http://www.bt.se/debatt/rodgrona-politiker-%283824478%29.gm
http://www.bussmagasinet.se/2013/06/boraspolitiker-vill-bryta-med-vasttrafik/
"Ett företag som aldrig kört i Borås vinner"
Uppenbarligen är politikerna i Borås inte så insatta i Nobinas historik. Det där beror ju alldeles på hur man ser på saken, visserligen har bolaget aldrig kört stadstrafik i Borås, men mig veterligt har man kört omfattande landsbygdstrafik i och kring staden tidigare, om än med ett annat namn. :)
Citat från: Kung Vasa skrivet 21 juni 2013, 14:21:49 PM
"Ett företag som aldrig kört i Borås vinner"
Uppenbarligen är politikerna i Borås inte så insatta i Nobinas historik. Det där beror ju alldeles på hur man ser på saken, visserligen har bolaget aldrig kört stadstrafik i Borås, men mig veterligt har man kört omfattande landsbygdstrafik i och kring staden tidigare, om än med ett annat namn. :)
Ja, de som gjort skrivelsen är inte särskilt väl pålästa. SJ Buss körde runt Borås åtminstone på 1940-talet, kanske ännu tidigare. År 1995 blev de (nu som Swebus) av med det mesta av trafiken som gick lite längre inom Borås kommun till just Borås Lokaltrafik. Det gäller alltså främst dagens linjer 150, 153, 155 och 159. Man kan också räkna dit linje 404 eftersom Bollebygds kommun ingick i Borås kommun fram till 1 januari 1995.
Det är lite märkligt att politiker reagerar mot VästTrafik efter att upphandlingen är klar och det visar sig att kommunens eget bolag har förlorat upphandlingen. Om de skulle reagerat skulle de gjort det mot den politiska styrelsen i BL.
Det handlar inte bara om att lägga det lägsta anbudet det handlar även om att skicka med så bra handlingar som möjligt när anbudet lämnas in. Har styrelse och ledning i BL inte klarat det får man hitta syndabockarna hemma i Borås.
Dåliga förlorare?
Citat från: Bussmicke skrivet 21 juni 2013, 22:54:41 PM
Dåliga förlorare?
Antagligen samma politiker sim skulle vilja att trafiken drevs i egen regi utan upphandling. Som Västerås eller Luleå.
Citat från: Bussmicke skrivet 21 juni 2013, 22:54:41 PM
Dåliga förlorare?
Nej.
Dåliga förlorare är dem som ställer upp på att tävla/konkurrera, och därefter blir riktigt besvikna vid förlust.
Dessa politiker vill gissningsvis inte vinna upphandlingen, utan (som Walter skrev) istället ha trafik i egen regi utan upphandling.
Vilket är två helt olika saker.
Men då tycker man att dessa politiker skulle ha kämpat hårdare för att få trafiken i egen regi
innan man ens la till Borås i denna senaste upphandlingen. När trafiken väl upphandlats finns det inget att göra.
Frågan är vad som händer ifall det blir så att Borås nu går ur Västtrafik så att Ulf Olsson får som han vill.
"För Borås högste politiker, kommunstyrelsens ordförande och Socialdemokraten Ulf Olsson kom dagens besked som en stor besvikelse.
– Jag blir naturligtvis väldigt ledsen. Alla kvalitetsmätningar som gjorts har visat att boråsarna är mycket nöjda med Borås Lokaltrafik, säger Ulf Olsson som själv vuxit upp med BL där hans pappa arbetade som busschaufför i över 30 år."
Citat från Borås lokaltrafik går i graven (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5568613) publicerad av SR Sjuhärad.
Så sade Olsson direkt efter beskedet. Sedan, efter någon dag, kom han på att man kanske ska gå ur Västtrafik, så att bolaget som han vuxit upp med får bli kvar. Luktar korruption om det hela.
Jag skrev en insändare till Borås Tidning i fallet. Om den blir publicerad vet jag ej, men den finns att läsa här (https://www.facebook.com/notes/b-mikael-persson/debattartikel-till-bor%C3%A5s-tidning-g%C3%A4llande-upphandlingen-av-stadstrafiken-i-bor%C3%A5s/10151745186048338). Jag hoppas alla kan läsa den, annars får jag klistra in det här.
Citat från: Svemicke skrivet 22 juni 2013, 01:57:30 AM
Jag skrev en insändare till Borås Tidning i fallet. Om den blir publicerad vet jag ej, men den finns att läsa här (https://www.facebook.com/notes/b-mikael-persson/debattartikel-till-bor%C3%A5s-tidning-g%C3%A4llande-upphandlingen-av-stadstrafiken-i-bor%C3%A5s/10151745186048338). Jag hoppas alla kan läsa den, annars får jag klistra in det här.
Eftersom den ligger på Facebook behövs lösenord för att kunna läsa den. De som av olika anledningar valt att stå utanför Facebook kan alltså inte läsa den. Så klistra gärna in den direkt här.
För övrigt håller jag med om att det är lite sent att tänka på att Borås själva skulle ta hand om sin tätortstrafik nu. Även om det skulle bli så så måste ju den upphandling som Västtrafik har gjort gälla om inte annat framkommer vid ett eventuellt överklagande.
BL:s ordförande har inte sitt partis förtroende längre sedan han skrev en artikel i Borås Tidning i ett helt annat ämne och som var stick i stäv mot partiets uppfattning. Han lovade därefter att lämna alla politiska uppdrag som han fått av partiet men ändrade sig igen nu när BL förlorade upphandlingen. Sådant verkar inte särskilt förtroendeingivande.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 juni 2013, 08:46:45 AM
Eftersom den ligger på Facebook behövs lösenord för att kunna läsa den. De som av olika anledningar valt att stå utanför Facebook kan alltså inte läsa den. Så klistra gärna in den direkt här.
För övrigt håller jag med om att det är lite sent att tänka på att Borås själva skulle ta hand om sin tätortstrafik nu. Även om det skulle bli så så måste ju den upphandling som Västtrafik har gjort gälla om inte annat framkommer vid ett eventuellt överklagande.
BL:s ordförande har inte sitt partis förtroende längre sedan han skrev en artikel i Borås Tidning i ett helt annat ämne och som var stick i stäv mot partiets uppfattning. Han lovade därefter att lämna alla politiska uppdrag som han fått av partiet men ändrade sig igen nu när BL förlorade upphandlingen. Sådant verkar inte särskilt förtroendeingivande.
Exakt vad hade herr ordförande förväntat sig kunna åstadkomma i BL nu då?
Insändaren kommer här:
- Demokrati är bra och vårt politiska system är utmärkt – så länge resultaten går den väg som politikerna vill. Annars ändrar vi efter behag. Detta har vi sett förr och nu ser vi det igen.
Vi har en lag om offentlig upphandling i Sverige. En upphandling gällande stadstrafiken i Borås har nyss hållts och resultatet gick inte i linje med lokalpolitikernas önskemål i staden. Det kommunala bussbolaget Borås Lokaltrafik (BL) förlorade till det tidigare statliga SJ-Buss som senare, via Swebus bytte namn till det nuvarande Nobina.
Detta fick kommunpolitikerna att reagera på det mest underliga sätt. I en debattartikel i Borås Tidning den 20 juni, författad av de rödgröna, kunde man läsa mellan raderna att ingen utöver BL är kompetenta att sköta stadstrafiken i Borås och man smutskastade Nobina, som man egentligen och bevisligen inte vet något om. Nobina kör stadstrafik på många ställen runt om i Sverige, i städer som är mycket större än Borås. Vad gör Borås mer komplicerat än andra orter? Förutom en bristande infrastrukturell planering för kollektivtrafik i staden.
Det senaste draget är att Ulf Olsson, socialdemokratiskt kommunalråd, nu på allvar tänker göra allt han kan för att Borås ska lämna Västtrafik. Detta är sandlådefasoner utan dess like! Den enda orsaken; rädda BL! Hade BL vunnit upphandlingen så hade de dumma argument vi nu hör och läser aldrig kommit på tal. Det hade inte behövts, för BL hade ju varit kvar och det är det man vill.
I debattartikeln skrev de rödgröna: " I förrgår blev dessutom en ny upphandling av kollektivtrafiken inne i staden klar. Borås Lokaltrafik (BL) lade det ekonomiskt bästa anbudet – vårt kommunägda bolag som har skött stadstrafiken i 70 år. Lång erfarenhet och det lägsta priset. Man hade kunnat tro att utgången var given."
Billigast är inte alltid bäst. Något som Västtrafik med all säkerhet har stor erfarenhet av från andra orter med bristande underhåll av bussar och en försämrad personalpolitik, vilket i slutändan ger ett dåligt resultat i leveransen till kund (Västtrafik).
En förlorad upphandling betyder nedläggning av Borås Lokaltrafik vill de rödgröna debattörerna göra gällande i sin debattartikel. Det är möjligt, men det är långt ifrån en tragedi! Världen går inte under för det. Tvärtom! Resurserna och möjligheterna att driva en bra kollektivtrafik i staden ökar.
Jag har lång erfarenhet från Skåne av Nobina (som då hette Swebus). De har skött sina uppdrag ypperligt, är ett välrenommerat företag där och från och med juni nästa år så skall de sköta all stadstrafik i Malmö. De har en mycket bredare kompetens vad gäller busstrafik än vad det kommunägda BL någonsin kommer att få. De är dessutom, med sitt Swebus Express ett av de största bussbolagen på marknaden.
Utan att ge Nobina en chans att visa vad de går för, så beter kommunpolitiker sig som dagisbarn och agerar på ett patetiskt sätt. Får man som kommunpolitiker göra vad som helst – bara för att man kan?
I Göteborg har det kommunala Göteborgs Spårvägar (GS) förlorat upphandling efter upphandling gällande busstrafik i kommunen med omnejd på senare tid. Först Frölunda (Göteborg Väster som det egentligen heter), sedan trafik mellan Göteborg och Mölndal. Efter det förlorade man Angered och nu senast Hisingen. Ska Göteborg också dra sig ur Västtrafik som "är dumma mot GS"?
BL var billigast, men Nobina får lite mer pengar för att utföra uppdraget. Det kan leda till att det blir pengar över till underhåll av fordon och till personalfrämjande åtgärder, vilket i längden ger en väl fungerande stadstrafik och en bra slutprodukt till kund.
Faktum kvarstår. Nobina vann en upphandling utförd av Västtrafik avseende stadstrafiken i Borås. Det luktar jäv och korruption om man nu ändrar det politiska systemet för egen vinnings skull så man istället får det slutliga utfall man önskar. Vad händer med upphandlingen då? Vad sänder det för signaler till Nobina? Är Ulf Olssonlämpad för sitt uppdrag? "Ni får välja vem ni vill, bara ni väljer Borås Lokaltrafik"?
Jag hälsar Nobina välkomna till Borås och hoppas att Ulf Olsson och dem som står bakom honom i detta tvingas lämna sina uppdrag inom kommunpolitiken!
Vad händer om nu Borås går ur Västtrafik, vilket ju sker i syfte att bevara BL? Ska BL fortsätta då eller blir det så att Nobina istället får köra på uppdrag av kommunens förmodade blivande kollektivtrafiknämnd?
Det är bra skrivet. Micke. Hoppas Borås Tidning vågar ta in det. ;)
Nja, åsikter är fria i det här landet - tack och lov - och i bästa fall även på det här forumet ;), men samtidigt skall man inte glömma att det finns en viss poäng i att det från lokalpolitiskt håll förekommer tveksamheter när det gäller det nuvarande systemet med regionala trafikhuvudmän. Enbart Västtrafik självt är på väg att växa till en byråkratisk klump där inte alltid kompetensnivåer står högt i kurs, och där inte minst Göteborgs Stad haft åsikter på ett flertal olika områden. Taxesystemet är bara ett exempel. På andra håll i landet, t ex i Värmland är man inte heller särskilt roade mot bakgrund av den utveckling Karlstadsbuss haft under åren. Luleå är ett annat. I t ex Västerås ser man inte ens någon anledning att upphandla trafiken eftersom man befarar sämre kvalitét till ett högre pris. Och ändå ser vi bara början. Med all sannolikhet kommer fler kommuner att ifrågasätta nuvarande system...
Att "hata" kommunalt bedriven service är inte i grund och botten ett sakligt argument... ::)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 juni 2013, 11:48:06 AM
Det är bra skrivet. Micke. Hoppas Borås Tidning vågar ta in det. ;)
Tack! Det återstår att se. :)
Artikelförfattarna bör kanske tala med Ulf Olsson. Han sitter i styrelsen för Västtrafik sedan många år. Vad jag vet så stödde Ulf helt överföringen av ansvaret för kollektivtrafiken till Västra Götalandsregionen. Han har heller aldrig uttalat sig emot systemet med upphandlingar. BL däremot har väl haft som tradition att alltid överklaga förlorade upphandlingar.
Borås Lokaltrafik AB har ju en chans att bli underentreprenör till Nobina. Kanske bör man ta denna chans !
Citat från: S Svensson skrivet 23 juni 2013, 16:40:19 PM
Borås Lokaltrafik AB har ju en chans att bli underentreprenör till Nobina. Kanske bör man ta denna chans !
Det tror jag inte att de ens får göra för Västtrafik. Det brukar finnas krav i anbudshandlingarna på att om man tänker använda underentreprenör skall detta vara angivet och också vem som skall vara det. För övrigt finns säkert inget intresse för detta heller från någon av parternas sida.
Citat från: S Svensson skrivet 23 juni 2013, 16:40:19 PM
Borås Lokaltrafik AB har ju en chans att bli underentreprenör till Nobina. Kanske bör man ta denna chans !
Det borde väl i så fall redan ha angetts i upphandlingen? Sedan gissar jag att det skulle bli tuffa förhandlingar och mycket arbete för Nobina. Eller fins det substans i påståendet?
Citat från: Johnny skrivet 23 juni 2013, 16:18:18 PM
Artikelförfattarna bör kanske tala med Ulf Olsson. Han sitter i styrelsen för Västtrafik sedan många år. Vad jag vet så stödde Ulf helt överföringen av ansvaret för kollektivtrafiken till Västra Götalandsregionen. Han har heller aldrig uttalat sig emot systemet med upphandlingar. BL däremot har väl haft som tradition att alltid överklaga förlorade upphandlingar.
Det gör det ju lite intressant att han nu har gjort en kovändning i helt fel riktning mot vad han tidigare velat.
Hej
Är det någon som vet om BT vågat ta in insändaren?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 24 juni 2013, 17:59:58 PM
Hej
Är det någon som vet om BT vågat ta in insändaren?
mvh Stefan P
Den har inte tagits in ännu. Borås Tidnings utrymme för debatt och insändare är halverat till bara en sida vecka 26-32 så det är rätt svårt att få in en insändare/debattartikel så här års. Tyvärr. Det är nog också mer fråga om utrymmesbrist än "att våga" om den inte kommer in.
Lite inspirerad av det Svemicke skrev har jag skrivit om detta i min blogg. Det är kanske inte lika många som läser den som läser Borås Tidning men det brukar ändå vara rätt många.
http://savenfjord.blogspot.se/2013/06/intensiv-vecka-pa-kollektivtrafikomrade_23.html
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juni 2013, 19:01:36 PM
Den har inte tagits in ännu. Borås Tidnings utrymme för debatt och insändare är halverat till bara en sida vecka 26-32 så det är rätt svårt att få in en insändare/debattartikel så här års. Tyvärr. Det är nog också mer fråga om utrymmesbrist än "att våga" om den inte kommer in.
Lite inspirerad av det Svemicke skrev har jag skrivit om detta i min blogg. Det är kanske inte lika många som läser den som läser Borås Tidning men det brukar ändå vara rätt många.
http://savenfjord.blogspot.se/2013/06/intensiv-vecka-pa-kollektivtrafikomrade_23.html
Jag känner mig smickrad över detta, Staffan!
Jag är dock skeptisk till brukandet av Strömsdal. Visst, måhända att det är billigt, men om Veolia, Nettbuss och Nobina går samman och bygger något liknande projektet i Helsingborg, så slipper de beroendeställning hos det bolag som lär tjura länge för att de fått sitt sista uppdrag förlorat.
Du skriver mycket bra och jag har delat länken vidare på Ansiktsboken, med tillägget "Läsvärt!"
Citat från: Svemicke skrivet 25 juni 2013, 00:50:22 AM
Jag känner mig smickrad över detta, Staffan!
Jag är dock skeptisk till brukandet av Strömsdal. Visst, måhända att det är billigt, men om Veolia, Nettbuss och Nobina går samman och bygger något liknande projektet i Helsingborg, så slipper de beroendeställning hos det bolag som lär tjura länge för att de fått sitt sista uppdrag förlorat.
Du skriver mycket bra och jag har delat länken vidare på Ansiktsboken, med tillägget "Läsvärt!"
Bäst är ju om Västtrafik äger infrastrukturen och sedan hyr ut den till entreprenören. I Helsingborg är det ju både kommunen och Skånetrafiken inblandade i Busspunkten som entreprenörerna sedan måste nyttja.
Citat från: Svemicke skrivet 25 juni 2013, 00:50:22 AM
Jag känner mig smickrad över detta, Staffan!
Jag är dock skeptisk till brukandet av Strömsdal. Visst, måhända att det är billigt, men om Veolia, Nettbuss och Nobina går samman och bygger något liknande projektet i Helsingborg, så slipper de beroendeställning hos det bolag som lär tjura länge för att de fått sitt sista uppdrag förlorat.
Du skriver mycket bra och jag har delat länken vidare på Ansiktsboken, med tillägget "Läsvärt!"
Tack för länkningen och de uppskattande orden.
Jag skulle nog också helst önska att Nobina och Veolia samt Sandarna Transporter och eventuellt också Nettbuss byggde en egen anläggning och inte blev lika beroende av Borås Lokaltrafik. Det är dock en ekonomisk fråga och det skulle bli väldigt dyrt och också osäkert vad som händer när nuvarande trafikavtal löper ut. Borås Lokaltrafik lär komma att ombildas till ett fastighetsbolag och eventuellt byta namn. Trafikdelen torde ha upphört för alltid om nu inte kommunen går in med någon skyddad verkstad i samband med att Nobina-avtalet går ut efter 10 år. Men under den tiden lär ju kommunen ha tappat all kompetens på området. De flesta som finns i BL:s ledning i dag lär ha hunnit pensioneras då.
Lite skillnad är det mot Helsingborg, där det saknades en bra tillräckligt stor anläggning.
Kvaliteten föll man på, ja:
Halt på Hässleholmen efter läcka (http://www.bt.se/nyheter/boras/halt-pa-hassleholmen-efter-lacka%283826265%29.gm).
Såna läckage kan vilket bolag som helst råka ut för..
Eller så är det så Borås politiker vågar svara upp emot västtrafik, nu har ju ägarskifte skett och skatteväxlingen osv. Men i grunden betalar regionens invånare samma pengar. Det är ju det som är skatteväxling.
Men trafiken centreras runt Göteborg.
I grunden betyder det att vissa runt tex Rondo inte får någon busstrafik alls - medans Göteborg för en icke upphandlat resursvagn.
Citat från: CR skrivet 18 juni 2013, 19:15:38 PM
Priser per anbudslämnare
Borås stadstrafik
Företag Pris Kvalitetsbristpåslag Pris m kvalitetspåslag
Nobina 139 695 872 6 110 000 145 805 872
Veolia 141 684 598 7 800 000 149 484 598
BL 139 462 602 12 740 000 152 202 602
Keolis 152 756 760 780 000 153 536 760
Det som kan göra hela historien lite luddig är ju hur dessa kvalitetsbristspåslag beräknas. Kan Västtrafik redogöra för detta vid överprövningen? Fanns det med i upphandlingsunderlaget? Det påstods ju att Västtrafik trixade med upphandlingen gällande landsorten bara för att kunna manövrera bort BL, och det var väl fler bolag än BL som ville att den upphandlingen skulle göras om?
Trots de enorma bristerna i kvalitet (om nu dessa kan påvisas) så väljer Borås stad att fortsätta försvara ett bolag som levererar så dåligt till kund och dessutom KRÄVA att kunden ska fortsätta anlita bolaget när bättre alternativ bevisligen finns. Det är ju skamligt!
Sedan hör till saken att BL:s VD är ett rejält snille på att räkna och få slår nog honom på fingrarna där, så med sex miljoner kronor utöver vad det kostar så blir det nog en bra slutprodukt.
Fast det är ju lite intressant egentligen vad som fick Keolis att lägga ett så högt bud för Borås när de i princip nästan har plockat all trafik i Göteborg.
En annan grej; om nu Borås går ur Västtrafik för att rädda sitt lilla bussbolag (som de vid färdtjänstupphandlingen stack i ryggen med kniv) och något bolag väljer att köra trafiken i Borås kommersiellt, måste inte kommunen och BL maka på sig då? Det offentliga ska väl bara vara ett komplement till det privata om jag förstod det rätt med den nya avmonopoliserade busstrafiken?
Hur utvärderingen ska ske och hur t.ex kvalitet beräknas skall redovisas i underlaget till upphandlingen och jag förutsätter att en så stor upphandlare som Västtrafik inte missat det utan att ha tittat på underlaget. I annat fall hade fler anbudsgivare reagerat.
Citat från: Walter skrivet 01 juli 2013, 08:05:51 AM
Hur utvärderingen ska ske och hur t.ex kvalitet beräknas skall redovisas i underlaget till upphandlingen och jag förutsätter att en så stor upphandlare som Västtrafik inte missat det utan att ha tittat på underlaget. I annat fall hade fler anbudsgivare reagerat.
Ja, det fanns klart och tydligt angivet enligt vilka principer som kvalitetsvärderingen skall göras och det var inga problem för den som ville att sätta sig in i detta. Men det skulle förstås ta tid och kräva kunskaper för att förstå. Sedan är det ofrånkomligt att de stora företagen, som är vana vid kvalitetsvärderingar, har en klar fördel i budgivningen.
Det är på grund av detta som jag anser att BL har sig själva att skylla och inte några stora möjligheter att få bifall. Till personalen lär de ha gått ut med att de har stora chanser eftersom de vann ett överklagande om tätortstrafiken med trafikstart 2003. Då tilldelades trafiken först Orusttrafiken (dagens Nettbuss) men länsrätten fann så många fel i upphandlingsunderlaget att hela upphandlingen måste göras om. Men den upphandlingen skedde alltså 2002 och Västtrafik bildades 1999. De var alltså ovana att göra upphandlingar då - vilket de inte kan sägas vara nu.
Den upphandling som sedan gjordes var klart anpassad så att Borås Lokaltrafik skulle ta hem den. Så blev det också, och det var nära att bli BL:s öde med jättestora förluster. Tack vare ett rejält ägartillskott, ändrade regler för hur gamla bussarna fick vara och inte minst en ny ledning lyckades de dock rädda upp detta. Utan att i detalj veta hur kvalitetskriterierna såg ut vill jag påstå att det som hände i början av nuvarande avtalsperiod låg BL kraftigt i fatet.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juli 2013, 08:23:02 AM
Ja, det fanns klart och tydligt angivet enligt vilka principer som kvalitetsvärderingen skall göras och det var inga problem för den som ville att sätta sig in i detta. Men det skulle förstås ta tid och kräva kunskaper för att förstå. Sedan är det ofrånkomligt att de stora företagen, som är vana vid kvalitetsvärderingar, har en klar fördel i budgivningen.
Det är på grund av detta som jag anser att BL har sig själva att skylla och inte några stora möjligheter att få bifall. Till personalen lär de ha gått ut med att de har stora chanser eftersom de vann ett överklagande om tätortstrafiken med trafikstart 2003. Då tilldelades trafiken först Orusttrafiken (dagens Nettbuss) men länsrätten fann så många fel i upphandlingsunderlaget att hela upphandlingen måste göras om. Men den upphandlingen skedde alltså 2002 och Västtrafik bildades 1999. De var alltså ovana att göra upphandlingar då - vilket de inte kan sägas vara nu.
Den upphandling som sedan gjordes var klart anpassad så att Borås Lokaltrafik skulle ta hem den. Så blev det också, och det var nära att bli BL:s öde med jättestora förluster. Tack vare ett rejält ägartillskott, ändrade regler för hur gamla bussarna fick vara och inte minst en ny ledning lyckades de dock rädda upp detta. Utan att i detalj veta hur kvalitetskriterierna såg ut vill jag påstå att det som hände i början av nuvarande avtalsperiod låg BL kraftigt i fatet.
Frågan är bara; har BL haft en chans att åtgärda kvalitetsbristerna under avtalets löptid eller slängde man det i ansiktet på dem först nu, när det var försent?
Det fanns ju bussbolag som höll på att mista sina avtal i förtid, men som fick en chans att bättra sig, efter varningar från Västtrafik.
Citat från: Svemicke skrivet 01 juli 2013, 12:35:43 PM
Frågan är bara; har BL haft en chans att åtgärda kvalitetsbristerna under avtalets löptid eller slängde man det i ansiktet på dem först nu, när det var försent?
Det fanns ju bussbolag som höll på att mista sina avtal i förtid, men som fick en chans att bättra sig, efter varningar från Västtrafik.
Den nya upphandlingen ser inte till hur BL presterat i nuvarande avtal utan är en bedömning av framtida kvalité, dvs den som kan måla bäst bild vinner. Så BL kan ha blivit bättre eller vara på samma nivå som vid förra upphandlingen utan att det påverkar utgången i detta fall. Om man ska tro ledningen för BL har man ju nöjda resenärer nu men det spelar som sagt ingen roll i upphandlingen. Kanske det man missar precis som Staffan med flera skriver, man har inte kompetens för detta och har inte anlitat någon som kan.
Citat från: Walter skrivet 01 juli 2013, 15:41:31 PM
Den nya upphandlingen ser inte till hur BL presterat i nuvarande avtal utan är en bedömning av framtida kvalité, dvs den som kan måla bäst bild vinner. Så BL kan ha blivit bättre eller vara på samma nivå som vid förra upphandlingen utan att det påverkar utgången i detta fall. Om man ska tro ledningen för BL har man ju nöjda resenärer nu men det spelar som sagt ingen roll i upphandlingen. Kanske det man missar precis som Staffan med flera skriver, man har inte kompetens för detta och har inte anlitat någon som kan.
Det behövs ju inte. BL är ju bäst! Åtminstone om man får tro kommunpolitikerna som skrev i Borås Tidning. Tro f-n att det blev som det blev när de hela tiden trott sig vara oersättliga och superkompetenta. Sen kom sanningen som ett slag i ansiktet, men det gick inte att acceptera.