Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: 1896 skrivet 24 augusti 2012, 19:06:55 PM

Titel: GDG Säffle
Skrivet av: 1896 skrivet 24 augusti 2012, 19:06:55 PM
Övertagna från Linjebuss, gick igenom dessa och upptäckte följande:

1788 BCC876 finns kvar, reggad som Gul Buss.
1789 CPM662 finns kvar, reggad som Lastbil och med nytt reg nr JTR445.
1794 DCD892 finns kvar, reggad som Lastbil och med nytt reg nr MUM441.
1795 DCC954 är avreggad 20090212.
1850 CGY470 finns kvar, reggad som personbil
1851 APC471 hittar jag inte i SBH, men är sedan 2007 en grå släpvagn enligt bilregistret. Om någon har chassi nr så blir jag glad.

Sedan fanns en serie om 1875-77, dessa var väl GDG:s egen inköpta, och där var 1875 DUG998 borta ur bilregistret, alltså måste den ha blivit avreggad för inte allt för länge sedan.

Och sist 1877, där har jag i vagnlistan från -83, reg nr DUS451, enligt bilregistret en husvagn från -89, men på SBH är reg nr EHD431, och avreggad, enligt bilregistret en Ford Escort från -99. Vilket reg nr är det rätta ?

Titel: SV: GDG Säffle
Skrivet av: S Svensson skrivet 24 augusti 2012, 19:19:15 PM
1699,1877 och 2529 övertagna från Götene Busstrafik AB i samband med att rörelse övertogs. Götene hade troligen enbart en buss kvar för beställningstrafik.
GDG anskaffade 25 Säffle-Volvo B58 varav två kolliderade med varandra.
DUS451 torde då vara det rätta (utan att jag tittar på någon lista) 1699 var BUS580 och HUP572 var2529.
Titel: SV: GDG Säffle
Skrivet av: 1896 skrivet 25 augusti 2012, 19:24:57 PM
Hittar inte 1699 BUS580 i SBH heller, Chassi nr ?
Titel: SV: GDG Säffle
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 26 augusti 2012, 11:39:13 AM
1851 var en Scania C110L53, fd Johan Berdén i Vårgårda. Skall ha skrotats 1985. Reg.nr APC471, chassinr 524529, karossnr 7061.

1877 var en Volvo B58/Säffle, fd Götene Busstrafik. Reg.nr DUS451, chassinr 1226, karossnr 1380. Skänkt till katastrofutbildning år 1987, så den kan väl betraktas som skrotad det året.

1875 (DUG998) och 1876 (EDF762) var Volvo B58/Säggle lev. till GDG. Försvann 1976 efter att ha krockat (med varandra?).

Reg.nr EHD431 tillhörde GDG 1977.

1699 BUS580 hade chassinr 88 och var en B58/VBK.
Titel: SV: GDG Säffle
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 26 augusti 2012, 19:04:22 PM
1794, numera MUM 441, står parkerad på en villatomt  på Krokslätts Parkgata i Mölndal som någon slags husbuss. Fortfarande GDG-lackad och lacken verkar vara i fin form och med blåvit destinationsskylt "MOHOLM" sist jag passerade den. Mycket väl synlig om man bara kör Krokslätts Parkgata upp från Göteborgsvägen i Mölndal en sisådär 600-700 meter. Finns en busshållplats som heter Soltorpsgatan cirka 100 meter innan skönheten uppenbarar sig... :D :D ;D
Titel: SV: GDG Säffle
Skrivet av: Peter Öden skrivet 26 augusti 2012, 19:15:27 PM
Hej !

Ska 1851 vara en C 80 L ??

Mvh Peter Ö
Titel: SV: GDG Säffle
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 26 augusti 2012, 19:22:34 PM
Ursäkta! C110L skall det vara!

Titel: SV: GDG Säffle
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 26 augusti 2012, 19:38:12 PM
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 26 augusti 2012, 19:04:22 PM
1794, numera MUM 441, står parkerad på en villatomt  på Krokslätts Parkgata i Mölndal som någon slags husbuss. Fortfarande GDG-lackad och lacken verkar vara i fin form och med blåvit destinationsskylt "MOHOLM" sist jag passerade den. Mycket väl synlig om man bara kör Krokslätts Parkgata upp från Göteborgsvägen i Mölndal en sisådär 600-700 meter. Finns en busshållplats som heter Soltorpsgatan cirka 100 meter innan skönheten uppenbarar sig... :D :D ;D
Den syns bra på google. Det står Vårgårda i destinationsskylten.
Titel: SV: GDG Säffle
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 26 augusti 2012, 22:24:27 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 26 augusti 2012, 11:39:13 AM
1851 var en Scania C110L53, fd Johan Berdén i Vårgårda. Skall ha skrotats 1985. Reg.nr APC471, chassinr 524529, karossnr 7061.

1877 var en Volvo B58/Säffle, fd Götene Busstrafik. Reg.nr DUS451, chassinr 1226, karossnr 1380. Skänkt till katastrofutbildning år 1987, så den kan väl betraktas som skrotad det året.

1875 (DUG998) och 1876 (EDF762) var Volvo B58/Säggle lev. till GDG. Försvann 1976 efter att ha krockat (med varandra?).

Reg.nr EHD431 tillhörde GDG 1977.

1699 BUS580 hade chassinr 88 och var en B58/VBK.
1851, vad hade den för kaross?
Jag får uppfattningen av att både 1875 och 1876 försvann efter nämda sammanstötning, men det kan inte stämma eftersom jag körde 1875 när jag började i Karlstad -79
Dessa 25 B58:or som de kallades allmänt bland personalen, var övertagna från SJ-buss där de skulle ha haft inv.nr: 1267 - 1291
Titel: SV: GDG Säffle
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 27 augusti 2012, 06:53:45 AM
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 26 augusti 2012, 22:24:27 PM
1851, vad hade den för kaross?
Jag får uppfattningen av att både 1875 och 1876 försvann efter nämda sammanstötning, men det kan inte stämma eftersom jag körde 1875 när jag började i Karlstad -79
Dessa 25 B58:or som de kallades allmänt bland personalen, var övertagna från SJ-buss där de skulle ha haft inv.nr: 1267 - 1291
1851 byggdes av Scania-Bussar i Katrineholm som "helbyggd" buss, genom att Scania hade tagit över SKV i Katrineholm. I verkligheten var det alltså en Scania B110 53 med SKV-kaross, men som "helbyggd" kallades den C110L53.

Det var Sören som nämnde här tidigare att 1875 och 1876 krockade med varandra. I mina anteckningar står det visserligen "krockad" på båda, men jag har har bara slopandeår 1976 för nr 1876.  Kan det vara så att 1876 blev mest illa däran och slopades direkt efter krocken, medan 1875 reparerades och gick några år till?
Titel: SV: GDG Säffle
Skrivet av: S Svensson skrivet 27 augusti 2012, 10:59:54 AM
När vi var i Karlstad 1982 visades ett foto på bussarna som kolliderat. Varje morgon möttes två bussar i en korsning. Så när den ena kom så körde den andra ut. Men en gång så körde båda in  i varandra. Jag hoppas inte jag fattat fel. Det är 30 år sedan.
Titel: SV: GDG Säffle
Skrivet av: 1896 skrivet 27 augusti 2012, 11:34:57 AM
Då ska detta vara 1851 då: www.svenskbusshistoria.se/go?id=620

1699 och 1877 hittar jag fortfarande inte i SBH.
Titel: SV: GDG Säffle
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 27 augusti 2012, 18:12:39 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 27 augusti 2012, 06:53:45 AM
1851 byggdes av Scania-Bussar i Katrineholm som "helbyggd" buss, genom att Scania hade tagit över SKV i Katrineholm. I verkligheten var det alltså en Scania B110 53 med SKV-kaross, men som "helbyggd" kallades den C110L53.

Det var Sören som nämnde här tidigare att 1875 och 1876 krockade med varandra. I mina anteckningar står det visserligen "krockad" på båda, men jag har har bara slopandeår 1976 för nr 1876.  Kan det vara så att 1876 blev mest illa däran och slopades direkt efter krocken, medan 1875 reparerades och gick några år till?

Varför jag frågade på 1851 är att jag har B110 på chassit men även C110L53 som en anteckning men inget om karossen, så m.a.o så kan man både skriva B110 53, SKV, Katrineholm eller C110L53, AB Scania-Vabis, Södertälje utan att det igentligen skulle bli fel, eller rör jag ihop det nu?
Titel: SV: GDG Säffle
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 27 augusti 2012, 18:18:23 PM
Citat från: S Svensson skrivet 27 augusti 2012, 10:59:54 AM
När vi var i Karlstad 1982 visades ett foto på bussarna som kolliderat. Varje morgon möttes två bussar i en korsning. Så när den ena kom så körde den andra ut. Men en gång så körde båda in  i varandra. Jag hoppas inte jag fattat fel. Det är 30 år sedan.
I början på 80-talet så krockade två bussar på morgonen i Norsbron, det är inte den bilden som visades vid det tillfället
Titel: SV: GDG Säffle
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 27 augusti 2012, 18:37:03 PM
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 27 augusti 2012, 18:12:39 PM
Varför jag frågade på 1851 är att jag har B110 på chassit men även C110L53 som en anteckning men inget om karossen, så m.a.o så kan man både skriva B110 53, SKV, Katrineholm eller C110L53, AB Scania-Vabis, Södertälje utan att det igentligen skulle bli fel, eller rör jag ihop det nu?
Eftersom Scania hade tagit över SKV 1967 så blev ju både chassi och kaross Scania-produkter. När Scania i början av 1968 dels ändrade namn från Scania-Vabis till Scania och dels bytte modeller med nya beteckningar, så inordnades SKV-karosserade bussar i Scanias helbyggda bussprogram. Ett chassi B110 53 med SKV-kaross marknadsfördes därmed som C110L53, där C stod för helbyggd buss och L för linjevagn. Det var analogt med att bakmotorchassiet BR110M med Scanias egen kaross marknadsfördes som CR110M.
Titel: SV: GDG Säffle
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 27 augusti 2012, 21:21:22 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 27 augusti 2012, 11:34:57 AM
Då ska detta vara 1851 då: www.svenskbusshistoria.se/go?id=620

1699 och 1877 hittar jag fortfarande inte i SBH.
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=43412 (http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=43412) här är 1699 Nicklas
Titel: SV: GDG Säffle
Skrivet av: S Svensson skrivet 27 augusti 2012, 21:49:25 PM
Citat från: S Svensson skrivet 27 augusti 2012, 10:59:54 AM
När vi var i Karlstad 1982 visades ett foto på bussarna som kolliderat. Varje morgon möttes två bussar i en korsning. Så när den ena kom så körde den andra ut. Men en gång så körde båda in  i varandra. Jag hoppas inte jag fattat fel. Det är 30 år sedan.
Det var på SvOf s besök och bilden visades av verkstadsföreståndaren.
Skulle det nu vara fler olyckor inblandade så borde det väl gå få fatt på dessa också. En av olyckorna nämndes fö i DN.

Ibland finns det lite metodproblem. Skall man vara noga så fanns SKV som så kallad bifirma. Huvudnamnet var redan då AB Svenska Järnvägsverkstäderna. SKV var alltså mera varumärke på de busskarosser som tillverkades. Sedan så bildades Saab-Scania 1968. Alltså en sammanslagning emellan Saab och Scania som båda tillhörde Wallenberg sfären.Ofta kallad för Investor även om jag inte vet om de just då låg där. Saab hade ju en tid sålt Byssing och denna såldes till MAN. Det var först en adress i Trollhättan och senare var det AB Nyköpings aujtomobilfabrik  som sålde dessa. Bengt Helgesson var verksam där. I Katrineholm så tillträdde Lars-Gunnar Eriksson som försäljningschef för bussar. När ASJ tog över SKV tror jag var 1952. Vid studiebesökte som SJK gjorde maj 1964 i Linköping, så reparerades och byggdes om ett antal bussar. Inte bara enstaka utan ganska många. För Högertrafikkommissionen de flesta. ASJ I Katrineholm tillverkade en hel del. Det verkar varit diversifiering och det som inte fanns plats i Linköping och på några ställen ytterligare. En hemlighet skall avslöjas. Det fanns en fabrik i Arlöv också som bla byggde lokkorgar och senare byggde Saab 99. I Katrineholm så renodlades tillverkning mot bussar.Både då chassier och karosser. På slutet var tillverkning rationaliserad så det gick att bygga bussdelar i Södertälje. Katrineholm blev en sovstad. Katrineholm var räddningen för Norrköping då tillverkning av textilier försvann där. Kanske skulle Katrineholm gått att rädda.
Titel: SV: GDG Säffle
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 28 augusti 2012, 07:56:27 AM
Scania-Vabis tog över ASJ-ägda Svenska karosseriverkstäderna AB (=SKV) från ASJ år 1967. Vad jag vet och sett har ASJ-namnet aldrig figurerat ihop med SKV.
ASJ byggde den sista busskarossen 1959. Fortsättningsvis byggde bara SKV busskarosser tills ASJ sålde SKV till Scania-Vabis. Åren före högertrafikinförandet byggde dock ASJ om ganska många bussar med karosser från ASJ, Skeninge och Scania-Vabis (de senare i form av CF:ar).
Om allt detta kan man läsa i den nya superba boken om ASJ:s bussbyggande i Linköping.
Titel: SV: GDG Säffle
Skrivet av: S Svensson skrivet 28 augusti 2012, 11:05:14 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 28 augusti 2012, 07:56:27 AM
Scania-Vabis tog över ASJ-ägda Svenska karosseriverkstäderna AB (=SKV) från ASJ år 1967. Vad jag vet och sett har ASJ-namnet aldrig figurerat ihop med SKV.
ASJ byggde den sista busskarossen 1959. Fortsättningsvis byggde bara SKV busskarosser tills ASJ sålde SKV till Scania-Vabis. Åren före högertrafikinförandet byggde dock ASJ om ganska många bussar med karosser från ASJ, Skeninge och Scania-Vabis (de senare i form av CF:ar).
Om allt detta kan man läsa i den nya superba boken om ASJ:s bussbyggande i Linköping.
Nu vet jag inte riktigt vad Du menar och vad Du läst i boken. Det var enbart busskarosserna som kallades för SKV. Allt det andra som byggdes i Katrineholm räknades som ASJ. Detta framgår i reportage i Sv Omnibustidning när det begav sig. Detta berättade fö LG Eriksson också. SKV var en del av koncernen ASJ.
Titel: SV: GDG Säffle
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 28 augusti 2012, 11:33:20 AM
Jag avser busskarosstillverkningen. Dock står det Svenska Karosseriverkstäderna AB även på verkstadskärror och liknande till Armén.
Titel: SV: GDG Säffle
Skrivet av: 1896 skrivet 05 september 2012, 11:51:03 AM
Är detta 1877 ?: www.svenskbusshistoria.se/go?id=7077
Titel: SV: GDG Säffle
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 05 september 2012, 12:01:08 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 september 2012, 11:51:03 AM
Är detta 1877 ?: www.svenskbusshistoria.se/go?id=7077
Ja, det ser det ut att vara!
Titel: SV: GDG Säffle
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 02 januari 2013, 18:15:59 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 26 augusti 2012, 11:39:13 AM
1875 (DUG998) och 1876 (EDF762) var Volvo B58/Säggle lev. till GDG. Försvann 1976 efter att ha krockat (med varandra?).

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 26 augusti 2012, 22:24:27 PM
Jag får uppfattningen av att både 1875 och 1876 försvann efter nämda sammanstötning, men det kan inte stämma eftersom jag körde 1875 när jag började i Karlstad -79

Citat från: Mats Karlsson skrivet 27 augusti 2012, 06:53:45 AM
Det var Sören som nämnde här tidigare att 1875 och 1876 krockade med varandra. I mina anteckningar står det visserligen "krockad" på båda, men jag har har bara slopandeår 1976 för nr 1876.  Kan det vara så att 1876 blev mest illa däran och slopades direkt efter krocken, medan 1875 reparerades och gick några år till?

Citat från: S Svensson skrivet 27 augusti 2012, 10:59:54 AM
När vi var i Karlstad 1982 visades ett foto på bussarna som kolliderat. Varje morgon möttes två bussar i en korsning. Så när den ena kom så körde den andra ut. Men en gång så körde båda in  i varandra. Jag hoppas inte jag fattat fel. Det är 30 år sedan.

Nu, mina herrar, har jag svaret på hur det var med de krockade bussarna 1875 och 1876. De krockade var för sig på olika platser. Endast 1876 blev så illa däran att den skrotades. Den krockade med en personbil i Vintrosa 1976-05-02. Se följande tidningsurklipp som jag råkade hitta!

(http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/MKIKSH/1976-05-03BusskrockGDG1876_zpsa7ba70b6.jpg)
Titel: SV: GDG Säffle
Skrivet av: S Svensson skrivet 03 januari 2013, 18:57:49 PM
Tack för att Du  Mats hittade artikeln. Det stämde alltså inte de uppgifter vi fick i Karlstad 1982. Men tack.
Om någon har foto på den övriga kollisionen kan vi få se detta. (Det finns för jag har sett det).