(http://www.bussmicke.se/TEMP/H50_5092_JAZ912_Stockholm_910819.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/H50_5084_EAU534_Stockholm_910913.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/920510_H59A_5428_Skansen_Stockholm.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/H59A_5428_KFS328_Stockholm_920510.jpg)
Tack för de läckerbitarna!
Varsågod.
Ja, det är verkligen läckert. Julafton varje dag! :D
Tack för dessa bilder!
CR111:an speciellt!
Mumma, detta är helt underbart.. CR 111 kan de bli bättre.. Den som ändå plåtat då..
Kul, verkligen fina SL-bilder. Just de här vagnar ställdes alla av kort efter att bilderna tagits.
Christian B
Citat från: Bussmicke skrivet 02 januari 2008, 00:08:01 AM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/H59A_5428_KFS328_Stockholm_920510.jpg)
Mycket fina bilder, Micke! Det var nytt för mig att det kört H59:or på linje 44 (E). Det var ju Hornsberg som ansvarade för linje 44 vid tiden då du fotograferade bussen och Hornsberg och Horsberg hade väl inte H59:or? Det måste ha varit en förstärkningstur från Söderhallen.
Gick H11 och vid tillfället lånade Man några ATR-vagnar från Söderhallen.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 januari 2008, 17:19:30 PM
Nummermässigt SL:s sista H59/CR 111M
Vad stod 111M,för?
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 02 januari 2008, 22:54:52 PM
Vad stod 111M,för?
/Peter
Metro, dvs stadsanpassad med dubbel framdörr.
Ska man vara petig hade det väl inte med antalet dörrar att göra. 111MF hade ju bara en framdörr men samma långa främre överhäng.
Citat från: christianm skrivet 03 januari 2008, 07:42:13 AM
Ska man vara petig hade det väl inte med antalet dörrar att göra. 111MF hade ju bara en framdörr men samma långa främre överhäng.
Helt korrekt men den versionen fanns bara hos SL. Det var en specialbeställning från SL:s sida, eftersom de vid den tiden var allergiska mot dubbla framdörrar.
Citat från: Cero skrivet 02 januari 2008, 23:37:00 PM
Metro, dvs stadsanpassad med dubbel framdörr.
Njaa, egentligen stog M för Municipal, engelska för tätort. Som nämns så hette ju de sk. H 56:orna, dvs CR 111:or hos SL med endast en framdörr, CR 111 MF, där "F":et markerade att det rörde sig om en fullängdsbuss, trots avsaknaden av dubbel framdörr. CR 111:or med endast enkel framdörr och kortare framöverhäng benämdes dock inte med någon efterföljande bokstav, utan benämndes kort och gott CR 111 M.
Kanonfina bilder för övrigt Micke! :D
//Mattias
Tack för det.
Citat från: Bussmicke skrivet 02 januari 2008, 18:55:50 PM
Gick H11 och vid tillfället lånade Man några ATR-vagnar från Söderhallen.
Intressant. Tack för uppgifterna.