Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Peter Bolin skrivet 29 september 2021, 20:48:29 PM

Titel: Norrtälje 1969
Skrivet av: Peter Bolin skrivet 29 september 2021, 20:48:29 PM
Jag håller för närvarande på att lägga ut Björn Alnebos järnvägsbilder på Järnvägshistoriskt forum. Tonvikten ligger på Roslagsbanan. Ibland dyker det upp en och annan buss, så jag visar två bilder här.

(http://www.sprakservice-solna.se/bilder/721.jpg)
Norrtälje stn, september 1969. H65A 6163 står redo att avgå på linje 621 till Jarlaplan via Åkersberga.

(http://www.sprakservice-solna.se/bilder/736.jpg)
Norrtälje stn, september 1969. Bilden är tagen från den bakre vagnen i ett tåg från Norrtälje. Längst bort står en H65A och en H81, men vad är det för buss som man ser en del av till höger? Den har kvar SJ-märkningen.

Om jag inte missminner mig tog SL över Solnalinjerna och Danderydslinjerna från SJ den 1 mars 1969, men hur var det med Norrtäljelinjerna? Togs de över samtidigt eller vid ett senare tillfälle? Som jag minns det från Solnalinjerna vid SL:s övertagande 1969 sattes en dekal med ”SL” över ”SJ” i loggan, men den stiliserade vingen fick vara kvar.

/Peter Bolin
Titel: SV: Norrtälje 1969
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 29 september 2021, 21:41:48 PM
Bussen t h är en Scania CR110, som antagligen har kommit från någon av Uppsalas linjer.
Norrtäljes linjer övertogs väl samtidigt.

Med vänlig hälsning

Christian
Titel: SV: Norrtälje 1969
Skrivet av: Peter Bolin skrivet 29 september 2021, 22:03:45 PM
Tack för svar. Jag fick även hjälp på Järnvägshistoriskt forum att reda ut detta. Självfallet är det en buss från SJ Uppsala på linje 807 Norrtälje–Uppsala. Den linjen motsvaras i dag av SL-linje 677. Jag glömde bort den linjen.

Bussen bör vara någon av de fyra C-registrerade Scania CR110L som levererades 1968–1969. De hade vagnsnumren 1205–1208.

/Peter Bolin
Titel: SV: Norrtälje 1969
Skrivet av: Ersa skrivet 29 september 2021, 22:25:56 PM
Trevligt! Järnvägsbilder från LNJ, och framförallt från delen mellan Rimbo och Norrtälje är det faktiskt inte alltför vanligt med. Inte äldre bussbilder från samma område heller.
Så ser gärna fram emot även järnvägsbilder i Ordet fritt här i forumet.

1969 är linjenumret 807 bara drygt tio år ungt. Det var omkring år 1959 som SJ tog över dåvarande SLO-linje 21 mellan Rimbo och Uppsala, som gissningsvis fick linjenumret 807 i samma veva.
Man kan anta att den förlängdes ända till Norrtälje, kanske först omkring 1969, då persontrafiken på järnvägen lades ner mellan Rimbo och Norrtälje.

Linje 807 överfördes inte från SJ:s efterträdare UL, till SL:s ansvar förrän i augusti 2008, då den ersattes av 677.
Titel: SV: Norrtälje 1969
Skrivet av: Karsten skrivet 29 september 2021, 22:39:16 PM
Ersa, jag rekommenderar dig att titta in på Järnvägshistoriskt forum och titta på alla fina bilder. Du kommer finna det du söker!
Titel: SV: Norrtälje 1969
Skrivet av: Peter Bolin skrivet 29 september 2021, 23:56:04 PM
Här är länken till mitt senaste inlägg på Järnvägshistoriskt forum: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=256934 (https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=256934). I inlägget finns även en länk till en lista med alla mina inlägg med bilder från Roslagsbanan sedan 2016.

I maj i år gjorde jag en ganska omfattande fotodokumentation av banvallen på sträckan Kundby–Norrtälje som finns här: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=253704 (https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=253704). Tyvärr missade jag att ta en bild där hållplatsen Kundby låg eftersom jag inte kände till den exakta platsen. Den låg som John T. hjälpte till att reda ut alldeles intill dagens hållplats Kundby på linje 677. Dit måste jag ta mig tillbaka någon gång för att ta en bild.

/Peter Bolin
Titel: SV: Norrtälje 1969
Skrivet av: Bussmicke skrivet 30 september 2021, 09:28:07 AM
Mycket trevligt att få se, jag låg i barnvagn då en månad gammal. 

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Norrtälje 1969
Skrivet av: virtual1 skrivet 30 september 2021, 09:57:02 AM
En liten off-topic-fråga, men gick Rälsbussarna överhuvudtaget till Östra? Eller gick de till Uppsala (från Rimbo/Norrtälje) enbart?
Titel: SV: Norrtälje 1969
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 september 2021, 11:26:13 AM
Norrtäljetågen med Rälsbussar gick t/fr Östra
Titel: SV: Norrtälje 1969
Skrivet av: Peter Rost skrivet 30 september 2021, 11:26:41 AM
Från 1967 till nedläggningen 1969 var sträckan Rimbo - Norrtälje avelektrifierad så alla tåg på sträckan kördes med YP-tåg (rälsbussar) - och likaså fortsatte man köra YP-tåg Rimbo - Stockholm Ö. En kort period 1972-73 var elen avstängd Kårsta - Rimbo även då kördes YP - men de sista åren fram till nedläggningen 12/1 1981 trafikerades linjen med enbart eltåg.

//Peter
Titel: SV: Norrtälje 1969
Skrivet av: virtual1 skrivet 30 september 2021, 11:32:52 AM
OK, tack! Kan nämligen inte erinra mig att jag sett några rälsbussar på östra i min barndom, men då var det före min tid.
Titel: SV: Norrtälje 1969
Skrivet av: Ersa skrivet 30 september 2021, 12:11:38 PM
Rälsbussarna från Östra, med vändning och växling i Rimbo, för vidare färd mot Norrtälje hamn, var väl ett relativt kort försök? Tåget kallades Finländaren och var fråmst tänkt som anslutning till Ålandsfärjorna M/S Skandia och M/S Nordia i Norrtälje hamn.
Detta fritt från minnet dock. Det kanske fanns viss ordinarie, ej färjerelaterad, persontrafik med rälsbuss på hela sträckan också?

Jag behöver ju iofs bara vända mig om på arbetsplatsen för att se en busstidtabell från SJ Buss, med tiderna mellan Norrtälje hamn och Jarlaplan från 1963, med en körtid på 80-90 minuter för sträckan.
Titel: SV: Norrtälje 1969
Skrivet av: S Svensson skrivet 30 september 2021, 13:50:53 PM
YBo5p flyttade från olika håll till Stockholm och cirka 1961 cirka) började SJ köra "Finländaren" som en anslutning till färjorna i Norrtälje. Därefter blev det vanligt med YB05p på andra linjer. Vill dock minnas att rälsbussar/motorvagnar gick på Uppsala redan 1960, där ju även en svår olycka skedde, med en slopad YB05p till följd.

Vi skall också komma ihåg att SRJ och SJ hade tre motorvagnar X06p. Jag har försökt följa upp dessa litet. Dessa skulle dra tåg och skulle klara även 8 personvagnar. Cirka 1963 togs dessa tre motorvagnar ur trafik. Motorer och växellådor togs ur dem och installerades i de till DONJ uthyrda T2P. Xo6p slopades från 1 juli 1968 och skrotades.
Ibland kan man beklaga att smalspåren lades ned och det borde vara möjligt att återinlägga spåren. I vilket fall "dyker" det upp uppgifter om att en normalspårig bana önskas byggas till Norrtälje.Samt eventuell bana till Arlanda.
SJ Busstrafik överläts till SL (och dess överordnade organisation) 1 feb 1969. Senare överfördes busstrafik också 1 juni 1971.   Skribenten kan  titta på denna överföring för just att SL tog över trafik  cirka 1 juni 1971 beror på planerad nedläggning av Roslagsbanenätet. SL tog i sammanhanget över bussar men även bussar under byggnad. Exakt antal vet jag inte då jag inte haft tillgång till skriftliga källor. SL tog över trafik Stockholm Ö-Lindholmen tidigare, genom avtal med SJ om att stå för underskottet.(troligen 1967-68). Delen norr om Lindholmen kördes åt SJ.
Delar av järnvägsnätet lades ned. Det fanns en anslutning som finns på bild till Djursholm-Eddavägen men även en till Stocksund. Denna byggdes ursprungligen som normalspårig spårväg. Roslagsnätet övertogs av SJ 1951 (ägande) men drevs som aktiebolag till 1959. Järnvägen till Nynäshamn blev SJ ägd redan 1957 (aktier)då även busstrafiken inkorporerades med SJ. Järnvägstrafiken överfördes till SJ 1962 då även de många motorvagnarna och två specialbyggda Co6/Bo6 slopades. Dessa hade inte elvärme utan värmen kom från dieselaggregat. Även en SJ Bo6 hade värmeaggregat. Detta togs bort då SJ började använda denna igen. Vad gäller SRJ personvagnar så finns några i Anten och i Västervik med omnejd.
Titel: SV: Norrtälje 1969
Skrivet av: zjbus skrivet 30 september 2021, 14:17:29 PM
Tack för mycket trevliga bilder och länkar. Mvh zjbus
Titel: SV: Norrtälje 1969
Skrivet av: Peter Bolin skrivet 30 september 2021, 16:08:54 PM
Björn tog ytterligare en bild i Norrtälje där en buss syns:

(http://www.sprakservice-solna.se/bilder/732.jpg)
Okänd H81 + YP 796 + okänd UBFYP vid Norrtälje, september 1969. Den här bussen har gått eller ska gå på linje 620 på sträckan Åkersberga–Dyvik–Riala–Norrtälje. Linjen har fortfarande i princip samma linjesträckning i dag som den hade 1969.

Om jag inte missminner mig användes H81 för sista gången i Norrtäljetrafiken i samband med midsommarhelgen 1986. Det fanns ett par kördugliga H81:or kvar som hade sparats för att användas under den helg då allt som kan rulla måste rulla.

I juni 2019 var jag i Virserum i samband med Smalspårets nostalgidagar och träffade Magnus Knutsson. Han var där med SJ 0616, men lovade halvt om halvt att komma med H81 6729 som han har återställt till SJ 0729 till året därpå. Tyvärr satte covid-19 stopp för nostalgidagarna både i fjol och i år, men nästa år borde det kunna bli av. Då kanske jag återigen kan få höra ett av mina favoritljud: ljudet från H81:ornas bakdörrar. :)

/Peter Bolin
Titel: SV: Norrtälje 1969
Skrivet av: zjbus skrivet 30 september 2021, 16:46:17 PM
Hoppas nostalgidagarna blir av nästa år, fick syn på denna mycket trevliga bild på SJ-Buss 0193, en rälsbuss på Roslagsbanan samt en lastbil från föregångaren till Svelast på nätet: http://www.tramways.com/forum_bilder/110425/Roslagsbanan_018.jpg
Titel: SV: Norrtälje 1969
Skrivet av: Ersa skrivet 30 september 2021, 17:04:27 PM
Den bilden torde vara tagen vid Hallstaviks stationshus.
Titel: SV: Norrtälje 1969
Skrivet av: Peter Bolin skrivet 30 september 2021, 17:16:48 PM
Nu har jag tagit fram Arne Hällqvists bok SJ:s busstrafik kring Stockholms län för att få klarhet i när SL övertog trafiken på 600-linjerna från SJ. Det framgår av boken att Danderydslinjerna övertogs den 1 februari 1969, så jag hade en månad fel i mitt antagande.

Norrtäljelinjerna upphörde som särskild linjegrupp den 1 juli 1963, varvid linjerna delades upp mellan Uppsala- och Danderydslinjerna. För att undvika parallellkörningar överfördes linjerna norr om Norrtälje från Uppsalalinjerna till Danderydslinjerna den 1 januari 1967. Det innebar således att nästan alla linjer i Roslagen övertogs av SL den 1 februari 1969 som en del av Danderydslinjerna.

Även Solnalinjerna övertogs av SL den 1 februari 1969. Arne Hällqvists bok är mycket praktisk när man vill ha fram sådana här uppgifter.

/Peter Bolin
Titel: SV: Norrtälje 1969
Skrivet av: Hasse L skrivet 30 september 2021, 21:36:32 PM
Reprisbild
(https://i.postimg.cc/RF0xmMK2/6164-620-No-St-B.jpg)

Personligt förarminne. 6164 var placerad i Åkersberga.
/Hasse
Titel: SV: Norrtälje 1969
Skrivet av: zjbus skrivet 30 september 2021, 23:00:17 PM
Tack för trevligt foto på f.d. SJ 0164, inga gränser på hur gammal en Scania-Vabis CF kan bli, denna avregistrerades först 2012 efter 48 år 
källa SBH: www.svenskbusshistoria.se/go?id=1854