvisas till i ingressen vet jag ej.
https://www.sydsvenskan.se/2021-08-10/busschaufforernas-arbetstider-blir-fraga-for-politiken
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

yngrot

Vi har samma problem i Borås börjar och slutar på olika ställen och ej betald tid för att ta sig tillbaka till startpunkt..  Tråkigt att Kommunal totalt missat få in detta i avtal tidigare var det betalt för att ta sig till depå.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Det är ju inte heller en fråga som Kommunal aktivt driver, eller ens nämner speciellt ofta. Har de ens försökt att förhandla om frågan?

Gano

Citat från: Walter skrivet 09 augusti 2021, 21:32:32 PM
Och enligt artikeln har det hittills också hos Nobina tillämpats att man startar och slutar på samma plats men inte längre pga av nya specar pga annat trafikuppdrag



Det märkliga med detta är att Nobinas trafikuppdrag inte ändrats i Helsingborg. Det är först i december i år som Bergkvarabuss tar över några linjer från Nobina Ängelholm, men det borde inte påverka förarna i Ekeby och Helsingborg just nu. Därav undrar jag var Nobina hämtar sitt argument i från.

Bältes-Assar

Om upplägget är tillåtet enligt kollektivavtalet så behöver man ju som arbetsgivare egentligen inga argument. Frågan är ju tyvärr snarare vad förarna har för argument...

Ulf Berlin

Hela denna(förar)diskussion låter mest som toppen av ett isberg-situation där.../Ulf

Ersa

Du får gärna utveckla, och förklara vad du menar, Ulf. Jag hänger inte alls med vad du vill ha sagt med dina korta kommentarer.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

buskörare

Tyvärr är artikeln låst för mig, men jag håller helt med om att företagen på sånna här sätt, bidrar till att göra yrket mindre attraktivt. Nånstans borde man förstå att man biter sig själv i svansen.

yngrot

Alltid tråkigt med låsta artikel. Jag håller med busförare  att bolagen verkligen inte tänker på att personalen ska ha det bra . Det är bara spara på allt .. gamla dåliga bussar hemska schema  osv..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina