...finns på första bilden i detta inlägg:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=257143 (https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=257143)
Underbar buss :)/Ulf
Ja men ANM 275 fd. D 325 Scania-Vabis SKV finns tyvärr inte kvar i registret.
Inv nummer 374 på den låter högt,men dom hade nog olika nummerserier på sina bussar?/Ulf
Inv nr är nog i SLT:s serie, bolaget har nog hunnits tas över av Länstrafiken
Eftersom bilden är tagen 14 april 1974 så är det Katrineholms Omnibustrafik, då ju SLT startade sin verksamhet 1 januari 1978. De flesta av KOT:s bussar hade nummer i 300-serien.
Tack för svaret 6116./Ulf
Citat från: 6116 skrivet 03 oktober 2021, 22:47:52 PM
Eftersom bilden är tagen 14 april 1974 så är det Katrineholms Omnibustrafik, då ju SLT startade sin verksamhet 1 januari 1978. De flesta av KOT:s bussar hade nummer i 300-serien.
Varför hade man så höga nummer? Ingick man i nån koncern var man delade nummer med andra bolag?
Finns en artikel om SLT i kommande tidskriften Färdskrivaren.
//Peter
Trevligt, SLT fotade jag mycket under 1992 och 1993.
Men, det besvarar inte min fråga.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
CitatVarför hade man så höga nummer? Ingick man i nån koncern var man delade nummer med andra bolag?
Ojojoj, finns många bolag här i Sverige som man kan undra över... varför kör Blåklintsbuss i 50XX och 60XX, varför kör/körde Lysekil i 21XX, varför kör Bliva i 8XXX - ibland undrar man om de bara slagit tärning då de valde inventarienummer =)
Blåklint och Bliva är nog egentligen bara Ötrafs Radionummer
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Nej, Blåklints tror jag knappast är Ötrafs radionummer då de flesta bussarna i de serierna är turistare och knappast går i linjetrafik för Ötraf.
Wallenbergsföretagen hade olika nummerserier beroende på vilket bolag vagnen tillhörde
1xx = Eskilstuna EOT
3xx = Katrineholm KOT
7xx = Nyköping NOT
Om vagnar flyttades mellan bolagen behöll de dock ursprungsnumret.
Principen följde sedan med över till SLT, men då med andra nummerserier.
1xx = Scaniabussar Norra distriktet
2xx = Volvobussar Norra
3 = Scania Östra
4 = Volvo Östra
5 = Scania Södra
6 = Volvo Södra
7 = Scania Västra
8 = Volvo Västra
9 = Specialfordon
Andra siffran angav busstyp, tillämpades dock ej konsekvent och tredje var ordningsnummer.
Även här behöll ham ursprungsnumret även om bussar flyttades mellan de olika distrikten.
Principen följde väl med till Näckrosbuss också.
Ja, det är riktigt, men då blev det fyrställiga nummer och en mer komplicerad struktur. I takt med att anbud vanns och förlorades och fordon flyttades tunnades dock systemet ut.
Ja Näckrosbussnumren var ju en cirkus. Byggde nog på att man helt underskattade effekten av anbudsrundorna. Fridell betedde sig ju väldigt märkligt vid de första förlusterna i Örebro (Karlskoga och Nora/Hällefors) där han vägrade sälja bussar....
Jag trodde inte en VD höll på med sånt utan Det trodde man hade en teknik eller fordonsavdelning till.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Fridell var ingen "vanlig" vd... ;)
Nej, han kunde enligt uppgift varenda omlopp i hela Sörmland under SLT -tiden. Inte särdeles omtyckt i Örebro när det blev Näckrosbuss har jag förstått