Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 01 november 2021, 10:22:59 AM

Titel: Invid Fåfängan 1981 - SL-bild
Skrivet av: Hasse L skrivet 01 november 2021, 10:22:59 AM
(https://i.postimg.cc/HWcswqVb/21-4972-437-Londonviad-B.jpg)
HSN 783 - H58 4972, EBB 336 - H1 5666 och ALA 810 - H63 7929.
Titel: SV: Invid Fåfängan 1981 - SL-bild
Skrivet av: zjbus skrivet 01 november 2021, 12:30:42 PM
Tack för din trevliga bild där det mest intressanta fordonet förstås är Scania-Vabis BF7659:an 1967 fd. BB 390 Södertälje Omnibus AB, Södertälje som finns kvar i registret men tyvärr PB-registrerad, avställd 2019-09-29, senast godkända besiktning 2017-06-14.
Även HSN 783  Volvo B 58-60 1975 är PB-registrerad och finns kvar i registret, avställd 2016-07-28, senast godkända besiktning 2012-07-12.
EBB 336 Volvo B58-60 1980 exporterades till Jugoslavien, okänt när.
Källor: Transportstyrelsen samt SBH.
Titel: SV: Invid Fåfängan 1981 - SL-bild
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 01 november 2021, 14:24:34 PM
Inga särskilda exteriöreskillnader mellan H1an och H58an.
Intressant att H1an har fått nya SL märket med ringarna samt ingen reklamyta som tyder på att den har blivit nylackerad?/Ulf
Titel: SV: Invid Fåfängan 1981 - SL-bild
Skrivet av: zjbus skrivet 01 november 2021, 15:20:08 PM
SL märket kan ju tillkommit något av de sista åren på 70-talet, röd kofångare verkar också tillkommit. EBB 336 är c:a 1 år gammal på fotot så den har sannerligen inte blivit nylackerad.
Titel: SV: Invid Fåfängan 1981 - SL-bild
Skrivet av: Railmaster skrivet 02 november 2021, 00:25:54 AM
De båda röda bussarna har levererats med röda kofångare så det har snarare avtagit än tillkommit om den ena av vagnarna har oröd dito.
Titel: SV: Invid Fåfängan 1981 - SL-bild
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 02 november 2021, 13:50:25 PM
Avsaknaden av reklam på 5666 lär nog bero på att den var stationerad på något mindre garage där reklamklistring inte förekom.

Med tanke på att den går på 401:an kunde man ju tänka sig Älta men den finns inte med i mina noteringar vilka bussar som fanns där våren 1981 men den kan ju också ha tillhört gamla Tyresögaraget som ännu var i bruk (Bollmora öppnas senare under 1981) men den kan lika gärna ha tillhört något av Björknäs "Utegarage" Tror den har förekommit på någon annan av Hasse:s utmärkta bilder i närheten av Vikdalen/Nacka Strand.

Att den har nya SL emblemet är naturligt eftersom det kom i större omfattning under 1979.

Färgen på stötfångarna mådde inte så bra under ett antal år på depåer med UWE ramp, någon ingrediens i glykolen var aggressiv och rätt nylackerade stötfångare blev färglösa, även det kan tyda på att 5666 var placerad på ett mindre garage.
Titel: SV: Invid Fåfängan 1981 - SL-bild
Skrivet av: Per E skrivet 02 november 2021, 14:36:04 PM
Jag har en notering att 5666 fanns i Nacka/Värmdö i december 1980 och att den under 1981 flyttades till Handen tillsammans med övriga i serien 5662-5669.
Titel: SV: Invid Fåfängan 1981 - SL-bild
Skrivet av: Mats W skrivet 02 november 2021, 18:37:58 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 01 november 2021, 14:24:34 PM
Inga särskilda exteriöreskillnader mellan H1an och H58an.
Intressant att H1an har fått nya SL märket med ringarna samt ingen reklamyta som tyder på att den har blivit nylackerad?/Ulf
Förutom att första fönstret på vänster sida är mindre, tyder inte det på att bussen hade annan längd? Tillverkades det H1or som endast  var 12 meter?
Titel: SV: Invid Fåfängan 1981 - SL-bild
Skrivet av: Walter skrivet 02 november 2021, 18:45:47 PM
Fast jämför med fönstret nr 2 på vänster sida så är det längre på H58 och kortare på H1. Totalt samma längd verkar det som om man bara tittar på fönsterna
Titel: SV: Invid Fåfängan 1981 - SL-bild
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 02 november 2021, 19:30:04 PM
Det fanns 4 olika längder på H1.
Just serien från 5632 och framåt var 12,0 meter om jag minns rätt, 5612-31 var 12,10 meter och de äldre 12,25 resp 12,35 m
Titel: SV: Invid Fåfängan 1981 - SL-bild
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 08 november 2021, 11:49:15 AM
Även 5188 var 12m vill jag minnas. Var väl lite av en prototyp för de senare H1:orna, hade även skivdörrar som ny medan övriga i den serien hade vikdörrar.

Vad gäller längden på de första 20 vagnarna i 56-serien blir jag nyfiken. Skiljde det verkligen en dm eller var det "mätfel" vid reg-besiktningen? Om inte så var var denna skillnad på tio cm?