I Stockholm 1995 och Helsingborg 2000.
(http://bussmicke.jalbum.net/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/1200/Swebus_1288_Ropsten_T_Stockholm_1995-02-16.jpg)
(http://bussmicke.jalbum.net/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/1200/Swebus_1288_Knutpunkten_Helsingborg_2000-08-31.jpg)
Citat från: Bussmicke skrivet 30 november 2019, 19:08:18 PM
I Stockholm 1995 och Helsingborg 2000.
(http://bussmicke.jalbum.net/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/1200/Swebus_1288_Ropsten_T_Stockholm_1995-02-16.jpg)
6877 leser jeg på fotot
Citat från: Knut skrivet 01 december 2019, 21:47:21 PM
6877 leser jeg på fotot
Bussen var SL 6877 921001-930816 då den blev Swebus 1288 fram till 970818 då den återigen blev SL 6877. 20000101 blev den Busslink 6877 och förblev så tills den gick till Demonteringar i Hölö 20040123. Se i länken till SBH här: www.svenskbusshistoria.se/go?id=10652
Det var många turer med olika ägare och inv. nummer som man verkligen inte kan räkna med att alla ska kunna veta.
Mvh zjbus
Citat från: Bussmicke skrivet 30 november 2019, 19:08:18 PM
I Stockholm 1995 och Helsingborg 2000.
(http://bussmicke.jalbum.net/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/1200/Swebus_1288_Knutpunkten_Helsingborg_2000-08-31.jpg)
Intressant bild då jag inte upplevde att Mercedes O303 som det väl är på bilden var så vanlig i linjetrafik.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 december 2019, 07:29:22 AM
Intressant bild då jag inte upplevde att Mercedes O303 som det väl är på bilden var så vanlig i linjetrafik.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Ja det är en Mercedes O303, www.svenskbusshistoria.se/go?id=29638
Här var tydligen Swebus noga med att skylta med sitt egna inv. nr. 1288 efter övertagandet samma år som bilden är ifrån till skillnad mot med buss 6877, en annan sak som man kan fundera över med bakgrunden att SL tog över alla SJ:s bussar i Stockholm 1969 är varför Swebus i början av 90- talet när dom ju nyligen bildats efter SJ Buss tog över bussar från SL, var det inte bestämt att SL skulle sköta Stockholmstrafiken?
Citat från: zjbus skrivet 02 december 2019, 11:49:23 AM
Ja det är en Mercedes O303, www.svenskbusshistoria.se/go?id=29638
Här var tydligen Swebus noga med att skylta med sitt egna inv. nr. 1288 efter övertagandet samma år som bilden är ifrån till skillnad mot med buss 6877, en annan sak som man kan fundera över med bakgrunden att SL tog över alla SJ:s bussar i Stockholm 1969 är varför Swebus i början av 90- talet när dom ju nyligen bildats efter SJ Buss tog över bussar från SL, var det inte bestämt att SL skulle sköta Stockholmstrafiken?
Swebus vann upphandlingen av SL trafik på bla Lidingö 1993. Att bussen ännu är märkt 6877 beror nog på att man inte hunnit märka om den ännu.
Citat från: Walter skrivet 02 december 2019, 12:21:35 PM
Swebus vann upphandlingen av SL trafik på bla Lidingö 1993. Att bussen ännu är märkt 6877 beror nog på att man inte hunnit märka om den ännu.
Inte hunnit.. på två år?
Nja, det beror nog garanterat på att man helt enkelt inte brytt sig om att åtgärda detta.
// Niclas
Ja gott om tid för ommärkning har det ju verkligen funnits dessutom så borde det ligga i ägarens intresse att ha sina fordon korrekt märkta inte minst för eventuella händelser i trafikens skull, man kan ju också fundera på om de då vid interna kontakter etc, använde sej av förra ägarens inaktuella inv. nr.och i så fall varför?
Citat från: Walter skrivet 02 december 2019, 12:21:35 PM
Swebus vann upphandlingen av SL trafik på bla Lidingö 1993. Att bussen ännu är märkt 6877 beror nog på att man inte hunnit märka om den ännu.
Tack för info om upphandling. Var det första upphandlingen sedan 1969 eller första upphandlingen som SJ Buss/Swebus vann?
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 02 december 2019, 12:38:43 PM
Inte hunnit.. på två år?
Nja, det beror nog garanterat på att man helt enkelt inte brytt sig om att åtgärda detta.
// Niclas
Ok nej det faller på sin rimlighet. Tänkte inte på att det gått så lång tid.
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 02 december 2019, 12:38:43 PM
Inte hunnit.. på två år?
Nja, det beror nog garanterat på att man helt enkelt inte brytt sig om att åtgärda detta.
// Niclas
Lidingötrafiken(och AGA depån)har alltid varit"egen" under SL tiden ;)/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 02 december 2019, 15:43:37 PM
Lidingötrafiken(och AGA depån)har alltid varit"egen" under SL tiden ;)/Ulf
Ok men det förklarar ju inte varför inte Swebus märkte om till sitt egna inv. nr. när de tagit över bussen.
Citat från: zjbus skrivet 02 december 2019, 16:00:38 PM
Lidingötrafiken(och AGA depån)har alltid varit"egen" under SL tiden ;)/Ulf
Ok men det förklarar ju inte varför inte Swebus märkte om till sitt egna inv. nr. när de tagit över bussen.
Inte en djupare förklaring nej, men Ulfs förklaring ligger nog väldigt nära sanningen.
Förmodligen tyckte inte den lokala verksamheten att detta behövdes, de hade koll på "sina" bussar ändå.
// Niclas
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 02 december 2019, 16:42:56 PM
Inte en djupare förklaring nej, men Ulfs förklaring ligger nog väldigt nära sanningen.
Förmodligen tyckte inte den lokala verksamheten att detta behövdes, de hade koll på "sina" bussar ändå.
// Niclas
Ok så 1288 fortsatte att rulla på exakt samma körningar efter övertagandet som den gjorde i SL:s regi?
Citat från: zjbus skrivet 02 december 2019, 16:59:10 PM
Ok så 1288 fortsatte att rulla på exakt samma körningar efter övertagandet som den gjorde i SL:s regi?
Om du med samma körningar menar samma depå, linjer och personal så ja..
// Niclas
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 02 december 2019, 18:05:52 PM
Om du med samma körningar menar samma depå, linjer och personal så ja..
// Niclas
Tack för din information, avslutningsvis kan man ju då undra varför Swebus överhuvudtaget döpte bussen till 1288? En annan fundering är ju att bussen (och andra i motsvarande situationer) blir helt låst där den är och företaget kan inte vara fullt flexibla med bussens användning.
Mvh zjbus
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 02 december 2019, 18:05:52 PM
Om du med samma körningar menar samma depå, linjer och personal så ja..
// Niclas
Om jag minns rätt så var det lite trubbel med tankanläggningen
Citat från: zjbus skrivet 02 december 2019, 19:48:49 PM
Tack för din information, avslutningsvis kan man ju då undra varför Swebus överhuvudtaget döpte bussen till 1288? En annan fundering är ju att bussen (och andra i motsvarande situationer) blir helt låst där den är och företaget kan inte vara fullt flexibla med bussens användning.
Mvh zjbus
Bussar från Lidingö som flyttades till andra Stockholmsdepåer fick sina nya nummer, tror det var någon enstaka sådan.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 december 2019, 20:26:12 PM
Bussar från Lidingö som flyttades till andra Stockholmsdepåer fick sina nya nummer, tror det var någon enstaka sådan.
Ok, tack för informationen.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 december 2019, 07:29:22 AM
Intressant bild då jag inte upplevde att Mercedes O303 som det väl är på bilden var så vanlig i linjetrafik.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Det gick buss från Västerås till Arlanda med MB 303. Några av de sista byggda sådana. Kanske Micke har foto på dessa.
Sedan hade GDG ett antal korta MB303 som när det blev Swebus hamnade på några andra orter. Någon gick i Sätila som skolbuss.
I tråden handlar det om SL bussar och MB 303 hör inte hit. Kanske det går att få en länk med MB 303. De fråm Västerås är av de sita till Sverige. Den första 303 kom till Lidberg,Istorp.
Citat från: Walter skrivet 02 december 2019, 12:21:35 PM
Swebus vann upphandlingen av SL trafik på bla Lidingö 1993. Att bussen ännu är märkt 6877 beror nog på att man inte hunnit märka om den ännu.
Man märkte inte om ett dugg på Lidingö av någon anledning. Först om en buss flyttades från ön märktes den om. Minns 2 CR/CN112 som flyttades till Bromma som märktes om först då. Kanske var man inte så intresserade på ön för att man kanske levde kvar i det förgångna..
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 december 2019, 20:26:12 PM
Bussar från Lidingö som flyttades till andra Stockholmsdepåer fick sina nya nummer, tror det var någon enstaka sådan.
Ja 2 H10:or om jag minns rätt
//Bussmicke
www.bussmicke.se