Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: 846 skrivet 27 juni 2021, 22:17:31 PM

Titel: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: 846 skrivet 27 juni 2021, 22:17:31 PM
För tredje midsommaren i rad skulle jag ta 639:an till Edsbro på midsommaraftonens förmiddag. Det är en stor resdag med många resenärer som vill åka och tidigare år har man satt in flera extrabussar vid avgången från Tekniska högskolan vid elvatiden och därutöver har man satt in extrabussar som startar vid Danderyds sjukhus. I år verkar någon ha missat att det var midsommar... En bekant som skulle ta bussen från Tekniska vittnade om många, många resenärer som inte kom med kl. 11 och inga extrabussar i sikte.

Själv skulle jag kliva på vid Danderyds sjukhus var avgångstid är 11.12. Kl. 11.30 har ingen buss kommit, inte ens någon fullsatt buss sågs till. Det står säkert 50-60 resenärer som väntar på aktuell avgång med 639:an. 11.40 ringer jag SL Kundtjänst och frågade om de vet något. De visste inget utan hänvisade till att ta taxi och använda resegarantin. Problemet är att en taxi till Edsbro kostar betydligt mer än vad SL ersätter - om man hittar en taxi som vill ta körningen på ca 7 mil. 11.45 har ingen buss kommit. Några fullsatta 676:or såg jag under väntetiden med många resenärer som inte kom med. Till Vaxholm verkar läget varit bättre - det fanns platser och jag såg några bussar på 670 skyltade Extrabuss.

Efter lite letande hittade jag ca 11.50 en taxi som kunde tänka sig att köra till Rimbo för fast pris på 1100 kr, därifrån kunde jag ordna skjuts.

Tidigare år har det som sagt funkat bra på midsommar men något gick galet i år.
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: Ersa skrivet 27 juni 2021, 22:56:30 PM
Missat och missat. Branschen har ju själva stängt dörren för alla mellanstora och mindre företag som förr ställde upp med både uthyrd personal och egna bussar i midsommartrafiken samt på tågersättningar. Även de flesta mindre och medelstora taxiåkarna är ju borta, efter riktade upphandlingar som bara de stora kan vinna.
Så nu ska alla storbolag sköta allt själva, och därmed finns inga problem. Varken gällande linjetrafiken eller taxitrafiken. Allt är perfekt nu, enligt dem själva.
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: Karsten skrivet 27 juni 2021, 23:17:30 PM
Nåja, den andra stora aktören hade ju extrabussar igång på linjen mot Vaxholm. Så förklaringen finns nog inte bara i att inte en massa smååkare ansvarar för trafikuppdraget.
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: Ersa skrivet 28 juni 2021, 00:04:27 AM
Man har ju även provat att tillfälligt flytta in utsocknes bussar från egna depåer i andra län, med tillhörande förare som bor på hotell i Norrtälje. Om det är billigare än att leja in ortens företag vette sjutton, men billigt överlag kan det inte vara. Kanske det helt enkelt kostar mer än det smakar att förstärka trafiken?
Man har ju ändå bra betalt för sina fullsatta ordinarie VBP-avgångar, så då koncentrerar man väl sig rejält på dem. Istället för att hålla på med trafik med bussar där antal påstigande ska räknas manuellt, och därefter rapporteras manuellt till SL.

Den lilla Vaxholmslinjen går ju rätt mycket snabbare att köra, än sträckan till Hallstavik, så den är ju betydligt enklare att förstärka jämnt, under hela dagen. Med betydligt färre extrabussar.
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: Karsten skrivet 28 juni 2021, 00:26:41 AM
Fast nu blev det ju en helt annan diskussion. På midsommarafton körs ju lördagstrafik, så alla operatörer lär ha haft både bussar och förare att tillgå. Oavsett om det gäller att förstärka till Vaxholm, Norrtälje, Hallstavik eller Ljusterö. I år tycks den ena operatören inte ha förstärkt just när 846 ville åka, andra år har det varit upplevda brister i andra relationer.

Sedan kan man ju diskutera vad det finns för olika skyldigheter och ersättningsnivåer för förstärkningstrafik i respektive avtal. Men här tror jag varje vinstdrivande operatör, stor som liten, skulle välja den mest lönsamma metoden att leva upp till kraven i avtalet.
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: Ersa skrivet 28 juni 2021, 03:18:02 AM
Förare vet jag inte om det finns så många av, utöver de som kör på sina fasta scheman. Oftast är det var fjärde helg man arbetar, och nån tvångsutkommendering på ytterligare helger tror jag är svårt att genomföra. Alla arbetar ju redan heltid, och har inget behov av att jobba extra på midsommar, om de har ordinarie ledigt enligt fridagsystemet.

Just vid tillfället som nämns i startinlägget är det mig veterligen 120-minuterstrafik mellan Stockholm och Edsbro på lördagar. Om avgången i fråga försvinner eller blir fullsatt, är det 13:12 nästa Hallstavikskyltade buss kommer. Däremot kan man ta sig till Rimbo var 60:e minut, vilket dock inte underlättar speciellt mycket pga taxibristen, som faktiskt existerar sedan Roslagstaxi och Norrtälje Taxi mer eller mindre är nerlagda sedan något år. Å andra sidan kunde trådstartaren ordna skjuts från Rimbo.
Reseplaneraren ger även förslaget att åka 676 till Norrtälje, 641 till Ununge, och därifrån södergående 639 till Edsbro.

Förstärkningstrafik har väl även traditionellt mestadels förekommit på 676, då den linjen alltid ansetts som viktigare än bortglömda 639, som kanske pga den röda färgen aldrig får samma uppmärksamhet.
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: buskörare skrivet 28 juni 2021, 07:31:50 AM
Glad att det verkade funka med förstärkning på 670 i alla fall, det kan vara jag som tjatat till mig den för några år sen 😇
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 28 juni 2021, 08:40:56 AM
Midsommarafton inföll ju på en fredag och lördagstrafik utfördes.

Bussar instämmer jag i att alla bör ha haft "över", när det gäller chaufförer är det ju en liten annan femma, beroende på hur fridagssystemet ser ut så kan det vara tveksamt, givetvis på övertid men kanske inte annars.

Det beror ju på hur många chaufförer med ordinarie arbetsdag på fredagen oavsett att det var s.k lätthelgdag/blå dag som p.ga mindre utsättning saknade arbete.

Dem som jobbar enligt det som en gång i tiden kallades S1 jobbade sällan sådana dagar när dem inföll på en Månd-Fred, däremot om man har ett schema med växlande fridagar och har arbetsdag den här dagen ska man givetvis vara tillgänglig, om man nu inte i god tid sökt semester eftersom ens tjänst inte existerade i lördagstrafik.

Att ställa upp på övertid närhelst det påkallades är ju inte lika vanligt numera jämfört bara med hur det var när jag började i början på -80 talet, på gott och ont. JAg har sett många kollegor som i princip arbetat ihjäl sig med ständig övertid och fridagsarbete, när fridagsvärvaren ringde så.. javisst kan jag ta det.
För många gick det ut över ev familj och egen hälsa, när man var i 20 års åldern så funkade det väl med dubbla pass men inte när man nådde 40-50 år.

Jag försökte undvika den fällan och lyckades faktiskt som chaufför att göra det, dock gick jag i fällan på senare tid som chef och jobbade till mig en skilsmässa.

Så jag tycker inte att man ska kritisera dem som väljer att ta ut sin ledighet även om ingen gjort det bokstavligt.
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: virtual1 skrivet 28 juni 2021, 08:48:18 AM
Midsommarafton infaller mig veterligen alltid på en fredag...
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: Ersa skrivet 28 juni 2021, 10:37:30 AM
Det hela är ändå rätt intressant. För är det två årtal där personalbrist inte förekommit, så är det dessa coronans tvenne år, som gett linjetrafiken tillgång till massa förare som dessa år arbetar på heltid, deltid och timme. Detta som en bra stabil inkomst i väntan på att deras ordinarie arbeten på Arlanda eler i privata resebranschen återkommer.
Bussar fanns helt klart, både SL-röda, linjefordon i andra län, samt vanliga icke-linjebussar.
Ändå fanns inget intresse(?) av att förstärka upp trafiken på de nivåer som både föregående och nuvarande operatör i Norrtälje gjort i alla år tidigare. Vare sig från egna depåer, eller från ett tiotal lokala åkare som har stillastående bussar.

Den korta lilla 670 behöver vi inte dra in i sammanhanget alls, då den inte tar två timmar att köra, samt två timmar att tomma tillbaka, som fullängds-639:an gör, med köer och omlagda körvägar. Jämförelsen blir därför bara märklig.
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: buskörare skrivet 28 juni 2021, 10:42:54 AM
Numera är S-grupper inte lika vanliga vad jag ser. Det är mest delat som jobbar raka veckor hos oss. Varannan helg är mycket vanligare än tidigare. Åtminstone vissa företag använder sig nästan uteslutande av timmisar och tar sällan in ordinarie på övertid. Om det inte verkligen krisar. Men en bra förstärkningstrafik för just Norrtälje-trafiken, slukar ju en hel del förare. Beroende på när övertagande blir, kanske det blir bättre nästa år när man kan låna in förare från Norrort och Märsta med.

Det är ju bra att Norrtälje inte haft problem med förare dock. På Arriva har möjligheten för oss fasta att få ledigt, varit klart mindre. Förra hösten var det katastrof, många timmisar vägrade jobba.
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: Ersa skrivet 28 juni 2021, 10:47:38 AM
Nuvarande operatör har löst problemen på olika sätt i stort sett varje sommar sedan 2012, utan tillgång till förare i Norrort och innerstadens depåer, vilket var Busslinks stora extraresurs fram till 2011. Så jag tror inte alls att problemet hör ihop med att Norrtälje och Norrort varit tillfälligt uppdelade under 10-talet.
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: Karsten skrivet 28 juni 2021, 11:13:13 AM
Vi behöver så klart aldrig diskutera något annat än linje 639, om det nu är det mest intressanta för alla skribenter. Jag ser dock världen ur ett lite större perspektiv än så.

Nu gjordes en jämförelse mellan förstärkningstrafiken på linje 670 och 639 i ursprungsinlägget och jag tycker nog att det då är en relevant sak att diskutera vidare i tråden utan att en administratör för forumet börjar diktera vad som är intressant att diskutera.

I min värld är behovet av förstärkning självklart varierande både över tider på dygnet och mellan olika linjer. Klart är i alla fall att de flesta linjer till målpunkter i Roslagen och skärgården får ett ökat tryck vid midsommar och kan då behöva förstärkas. Om det är fyra bussar och förare som förstärker åtta avgångar på 639 eller 24 avgångar på 670 kan ju vara egalt, givet att behovet av förstärkning finns.
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: buskörare skrivet 28 juni 2021, 11:15:11 AM
Ingen har påstått att problemet hänger ihop med det, heller  ;)
Jag skrev att det troligen kommer bli enklare när man kan plocka folk från närliggande områden, utan att behöva hyra in extern hjälp. Som du påstår inte är tillåtet längre.
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: Ersa skrivet 28 juni 2021, 11:29:44 AM
Inget är förbjudet, utan det har nog endast med attityder att göra. Alternativt enorm historielöshet, om det nu är så att man inte kan minnas hur man själv löste problem ett par år tidigare, under samma nuvarande avtal.
Redan mellan 2000 och 2010, då områdena hade samma operatör, hände det vissa år att vissa ansvariga totalt vägrade leja in både extrern hjälp, samt hjälp från angränsande trafikområden. Då blev det samma bussbrist för resenärerna som det uppenbarligen blev i år.
Ibland undrar man om det är högre prestige att ställa in trafiken i egen regi, än att utföra trafiken med assistans från samarbetspartners. Kunderna uppskattar helt klart den senare lösningen, men vi går istället mera mot den tidigare. Oavsett avtal, områden och operatörer.
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: buskörare skrivet 28 juni 2021, 12:46:40 PM
Nej, relativt ofta känns det som servicen till kunderna är sekundär. Både för de som kör och de som upphandlar. "Yrkesstoltheten" verkar inte finnas ens högst upp längre.
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: 846 skrivet 28 juni 2021, 14:31:13 PM
En intressant aspekt i sammanhanget är också huruvida man från operatörens sida förstått att förstärkningstrafik behövs (men valt att inte sätta in någon alls eller otillräcklig förstärkning) eller om man inte insett att efterfrågan midsommarafton kl. 11.00 till Rimbo-Edsbro-Hallstavik är betydligt större än vid vanlig lördagstrafik? Jag vet inte vad som är värst, om man inser att en ledbuss inte uppfyller behovet (utan att det snarare behövs tre ledbussar) men man skiter i det eller om man faktiskt inte insett att efterfrågan är betydligt högre. Nu kan jag inte vilka operatörer som kör vilka linjer men för 670 hade man satt in flera extrabussar men på 639 inga alls.

På vägen hem från Roslagen såg jag flera resenärer som inte kom på vid Söderhalls trafikplats och Brottby trafikplats - enligt vad jag kunde höra hade de stått där länge och inte kommit med någon buss mot stan. Resegarantin för taxi är ju bra i teorin men det är sällan lätt att få tag på en taxi när man ska in till stan jämfört med när man ska åt andra hållet. 
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: Bussmicke skrivet 28 juni 2021, 14:42:35 PM
Obegripligt hur det varit i år. Tidigare år har man ju gödslat med bussar.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: Ersa skrivet 28 juni 2021, 15:03:46 PM
Som sagt tar det fyra timmar för en enda extrabuss att återvända till Stockholm, från Hallstavik. Det kan därför i teorin rullat iväg flera extrabussar tidigare, men som inte dök upp just mellan klockan 11 och 12 i just Danderyd.
De flesta vaneresenärer brukar försöka stiga på redan på Tekniska, för att få en plats. Där brukar även informationspersonal finnas på plats.

Angående Söderhall och Brottby trafikplatser verkar resenärena numera ha glömt bort de flera decennier gamla rutinerna att busstrafiken går omlagd på gamla vägen under midsommartid, och då från hållplatserna på gamla vägen.
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: B10M skrivet 28 juni 2021, 15:31:03 PM
Och du tycker inte att SL/Nobina har något ansvar för att informera resenärerna var bussen går? Utan det är resenärernas skyldighet att komma ihåg vad som har gällt tidigare midsomrar, och dessutom förutsätta att detta även gäller denna midsommar? Och kollektivtrafien är bara till för vaneresenärer som åker samma sträcka varje midsommar?
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: Ersa skrivet 28 juni 2021, 15:58:45 PM
Var skriver jag att jag tycker att ingen har ansvar att informera resenärer? Framför gärna dina enga åsikter i frågan, helst direkt till SL och Nobina, men försök inte vinka fram nåt form av påstående om mig.
Jag har inget ansvar i frågan, och är inte heller resenär från de berörda trafikplatserna.

Trafiken läggs om till gamla vägen inte bara på midsommar, utan så fort det blir köer och olyckor, vilket sker rätt jämnt fördelat många gånger om året.
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 28 juni 2021, 16:29:35 PM
Nu är det väl så som Lars Håkan  skrev att det knappast är i entreprenörernas intresse att förlora pengar.
Att mindre underentreprenörer och externa bussar inte får vara med och köra skulle jag gissa är relaterat till Accessmaskinerma som utgör ett effektivt hinder för att köra med något annat än befintliga bussar inom SL-trafiken.
Sedan hindrar det naturligtvis inte att man lånar bussar och/eller förare som uppfyller kraven från andra depåer inom SL-området.
Jag gissar att det är här skon klämmer i detta fall eftersom förare med färdskrivarkort och förarlegitimation för SL-trafiken inte växer på träd om man så säger.
Sedan beror det som sagt på vilka fridagssystem som tillämpas i det aktuella området oavsett om det är Norrtälje, Värmdö eller något annat område.
Har man många som bara har arbetsplikt på vardagar blir det så klart problem, men annars borde det finnas ett antal förare som normalt arbetar helger och röda dagar att tillgå.
En annan förutsättning är att det finns bussar av rätt typ att tillgå, flertalet bussar i SL-trafiken har inte färdskrivare längre och bör då inte användas på sådana linjer som kräver detta.
Som jag ser det är det alltså inte de "stora drakarna" som bär hela skulden till att de mindre entreprenörerna stängts ute från SL-trafiken.
Jag körde själv på söndagen i midsommarhelgen 2011 och då var vi istället för många bussar i förhållande till behovet på 639.
Utöver ordinarie 639 körde Fridströms från Öregrund, jag från Östhammar och sedan var det även förstärkning från Norrtälje och Täby i Hallstavik och Rimbo.
Jag sade till föraren i Rimbo att han inte behövdes då vi redan var fyra bussar med resenärer för max två.
Jag gissar även att resenärstrycket mot Roslagsskärgården som Blidö, Grisslehamn, Rådmansö, mfl också är ganska stort och då är det ju logiskt att man satsar på att förstärka 676 i första hand då det sannolikt hjälper fler resenärer.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: Ersa skrivet 28 juni 2021, 17:10:07 PM
Hinder i forum av accessmaskiner och andra regler är det ju huvudmannen som själv skapat, genom att formulera sina avtal, samt sätta upp ett regelverk som sist och slutligen innebär en hel del besvär för passagerarna. Där ingår även bristande information om omlagda körvägar, m.m.

Framtidens midsommartrafik under nästa avtal ska bli intressant att skåda (från avstånd). Post corona, då verksamheten på Arlanda, rederierna och turistbussbranchen återtagit sina anställda.
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: Bussmicke skrivet 28 juni 2021, 20:42:11 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 juni 2021, 15:03:46 PM
Som sagt tar det fyra timmar för en enda extrabuss att återvända till Stockholm, från Hallstavik. Det kan därför i teorin rullat iväg flera extrabussar tidigare, men som inte dök upp just mellan klockan 11 och 12 i just Danderyd.
De flesta vaneresenärer brukar försöka stiga på redan på Tekniska, för att få en plats. Där brukar även informationspersonal finnas på plats.

Angående Söderhall och Brottby trafikplatser verkar resenärena numera ha glömt bort de flera decennier gamla rutinerna att busstrafiken går omlagd på gamla vägen under midsommartid, och då från hållplatserna på gamla vägen.

Finns andra linjer än 639, nu tänkte jag mer på 676.
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: Ersa skrivet 28 juni 2021, 21:03:50 PM
Ja just. "Den Enda Linjen", som redan har all prioritet, ska ha ännu mera prioritet...

Mitt inlägg var dock ett svar på "846" inlägg om linje 639 och Edsbro.
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: Resenären skrivet 29 juni 2021, 08:09:53 AM
Otroligt intressant samtal här. Tack för insikten. Det blir allt tydligare att kunden har ett väldigt litet fokus hos både operatörer och myndigheten. Vi måste komma tillbaka till ett läge där kundens behov styr och där ansvariga på myndigheten faktiskt får ta ansvar för sina insatser. Men det är ju mycket roligare att projektleda en ny sjötrafikkarta med flashiga byråer än att ta ansvar för att det dagliga fungerar.
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: 846 skrivet 09 juli 2021, 11:35:49 AM
Idag fick jag besked av SL att de ersätter min taxiresa som kostade 1100 kr då 639:an aldrig dök upp. Gott så, men jag hade ärligt talat hellre föredragit att åka buss hela vägen till Edsbro. Nästa midsommar tror jag det får bli Roslagsbanan till Kårsta o skjuts därifrån, om det inte är några banarbeten (vilket det var i år) tror jag det är den smidigaste lösningen under midsommarhelgen.
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: Joakim Wahlberg skrivet 15 juli 2021, 10:49:33 AM
Citat från: Ersa skrivet 28 juni 2021, 15:58:45 PM
Var skriver jag att jag tycker att ingen har ansvar att informera resenärer?
Här? Varför ska resenärerna komma ihåg det? Är väl inte resenären som ska tro att bussen går från nån annan hållplats.
Citat från: Ersa skrivet 28 juni 2021, 15:03:46 PM
Angående Söderhall och Brottby trafikplatser verkar resenärena numera ha glömt bort de flera decennier gamla rutinerna att busstrafiken går omlagd på gamla vägen under midsommartid, och då från hållplatserna på gamla vägen.

Och som vanligt på detta forum ska bara 639 diskuteras...
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 juli 2021, 13:25:01 PM
Som det brukar vara. SL har x antal 100 andra linjer.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: Ersa skrivet 15 juli 2021, 14:38:03 PM
Eftersom det enbart är 676 som diskuteras som Den Enda Roslagslinjen i alla andra medier, samt ute i samhället, är det väl inte så märkligt att man t.ex i detta forum vill lägga fokus på nåt annat än just 676? Därav mitt budskap om att 639 finns också.
Tråden handlade dessutom i grunden om en resenär som skulle från Danderyds sjukhus till Edsbro. Är det då så märkligt att tråden får fokus på den linje som trådstartaren ville åka med? Trådstartaren kommer inte till Edsbro med 676.

Om bussarna styrs om till gamla vägen flera gånger i månaden, året om, så fort köer pga olyckor eller annat sker, är det väl inte så märkligt att vaneresenärerna i Brottby, som faktiskt är den absoluta majoriteten av resenärer på 639 och 676 til/från denna hållplats, har koll på läget och minns tillbaka till föregående veckas incident, när bussen tog gamla vägen. Vad är det för förstagångsresenärer som reser till/från Brottby hela tiden? Är det något jag missat här?

En sak är åtminstone säker. Ingenstans skriver jag att jag anser att skyltning och information inte bör förbättras. Bara att det inte är mitt ansvar som privatperson att se till att detta sker. Vill ni som anser att det åker en massa ovana resenärer till/från Brottby förbättra informationen för dessa påstådda resenärer, får ni väl åka eller flytta till Össeby-Garn och engagera er i frågan. Jag kan säkerligen ordna fram lite kontaktuppgifter till lokala Össbypolitiker, om det behövs.

Till trådstartaren kan jag meddela att SL gått ut med beröm till operatören som kör 639 och 676, för att berätta hur bra de skötte midsommartrafiken i år. Så det fanns uppenbarligen inga problem i år.
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 16 juli 2021, 08:22:47 AM
Varför ska man behöva flytta till Össeby-Garn och infiltrera lokalpolitiken för att förbättra informationen? Det enda som behövs är väl att entreprenören använder det system som SL tillhandahåller så att folk får info via samma kanaler som när t.ex en hiss är avstängd i tunnelbanan.
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: Ersa skrivet 16 juli 2021, 08:49:17 AM
Du missar poängen. De som är upprörda över att informationen inte fungerar tillfredsställande vid omlagd trafik vid trafikplatserna Söderhall, Brottby och Gillingebanan, får väl engagera sig i ärendet?
Att utagera mot andra forumdeltagare här, med tröttsamma argument som "så du tycker alltså att... löser ju inga problem för de resenärer man påstår sig behöva bättre information.
Flytta behöver man kanske inte göra, och "infiltrera" är ditt personliga påhitt som jag definitivt inte nämnt. Att som medborgare ta kontakt med en lokal kommunpolitiker för valfria ärenden, är mig veterligen inte att "infiltrera politiken". Men ska man engagera sig i ärendet kanske ett rejält besök behövs?

Angående ärendet är det lustigt nog operatören i Vallentuna som ansvarar för dessa tre trafikplatsers hållplatser, från de lägen ute vid motorvägen där samme operatör inte kör de berörda linjerna 639 och 676.
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 16 juli 2021, 11:25:56 AM
Jag tycker fortfarande inte att det är för mycket begärt att ett sådant "ärende" expedieras enligt samma rutiner som all annan information?!? Det är väl den entreprenören som kör de berörda linjerna som ansvarar för att information ges, och om det då är någon annan entreprenör som ska skylta om hållplatsen så måste väl den entreprenören informeras.
Titel: SV: Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen
Skrivet av: Ersa skrivet 16 juli 2021, 12:07:28 PM
Återkom gärna med svar framöver här i forumet, då ni engagerade lyckats lösa problemet i kontakt med huvudman/operatörer.