Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: tosiaba skrivet 08 augusti 2021, 13:39:49 PM

Titel: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: tosiaba skrivet 08 augusti 2021, 13:39:49 PM
Artikel från HD.se idag
https://www.hd.se/2021-08-08/nobinas-busschaufforer-har-fatt-nog--har-inget-privatliv

Artikeln är låst men kort sammanfattning

Det handlar om delade pass med uppehåll/rast på annan plats än hemorten och att ramtiden blir lång, samt att chaufförerna känner sig trötta, ingen återhämtning på kvällar när de börjar tidigt dagen efter



Sent from my KB2003 using Tapatalk

Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 08 augusti 2021, 16:19:00 PM
En delad tur kan inte ha uppehållet/delade rasten på bortaort...

Bara så att vi talar om samma sak.

Här är det sannolikt fråga om en tur med uppehållstid/kvartstid/halvtid på bortaorten men den turen är inte delad utan en vanlig tjänst.
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: tosiaba skrivet 08 augusti 2021, 16:28:27 PM
Citat från artikel för lite klarhet om jag var lite otydlig

"Ett delat pass innebär schemalagd tid som kan sträcka sig upp till nästan 13 timmar i ramtid. Under passet har busschaufförerna uppehåll – på flera timmar. En slags ledighet.

Förutom tiden som det tar i anspråk så är problemet att chaufförerna, som exempelvis utgår från Ekeby, kan strandas på Välas bussdepå i Helsingborg."

Sent from my KB2003 using Tapatalk

Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Karsten skrivet 08 augusti 2021, 17:56:46 PM
I förarnas ögon lär det nog uppfattas som ett delatuppehåll ändå, oaktat definitionen i kollektivavtalet.
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Gano skrivet 08 augusti 2021, 18:44:12 PM
Ett problem som många förare talat om hos Nobina Helsingborg är att deras dag kan starta på depån vid Väla, men sluta inne i centrum. Eller tvärt om att arbetsdagen börjar i centrum och slutar vid depån långt utanför stan. Det leder till att de ibland måste vänta i timmar på en buss som ska tomköra till depån satt de kan få hämta sin bil som de behövt för att ta sig till depån. Speciellt på helgen när stadsbussarnas linje 27 inte går är problemet som värst, för på vardag dagtid går den halvtimmestrafik. Det gör att de blir låsta i stan eller på depån utan att få lön för den dötid som uppstår.

Ett annat problem som lyfts av förare jag pratat med är att kvällspass blandas med morgonpass, vilket minst sagt ställer till det med dygnsrytmen. Ena dagen är det körning till småtimmarna, men andra dagen är det körning från tidig morgon.


Samma artikel fast hos Sydsvenskan. Där är den än så länge inte belagd med betalvägg. Åtminstone för mig :
https://www.sydsvenskan.se/2021-08-08/nobinas-busschaufforer-har-fatt-nog-har-inget-privatliv
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 08 augusti 2021, 19:47:56 PM
Citat från: Karsten skrivet 08 augusti 2021, 17:56:46 PM
I förarnas ögon lär det nog uppfattas som ett delatuppehåll ändå, oaktat definitionen i kollektivavtalet.
Det kan jag köpa men det blir ju inte mer rätt för det, tjänstefritt uppehåll på bortaort är ju betalt, kvarts/halv/heltid beroende på faciliteter och tidpunkt (det som inte utgör rast enligt avtalet), däremot s.k delad rast (uppehåll i delad tjänst) som endast kan förekomma på hemorten är istället helt obetalt.

Citat från: Gano skrivet 08 augusti 2021, 18:44:12 PM
Ett problem som många förare talat om hos Nobina Helsingborg är att deras dag kan starta på depån vid Väla, men sluta inne i centrum. Eller tvärt om att arbetsdagen börjar i centrum och slutar vid depån långt utanför stan. Det leder till att de ibland måste vänta i timmar på en buss som ska tomköra till depån satt de kan få hämta sin bil som de behövt för att ta sig till depån. Speciellt på helgen när stadsbussarnas linje 27 inte går är problemet som värst, för på vardag dagtid går den halvtimmestrafik. Det gör att de blir låsta i stan eller på depån utan att få lön för den dötid som uppstår.

Ett annat problem som lyfts av förare jag pratat med är att kvällspass blandas med morgonpass, vilket minst sagt ställer till det med dygnsrytmen. Ena dagen är det körning till småtimmarna, men andra dagen är det körning från tidig morgon.


Samma artikel fast hos Sydsvenskan. Där är den än så länge inte belagd med betalvägg. Åtminstone för mig :
https://www.sydsvenskan.se/2021-08-08/nobinas-busschaufforer-har-fatt-nog-har-inget-privatliv

Att man kan börja o sluta på olika platser inom samma avlösningsområde är ingen nyhet, men det låter synnerligen egendomligt att det inte finns avlösningsbilar att tillgå eftersom jag utgår ifrån att restid betalas från avlösningsplatsen till startpunkten, kan detta verkligen stämma?

Hur blandar man morgon och kväll/natt? Det finns ju arbetstidsregler som måste följas...
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Gano skrivet 08 augusti 2021, 20:16:34 PM
Enligt föraren jag talade med får de ej betalt för den restid som uppstår för att ta sig från Helsingborg C till depån i de fall tjänsten slutar vid Helsingborg C. Vid tidigare tidtabeller slutade alla tjänster på samma plats som de började, men så är det ej idag. Alltså kan förarna bli avlösta vid Helsingborg C, och därmed slutar betald arbetstid, men ändå måste de vänta, ibland länge för att kunna ta sig till depån där de började sin dag. Detta tomrum är då inte betalt.
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: buskörare skrivet 08 augusti 2021, 20:19:14 PM
Att börja och sluta på olika ställen utan betald restid, har väl Keolis alltid kört med? Eller har de slutat med det nu? Man fick tjänstekort dock, vilket ju ironiskt nog inte gäller på resor till och från jobbet.

Edit: Nej, de har fortfarande så.
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Knallhatt skrivet 08 augusti 2021, 20:36:17 PM
En så kallad delad tjänst avses en tjänst där den eller de sammanlagda rasten/rasterna överstiger 90 min.
En "delad rast", eller uppehåll kan vara på hemmaort eller på bortaort.
Det är helt enligt BBA att ha ett uppehåll på bortaort.

Det som skiljer sig är uppräkningen på uppehåll, på hemmaort räknas uppehållet upp med 17%.
På bortaort räknas uppehållet upp med 25% eller 75% beroende på rastlokalen standard.
Det är det som även kallas kvartstid eller trekvartstid.

Sedan finns det en massa specialare beroende på kombination av rast/uppehåll i en tjänst hur dessa räknas upp.
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 08 augusti 2021, 21:28:06 PM
Vad händer nu då? Det står att förarna har fått nog, betyder det att de tänker sluta?
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Gano skrivet 08 augusti 2021, 22:07:53 PM
Finns många som är på gränsen till att säga upp sig. Vissa längre gångna än andra i planerna. Detta sammanställt från flera av varandra oberoende personer.
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Ersa skrivet 09 augusti 2021, 00:27:38 AM
Att tjänstekort enbart gäller i tjänsten, dvs under betald arbetstid, är egentligen inte alls ironiskt. Resor till och från jobbet sker ju inte på betald arbetstid, utan på sin obetalda fritid.
Om man får ett resekort av sin arbetsgivare som gäller även för resor till och från jobbet, räknas det som en anställningsförmån, och kommer därför att förmånsbeskattas av Skatteverket. Så ser regelverket och lagarna ut idag, oavsett vad man har för olika åsikter om detta.

Angående de som är nära på att sluta arbeta i denna bransch, får vi helt enkelt se hur det går när många andra branscher kommer igång och börjar nyanställa, när pandemin börjar lägga sig. Då kan det nog bli personalbrist i linjetrafiken på många håll. Dvs en återgång till den normala förarbristen som fanns innan pandemin slog till mot t.ex flyget och resebyråerna.
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: buskörare skrivet 09 augusti 2021, 06:08:35 AM
Du missförstod ironin, Ersa  ;) Jag menar att man får ett tjänstekort av sin arbetsgivare för att kunna ta sig till och från avlösningar. Men eftersom många avlösningar sker i början eller slutet av en arbetsdag och resan till och från därför sker utanför arbetstid, är ju kortet man fått just för detta endamål, egentligen inte giltigt. Gällande Keolis då, där man förr fick ett årskort.
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Ersa skrivet 09 augusti 2021, 09:28:03 AM
Då är väl snarare grundproblemet att ens arbetsdag tar slut på en ändhållplats långt ute i periferin.
Skatteverket kan väl inte föreställa sig att.det finns så dåliga villkor att en anställd ska förväntas resa till/från avlösningar på obetald tid. Förekommer det i någon annan bransch ens? Är det här nåt som Kommunal lyckats misslyckats med?
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: buskörare skrivet 09 augusti 2021, 09:35:43 AM
Självklart är grundproblemet att de har det så öht. Jag vet inte hur Nobina och Transdev har, men Arriva har betald tid till och från om man börjar och slutar på olika ställen. Jag tycker det är ett misslyckande av Kommunal, men jag vet inte om man fått nått annat i gengäld.
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 09 augusti 2021, 10:29:05 AM
Om tjänsten påbörjades på depån tycker jag inte att det är solklart att en resa från avlösningsplatsen på stan tillbaka till depån blir en privatresa bara för att arbetstiden är slut. Skatteverket har gjort en text som visar att det finns gränsfall som uppstår när man behöver åka en omväg pga. arbetsgivarens planering.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021.13/326316.html#h-Gransdragning-mellan-tjansteresa-och-arbetsresa

Mot denna bakgrund verkar det olämpligt att vägra de anställda att resa på obeskattat tjänstekort i just den situationen. Sen hjälper ju inte det de stackars helsingborgarna som inte ens har någon buss att åka med, förstås.
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Ersa skrivet 09 augusti 2021, 16:06:57 PM
Ja, det borde ju rimligtvis inte vara en privat resa, att åka mellan en avlösningsplats och en depå där man har sin bil parkerad. Oavsett om man har lön eller inte vid tillfället.
Om man därefter skulle behöva åka buss från depån till sitt hem, är det ju en helt annan slags resa.

Vi är ju alla överens om åsikten om att returresan från ändhållplats till depå inte bör räknas som fritidsresa på fritiden, men frågan är ju vad Skatteverket, arbetsgivarna, huvudmannen och eventuellt biljettkonrollanterna anser. Det var väl nån förare i Göteborg som fick handfängsel av väktare vid en biljettkontroll, för att denne reste i uniform utan giltig betald biljett.
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Ted Selander skrivet 09 augusti 2021, 16:31:12 PM
I Jönköping, både under Keolis flagg och nu Vy Buss, ges förslag på resa hem till/från garaget i förarspecen. Nu med garaget i Ljungarum kan det stå efter avlösning Juneporten, res med linje 1 kl. XX.xx till Ljungarumsskolan, därefter promenad 8 min till garaget. Resan är betald, även om gånglänken är uppmätt med genvägar i terräng.
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Knallhatt skrivet 09 augusti 2021, 20:42:09 PM
CitatVi är ju alla överens om åsikten om att returresan från ändhållplats till depå inte bör räknas som fritidsresa på fritiden, men frågan är ju vad Skatteverket, arbetsgivarna, huvudmannen och eventuellt biljettkonrollanterna anser. Det var väl nån förare i Göteborg som fick handfängsel av väktare vid en biljettkontroll, för att denne reste i uniform utan giltig betald biljett.

Resa i början eller i slutet på tjänsten så att du kan ta dig tillbaka till den plats där tjänsten började räknas som tjänsteresa och ingår i tjänsten. I en del områden har du ett tjänstekort som biljett, i andra områden får föraren åka på sin uniform (i vissa fall krävs det att man kan visa upp sin körspec eller tjänst för dagen där resan framgår).
I några områden får föraren inte åka på uniform och det finns inte tjänstekort. Då är det svårt / omöjligt att pass.resa.

I tidningsartikeln framgår det dock att Nobina inte tillämpar detta, man kan börja sin tjänst på plats A och sluta på plats B. Hur du tar dig tillbaka till A eller om du istället åker direkt hem är upp till dig. Man bör notera att det inte står i BBA hur detta skall hanteras. Det finns inte reglerat i BBA om du skall starta och sluta på samma plats eller om du kan starta och sluta på olika platser. På Nobina kan du starta och sluta på olika platser. Som Ted S. skriver tillämpar Keolis och VY att man startar och slutar på samma plats, med en anvisad resa om det behövs. Transdev gör på samma sätt som Keolis och VY.

I Göteborg var det i grunden ett missförstånd, föraren blev tillfrågad om biljett för en pass.resa tillbaka till depån. Föraren hade ingen biljett, han åkte på uniformen som färdbevis. På fråga från kontrollanten var han skulle svarade han "hem" men han menade till depån för att sluta och sedan åka hem (med sin bil). Det ena gav det andra och situationen slutade som beskrevs. Föraren i handfängsel, stora skriverier i massmedia och kontrollanternas arbetsgivare förlorade kontraktet med Västtrafik.
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Walter skrivet 09 augusti 2021, 21:32:32 PM
Och enligt artikeln har det hittills också hos Nobina tillämpats att man startar och slutar på samma plats men inte längre pga av nya specar pga annat trafikuppdrag

Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Walter skrivet 10 augusti 2021, 14:38:59 PM
Låst artikel men tydligen ska Skånetrafiken nu granska detta. En kraftig sväng från att de tidigare endast hänvisade till Nobina och ansåg det vara en arbetsgivarfråga.

Vilka riktlinjer som det hänvisas till i ingressen vet jag ej.
https://www.sydsvenskan.se/2021-08-10/busschaufforernas-arbetstider-blir-fraga-for-politiken (https://www.sydsvenskan.se/2021-08-10/busschaufforernas-arbetstider-blir-fraga-for-politiken)
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: yngrot skrivet 11 augusti 2021, 12:33:08 PM
Vi har samma problem i Borås börjar och slutar på olika ställen och ej betald tid för att ta sig tillbaka till startpunkt..  Tråkigt att Kommunal totalt missat få in detta i avtal tidigare var det betalt för att ta sig till depå.
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Ersa skrivet 11 augusti 2021, 12:50:55 PM
Det är ju inte heller en fråga som Kommunal aktivt driver, eller ens nämner speciellt ofta. Har de ens försökt att förhandla om frågan?
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Gano skrivet 11 augusti 2021, 19:23:38 PM
Citat från: Walter skrivet 09 augusti 2021, 21:32:32 PM
Och enligt artikeln har det hittills också hos Nobina tillämpats att man startar och slutar på samma plats men inte längre pga av nya specar pga annat trafikuppdrag



Det märkliga med detta är att Nobinas trafikuppdrag inte ändrats i Helsingborg. Det är först i december i år som Bergkvarabuss tar över några linjer från Nobina Ängelholm, men det borde inte påverka förarna i Ekeby och Helsingborg just nu. Därav undrar jag var Nobina hämtar sitt argument i från.
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 11 augusti 2021, 19:51:34 PM
Om upplägget är tillåtet enligt kollektivavtalet så behöver man ju som arbetsgivare egentligen inga argument. Frågan är ju tyvärr snarare vad förarna har för argument...
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 11 augusti 2021, 22:12:39 PM
Hela denna(förar)diskussion låter mest som toppen av ett isberg-situation där.../Ulf
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Ersa skrivet 11 augusti 2021, 22:28:48 PM
Du får gärna utveckla, och förklara vad du menar, Ulf. Jag hänger inte alls med vad du vill ha sagt med dina korta kommentarer.
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Walter skrivet 13 augusti 2021, 23:27:32 PM
Nu är beställarens granskning klar och Kommunal uttalar sig

https://www.sydsvenskan.se/2021-08-13/nobina-kan-justera-scheman--facket-vill-se-stopp-pa-kostnadsjakt (https://www.sydsvenskan.se/2021-08-13/nobina-kan-justera-scheman--facket-vill-se-stopp-pa-kostnadsjakt)
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: buskörare skrivet 14 augusti 2021, 05:56:42 AM
Tyvärr är artikeln låst för mig, men jag håller helt med om att företagen på sånna här sätt, bidrar till att göra yrket mindre attraktivt. Nånstans borde man förstå att man biter sig själv i svansen.
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: yngrot skrivet 14 augusti 2021, 09:08:58 AM
Alltid tråkigt med låsta artikel. Jag håller med busförare  att bolagen verkligen inte tänker på att personalen ska ha det bra . Det är bara spara på allt .. gamla dåliga bussar hemska schema  osv..
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Walter skrivet 14 augusti 2021, 11:12:09 AM
Hur mycket skiljer det i pengar för bolagen att låta föraren ha "rasten" på annan depå med betalt i flera timmar jämfört att låta föraren köra tillbaka till utgångsdepå och ta uppehållet där obetalt om låt säg transportsträckan är två till tre mil?
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Jo skrivet 14 augusti 2021, 19:31:35 PM
För ett par år sedan hade ju Nobina även stadstrafiken i Helsingborg. Då dessa har en jämnare trafikproduktion över dygnet fanns förmodligen möjligheten att låta vissa av förarna som startade sina morgonpass med att köra in till Helsingborg köra några pass i stadstrafiken innan det var dags att köra tidiga eftermiddagsavgången ut från Helsingborg. I vilken utsträckning detta skedde har jag dock ingen koll på.

Detta kan ju dock vara en anledning till att ha större trafikområde i upphandlingarna även om det stänger ute små aktörer.

Sen har ju Skånetrafiken till följd av pandemin minskat på beställningarna både på tåg och bussidan.
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 15 augusti 2021, 21:10:33 PM
Citat från: Jo skrivet 14 augusti 2021, 19:31:35 PM
För ett par år sedan hade ju Nobina även stadstrafiken i Helsingborg. Då dessa har en jämnare trafikproduktion över dygnet fanns förmodligen möjligheten att låta vissa av förarna som startade sina morgonpass med att köra in till Helsingborg köra några pass i stadstrafiken innan det var dags att köra tidiga eftermiddagsavgången ut från Helsingborg.

Borde inte det bara ha lett till att stadstrafikens förare fick flera delade pass i stället? Eller hade man samma turtäthet hela dagen, även i rusningen?
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Gano skrivet 16 augusti 2021, 08:03:09 AM
I Helsingborgs stadstrafik var turtätenheten ofta den samma under hela dagen. Enbart ett mindre antal undantag fanns. Dock är jag tveksam till att förare körde både stads och regiontrafik. Jag personligen har inte sett det, men det kan ha förekommit ändå.
Titel: SV: Delade pass artikel från HD
Skrivet av: Walter skrivet 16 augusti 2021, 10:16:34 AM
Borde inte förändringen skett när man tappade stadstrafiken och inte nu ett drygt år senare om det hade en koppling till det?